Fokker paard in bruikleen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Fokker paard in bruikleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 23:29

Het is op dit moment zeker niet ter sprake, Fleurtje blijft gewoon, maar ik had het er vandaag met een vriendin over en vroeg het me af..

Zouden fokkers bereid zijn een ponymerrie met goede bloedlijnen in bruikleen te nemen? Dus als ze voor 'kost en inwoning' zorgen gratis veulens mogen fokken, maar het paard eigendom blijft van de huidige eigenaar?

Zou daar vraag naar zijn, of hebben fokkers liever 'eigen' paarden?
Bestaan dit soort constructies?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:32

batje schreef:
Het is op dit moment zeker niet ter sprake, Fleurtje blijft gewoon, maar ik had het er vandaag met een vriendin over en vroeg het me af..

Zouden fokkers bereid zijn een ponymerrie met goede bloedlijnen in bruikleen te nemen? Dus als ze voor 'kost en inwoning' zorgen gratis veulens mogen fokken, maar het paard eigendom blijft van de huidige eigenaar?

Zou daar vraag naar zijn, of hebben fokkers liever 'eigen' paarden?
Bestaan dit soort constructies?

Als het een topper is voor te "spoelen" >>Embryo's

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 23:36

ceasario schreef:
Als het een topper is voor te "spoelen" >>Embryo's

Sorry, wat bedoel je?
Om emrbyo's van een ander te dragen hoeft ze geen topper te zijn, en om embryo's te leveren hoeft ze niet bij de fokker te staan. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Een topper wil ik haar niet noemen, wel nette bloedlijn, veel premies en vrijwel alle volle zussen zijn ZZ dressuur en springen en een heeft zelfs een dekhengst voortgebracht. Leuk fokpaardje dus, maar niet heel bijzonder.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:53

Ik zie dat je zelf rechtenstudent bent.... Haha!
Mij lijkt de interesse wel aanwezig. Echter wil je niet weten wat het voor rechten en plichten het met zich meebrengt. Er kan zoveel mis gaan....daarbij moet je niet vergeten dat diegenen die het veulen houdt niet eigenaar van de merrie is en waarschijnlijk ook minder om de goede verzorging van de merrie geeft... Scheve mond

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:21

Bij paarden zie je dit regelmatig, maar ik heb het idee dat je dit bij pony's toch veel minder ziet, zeker bij de 'sport pony fokkerij', bij echt specifieke gesloten ras-stamboeken heb ik het nog wel eens gezien.
Ik vraag mij dus af of er belangstelling voor is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:24

batje schreef:
Sorry, wat bedoel je?
Om emrbyo's van een ander te dragen hoeft ze geen topper te zijn, en om embryo's te leveren hoeft ze niet bij de fokker te staan. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Je zegt:
Iemand die er mee wil fokken.
Dus wil je snel rendement hebben dan kan zo'n " fokker"gaan spoelen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 09:45

ceasario"]
Je zegt:
Iemand die er mee wil fokken.
Dus wil je snel rendement hebben dan kan zo'n " fokker"gaan spoelen.
[/quote]
Ah, ik snap jouw insteek. Mij gaat het alleen niet om de nakomelingen. Lachen

Meer de fictieve situatie dat een merrie (en dan als vb de mijne, omdat voor pony's een heel andere markt is) niet meer geschikt is voor de sport (blessure oid) als fokmerrie ingezet wordt. Maar omdat je het eigendom niet kwijt wil raken niet verkocht wordt, maar in bruikleen komt.

[quote="Rhea"]
Ik zie dat je zelf rechtenstudent bent.... Haha!
Mij lijkt de interesse wel aanwezig. Echter wil je niet weten wat het voor rechten en plichten het met zich meebrengt. Er kan zoveel mis gaan....daarbij moet je niet vergeten dat diegenen die het veulen houdt niet eigenaar van de merrie is en waarschijnlijk ook minder om de goede verzorging van de merrie geeft... Scheve mond
[/quote]
Ik ben idd rechtenstudent, maar eerstejaars, stel er dus niet te veel van voor Knipoog Maar goed, de juridische kant is al helemaal nog niet van toepassing. Wat ik me wel ineens bedacht is dat de eigenaar altijd als fokker op papier komt, wat me voor de echte fokker niet wenselijk lijkt.

