Een tinker die je uitprobeert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Een tinker die je uitprobeert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 08:45

Ik heb nu sinds 3,5 week een tinker, maar nu merk ik dat hij wat meer praatjes begint te krijgen: bijv. met opstappen gaat hij lopen, gek doen. Met rijden gisteren wilde hij bijv. niet draven (uiteindelijk wel, na veel gepor), eergisteren zat ik na het longeren even zonder zadel op hem en gooit zijn kont steeds beetje omhoog. Kan een tinker je ook uitproberen, of gaat dit in mindere maten dan wb?? Wat zijn jullie ervaringen er mee?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:57

Hihi kan een tinker je uitproberen?
Mijn merrie is me al 6 jaar aan het uitproberen! De eerste keren dat ik erop zat heeft ze alleen maar gesteigerd. Dat is gelukkig merendeel over, maar het is en blijft een paard apart. Van de 30 paarden bij ons op stal is zij altijd de gene die onder het rijden het meest probeert. Ze wil er graag nog eens vandoor schieten. En ook van bokken is ze niet vies.
Ik denk dat je een tinker daarin zeker niet moet onderschatten. Hier hebben heel veel mensen een grove onderschatting mee gemaakt. Een tinker blijft ten alle tijden een paard!

lees dit topic eens door:

[RT] Rijden met tinkers

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 09:02

Dank je ga het zometeen even doorlezen.
In het begin heb ik wel echt een omschakeling moeten maken van wb naar kb. Omdat een kb gewoon minder snel schrikt van bepaalde dingen. Daar moest ik in het begin erg aanwennen, misschien dat ik er al teveel aan gewent ben. Dat ik te makkelijk denk van ooh een tinker is een koudbloed dus die kunnen niet bokken en schrikken. Niet dat ik het niet erg vind. Maar ik vind het wel een beetje spannend vooral omdat meestal wanneer ik rij er nooit iemand is op stal enzo. Gisteren hongen er spiegels in de bak, ik dacht jeee dat zal wel schrikken worden toen ik er langs ging voelde ik wel een rilling van hem maar wegspringen deed hij niet, dat zou een wp dan misschien wel weer gedaan hebben. Ik moet nog erg wennen aan de omschakeling, maar het valt me absoluut niet tegen, integendeel Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:08

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 09:30

Dat had ik idd gelezen, jeetje. Dan maar zeggen dat men met tinkers weinig beleeft.....
Ik moet vaak laggen om Chester, als hij gaat rollen blijft hij vaak nog 5-10 minuten liggen, ff zijn aan zijn voeten krabben. Of als hij met zijn kont langs de rand van de bak gaat.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:53

Mensen denken vaak dat een Tinker een makkelijk dier is om te rijden,
handig in de omgang, goed voor kinderen en ga zoo maar door !!

Niet alle Tinkers zijn dus zo,
ik heb er ook eentje, zet er maar eens een ander op..
Geheid dat hij gaat uitproberen, rennen en weet ik het allemaal..

Deed hij in het begin ook wel bij mij,
maar is nu al veeeel minder..
Af en toe wil die nog wel eens kijken hoe ver die kan gaan.. *LOL*

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:08

Ik heb wel 2 van die goedzakken waar je iedereen op kan zetten.. Maar owee als ik er 2 kilo brok in gooi. Daar wordt Katinka helemaal heet van. Ik denk dat dat "hete" waar sommige het soms over hebben voor een deel ook daardoor verklaard kan worden.

Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar als ie nog jong is is hij misschien wel een beetje aan het puberen.. En als jij er dan een beetje gespannen op zit (zoals je zelf al aangeeft, je verwacht dat hij gaat schrikken), dan voelt hij het en zal erop reageren. Dus ik denk dat het deels uitproberen zal zijn, deels spanning van jou die hij oppikt en misschien deels voer. Succes ermee!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:09

Vrijwel elk paard probeert zijn ruiter of menner uit, Tinker KWPN of wat dan ook maakt niet uit. Gewoon consequent blijven, dan gaat het vanzelf over wat niet wil zeggen dat ze niet af en toe een gekke bui zullen hebben.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 10:39

