Belangstelling hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Belangstelling hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:16

Ik denk er over om naar de hengstenkeuring te gaan. Zou er iemand belangstelling hebben voor mijn hengstje.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:40

nou die past niet op mijn merrie :-b...leuk beestje,maar ik heb echt geen flauwbenul van shetlandkeuringen enzo dus ik kan je niet verder helpen..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:59

Je wilt bij het nmprs gaan?
Denk niet dat je veel belangstelling gaat krijgen.
Hij is volledig nsps gefokt neem ik aan, of ben ik in de war ?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:12

Ik vind hem wel stoer...

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:16

Vast wel.....
Hij ziet er wel leuk uit!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 17:12

parouscha schreef:
Je wilt bij het nmprs gaan?
Denk niet dat je veel belangstelling gaat krijgen.
Hij is volledig nsps gefokt neem ik aan, of ben ik in de war ?

Om welke reden zou hij dan weinig belangstelling krijgen daar ben ik benieuwd naar. Hij is niet NSPS gefokt anders zou ik wel naar hun hengstenkeuring gaan. Zijn moeder is een Duitse import merrie en haar vader een Duitse import hengst die wel in Nederland is goedgekeurd, ik weet alleen neit in welk stamboek.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:46

Als hij niet nsps is gefokt dan heb je wel kans.
Maar veel zal het niet zijn, dat heb ik zelf inmiddels wel geleerd.
De belangstelling gaat na die kleine mini paardjes die luxe zijn.
Zoals de paardjes van stal zegwaard.

aisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:55

Ik weet niet hoe groot hij is maar hij heeft geen bijzondere kleur en als je hem voor buitenaf wilt laten keuren zou ik het niet doen want ik denk niet dat er veel belangstelling is, maar als je zelf ook nog merries hebt zou ik het wel doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 18:22

Hij is 89 cm en is stekelvos. Vossen zijn er inderdaad erg veel maar op de merriekeuring waren er van de ruim 200 pony's maar vier stekelvos.

Het is ook niet de bedoeling om er veel geld mee te gaan verdienen. Ik zou het leuk vinden als er een paar veulens van hem komen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 18:25

parouscha schreef:
Als hij niet nsps is gefokt dan heb je wel kans.
Maar veel zal het niet zijn, dat heb ik zelf inmiddels wel geleerd.
De belangstelling gaat na die kleine mini paardjes die luxe zijn.
Zoals de paardjes van stal zegwaard.

Als hij word goedgekeurd ben ik ook niet van plan om een hoog bedrag aan dekgeld te vragen wat het ook weer aantrekkelijker maakt voor mensen omdat de veulens tegewoordig weinig opleveren.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:17

Dat hoeft ook niet, je kan er ook absoluut niet veel voor vragen, als je 60€ vraagt is het een hoop.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:30

Zijn achterhand is te hoog voor zn lichaam. Zn rug hoort (als hij shet gefokt is) ongeveer recht te lopen en zn kont hoort niet hoger te komen dan zn schoft. Ik heb het gevoel dat zn achterhand te groot is vergeleken met zn voorhand..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:24

Ik vind hem idd een ietsje overbouwd. Verder vind ik hem te grof voor het NMPRS, ze zoeken, zo als Parouscha al zegt, echt dat hele luxe.

Hij zal vast goedgekeurd worden hoor. Daar twijfel ik haast niet aan, bijna alles word daar goedgekeurd. Als hij leuk loopt en netjes op z'n pootjes staat(waar het er op deze foto wel naar uit ziet) is de kans ook groot dat je een premie mee naar huis neemt.

Maar neem Dennis. Hij is 2x basis kleine maat dagkampioen geworden, 3x een 1e premie(3x 1a zelfs!), definitieve goedkeuringen superster.
Hij heeft dit jaar 5 merries gehad, de jaren hier voor iedere keer maar 1 of 2. Dus daar hoef je het zeker niet voor te doen.

Wat voor papier zit er achter? Je zegt wel dat zijn ouders duitse importpony's zijn. Maar hoe zijn ze gefokt? Als die in duitsland gewoon shet gefokt zijn schiet dat nog niet op. Zijn vader is hier goedgekeurd, hoe heet hij dan en waar is hij goedgekeurd?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:35

Goedgekeurd wordt hij wel hoor, mits hij een recht gebit heeft en correcte knieen.
Verder zal er geen belangstelling voor hem zijn. Hij is daarvoor te eenvoudig.
Zelfs voor de volledig americaans gefokte hengstjes met vos of zwarte kleur is bijna geen belangstelling meer.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:49

Max schreef:
Zelfs voor de volledig americaans gefokte hengstjes met vos of zwarte kleur is bijna geen belangstelling meer.

Gewoon met de kleur door gaan als je hem wil laten keuren voor je eigen merriemateriaal.

Het mooie van fokken is dat je naar produkten met een eigen identiteit kunt toe werken.
Maar dan moet je wel over een tiental jaren heen durven en kunnen kijken.

Fokken doe je voor je zelf.
En dat andere voor de "mode".

En mode is vergankelijk en die vergankelijkheid komt weer na een periode terug.

