Verslag cursus bloedlijnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Verslag cursus bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:44

Verslag cursus bloedlijnen, 1ste avond
8 november 2004
Door: Gerrit van Heijst, Jac Remijnse & Henk Dikkers

Nadat ik de lezing had bijgewoond van de drie heren te Gent, was ik zeer enthousiast over hun theorieën geworden. Het leuke is dat ik me er ook in kan vinden. Heel graag wilde ik hier meer van weten! Naar aanleiding daar van heb ik besloten om me ook weer in te schrijven voor de Cursus bloedlijnen in Zeeland. De eerste avond was zeker weer de moeite waard!

De heer Van Heijst heeft de eerste avond ingeleid met vrij theoretische stof, zo noemde de heer Van Heijst het zelf. Toch heb ik er met veel plezier naar geluisterd, vond ik het niet saai en het leuke is dat de heer Van Heijst voorbeelden uit zijn eigen fokkerij neemt en deze ook ruim toelicht. De heren, Dikkers en Remijnse ondersteunden de heer van Heijst met stambomen, foto’s en af en toe een toelichting. De cursus wordt schriftelijk ondersteund met een uitgebreide documentatiemap waar men onder andere de hengsten en merrie’s in terug kan vinden.

De heer van Heijst vindt dat de historie bepaalt waar je nu mee bezig bent, hij is ook van mening dat men minimaal 5 a 6 generaties terug moet kijken, het liefst nog verder en het eigen merriemateriaal door en door moet kennen.
Als voorbeeld van het verder in de generaties denken wordt de hengst Wolfgang gekozen. Wolfgang heeft een Arabische inslag. In de eerste 3 generaties zie je geen Arabisch bloed terug maar als men verder kijkt komt men de merrie Margot H AA tegen.
Veel Engels volbloed kan men erg waarderen maar ook het Arabisch bloed en dan vooral de combinatie van Arabisch en Engels volbloed ziet men graag terug. Verder werden er ook een aantal stamboeken doorgenomen en werd er vermeld welke rassen er aan het begin van deze paarden stonden.

Ook de interessante fokkerij weetjes (zo hoor je steeds wat nieuws en die weetjes zijn juist zo boeiend om te weten te komen!) kwamen er weer aan te pas en de tips om een eigen fokkerij tot meer succes te brengen passeerden de revue. Hoe men meer de positieve eigenschappen kan door drukken en kan verankeren, waar de positieve eigenschappen vandaan komen, hoe men het fokdoel beter kan bereiken en een aantal hengsten en merrielijnen werden grondig besproken. Zo komen de goedgekeurde hengsten Radar v. Cocktail (KWPN) en Darco v. Lugano van la Roche (BWP) beide uit de Lotje-stam.

De heer Van Heijst is zich gaan verdiepen in de fokkerij door de hengst Gondelier v. Amor, Gondelier was prestatie en gaf prestatie en nog vind men hem geregeld terug in de afstamming van de huidige paarden. De heer van Heijst wilde weten waar die prestatie vandaan kwam, tot 2 jaar geleden dacht hij te weten wat het was, tot dat er iets anders boven water kwam. Hoe dat loopt zullen jullie zelf van de heer Van Heijst moeten horen Tong uitsteken

Wat erg leuk was is dat we het boek Contendro hebben gekregen, geschreven door Joachim Tietz & Jac Remijnse. Erg mooie lay out, interessante tekst met mooie oude foto’s. Ik ben begonnen met lezen zodra het uit is laat ik weten wat ik er van vind.

Op naar maandag! Dan is de volgende cursus avond.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:29

Leuk dat je een verslag maakt!
Deze cursus wordt volgend jaar ook in Zuid-Holland gegeven via de VWF; ik ga daar zeker naar toe!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:02

Jammer dat het zo ver weg is. Maar als het jullie zo enthousiast zijn komt gaan ze het misschien door het hele land geven.

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:32

Chantal, leuk verslag.Klinkt interessant! Kunnen ze zoiets niet in noord nederland organiseren?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:35

Wat een leuk verslag!!! Ik ben benieuwd naar het vervolg!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 11:45

Bedankt voor de complimenten! Lachen
Volgens mij komen ze door het hele land (en België), als mensen er vraag naar hebben.