Hij is 6 jaar en net zo'n 4-5 maanden onder het zadel, Misschien is hij wel in een late puberteit. En idd misschien ook wel door mijn spanningen? Want de afgelopen 2,5 week ging het super! Nu ben ik wel wat strenger geworden, de 1e week minder omdat ik hem eerst wilde laten wennen, maar nu ben ik wel conseqenter geworden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:52

Dat krabben aan de sokken wat jij zo grappig vindt is een duidelijke indicatie van mijt! Let daar op

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 11:06

Ja dat weet ik, hij wordt 1x in de maand met betadinescrub behandeld, heeft hij overigens alleen na het rijden zo in de wei of in de stal niet.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 11:07

(even offtopic) misschien nog andere tips om dit (samen met rasp) te behandelen?

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:46

Je zou Sebacil eens kunnen gebruiken voor de mijt. Het is welliswaar uit de handel genomen maar misschien heeft jouw DA nog een flesje staan.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 13:09

Ik zal eens informeren bij mij DA of als hij het niet heeft, dan heeft hij denk ik wellicht nog iets anders daar staan.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:32

Inderdaad sebacil, wel rubber handschoenen aantrekken het is smerig spullie........

Uitproberen mijn tinker heeft er patent op aangevraagd Haha! Haha! Haha! . Bij mij doet ze het niet meer maar zeter een vreeemde op en het spel begint opnieuw........Uit de bak rennen, bokken in de galop,racen over het strand.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:36

Mijn tinker is in principe juist heel braaf en lief, kan een kind van 2 op zitten...
als ik er ben, en er zit een nieuw persoon op... doet hij alles en is hij heel voorzichtig...
maar als ik er op zit, dan weet hij dat er nix is om voorzichtig mee te doen... en dan is bokken ook niet zeldzaam...
hij doet het niet uit protest... meer als soort van puber gedrag
en af en toe ook uit blijdschap... vooral met buitenritten... dan vind hij het super kick als hij hard mag galloperen... en dan vind hij het ook super om fftjes super hoog te bokken... netzoals ze dat wel ns in de wei doen...

En uittesten... jaaaa dat doen ze... tenminste mijne heeft dat echt heel erg gehad... elke x iets anders bedenken... gewoon concequent blijven, dan komt het goed....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:53

zo ik heb wat taferelen met mijn gam beleefd het eerste half jaar! Bloos! tot een zwaar gekneusde knie aan toe! hij was helemaal de weg kwijt! gelukkig met goede begeleiding zijn we meer tot elkaar gekomen en af en toe heeft hij nog wel een nukje maar dat is peanuts vergeleken het begin.
laat de komende tijd iemand erbij staan als je opstijgt en die hem even vasthoudt, dat werkte bij gam en mij goed toen hij keihard wegrende als ik wilde opstijgen. dit was trouwens één van zijn laatste spatjes. het rijden bracht ons toen zoveel spanning met zich mee dat hij bij voorbaat al van me weg wilde. want ík bracht die spanning op hem over. toen ik rustiger werd ging het weer goed.
nu achteraf kijkend kan ik veel dingen veel beter plaatsen dan toen we er midden in zaten.

oh en over mok en mijt... ik heb maar geleerd dat het bij een tinker hoort en probeer het onder controle te houden. ik merk dat soms het ene werkt en soms het andere, er is geen peil op te trekken bij gam.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:14

Hoi Suzanne,

las je berichtje net, nou, maak je geen zorgen hoor, volgens mij doen alle paarden (niet alleen tinkers) dat vroeg of laat wel een keer. Keeva heeft mij pas ook verrast (en dat na bijna 1 jaar !) door er in het bos opeens tussenuit te schieten .... al een jaar lang hebben we haar nu, bij mij heeft ze nog nooit iets geks gedaan, en nu dit ... Gelukkig niks gebeurd, en voor mij zelf is het wel goed geweest, want ik werd echt te onvoorzichtig, dacht altijd "ze doet toch nooooit iets geks"!! Nou, mooi wel dus, en ik had (dom dom dom) GEEN cap op en GEEN handschoenen aan .... dat heb ik er dus wel van geleerd !!
Wat Keeva overigens wel doet, is gaan lopen vervelen als Frits (mijn man) er op zit ... ze voelt gewoon dat hij onzeker is, en gaat dan bij het opstappen inderdaad lopen dribbelen zodat hij met 1 voet in de beugel mee moet "huppen" Haha! ... wel een komisch gezicht maar ik zeg altijd tegen hem dat hij dat absoluut NIET moet tolereren van haar ...
Maar ze merkt dus echt wel wie er op haar rug zit en of ze daarmee kan dollen of niet ...

