grote hengst kleine pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperYola

grote hengst kleine pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 11:36

Knipoog Ik wil tzt mijn merrie laten dekken, ik heb een volbloedarabier van 1.57cm, en ik wil haar laten dekken door een platenbonte hengst, omdat ik helemaal gek ben van die vlekken, maar nu wil ik weten tot welke hoogte ik kan gaan met het uitzoeken van de hengst.

voorbeeldje van wat ik bedoel: als ik een shet heb, en ik zou laten dekken door een fries, dat gaat niet, dan komt het niet goed.

weet iemand dus tot welke hoogte ik kan kijken voor die hengst en wie weet zo een platenbonte hengst?

bedankt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:43

Persoonlijk zou ik wel een hengst kiezen die bij je merrie past, en niet alleen op de kleur afgaan, ook omdat je bij de meeste Platenbonte hengsten maar 50% kans hebt dat het veulen ook bont wordt.
Er zijn wel aardig wat platenbonte, bij het NRPS ook eentje (Neron) van 1.48m.
Als je kijkt op de site van RubyWhite: http://www.stable-rubywhite.nl/ Dan kan je daar verschillende bonte hengsten vinden.

Ik heb gelezen over onderzoeken betreft het laten dekken van een hele kleine merrie met een grote hengst en volgens die onderzoeken zal het veulen nooit "te" groot worden binnen de baarmoeder en zul je geen extra risico's hebben met de bevalling.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:44

Ik vind 1.57 helemaal niet klein. Dus volgens mij heb je geen enkel probleem. Tevens als je Paint hengst gebruikt zijn dat ook geen enorm grote paarden. Alleen bont vererft niet altijd goed door... dus zou daar zeer goed naar kijken.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:27

Hier is Neron:
Afbeelding

Geboren in 1988, kleur vos platenbont, stokmaat 1.47m.
Deze vosbonte pony, gefokt uit de beste Arabische bloedlijnen, oogstte meteen als jonge hengst een groot succes op de hengstenkeuring.
Neron valt in alle opzichten op, zoals zijn kleur, bouw, zijn 3 prachtige ruime gangen en zijn karakter.
Onder het zadel toont Neron veel capaciteiten, zowel in de dressuur als met springen.
De nakomelingen van Neron zijn opvallend mooi. Zeer Arabisch, veel beweging en ook zijn prachtige kleur vererft hij.

Hij fokte reeds vele kampioenen.
Neron heeft het afstammelingenonderzoek met zeer goed gevolg afgelegd.
Hij vererft sterk qua beweging en type.
Er is doorlopend veel vraag uit binnen- en buitenland naar de kinderen van Neron.

© www.denieuweheuvel.com

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:47

grofweg gezegd tot ca. 10/15 cm verschil in stokmaat leverd doorgaans geen problemen op. De grootte van het veulen past zich doorgaans aan aan de baarmoeder van de merrie.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:59

Je kan rustig met een hengst dekken van 1.65 hoor, zelf is mijn merrie ook rond die maat en dek altijd met hengsten boven de 1.65, geen enkel probleem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:43

ik heb een merrie gehad ook van 1m57. zij is gedekt door een hengst van 1m66
het veulen wat eruit kwam is uiteindelijk 1m64 geworden...

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:19

Neron combineert wel heel mooi met een volbloed arabier, nowie en nike zijn daar twee voorbeelden van, krijg je wel een e pony weet niet of jou dat wat uitmaakt. Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 08:35

Ik heb een merrie van ongeveer die maat laten dekken door een hengst van 1.67m. Is allemaal prima gegaan

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:47

Ja slecht zal het inderdaad niet gaan. Maar blijf reeël denken. Net als wat je als voorbeeld zelf al gaf.. een shetlander x fries. Onmogelijk natuurlijk. Maar een paardje van 1m57 met een wat grotere of een wat kleinere zal weinig uitmaken. Daarin vind ik Neron een prachtige bonte hengst, en 1 van zijn nakomelingen, Nicky, ook. Anders zou je patriciah hier op bokt even moeten pben, zij heeft haar paard door hem laten dekken. En er is werkelijk een prachtig merrieveulen uitgekomen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:11

Heb gister nog iets geleerd over het door verereven van bont. Zusje rijdt bonte hengst en vriendin is bioloog. Als je een bont veulentje wil uit een merrie zonder bonte voorouders is het het beste om een homozygoot bonte hengst te hebben (twee bont chromosomen) i.p.v. een heterozygoot bonte (één chromosoom bont, 1 chromosoom effen kleur). Dat zie je ook aan de kleur van de hengst, een homozygoot oftewel dubbel bonte, daarbij zijn de witte stukken schimmelkleur (basis zwart) en bij heterozygoot of enkel bont zijn de witte stukken kleurloos (roze net als aftekeningen). Het makkelijkst is om gewoon te kijken naar de ouders en voorouders... twee bonte ouders dan is het waarschijnlijk een dubbel bonte en wordt het veulentje enkel-bont of bontdragend (dus effen maar veulentjes daarvan hebben kans om bont te zijn.
Het is weer een lang verhaal geworden Lachen ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel plezier ermee!

