Vanaf welke leeftijd dekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 22:43

Ik vraag me af wanneer een hengst klaar is voor het dekken?
Mijn hengst is nu anderhalf (Shire), ik neem aan dat hij al vruchtbaar is? En zal hij, wanneer ik hem samen met een merrie zet, al meteen gaan dekken?
Mischien vinden sommige mensen dit een heel domme vraag, maar ik zou er toch graag een antwoord op willen. Knipoog

Ik heb een leuke 3 jarige merrie gezien, maar mocht ze wat worden, zou ze toch samen met Chester buiten kunnen.
Vandaar.
Ja Chester zou haar moeten dekken?
Als dit zou kunnen/mogen zonder problemen (rasverschil, leeftijdsverschil etc) dan zou ik dat op zich wel willen.

Eigenlijk heb ik dus samengevat 2 vragen *LOL* .
1- Of Chester al kan/wil/mag dekken?
2- Is het verantwoord die merrie te laten dekken door hem? De merrie is net als Chester zwart met witte sokken en een bles.
Alleen is zij een KWPN type van nu 1m55.

Ik denk zelf dat het gewoon niet kan, want t klinkt vreemd vind ik. Maar ja, je weet maar nooit. Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 00:41

Als Ches KAN en WIL, MAG hij dekken.

Alleen of het verstandig is om zo'n beestje op de wereld te zetten?
Dat zou ik alleen doen als je zeker weet dat je het dier wat uit deze combi komt jouw/zijn hele leven kunt aanhouden.
Jij gaat nu namelijk een paard fokken wat helemaal voldoet aan de slacht-paard eisen.

No hard feelings hoor!
Ik wil het je alleen even vertellen omdat ik het zo jammer vindt dat er elk jaar zo ontzettend veel gezonde paarden op de slacht belanden...
Verdrietig

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:28

eens met sjuimpje.. een shire kruising X wpn.. er zijn weinig (of geen mensen ) die zo'n paard willen of je moet 'm kwijt kunnen bij een manege of zelf houden .
Je hengst kan al dekken en zal dat vast wel proberen/ echt doen als je er een merrie bij zet.Ik weet ook niet of dat wel zo veilig is.. als de merrie niet echt hengstig is kunnen er rake klappen vallen als hij wat wil proberen.
Persoonlijk zou ik 'm dan aan de hand laten dekken als je perse dat veulen wil

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 14:48

daarbij komt nog het risico van een TE groot veulen
ik zou het niet doen hoor.
Het kan ten koste van de merrie gaan....

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 15:05

Bedankt voor jullie reacties.
Ik hoef echt geen veulen hoor *LOL* maar ik vroeg het me serieus af.
De dingen die jullie opnoemen speelden ook door mijn hoofd.
Ik zet het ook definitief uit mijn hoofd, want ik vind het stom om met 2 zeer verschillende rassen te fokken.
Ook vind ik het te onverantwoordelijk.
Nogmaals bedankt, ik ga nu voor een hengst. Haha!