Succes met Chester, komt allemaal goed joh !!

Groetjes, Irene

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:40

Alle rassen proberen je uit, tinkers nog erger dan warmbloeden. Net als fjorden, hafjes en shetjes enzo. Pony's zijn slimmer dan paarden *LOL* .

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:45

ik heb 3x een tinker gereden en die 3x zijn ze me heel erg aant uit proberen en kijken hoe ver ze kunnen gaan Haha!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:55

ik heb een tinkerveulen en ik hem nog nooit zow erg paardje meegemaakt...neej das een grapje maar ze proberen alveral onder uit te komen.. in bit heeft laatst ook hele verhalen gestaan heb ze op de pc staan dus als je ze wil moet je maar ff pben nou gr.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:48

Hoi hoi,

Ik heb mijn tinker nu een jaar en we hebben al en we hebben al wat ups en douns gehad.
Mijn tinker heeft mij ook uitgeprobeerd.
Ik heb ernstig rsi aan bijde armen en dat heeft niet lang geduurd of meneer was daar ook achter.
Ik heb hem toen in training gezet bij mijn instructrice en nu 6 maand verder gaat het erg goed en met mijn armen is het gelukkig ook een stuk verbeterd en daar kan hij nu geen misbruik meer van maken.

Elk paard probeerd je uit en maakt dan misbruik van je zwakten die mogen ze dus niet vinden.

Ik zie dat je paard nog maar 4,5 maand onder het zadel is dus ik neem aan dat je paard nog een boel moet leren wees dus coseqent en rustig.
En een instructeur zoeken die bij jou en je paard past.

Heel veel succes en ik hoop gauw foto`s van je te zien bij haw.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 08:50

Tuurlijk krijgen jullie foto's te zien, zaterdag zijn er een paar geknipt en alweeer waren de batterijen leeg ik denk dat ze kapot zijn.
Ik heb een manier gevonden om hem te laten staan met opstappen: gewoon midden in de bak staan, voet in de beugel en hop. hij staat gewoon stil Haha!
Ik ga vanaf morgen in de les rijden, ik heb expres een paar weekjes gewacht zodat hij wat meer conditie krijgt, en ik vind dat hij het nu goed aan kan om 3 kwartier in de les mee te rijden. De instructrice bevalt me ook erg goed, ze is een ZZ amazone en merk dat ze dingen heel goed over kan brengen op degene die ze les geeft. Hoop woensdag een verslag van de dag te brengen over morgen avond! en de pictures.... komend weekend een 3e poging Knipoog

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:47

Mijn vorige en huidige tinker zijn ook zeer goed in het uitproberen.
Zelfs nu nog, als ik even een off-day heb dan gaat madam direct haar eigen(-wijze) gang.
Consequent zijn en niet te soft lijkt mij de beste oplossing.
Bij mijn vorige tink was ik in het begin te soft geweest, en heb daarna flink wat moeite gedaan om er nog iets uit te krijgen. Uiteindelijk is ze verkocht omdat we echt niet klikten met elkaar.
Maar de kans is zeer groot dat dat vooral te wijten is aan mijn softe gedoe de eerste periode.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:48

zoooo en of mijn tinker mij uitprobeerde
het was zelfs zo erg dat ik hem van mijn familie moest
verkopen als hij zo bleef doen schrik schrik
maar goed ik zag het zo hij koppig ik nog meer Knipoog
dus aan het werk !!!!
en als je nu eens kijkt hij is super ik kan echt alles met meneer doen
je moet er wel wat tijd en energie in steken voor dat hij
echt alles toelaat maar goed het is het waard
en jaaaaaaaaaaaa hij probeerd me nogsteets uit hoor
bijna elkedag maar dan laat ik even zien wie er nu