IK heb dit jaar maar 1 hengstveulen ,Nu is hij een drietal weken geleden gespeend .Heb nog twee jaarlinghengstjes die bij elkaar staan vanaf de geboorte.Zou dit veulen er stilaan bij mogen ,die twee andere vechten namelijk flink door met elkaar en ben een beetje band dat ze er met twee gaan achter rennen .Overdag gaan ze buitenen staan momenteel in 2 aangrenzende weidenen kunnen via het hek aan elkaar knuffelen wat ze ook geregeld doen .Maar binnenkort komen ze in de paddock gedurende de dag en dan zou ik ze het liefst met drieen samen willen gooien .Hoe begin ik er best aan of zijn die twee al te sterk voor het veulen?
Zannekin
Geplaatst: 04-11-04 15:36
Ik heb een hengstveulen van april en laat hem deze winter nog gewoon bij de merries en merrieveulens lopen. In de lente of als hij teveel man wordt kan hij bij de jaarlingen-tweejarigen. Ik zou de mijne er nu nog niet bij kunnen laten, is nog echt een kleuter.
jeanke
Geplaatst: 04-11-04 19:15
Ik zou hem er niet bij steken, zeker omdat de andere onderling al zo vechten. Mij hebben ze altijd gezegd om veulens en jaarlingen per twee of in een veelvoud daarvan samen te steken. Bij oneven aantallen is er meestal toch één die de dupe is. Zeker als diegene die er het laatst bijgekomen is de kleinste is. Is er niemand bij jou in de buurt die nog een hengstenveulen heeft zonder compagnon, misschien dat je met zo iemand iets kunt afspreken.
Zannekin
Geplaatst: 04-11-04 19:26
Was al vergeten dat het bij ons ook om 2 hengstveulens gaat (die dus bij de merriebende blijven staan).
pferdtje
Geplaatst: 04-11-04 19:34
Als je de twee die er nu zijn uit elkaar haalt en die nieuwe met een van de twee laat dan kan je daarna rustig die andere erbij doen.
Ons veulen van dit jaar staat met een bijna 2 jarige en een shetlander van 1. Dat gaat erg goed.
Wel is het belangrijk dat ze sociaal zijn en genoeg ruimte hebben om te rennen. (doen ze toch wel 1 is er de baas en dat moeten ze even laten weten)
Wel erbij blijven Het liefst met meerdere en niet na een kwartier denken nu is het wel goed nee echt even een uur of het liefst nog langer observeren en de eerste dagen reglmatig zelf of iemand laten kijken.
Suzan1
Geplaatst: 04-11-04 19:36
Ben dat wel eens met Zannekin. Ik zou niet graag een veulen tussen twee jaarlinghengsten laten lopen. 2 veulens tussen een jaaarlinghengst mogelijk wel. Ik laat elk jaar 's winters de veulens nog bij de merries (wel afgespeend natuurlijk) De veulens hebben bij mij ook nooit een terugslag van het afspenen. Het aantal 3 is trouwens bij mij nooit een probleem geweest. Ze ravotten alle drie met elkaar.
besita
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-04 09:55
IK ben het ook wel met jullie eens ,alleen mijn merries worden 4 en ben nu bezig ze in te rijden voor enkele maanden dus daar kan hij niet meer bij . Denk dat ik beter nog een hengstje kan aanschaffen
Jonge hengsten van verschillende leeftijd NOOIT bij elkaar in de groep. Dat gaat vaak helemaal niet goed. Het veulen zal rake klappen kunnen krijgen.
Hengsten hebben onderling veel competitie. Je kan wel jongere hengsten bij iets oudere ruinen in de groep doen, dat is geen probleem. Maar een oudere hengst zal een jongere hengst vaak proberen 'aftemaken'. Hengstengroepjes zijn dieren van dezelfde leeftijd. Een groep van 3 is trouwens ook vragen om problemen. je wilt het liefst een even aantal, maar als de groep groter is dan zeg 12, dan maakt een oneven aantal niet zo veel meer uit. Maar een groep van 3 vind ik niet zo'n strak plan...
jepsow
Geplaatst: 06-11-04 11:47
ik ben het met dees eens.. wij hebben dit probleem vorig jaar ook gehad we hadden 1 hengstveulen maar 3 merrieveulentjuhs. Wij hebben ze toen eerst een tijdje bijelkaar gehad en toen die hengst te mans werd hebben we hem helaas een maand apart moeten zetten toen hebben we een ander hengstje gevonden die ook all1 was en die 2 staan nu gezellig bijelkaar maar ik moet wel zeggen dat we geluk hebben gehad dat ze het met elkaar konden vinden en niet begonnen te vechten IVM rang... kijk het dus altijd eerst even aan hoe ze op elkaar reageren groetjuhs jess..
Alane
Geplaatst: 06-11-04 17:37
Waarvoor is die competitie dan? Ik vind merries klapperiger dan hengsten.
Anoniem
Geplaatst: 06-11-04 17:55
Kan prima hoor! Bij ons loopt alles doorelkaar. Jaarlingen, tweejarigen en veulens. En dat gaat prima!