Welke hengst op deze merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Welke hengst op deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 10:34

Ik wil Treasure volgend jaar heel erg graag laten dekken.
Maar nu komt de vraag... welke hengst ga ik erop zetten.

Ik vind het zo moeilijk, het wordt de eerste keer dat ik ga dekken. Weet wel wat over verschillende hengsten, maar daar houdt het dan ook bij op. Ik vind het ook erg moeilijk om mijn eigen paard te beoordelen. Want ik ga de schouder gewoon steeds schuiner kijken.

Daarom de vraag aan jullie.
Hier een foto van Treasure, ik zal van het weekend een betere foto in stand proberen te maken.
Afbeelding

Meer info... Treasure is een 4 jarige schimmelmerrie. Het is een Jazz x Hill Hawk xx x Goldlack.

Jazz is dus vos, Hill Hawk en haar moeder zijn schimmel, Goldlack is ook weer een vos.

Treasure heeft mooie lange voorbenen, ze heeft nu nog een onderhals. Ze heeft een mooie lange nek met het natuurlijke knikje er al in. Ze heeft een hoge en lange schoft. Ik vind haar kruis voldoende hellend en haar schouder voldoende schuin.

Haar bewegingen, in stap houdt ze haar achterbenen vaak wat stijfjes maar stapt voldoende ruim over. Haar draf is met veel ritme en kracht, mag nog meer van achteren uit. Haar galop is matig, ik zou er wat meer sprong in willen zien. Wel ruim, maar ze mag meer van de grond komen.

Ze heeft niet overal droge gewrichten.

Wat wil ik voor veulen? Ik wil een toekomstige opvolger voor haar. Gewoon een leuk paardje voor de basisdressuur, verwacht toch zelf niet veel verder te komen omdat dat gewoon niet gaat met mijn rijstijl/handicap. Ik wil een beestje met goede bewegingen, die het zelf in zich heeft, met een leuk papier en waarmee ik ook lekker naar buiten kan.

Dus... wie heeft er goede suggesties voor me??

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:05

Kies een hengst die 'vlezig' vererft; deze merrie vind ik erg teer om te zien. Zeker de bovenlijn mag veel gevulder zijn.
Ik zou zelf wegblijven bij bloed-hengsten, daar deze merrie al bloederig genoeg is.
Mijn interesse voor deze merrie zou uitgaan naar een Ferro-achtige, met 'braaf' bloed van moederszijde. Wat dacht je van Ferrolan (Ferro x Ramiro, hengst zelf donkerbruin, dik 1.70m., loopt hoog in dressuur, nrps, zeer brave hengst, schijnt dat ook te vererven)?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 11:17

Dees, dat is al een eind verholpen, de merrie heeft zware bloedarmoede gehad, daardoor kwam ze niet aan en werden er ook geen spieren gekweekt. Denk dat dit wel belangrijk is om te weten. Maar er mag inderdaad een vlezige hengst op.

Ferrolan... is dat alleen nrps? Hoe gaat het dan met het papier gezien Treasure KWPN is?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:27

Op zo'n merrie kan je inderdaad wat 'ouder' en bewezen bloed gebruiken,
de opmerking van Dees wb de bovenlijn kan ik mij helemaal in vinden.
Ik zelf zou denken aan Rousseau, deze geeft veulens met maat en massa maar toch elegantie, ook wat extra kracht en zelfhouding. Ik denk ook zeker dat hij de hals een heel stuk zou verbeteren.
Ik weet niet of jouw merrie verder een mooi hoofd heeft? Zo ja zou je ook Polansky kunnen overwegen, fantastisch gefokt en ook deze brengt massa mee. Deze geeft ook veulens met lang nekstuk, iets wat imo ook verbeterd zou kunnen worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:30

Dees heeft het niet op KWPN, misschien kan je beter stellen of dat voor jou belangrijk is krijg je geen hele rij hengsten waar je niets mee kan.
Overigens is mijn advies altijd ga eerst zelf kijken wat je aanstaat en gooi dan je keuzes in de groep, dan kom je sneller tot een bruikbaar advies over waarom wel en waarom niet.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 11:32

Rousseau, daar heb ik ook wel even aan gedacht. De hals van mijn merrie mag zeker verbeterd worden.
Zelf vind ik haar nek niet te kort. Maar dat is op deze foto erg slecht te zien, ik zal even een betere foto zoeken.

