fries aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

fries aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 09:01

Vroeg me iets af na de caroussel op P&K gezien te hebben. De mooiste fries die ik er tussen vond zitten liep letterlijk met de kin op de borst. Is dit fries "eigen" ? Ze zijn natuurlijk best "omhoog" gebouwd

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:32

misschien een tikkie te heftig ,en daarom bijna geen "rem" meer!!
Kweetnie heb het niet gezien ,maar meestal als je in een caroussel rijdt is het remmen en gas geven .
Zijn niet alleen de friezen die dan doorknikken ,maar ze hebben natuurlijk dat front waardoor dat wel lijkt.
Leuk profiel heb je trouwens ,met al die beesten,liikt een beetje bij mij thuis!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:41

Hee Stef, ik ben het met jee eens, de moiste Fries liep echt met de kin op de borst.
Achter de teugel dus!
Of het fries-eigen is weet ik niet, maar de dame in het zadel zag ik wel flink zagen met haar handen.
Afbeelding
Afbeelding

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:46

volgens mij hebben friezen wel snel de neiging om te ver achter de teugel te duiken!
ik weet iig ,dat de meeste snel kort in de nek worden,veel lengte in de hals proberen te rijden,inde training dus!
nu is dit in caroussel idd remmen,gassen,remmen,dus valt dat ook niet mee!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:50

dat hoort dus niet zo!!! een fries kan ook lengte in de hals krijgen, niet zoveel als een dressuurpaard. maar ze horen dus echt niet met de kin op de borst te lopen.
in mijn profiel kun je foto's zien van mijn jonge fries, die is net onder het zadel en heeft zelfs meer lengte in de hals

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:54

De fries van mijn oom, die ik dit jaar heb ingereden.. loopt netjes aan de teugel, zonder dat hij achter de teugel gaat lopen.. Misschien is het wel zoals al eerder vermeld, dat hij wat loperig was en dus flink op de rem gehouden werd..??! Volgens mij het namelijk niet fries eigen op het te doen, net zo min een ander ras paard dat wel zou doen..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:09

Volgens mij ( Blond ) ligt het eraan wat je van 'm wilt.
Ik heb hier een heeeeleboel foto's gevonden:
http://www.djokesthus.nl/activiteiten.php
En je ziet dat bij elke activiteit de hoofdhouding anders is.
Misschien wilde ze de fiere uitstraling benadrukken op deze manier ? (net zoals bij het mennen)
In plaats van dus "meer dressuurmatig" rijden als je begrijpt wat ik bedoel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:10

nicolletje: geen enkel paard hoort zo achter de loodlijn getrokken te worden, bij geen enkele dicipline

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:14

LiSSy schreef:
nicolletje: geen enkel paard hoort zo achter de loodlijn getrokken te worden, bij geen enkele dicipline

Inderdaad Boos! GETROKKEN is hier het juiste woord Boos!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:03

Mijn fries heeft ook de neiging om achter de loodlijn te lopen. We zijn bezig om haar meer met de neus naar voren te laten lopen.
Maar zo erg als op bovenstaande foto heeft ze gelukkig nooit gelopen.
Vraag mij af hoe het paard zijn rug is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:07

Ik heb zelf ook een halve fries en als ik het toesta gaat hij idd ook zo hoog lopen en als je 'm dan aan de teugel trekt, krijg je dit effect ja.
Het resultaat is dat hij met een stijve rug zeer gespannen loopt.

Ikzelf rij dus niet zo.
Ik bedoelde alleen maar: ik zie alleen maar een plaatje, misschien wilde zij er iets mee bereiken/ neerzetten.
Ik zie het heel vaak, dat ze zo lopen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:18

Exterieur:
Het Friese paard is een sierlijk tuigpaard dat helemaal zwart is en zwaar behang heeft. Manen en staartharen zijn gegolfd. Het heeft een fijn hoofd, een lang opgerichte, gebogen hals en weinig schoft. De benen zijn tamelijk kort, maar stevig, langbehaard en met een vetlok. De hoeven zijn blauw. Opvallend is de fiere houding.

