Newforestmerrie dekken door NRPS hengst, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene

Newforestmerrie dekken door NRPS hengst, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 08:51

Mijn E-pony Parcival heeft als moeder een stamboek new-forestmerrie en een NRPS- vader (Paledo).
Ik las net een topic van iemand die gaat kijken bij een pony waarbij dat ook het geval is.
Nu zit ik me eigenlijk af te vragen wat de beweegredenen van de fokker geweest kunnen zijn om dat te doen. Ik zou me kunnen voorstellen om meer maat in een sportpony te krijgen bijvoorbeeld, maar wat zou er nog meer achter kunnen zitten en hoe liggen dit soort kruizingen op de markt?
Kent iemand toevallig ook zo'n kruizing?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:39

Mijn merrie komt van een bloedtapperij. Daar worden ze gedekt met wat voorhanden is (soms is dat een 2e bezichtigingshengst, soms een ggk dekhengst). Mijn merrie kwam hier drachtig van een New Forrest hengst.
Haar zoon is dus een kruising tussen een welsh K (partbred/nwr) en een New Forrest. Hij kan dus ingeschreven worden bij het welsh-stamboek.
Dat zou dus ook een reden kunnen zijn van het "ontstaan" van een kruising.
Hoe ze op de markt liggen?
Ligt aan de kwaliteiten van de pony zelf. Brave en/of goede pony's kun altijd verkopen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:24

Zomaar een paar redenen:

Meer maat willen
Iets luxer willen fokken
Wat meer bloed in de pony krijgen
NRPS-hengst staat toevallig in de buurt of is gunstig geprijsd
En deze kruisingen doen het vaak gewoon leuk in de sport

Als het fijne en brave ponies zijn zijn ze meestal wel redelijk te verkopen. Mijn ervaring is dat mensen bij een pony het papier veel minder belangrijk vinden dan bij een paard.