Hoe veelzijdig zijn Spaanse/ Portugese paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Hoe veelzijdig zijn Spaanse/ Portugese paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:48

Er staat ook al een springtopic, I know.

Zijn Lusitano's en Andalusiers (Lipizzaners nog niet eens zo, die zijn ook weer zwaarder gebouwd toch) oha geschikt als allround paard?
En dan bedoel ik niet Z in alle disciplines hoor, maar op redelijk niveau (M+) dressuur lopen, een BB parcoursje springen, een keer een terreinritje. In hoeverre zijn die paarden echt onderhevig aan 'lichamelijke' beperkingen? Zijn ze erg zeldzaam met een hoogte van 1.60?
De Lusi's die ik heb gezien zijn qua lopen vrij beperkt, 'krabbelaars'. Heb ik de verkeerde gezien, of is dat een 'ras-kwaaltje'?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:33

De meeste lusitano's zijn geen echte springers maar er zijn er wel degelijk bij die het kunnen. Dressuur is geen enkel probleem hoewel er een hoop te doen is over de lengtebuiging en dan met name het ontbreken ervan. Doordat een Lusitano (Anda) meer vierkant gebouwd is dan het sportpaard toont de lengtebuiging anders, maar die is er wel degelijk. Het is wel een belangrijk aandachtspunt in de training overigens omdat deze paarden zo wendbaar zijn en op een dubbeltje kunnen keren in een hoog tempo, vergeten ze de lengtebuiging weleens... Voor het buiten-werk zijn deze paarden buitengewoon geschikt: zeer bodemvast, dapper en met een goede conditie.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:14

Ze zijn zeer all round.
Ik heb mij lusi nu sinds eind juni en toen ook ingereden.
Ze heeft inmiddels 2 een endurance uitgelopen en al diverse dressuurwedstrijdjes gelopen. Verder spring ik ook met haar waaronder ook op het crossterrein.
Mijn vorige lusi deed dit alles ook en liep daarnaast ook nog voor de wagen!

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:18

Ik ben het met Abby en Vicky eens. Ze zijn zeer veelzijdig. Alhoewel je ze met springen niet zo vaak tegenkomt maar er zijn er die het zeker goed kunnen.

In Spanje worden ook zgn crusados gebruikt voor het veldwerk. Dan kruisen ze de PRE met een ander ras naar gelang het doel waarvoor ze het paard nodig hebben. Als ik het goed heb zijn er ook crusados in Nederland te koop.

Wil je een zuivere PRE (Pura Raza Espanol) of Lusitano let dan op zijn bouw zodat hij het lichaamelijk aankan waar jij hem hoofdzakelijk voor wil gerbuiken. 1.60 mtr en hoger (schofthoogte) is inmiddels geen uitzondering meer bij de Andalusiers.