vraag over afstamming New Forest/NRPS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaryKate

vraag over afstamming New Forest/NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 00:00

Wij hebben nu het volgende aan de hand:

Zondag gaan we kijken naar een Newforest merrie, maar volgens de advertentie heeft ze een NRPS papier. Haar vader staat inderdaad ook op de site. Klopt dit wel? Ik heb weinig verstand van paardenrassen, maar ik dacht dat een New Forest never nooit een NRPS papier kon hebben Verward
Iemand een uitleg?

[Edit Karin] titel iets duidelijker gemaakt & topic verplaatst naar FA

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:03

Als de vader van het paard NRPS gekeurd is dan mag deze een NRPS papier hebben.
Mag ik misschien de afstamming weten?
Dan kan ik meer uitleg geven.

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 00:04

natuurlijk, de afstamming : Vader is Nicolai en moeder Zandstraatshof Nooit Gedacht.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:23

Ik denk dat de moeder een NF is en de vader NRPS, dus dat deze gewoon is ingeschreven in het NRPS.
Als de moeder NF in het F-register staat ingeschreven en de F-registerpapieren heeft mag het veulen in aanmerking komen, de hengst moet enkel in een erkend stamboek ingeschreven zijn.
En voor het NRPS, moet de vader NRPS zijn.

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 00:24

aha, dus inprincipe is deze merrie een kruizing?

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:26

MaryKate schreef:

Hmm, nee niet echt.
Deze merrie kan gewoon in twee stamboeken ingeschreven zijn. Want als de moeder NF is, kan ze voor beide stamboeken een regestratie krijgen.
Dus ze is gewoon (als de moeder NF is) een NRPS en NF.

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 00:28

Okay dank je Lachen nu snap ik het. Ik weet namelijk alleen hoe het met de hondenwereld zit, maar van paardenstamboeken heb ik geen kaas gegeten!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:34

Nicolai is idd een NRPS-hengst (v. Netron ox). En Zandstraathof's is een stalnaam die bij het New Forest-stamboek veel voorkomt (zie ook Google).

Ik denk dat het idd zo is als RanouK al heeft uitgelegd. De moeder is een zuivere NF en daarom kan deze pony NF-papieren hebben. De vader is een NRPS-hengst en daarom kan deze pony ook NRPS-papieren hebben.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 08:45

Grappig, mijn E-pony Parcival heeft ook een stamboek new-forestmerrie als moeder en een NRPS-er als vader Knipoog
Parcival zelf heeft NRPS-papieren.
Succes zondag Knipoog

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:38

MaryKate schreef:

Ja, zo zou ik dat wel kunnen zien. Een kruising van een New Forest merrie en een NRPS hengst. Zij is in ieder geval voor 50% een New Forest pony, omdat moeder een New Forest pony is. De vader ken ik niet, mogelijk heeft hij New Forest bloed dan is de pony meer dan 50% een New Forest pony. Als je haar zou willen laten inschrijven in het New Forest Pony Stamboek, kan dat alleen in het zogenoemde "Wedstrijdregister" omdat haar vader geen goedgekeurde New Forest Pony is. Zij kan dus niet worden opgenomen in het "gewone" stamboek, waar 100% New Forest pony's staan. Ik vind wel dat ze kenmerken heeft van een New Forest pony. Maar vanuit het oogpunt van de NRPS snap ik wel dat je haar ook kunt zien als geen kruising. Zij is eigenlijk een 100% NRPS pony en een 50% New Forest pony. Succes zondag.....

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:04

starlet schreef:
Ja, zo zou ik dat wel kunnen zien. Een kruising van een New Forest merrie en een NRPS hengst. Zij is in ieder geval voor 50% een New Forest pony, omdat moeder een New Forest pony is. De vader ken ik niet, mogelijk heeft hij New Forest bloed dan is de pony meer dan 50% een New Forest pony. Als je haar zou willen laten inschrijven in het New Forest Pony Stamboek, kan dat alleen in het zogenoemde "Wedstrijdregister" omdat haar vader geen goedgekeurde New Forest Pony is. Zij kan dus niet worden opgenomen in het "gewone" stamboek, waar 100% New Forest pony's staan. Ik vind wel dat ze kenmerken heeft van een New Forest pony. Maar vanuit het oogpunt van de NRPS snap ik wel dat je haar ook kunt zien als geen kruising. Zij is eigenlijk een 100% NRPS pony en een 50% New Forest pony. Succes zondag.....