_v.b.mode ( die felgroene kleuren en andere kleuren van deze tijd bij de kleding is niks nieuws, maar komt uit de "vergankelijkheid van de eind 60-tiger jaren)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:40

Poeh een hoop meningen in 1 keer. Ja waar meot ik beginnen. Wat jullie niet moeten vergeten is dat hij op de foto ent 2 jaar was en nu al weer een paar maanden ouder. Ook zijn training was toen net begonnen en hij heeft nu dus ook meer spieren. Dat overbouwde valt echt mee hoor komt meer door de foto. Als ik naar de foto's op de stenen kijkt is hij niet of nauwelijks overbouwd en als ik naar de foto's in de bak kijkt staat hij er alrijd iets overbouwd op. Ik vind het gewoon leuk om mee te doen aan de hengstenkeuring. We doen aan zo veel mogelijk keuringen mee. Als hij word goedgekeurd dan is dat mooi meegenomen. Ik hoef hem niet per se goedgekeurd te hebben hoor het is meer voor de lol, maar het is natuurlijk wel leuk.

Moedersvader heet Gerko Of Marou. Weet verder niet zo veel ik moet me er nog een keer in gaan verdiepen.

Hij is niet egaal vos hoor. Hij is stekelharig. Weer eens wat anders.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:33

Daar lopen bij het nmprs ook zat van rond Haha!
Je moet ook niet je pony voor de lol laten goedkeuren want je moet ook aan de hengst denken.
Mijn hengst heeft dit jaar nog maar 1 merrie gedekt en een 2 x mijn eigen merrie, dat zet dus geen zoden aan de dijk...........
Vele hengsten kunnen niet gemakkelijk bij andere paarden meer als ze een merrie hebben gedekt, en dan staan ze vaak alleen of met een ruin .
Als Oscar dit jaar niet ggk word doe ik hem ook weg, omdat ik hem dan een beter plekje gun waar hij lekker kan spelen in de weide Haha!
Probeer je absoluut niet af te kraken op je hengstje hoor, maar ook ik heb mijn lesje geleerd ( Waar ik voor gewaarschuwt ben hoor) Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:41

Van de 225 pony's op de merriekeuring waren er maar vier stekelharig dus dat zijn er toch niet echt veel.

Mijn hengst staat bij nog een andere hengst dus daar zal ik net zo veel problemen mee krijgen. Mijn ander hengst is als de dood om te vechten dus die geeft zich altijd gelijk over. Ik verwacht ook niet dat als hij goedgekeurd is hij veel meeries zal dekken hoor. Ik ga niet met hem rijzen dus de merrie zal dan toch naar ons moeten komen. Het is gewoon weer leuk een keuring waar we heen gaan.

Hebben we allebei lol van.

Mijn hengstjes hebben hun eigen bak en wei met een ruime schuilstal waar ze dus altijd lekker kunnen rennen en spelen. Dus daar veranderd ook niets aan.

Misschien dekt hij wel helemaal geen merries. Vind het gewoon leuk om mee te doen en Jimmy ook.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:56

Als hij word goedgekeurd komt er wel 100 euro kosten bovenop het inschrijfgeld.
Ik weet niet of je dat weet,maar om dan zo maar voor de lol te gaan,is misschien een beetje duur.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 19:02

Ja dat weet ik. Ga er ook niet van uit dat hij word goedgekeurd. Hij is natuurlijk nog jong. Zorg wel dat ik die 100 euro achter de hand heb.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:19

Deze pony is dus wel shet gefokt(dan wel niet NSPS, maar dan wel bij het duitse shet stamboek). Die Gerko Of Marou is een Bright v. Uilenbroek x Kerswell Sambo. Die Bright is dus een nederlands gefokte hengst en Sambo is engels gefokt. Maar ze zijn allen shet gefokt.
Ik weet dus niet hoe het aan vaders kan verder zit.

Tussen NSPS gefokt en NSPS keurings waardig zit ook nog een groot verschil. Dennis is ook NSPS gefokt, zijn opa is zelfs de KEUR hengst Luitenant van de Spoorlaan. Maar naar de NSPS hengstenkeuring zal hij helaas nooit kunnen.

Mijn mening (die uit ervaring gevormt is) is dus dat deze hengst (mits knieen en gebit in orde zijn) vast goedgekeurd gaat worden. Wie weet zelfs met een premie. Maar merries zal je vast niet veel voor hem krijgen. Dus op de vraag of er belangstelling voor is kan ik je nu al zeggen dat dat er niet is.

Je mag blij zijn als je binnen een paar jaar je goedkeurings kosten er uit zou kunnen krijgen, maar die kans acht ik niet groot (ja, ik spreek hier uit ervaring, niet alleen eigen ervaring, maar Parouscha en Max zijn dit ongetwijfeld met mij eens).

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 07:34

Idd Ciska.
Ik heb mijn keurings kosten er misschien nog niet eens uit Haha!
Nu gaat het daar niet om , maar toch Tong uitsteken

Volgends mij komt er nog wel wat meer overheen dan 100€ aan keuringskosten Verward

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:44

Ik zou zeggen je bent nu genoeg ingelicht. Lekker gaan, je zult er een spannende dag hebben, alleen gaat het je idd meer als 100 Euro kosten. DNA onderzoek moeder en vader is al 50 euro per stuk. Ben je ooit op een keuring van het nmprs geweest ? Misschien kan je dit jaar gaan kijken hoe of wat, dan kan je altijd het jaar erna nog zelf gaan.