Treasure is overigens 1.68 m. nu. Dus geen overdreven kleintje meer.
Ik ga even op zoek naar een foto van haar hoofd/nek.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 11:37

Afbeelding
Een oude foto, maar hier is haar halsje wat beter te zien en dan met name haar nek.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:56

Toch zie ik persoonlijk dat graag wat langer en enigzins gewelfd zodat ze in de aanleuning minder snel 'eng' worden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:02

Wat bedoel je met niet overal droge gewrichten als ik vragen mag? De sprongen lijken niet helemaal droog, maar of je dat ook bedoeld?

Overigens vind ik Rousseau ook een prachthengst, ik kan me dan ook vinden in Sjuimpje haar beredenering.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 12:51

Dat bedoel ik, Treasure heeft geen mooie sprongen. Op foto's niets te vinden, maar ze zijn wel overvuld. Daarom wil ik een hengst die gewoon prachtig mooie sprongen heeft en dit het liefst ook doorfokt. Geen hengst waarvan wilde ocd verhalen de ronde gaan...

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:59

Ik zou zeggen Ferro of een van zijn goedgekeurde zonen, vind ik zelf een hele goede combi met de Jazz merrie, zeker voor verbetering van de galop.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:21

ik ga mee met rousseau

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:49

Wij hebben op stal een knap San Remo veulen uit een jazz merrie. Ze is nu drachtig van United, van het voorjaar zullen vast fotoos volgen!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 16:52

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Sandreo en Kroonjuweel. Is dit wat voor op mijn merrie?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:55

Voor Kroonjuweel heb je maat en lengte nodig, hij geeft veel takt en mooi front. Heeft weinig gedekt overigens. Sandreo zal aankomend seizoen wel flink gaan dekken na zijn PAVO overwinning, daar is op fokgebied nog weinig van bekend.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:36

Kleintje schreef:
Dat bedoel ik, Treasure heeft geen mooie sprongen. Op foto's niets te vinden, maar ze zijn wel overvuld. Daarom wil ik een hengst die gewoon prachtig mooie sprongen heeft en dit het liefst ook doorfokt. Geen hengst waarvan wilde ocd verhalen de ronde gaan...

Het was toch een Jazz. Knipoog

Zoek het maar in de Rubinstein-richting.
Want je hebt daarvoor bloed genoeg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:44

sarabande schreef:
[naam verwijderd] heeft het niet op KWPN, misschien .

Suggestief, en niet van toepassing op dit topic.
Ik noem een NRPS hengst omdat ik die kwa bloedvoering en kwa verschijning goed bij deze merrie vind passen (kwa foto en wat zij vertelt). Ik ken geen Ferro x Ramiro-bij-kwpn-goedgekeurde hengst, en volgens mij is Ferrolan zelf ook kwpn-gefokt.

Er is geen enkel stamboek dat als enige een claim heeft op goede hengsten. Er zijn stamboeken die dat denken, maar dat is een ander verhaal.