Niet waar, de vader hoeft geen NF zijn. Hij hoeft enkel uit een erkend stamboek komen. Deze merrie kan gewoon in aansprake komen als NF en NRPS.

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:05

Ik zeg helemaal niet dat deze merrie niet kan worden opgenomen.
Je hebt binnen het New Forest Pony Stamboek verschillende "boeken". Ze delen de pony's in naar geslacht en wel of niet 100% New Forest Pony en wel of geen goedgekeurde New Forest vader, en zo'n lijst noemen ze een soort boek. Als je pony 100% New Forest is van een goedgekeurde hengst staan veulens, eenjarigen en tweejarigen in het veulenboek. Als 3 jarige kunnen ruinen worden ingeschreven in het ruinenboek en merries in het boek voor stamboekmerries. Goedgekeurde hengsten gaan dan in het hengstenboek en het hengsten importboek is voor geimporteerde goedgekeurde hengsten.
In het Wedstrijdregisterboek staan alle pony's die niet 100% New Forest zijn, leeftijd en geslacht maakt hier niet in uit.
En het F-registerboek is onder andere voor 100% New Forest pony's met een niet goedgekeurde vader, daarin maken leeftijd en geslacht ook niet uit.
De merrie waar nu over gesproken wordt, kan dus wel worden opgenomen maar alleen in het Wedstrijdregister !!! Dus wat ik zeg klopt wel !!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:43

starlet schreef:
Ik zeg helemaal niet dat deze merrie niet kan worden opgenomen.
Je hebt binnen het New Forest Pony Stamboek verschillende "boeken". Ze delen de pony's in naar geslacht en wel of niet 100% New Forest Pony en wel of geen goedgekeurde New Forest vader, en zo'n lijst noemen ze een soort boek. Als je pony 100% New Forest is van een goedgekeurde hengst staan veulens, eenjarigen en tweejarigen in het veulenboek. Als 3 jarige kunnen ruinen worden ingeschreven in het ruinenboek en merries in het boek voor stamboekmerries. Goedgekeurde hengsten gaan dan in het hengstenboek en het hengsten importboek is voor geimporteerde goedgekeurde hengsten.
In het Wedstrijdregisterboek staan alle pony's die niet 100% New Forest zijn, leeftijd en geslacht maakt hier niet in uit.
En het F-registerboek is onder andere voor 100% New Forest pony's met een niet goedgekeurde vader, daarin maken leeftijd en geslacht ook niet uit.
De merrie waar nu over gesproken wordt, kan dus wel worden opgenomen maar alleen in het Wedstrijdregister !!! Dus wat ik zeg klopt wel !!

Dit is helemaal juist om een vol NF papier bij je pony te krijgen moet de hele fam NF zijn mocht er B.V iets welsh bloed in zitten. Moet de pony in het wedstrijdregister worden ingeschreven!!!Of je kunt haar/hem bij het NRPS laten inschrijven!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:50

MaryKate schreef:
Wij hebben nu het volgende aan de hand:

Zondag gaan we kijken naar een Newforest merrie, maar volgens de advertentie heeft ze een NRPS papier. Haar vader staat inderdaad ook op de site. Klopt dit wel? Ik heb weinig verstand van paardenrassen, maar ik dacht dat een New Forest never nooit een NRPS papier kon hebben Verward
Iemand een uitleg?

[Edit Karin] titel iets duidelijker gemaakt & topic verplaatst naar FA

Dus deze pony heeft geen vol New Forest papier omdat een van haar ouders geen volle NF is !Ze had alleen in het wedstrijregister van het NF gekunt!Ik vindt dan inschrijven in het NRPS een betere optie!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:55

wat starlet zegt klopt allemaal Lachen

Nicolai voert volgens mij geen NF bloed, moeder naar alle waarschijnlijkheid wel 100% NF zijn. Daarom staat de nakomeling van de kruising in het NRPS, daar kunnen ze ook meer, omdat ze nog zoveel % arabisch bloed hebben, zo'n pony kan bij het NF niet veel

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:04

Overigens zijn er ook wel eisen voor opname bij het NRPS:

* minimaal 12.5% Arabisch bloed voor het ponyregister
* minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed voor het paardenregister

Dus stel dat de vader een hengst was geweest met minder dan 25% (Anglo-)Arabisch bloed, dan had het veulen te weinig van dat bloed gehad voor het NRPS.

Bij Nicolai hoef je daar overigens niet bang voor te zijn: die heeft 84.37% Arabisch bloed. Knipoog