[quote="Sjuimpje schreef:
Bij paarden zie je dit regelmatig, maar ik heb het idee dat je dit bij pony's toch veel minder ziet, zeker bij de 'sport pony fokkerij', bij echt specifieke gesloten ras-stamboeken heb ik het nog wel eens gezien.
Ik vraag mij dus af of er belangstelling voor is.

Ik heb het bij heel goede merries inderdaad ook wel eens gehoord, de ponyfokkerij is daarin natuurlijk ook wat kleiner. Vandaar dus ook mijn vraag op bokt Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:28

zou ik eens gaan opzoeken wanneer zich iemand eigenaar van een pony/paard mag noemen volgens de wet.

Het komt bij pony's ook wel voor dat iemand de kosten betaald van de dekking enz. in ruil voor het veulen.
Bruikleen? geen idee. Ik zou mijn pony's niet " uit lenen" voor zoiets.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:11

Bij de Paints en Quarters gebeurd dit regelmatig. Bij deze stamboeken is het tekenen van een officiele lease contract een mogelijkheid waardoor degene die least ook als fokker op papier komt. Je zou bij je stamboek kunnen vragen of dat een optie is? Dat zou het in elk geval wat aantrekkelijker maken.

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:43

In de VS en Canada is het ook gebruikelijk (lease contract) Het blijft echter altijd moeillijk om jouw merrie aan anderen over te laten en aan de zijlijn staan te kijken. Misschien kun je beter een mede eigenaar zoeken, de betrokkenheid zal groter zijn hierdoor en je houdt zelf toch een boel in de hand.

finley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:21

Wij hebben dit gedaan met onze merrie. Ze heeft een prachtig gezond hengstveulen gegeven. Wij hadden ook afspraken gemaakt omtrend verzorging, hoefsmid, inentingen enzo maar deze zijn niet helemaal nagekomen... Verder kreeg ze goede voeding en mooie loopstal met prachtige weide dus dit was wel in orde Lachen
Ik zou het wel aanraden als je je merrie regelmatig kan opzoeken en het met eigen ogen op de voet kan volgen, dan kan er niet zoveel mis gaan!
Voor volgend jaar zou ik haar terug beschikbaar stellen,
voor de geïnteresseerden het is een 14j zwartbruine merrie 1m66 van Oula Owl xx x Carneval ( v. Cor de la Bruyere C-lijn) x Drost (v. Duellant D-lijn).
Beweegt zeer goed met een extra achterbeen, loopt met veel buiging in de gewrichten en veel afdruk, stap is goed actief en regelmatig maar mag ruimer en de galop is goed en ruim.
Is altijd dressuur gereden maar kon ook zeer goed springen.
Ze gaf reeds een veulen van Feinerstern, merrie is nu 6 jaar en wordt ingezet voor de fokkerij ( merrie is 1m72, zeer mooie hals zelfs een beetje hengsttype en uitstekend bewegen)
Haar veulen van dit jaar was een Finley M ( Trakhener v. Bartholdi), zou niet mijn keuze geweest zijn maar het is wederom een zeer mooi veulen, zwartbruin, hengst en weer die goede achterhand en dito rug en lendenen.
Geïnteresseerd? PB me!!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:41

finley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:02

hier is de situatie toch helemaal anders...
Jij kreeg er tenslotte niks voor terug.
Mijn paard heeft een lichte blessure ( met het blote ook niet te zien, mijn dierenarts vroeg zelf aan welk been het ook alweer was als hij haar zag draven en showen met haar veulen in de wei Lachen ), ze is dus niet meer geschikt voor de sport maar ze heeft wel 16 maanden kost en inwoon gekregen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:26

Wel leuk alle verschillende meningen te horen Lachen
Het is op dit moment absoluut nog niet aan de orde, maar het is fijn te weten of er een markt voor is als Fleur ooit niet meer geschikt zou zijn voor de sport.
Mij lijkt het me ook heel lastig je paard uit handen te geven, maar eigenlijk is het natuurlijk makkelijker dan verkopen. De reden dat ik niet zou willen verkopen is dat ik bang zou zijn dat er ondanks de blessure nog iemand op zou rijden.

Jammer dat nog niemand een concreet voorbeeld van een pony in bruikleen heeft, maar iig bedankt voor alle reacties! Lachen