Ik vind wel dat een fokker zichzelf tekort doet als hij alleen wil kiezen uit het oranje-assortiment. Ik kan me trouwens echt niet voorstellen wat er nou mis is met NRPS-goedgekeurde hengsten. Sterker nog, uit een kwpn-merrie komt er nog gewoon een kwpn-papier bij ook. Wat wil een mens nog meer Haha!
Laatst bijgewerkt door Dees op 05-11-04 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:56

Inderdaa de merrie moet wat Forser zijn. Ze is een beetje tjah''kaal''. Om het zo maar te zeggen. Wat meer uitstraling moet kunnen. Wat dacht je van UB-40 jonge hengst. Een klein probleempje. De vader van UB-40 is ook Jazz. En Jazz geeft meestal niet de makkelijkste paarden. En 2 keer Jazz lijkt mij niet verstandig.Of TCHAIKOVSKY.
Maar niet echt bekend dus ik weet neit. Wel een mooi. Kijk maar effe. Anders moet je wat met Duits bloed kiezen. Als je dat wilt enminste.

http://www.kwpnstallion.com/openbaar/ab ... 0000011236

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:36

Dees schreef:
Ik ken geen Ferro x Ramiro-bij-kwpn-goedgekeurde hengst, en volgens mij is Ferrolan zelf ook kwpn-gefokt.

Metal, Pyriet, Rhodium

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:42

Ferro x Ramiro is er inderdaad in overvloed...
Metall had ik ook aan gedacht alleen is daar alleen diepvries van, dat zou ik zelf niet willen op een merrie waar nooit eerder nog mee gedekt is.

Sandreo is een heel rassige hengst wat ook te verklaren is met zijn bloedvoering, met zo'n merrie als die van jou zou ik het toch in een heel andere hoek zoeken.
Daarbij is er dit jaar een Sandro Hit x Jazz aangekeurd en die is wel heel erg, euhh..., ril... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:16

Je merrie heeft inderdaad heel veel bloed! In het type is het een wat dier wat heel veel mee heeft gekregen van een volbloed. Ik zou dus persoonlijk een ouderwetsere hengst zoeken. Wat zijn de goede punten van de merrie die je graag wilt behouden? Want je moet erop letten dat je die gaat verankeren.

Ik zou met deze merrie absoluut naar het buitenland gaan om een hengst uit te zoeken. De nederlandse hengsten die voeren allemaal zat bloed en dat zal deze merrie niet veel goeds doen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 21:20

Wat wil ik absoluut behouden...
Het goede karakter (goudeerlijk), haar werklustigheid.
De draf is super.

De foto's die ik heb geplaatst doen haar ook geen goed recht. Het is inderdaad een type wat veel heeft meegekregen van het volbloed. Maar ze is in een jaar dik 10 cm. gegroeid. Daarnaast haar eiwitprobleem en bloedarmoede. Ze was maar niet dik en bespierd te krijgen. En dat gaat eindelijk de goede kant op. Maar nog is ze vrij schraal hoor, niet dat het al gelijk een bonk van een merrie is.

Rousseau, alles wat ik ervan heb gelezen spreekt me wel aan, ziet er toppie uit. Maar, is ook hij niet te bloederig? Het is toch een Ferro x Roemer (overigens ben ik wel helemaal weg van opa Ulft en opa Roemer, ben zelf niet zo'n Ferro fan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:23

Hoe is haar gallopade? Ik vermoed gezien haar vader een aandachtspuntje Haha!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:12

Dat is zeker een aandachtspuntje. Ik vind de galop vrij vlak, er mag meer sprong in. Zoals ik in de openingspost al schreef, wel ruim, maar vlak.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:45

sarabande schreef:
Metal, Pyriet, Rhodium

Okee dan. Zit ik er effe naast Tong uitsteken
Metall vind ik een zeer okee dier. Pyriet en Rhodium zie ik niet zitten. Dan echt liever Ferrolan.

Gezien de eerdere suggestie van Ceasario om richting Rubinstein te denken, en de interesse van Kleintje in Roemerbloed...: Rubiquil OK dan!
Prima hengst; heeft op mijn luxe Balzflug x Zeoliet verbeterend gefokt kwa beweging, exterieur en waarschijnlijk ook maat. Karakter van mijn enter is ook een stuk minder gecompliceerd als dat van haar moeder. Prettige hengsthouder om klant bij te zijn, ook.