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 11:09

Lachen pfff, ik dacht dat als ik haar laat dekken door een platenbont, dan krijg ik vlekken, maar dat is dus niet zo... nou dan denk ik eerst nog wel twee keer na, het gaat me echt om een platenbonte veulen, dus dan is het misschien beter als ik een veulen koop of een platenbont paard....

nou je ziet wel ik ben er nog niet helemaal uit.....

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:57

Hoe vind je deze... ( ben al een tijd aant zoeken.. :p )

Afbeelding

Nikie [Naaiki] zal ter uwer beschikking staan voor het dekseizoen 2005. Hij heeft reeds zijn showdebuut gemaakt in enkele Belgische Shows zoals Balen, Koksijde... Op de hengstenkeuring behaalde hij reeds enorm hoge scores voor Type ( 3 x 90% ) en Bewegingen ( 3 x 95% ) met een totaalscore van 87.3%... Hij is een nakomeling van de hengst Neron

Nikie heeft reeds 3 veulens op de wereld sinds begin 2003. De 3 veulentjes zijn merrie, waarvan 2 Pinto en 1 donker bruin. Het eerste een vos/wit met enorm veel wit, het tweede zwart/wit ( 50/50 ) en het derde was donker bruin zonder aftekeningen behalve dan een wit sterretje...
Voor meer informatie helpen hun je graag verder,
Al_Shama_Arabians@hotmail.com

En fokken blijft altijd gokken he Knipoog

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:55

pff ik wist niet dat het zo´n gedoe was om bont te vererven Verward
tog mooi om te weten OK dan!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:30

Evelijn schreef:
Heb gister nog iets geleerd over het door verereven van bont. Zusje rijdt bonte hengst en vriendin is bioloog. Als je een bont veulentje wil uit een merrie zonder bonte voorouders is het het beste om een homozygoot bonte hengst te hebben (twee bont chromosomen) i.p.v. een heterozygoot bonte (één chromosoom bont, 1 chromosoom effen kleur). Dat zie je ook aan de kleur van de hengst, een homozygoot oftewel dubbel bonte, daarbij zijn de witte stukken schimmelkleur (basis zwart) en bij heterozygoot of enkel bont zijn de witte stukken kleurloos (roze net als aftekeningen). Het makkelijkst is om gewoon te kijken naar de ouders en voorouders... twee bonte ouders dan is het waarschijnlijk een dubbel bonte en wordt het veulentje enkel-bont of bontdragend (dus effen maar veulentjes daarvan hebben kans om bont te zijn.
Het is weer een lang verhaal geworden Lachen ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel plezier ermee!

Maar er klopt niet veel van Knipoog
Om zeker te zijn van een bont veulen moet je inderdaad een homozygoot bonte hengst hebben, omdat die altijd een bont-gen door zal geven. Als 1 van de ouders homozygoot bont is, zul je dus altijd een bont veulen krijgen, en dus geen kans op een effen veulen. Bont is namelijk dominant, wat wil zeggen dat als een paard het bont-gen draagt, dat altijd te zien zal zijn (dus altijd bont is). Een effen paard zal dus nooit een bont-gen door kunnen geven.
Aan de kleur onder de vlekken kun je het zeker niet zien, de huid onder de witte vlekken zal namelijk altijd roze zijn (pigmentloos, vandaar de witte vlekken). Een homozygoot bonte is vaak wel te herkennen aan zogenaamde 'ink-spots', kleine zwarte vlekjes in de witte vlekken.

Ook is het niet zo dat een veulen uit 2 bonte ouders bijna altijd een homozygoot bonte is. Het veulen kan dan namelijk ook maar van 1 van de ouders een bont-gen hebben gekregen (ervan uitgaande dat beide ouders heterozygoot zijn), of zelfs van beide ouders een effen gen.
Uit 2 (heterozygoot) bonte ouders:
75% kans op een bont veulen, waarvan 25% op een homozygoot bont veulen
25% kans op een effen veulen