Hoeveel voeren tijdens de dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje17

Hoeveel voeren tijdens de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 13:35

Ik vroeg mij af hoeveel jullie nou ongeveer voeren tijdens de dracht. Op dit moment is mijn merrie 5 maanden drachtig en loopt ze overdag (van 9 tot 17 uur) op de wei. Dit is een vrij grote wei waar genoeg gras op staat. 's Ochtends voordat ze de wei op gaat krijgt ze een halve kilo biks (pavo 1). 's Avonds krijgt ze om 18.00 uur 4 plakken hooi (bijna een halve baal), 1 kilo biks (pavo 1) en 3 schepjes kruidenmix voor drachtige merries.

Op dit moment ziet ze er goed uit en krijgt ze net zoveel als waneer ze niet drachtig is (op de kruidenmix na dan).
Ik weet dat je steeds meer krachtvoer moet gaan voeren (na 8 maanden merriebrok) en steeds minder ruw voer, maar wanneer moet ik daar mee beginnen? Ze krijgt nu natuurlijk best veel hooi, maar ze eet het allemaal op.
Ik wil graag weten wat jullie voeren op welk tijdstip van de dracht en of bovenstaand voerschema goed is en wanneer ik het moet veranderen.
Ik hoor het wel...... *LOL*

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:00

Ik zou gewoon normaal blijven voeren - zoals je altijd doet - tot de laatste 3 mnd. Dan overgaan op merriebrok en hh geleidelijk verhogen (ik ga zelf uit van advies voerproducent + eigen gevoel)
Ruwvoer niet verminderen hoor. Heel belangrijk voor optimale darmwerking
Succes met de dracht. OK dan!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:24

Mijn merries (D maat pony's) krijgen onbeperkt ruwvoer (voordroogkuil) als basis.
Ze lopen 24/7 buiten maar er staat nu weinig gras en de voedingswaarde is in deze tijd van het jaar ook ver te zoeken.

Vorige maand ben ik begonnen met brok bijvoeren, ze krijgen nu ruim een halve kilo per dag, verdeeld over 2 voerbeurten. En nog wat wortels/appels.
Hoeveelheid brok wordt in de loop van de dracht rustig opgevoerd. Maar altijd op het oog. Dus voor de ene merrie kan dat 1,5 kilo per dag zijn op het eind terwijl een andere ruim 3 kilo nodig heeft.
Ruwvoer blijft de basis en krijgen ze ook op het eind onbeperkt.
Al eten ze de laatste maand vaak zelf wat minder ruwvoer omdat het veulen veel ruimte in neemt.

Als brok voer ik standaard merriebrok, ze zijn of drachtig of zogend in de periode dat ze brok krijgen.

Roosje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 13:30

Bedankt voor de reacties!
Jammer dat er nog maar zo weinig hebben gereageerd.....
Ik had wel wat meer respons verwacht met zoveel drachtige boktmerries. Knipoog

De vraag geld nog steeds, dus......reacties graag!

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:39

Joy heeft op het toppunt vanhaar dracht 2 kilo merriebrok gekregen.
Toen Noa geboren was, 3 kilo
dat was voor mijn merrie echt meer dan genoeg!, ze is altijd mooi vol gebleven.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:17

marloes-joy schreef:
Joy heeft op het toppunt vanhaar dracht 2 kilo merriebrok gekregen.
Toen Noa geboren was, 3 kilo
dat was voor mijn merrie echt meer dan genoeg!, ze is altijd mooi vol gebleven.

zoiets krijgt mijn merrie nu ook, en ziet er ook nog steeds goed uit!!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:59

Fanja zit nu op 4,5 maanden en krijgt 2 keer per dag een flinke hoeveelheid ruwvoer.
Daarnaast 1 kilo brok en nog wat mueslimix. Ze begint nu wat in te vallen, dus ik denk dat ik het voorzichtig ga opvoeren aar anderhalve kilo.
Beetje op gevoel dus...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:08

Beide dames krijgen onbeperkt voordroog.
Lee krijgt twee keer per dag twee scheppen Marstall type E
Pepsi krijgt twee keer per dag twee en een kwart scheppen Marstall type E.
Voor de laatste drie maanden van de dracht ga ik over op speciaal merrievoer van ditzelfde merk. Pepsi gaat dus over een paar weken "over" (wat gaat dat ineens hard Bloos! !) en Lee een maand later.

Vorige keer kreeg Lee nog gewoon brok. Toen ben ik de laatste drie (werden er vier Schijnheilig ) maanden Hippostar merriebrok gaan voeren. Ik moet zeggen dat ze het daar goed op deed. Op het laatst zat ze op bijna 6 kilo per dag en dat voor een paard van 1.50m. En ze was NIET vet!! Muesli weegt minder, dus ik denk dat er tegen de bevalling een zak per dag ingaat Clown .

Voor het lekker krijgen ze af en toe wat wortels, maar verder voer ik ze niets bijzonders, behalve het speciale merrievoer ...

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:22

Wij hebben opstal 3 Kwpn-merries drachtig. Ze krijgen voldoende kuilgras (weet niet hoe ik dat moet aangeven de hoeveelheid) 2 x per dag. Verder krijgen ze 2 x per dag 1,5 kilo sportbrok. Deze merries zijn al vrij ver in de dracht (7 a 8 maanden), eerst kregen ze 2x per dag 1 kilo. Wij voeren geen merrie brok, ze blijven gewoon sportbrok eten.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:24

MarijeR schreef:
Ruwvoer blijft de basis en krijgen ze ook op het eind onbeperkt.
Al eten ze de laatste maand vaak zelf wat minder ruwvoer omdat het veulen veel ruimte in neemt.

Hier ben ik het overgens ook mee eens, je merkt vanzelf wel wanneer ze minder ruwvoer nodig hebben, want dan eten ze het niet meer helemaal op, tot die tijd gewoon flink ruwvoer blijven geven.