Rhinospuit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Rhinospuit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 08:29

Mijn hoefsmid vroeg me of mijn merrie eigenlijk tegen Rhino is ingeënt.
Nee dus.
Ze is zo'n 180 dagen drachtig. Kan ze nu nog veilig tegen Rhino ingeënt worden en is het überhaupt nodig?

Scheve mond

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:43

Ik heb het niet gedaan, maar ja, het duikt elk jaar wel op verschillende plaatsen op. Moeilijk iets over te zeggen in ieder geval. Je hoort zo weinig mensen die tegen Rhino enten.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:02

Wij hebben het wel gedaan. Doen we elk jaar. Het beschermt wel niet voor 100%, maar beter iets als niets!!! Al onze merries zijn al geent tegen Rhino. 1 merrie zat al in de 5e maand en de andere 2 in de 4e maand. En dan in de 8e en 9e maand worden ze weer geent. Ik doe het liever wel, het is een beetje zekerheid extra, mijn paard is al zo'n ongeluksvogel Boos! Ach gut

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:08

Mijn merrie heb ik vorige jaar ook tegen rhino laten enten (5e, 7e en 9e maand v/d dracht) Gewoon voor dat ene beetje zekerheid. Het was mij ook wel verteld dat het niet voor 100% beschermt maar toch....

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:49

Bedenk wel dat alle paarden op stal dan tegen rhino moeten worden geent. Dat kan dan wel heel duur worden....

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:31

Mijn paardje word ook tegen rhino geent, over een paar weekjes. Niet alle paarden worden geent op stal tegen rhino, ze is de enige drachtige merrie en hoewel er gezegt word dat het dan niet zou werken, geloof ik toch wel dat het haar beschermt. Het kan in elk geval geen kwaad om te enten dus liever het zekere tegen het onzekere....

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:24

Mijn merrie is ook geent tegen rhino. Over een aantal weken moet ze weer. Ik wil zo min mogelijk risico nemen. Dus ook influenza word 2 keer per jaar gedaan en om de 2 maanden netjes een wormenkuur.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:28

Mijn dierenarts zei: mocht het fout gaan, dan kan je jezelf in elk geval niets verwijten want je hebt er alles aan gedaan. Ik heb haar dus ook volledig geënt voor rhino (basisenting en vervolgentingen), ze moet in januari nog één keer (op de 9 mnd).
Ik had 2.5 jaar geleden een verworpen veulen en daar wordt je niet blij van. Het was hoogstwaarschijnlijk dan geen rhino, maar ik wil toch de risico´s zo veel mogelijk beperken.

Nadeel is inderdaad dat zoiets alleen efficiënt is wanneer alle paarden op stal ook zijn geënt. Gelukkig heb ik zelf stallen, dus loopt er alleen een pony bij. Die heeft de basisenting gehad, hij komt toch zelden van het terrein af, laat staan in contact met andere paarden.

Ik sprak deze week iemand uit de omgeving en die had laatst (binnen één uur!) twee verworpen veulens gehad. Scheve mond Hij dacht dan ook sterk aan rhino.

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:02

ik heb het niet gedaan, mede doordat ik niet van 20 paardeneigaren kon verwachten dat ze het ook zouden doen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:24

MissHIS schreef:
Ik sprak deze week iemand uit de omgeving en die had laatst (binnen één uur!) twee verworpen veulens gehad. Scheve mond Hij dacht dan ook sterk aan rhino.

Jeetje Scheve mond
Dat is behoorlijk heftig!

Ik weet ook niet of ik tegen Rhino ga enten, Ivanka komt haar erf niet af en er komen ook geen andere paarden op. Er staat wel een paard in zicht, maar daar heeft ze geen contact mee.
Wel of niet doen?
Hoe duur is een Rhino spuit eigenlijk? (niet dat ik het daarvoor laat hoor, want die "paar" euro's kunnen er dan ook nog wel bij Knipoog)

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:33

ik heb mijn merrie toendertijds niet geënt tegen Rhino, omdat ze nog nooit tegen Rhino geënt is, ze alleen maar meer kans op ziek worden had gehad. De DA zei ook dat het beter van niet was toen!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:46

Tinne schreef:
Hoe duur is een Rhino spuit eigenlijk? (niet dat ik het daarvoor laat hoor, want die "paar" euro's kunnen er dan ook nog wel bij Knipoog)

Bij mij 15.92 euro excl. visitekosten.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:02

Ik zit er ook over te denken, maar het beste is dan wel als ze allemaal tegen rhino geent zijn.. Ik zou het dus eerst even in de groep moeten gooien, als niemand het wilt heeft het weinig zin denk ik zo..

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 10:44

Bij ons op stal ziet men het niet zo zitten om massaal tegen Rhino te enten. Ik zal er nog eens over nadenken en met de VA overleggen of het zin heeft dan wel alleen te enten...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:09

die van mij is nu al 3 x ingeeent in haar drachtige periode.
Ook mijn andere paarden hebben de rhino spuiten gekregen!!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:47

MissHIS schreef:

Nadeel is inderdaad dat zoiets alleen efficiënt is wanneer alle paarden op stal ook zijn geënt. Gelukkig heb ik zelf stallen, dus loopt er alleen een pony bij. Die heeft de basisenting gehad, hij komt toch zelden van het terrein af, laat .

Kijk dat is mij dus ook altijd verteld, totdat ik hier vorig jaar op Bokt een verhaal las over een stal waar Rhino was uitgebroken en enkele drachtige merries gestald stonden. De merrie(s?) die geënt waren hebben hun veulen NIET verworpen ...
En ik geloof dat ze zelfs naast een Rhino paard gestald stond.

Zal is even zoeken of ik dat topic kan vinden, want ik weet niet meer precies hoe het gegaan is.

[edit] gevonden zie [VvdD] Mijn 2 paarden lopen Rhino gevaar + Update [/edit]
Waarschijnlijk was dit een toevalstreffer, moet er wel bij gezegd worden