Waarschijnlijk om dit te benadrukken.
bron: http://www.geocities.com/friesepaarden/normal/index.htm

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:19

Nicolletje schreef:
Ik heb zelf ook een halve fries en als ik het toesta gaat hij idd ook zo hoog lopen en als je 'm dan aan de teugel trekt, krijg je dit effect ja.
Het resultaat is dat hij met een stijve rug zeer gespannen loopt.

Ikzelf rij dus niet zo.
Ik bedoelde alleen maar: ik zie alleen maar een plaatje, misschien wilde zij er iets mee bereiken/ neerzetten.
Ik zie het heel vaak, dat ze zo lopen.

Misschien vinden ze het inderdaad gewoon mooi, en wilden ze dat de paarden zo liepen.. Dressuurmatig is het niet goed, maar ja!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:21

Maarja, ze gaf dan ook volgens mij geen dressuurshow, maar een show over het ras.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:22

mijn fries heeft ook wel een fiere houding, maar die legt toch echt de kin niet op de borst... een paard zal dat uit zichzelf nooit doen omdat dan de ademweg half wordt afgesloten

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:27

Een fries loopt sneller dan een kwpn'er bijv met de kin op de borst. Het is moeilijk om ze wat meer uit te lijnen, vooral als ze dan ook nog wat heet zijn. Veel hengsten lopen ook zo, en het ziet er mooi uit (als ze tenminste nog wel de nek als het hoogste punt houden). Meestal nemen ze juist heel weinig druk op de teugels en kun je ze zo met de kin op de borst laten lopen, zonder druk. HEt is idd niet goed omdat ze de rug dan vaak vast houden, meestal zie je dan ook weinig lengtebuiging. Maar omdat ze van voren om hoog lopen, denk je vaak dat ze heel goed lopen (showen). Ik rijd zelf ook een Fries en het is moeilijk deze wat op lengte te krijgen. Maar het ziet er mooi uit, dat verhevene, hoewel het dus vaak niet goed is.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:55

ik weet het niet. ik verzorg een dartmoorpony (lijkt op een mini-fries) en die heeft ook snel de neiging om achter de teugel te lopen. maar sommige mensen vinden het ''mooi'' als een paard achter de teugel rijdt en doen dit expres. (zelf vind ik dat je een paard niet helemaal moet opkrullen...)

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:09

Lady kruipt er soms ook achter en dan moet ik het voorwaarts oplossen.
Op deze foto's lijkt het alsof er gewoon aan getrokken wordt om het zo te rijden. Geen 1 paard vindt dit lekker lopen lijkt mij

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:19

Friezen hebben volgens mij wel meer de neiging om lekker in te knikken in hun eigen houdinkje, maar dit is wel erg extreem en dit geeft ook bepaald geen vriendelijk beeld

Bij mijn Fries was dit op te lossen door haar eerst goed aan het been te krijgen en dan lang en laag over de rug te laten lopen, pessoa heeft hier ook enorm mee geholpen, paard werd langer en liep tot slot super *LOL*

Ik kreeg zelfs vaak complimentjes van juryleden omdat ik zo'n fijne verhouding had met m'n paard, ze liep er lekker met d'r neusje uit OK dan!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:26

Ben het helemaal met Jaike eens! Zo rij ik mijn fries ook en het werkt echt perfect! Je moet er gewoon voor zorgen dat je ze eerst uit die eigen houding kan rijden anders lijkt het alsof ze aan de teugel zijn maar dan zijn ze niet over de rug, achter het bit en dus achter het been..

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:01

Ik vind dat dat niet okee iz, maar Friezen hebben idd wel snel de neiging om achter de teugel te lopen. onze jonge Fries zijn we nu ook het aan de teugel lopen aan het aanleren, maar ze kruipt idd wel eens erachter. t is niet echt goed als ze dat doen, het lijkt me ook niet echt lekker lopen voor zo'n beessie.. en over mooi gesproken, ik vind het zelf niet mooi.. precies aan de teugel is mooi vin k..

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:27

Ik vindt dat de fries van zig zelf daar al loopt maar niet over de rug en dat kan alleen als je hem er naar toe rijdt

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:08

Dat is zeker niet fries eigen friezen kunnen ook gewoon normaal aan de teugel lopen. Als iemand gaat zagen of de hele tijd gas geeft en weer remt ja dan gaan alle paarden (ongeacht het ras) onder de teugel lopen toch? Schijnheilig