Wat betekend WPBR bij de Welsh?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Wat betekend WPBR bij de Welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 16:39

Nou, de titel zegt het al! Ik zag de hengst Coelenhage's Promise en daar staat bij dat hij de enige goed gekeurde WPBR hengst is Verward Wat wil dat zeggen? Ik zie hem overigens niet bij de goedgekeurde hengsten op de Welsh site staan... Verward
http://www.jboeve.nl/

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:37

Welsh Partbred is dat..

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:38

Nog steeds aan het zoeken Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 18:45

Thanks Youngster, wat houdt dat in? Ook voor het papier? Wat voor "vreemd" bloed heeft zo'n hengst dan?

En...ja, nog steeds Haha! Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:10

De welsh HBW is eigenlijk hetzelfde als de welsh K. Een Nederlandse rijpony met duidelijke welsh uitstraling. Maar bij de welsh HBW zijn alle kruisingen met alle Welsh pony's toegestaan. Het is een betrouwbare pony voor de grotere jeugd. Goed in springen en dressuur.

Bij de HBW pony's let men vooral op de gebruikseigenschappen. Maar de welsh eigenschappen moeten wel bewaard zijn.

Bij de merries geld geen minimum stokmaat. Voor hengsten echter wel. Daar moet de stokmaat tussen de 1,40 m en 1,569m liggen. Als ze worden opgenomen in het stamboek. Als er minder dan 25% Welsh bloed door de aderen loopt dan wordt hij bijgeschreven in het basisboek van de sectie HBW.

Het was eerst dus HBW, maar nu is het partbred.. betekend precies hetzelfde..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:13

Bedankt voor de uitleg! Wil dit zeggen dat Coelenhage's Promise dus meer "maten" in zijn stamboom heeft? Hij is toch ook de volle broer van een K goedgekeurde hengst? Waarom is hij dan niet voor de K afdeling goed gekeurd vraag ik me dan af Verward .

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:22

Ja dat vraag ik me dus ook af. Het zal wel in zijn moederslijn zitten..

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:40

Coelenhage's Promise heeft idd wel gewoon de K (NWR) lijnen, maar is ingeschreven bij WPBR... (volgens mij weet niemand waarom Schijnheilig Haha!)
Het verschil is dat bij de NWR alleen nog NWR hengsten gebruikt mogen worden (dus ook geen andere secties) bij Part-Bred mogen alle Welsh hengsten, maar ook hengsten van andere stamboeken dekken... zolang het veulen maar een bepaalt percentage Welshbloed heeft... Netzoiets als het HBW, alleen zijn er strengere eisen voor NWR, waardoor er veel meer in het WPBR register komt...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 22:20

Bedankt Tha_Niekje! Dan nu de vraag, als ik een NRPS merrie door hem laat dekken, krijgt het veulen dan HBW papieren bj de Welsh? Of helemaal geen papier?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:22

Je krijgt zowiezo papieren.. Ik denk idd Partbred papier!!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:38

youngster schreef:
Je krijgt zowiezo papieren.. Ik denk idd Partbred papier!!

Klopt Youngster!! *LOL*

Of je kan het veulen bij het NRPS in laten schrijven...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:08

Ja idd... veulen kan ingeschreven worden als WPBR bij het Welshstamboek, of bij een bepaald percentage Arabisch bloed bij het NRPS...

Zoals Le Matsjo is gewoon Welsh K gefokt, maar is opgenomen bij het NRPS... maar hij heeft wel een deklicentie voor het Welsh NWR...