Wat ik me afvroeg: maximale leeftijd dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaryKate

Wat ik me afvroeg: maximale leeftijd dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 11:43

Wat is de maximale leeftijd om een merrie te laten dekken voor de eerste keer? Bij sommige dieren moet het voor het eerste jaar (bijv cavia's) omdat anders de bekken kleiner worden oid. Hoe zit dat bij merries?
Ik heb bijvoorbeeld een ongeveer 17 jarige merrie, nooit een veulen gehad, nu is het niet de bedoeling om er mee te gaan fokken (ze heeft geen papieren, en wij kunnen het veulen niet zelf houden) maar zou zijn gezondheidstechnisch nog gedekt kunnen worden zonder problemen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:46

Citaat:
ze heeft geen papieren, en wij kunnen het veulen niet zelf houden) maar zou zijn gezondheidstechnisch nog gedekt kunnen worden zonder problemen?

Niet dekken.

Je schopt iets op de wereld waar de Salami-industrie op zit te wachten.

Citaat:
niet de bedoeling om er mee te gaan fokken

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 11:53

ceasario schreef:
Niet dekken.

Je schopt iets op de wereld waar de Salami-industrie op zit te wachten.

Dat zei ik toch ook al Tong uitsteken Ik vroeg me gewoon af of het gezondheidstechnisch kon Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:15

Ceasario..je geeft geen antwoord op de vraag.. Je geeft iets aan wat ze zelf ook al bedacht had.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:17

youngster schreef:
Ceasario..je geeft geen antwoord op de vraag.. Je geeft iets aan wat ze zelf ook al bedacht had.

Jij ook niet.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:26

Nee omdat ik zelf ook wel benieuwd ben naar jou antwoord.

Maargoed.. Mijn merrie is inmiddels 15 jaar en heeft nog nooit een veulen gehad. Deze gaat volgend jaar wel voor de eerste keer geinsimineerd worden. Geen idee of ze drachtig wil worden, maar ik ga het wel proberen.
Ik heb ook nog verhalen gehoord van merrie's die op hun 18de voor de 1ste keer gedekt worden..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:28

Via de zoekfunctie kun je ook veel vinden.

Mies2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:37

Waarom zou je een paard zonder papier niet mogen dekken?
Waar slaat dat op??
Ik hoor dat zo vaak...
Bij mij op stal lopen de meeste manege paarden rond zonder papier...
Sterker nog...ze worden nog gedekt ook...

Groetjes

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:39

Mies2 schreef:
Waar slaat dat op??
Ik hoor dat zo vaak...

Groetjes

Je hoort het tevaak.. Heel veel paarden zonder papier hebben gewoon een mindere toekomst ( lees transporten en slagerij dus de salami waar bovenstaande het al over had)..

tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat is echt niet vaak..
Ik zou bijvoorbeeld nooit een paardje willen hebben zonder papier, en ik denk een heleboel met mij ook niet..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:47

Mies2 schreef:

De zelfantwoordende vraag

Ik ben niet tegen dekken met een paard zonder papier, maar dan zal deze merrie bij mij van zeer goede huize moeten komen, anders niet. Manegepaarden zonder papier zou ik al helemaal niet dekken, tenzij het voor de zelf voedende bodem is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:51

Sammie schreef:
De zelfantwoordende vraag

Ik ben niet tegen dekken met een paard zonder papier, maar dan zal deze merrie bij mij van zeer goede huize moeten komen, anders niet. Manegepaarden zonder papier zou ik al helemaal niet dekken, tenzij het voor de zelf voedende bodem is.

Citaat:
voor de zelf voedende bodem is

En later verkopen aan zo'n pennymeisje of in lease geven.
Voor mij vergelijkbaar met die hondenbroodfokkers, die gebruik maken van de vertedering.(Het is zo lief)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:51

Wat is er mis met een paard zonder papieren? Rijden jullie op het papier dan? Ik heb zelf een pony zonder papier maar het is een spuerpony die leuk kan lopen. Als het een merrie was geweest had ik haar ook laten dekken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:53

felicity schreef:
Wat is er mis met een paard zonder papieren? Rijden jullie op het papier dan? Ik heb zelf een pony zonder papier maar het is een spuerpony die leuk kan lopen. Als het een merrie was geweest had ik haar ook laten dekken.

En daar gaan we weer.. Scheve mond

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:55

ceasario"]
En later verkopen aan zo'n pennymeisje of in lease geven.
[/quote] Daar valt ook wel wat voor te zeggen, maar manegepaarden moeten toch ook 'vernieuwd' worden en daar doelde ik op. Ik neem aan dat ze bij Mies2 op de manege die merries niet ELK jaar drachtig hebben.

[quote="felicity schreef:

Scheve mond Als jij nou even fijn de zoekfunctie gebruikt zul je precies te weten komen hoe en waarom sommige mensen tegen een paard fokken zonder papieren zijn. Voordat we nog verder offtopic gaan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:57

Veel topsport merries krijgen na hun sportcarrière nog veulens. De meeste zijn dan vaak 16 of zelfs 17 jaar oud als ze gedekt worden. Moest het een merrie van 20 jaar of ouder zijn die nog nooit eerder een veulen heeft gehad dan zou ik zeggen niet doen. Maar een fitte en gezonde 17 jarige merrie vind ik geen probleem.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:01

Toch zou ik bij een 17 jarige naar de merrie zelf kijken. Hoe is haar conditie, hoe oogt ze verder en een swapje zou dan op de standaard lijst komen.

Mijn merrie heeft een veulen gehad op 4 jarige leeftijd, daarna de sport in gegaan en pas weer op 17 jaar gedekt en vorig jaar dus bevallen. Toen pakte ze in 1x, dit jaar heb ik haar ook zelf geprobeerd te laten dekken, maar wegens allerlei omstandigheden is het niet gelukt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:03

Citaat:
maar manegepaarden moeten toch ook 'vernieuwd' worden

In kosten baten analyse klopt dat niet.
Voor het rendement van een manege is kopen in een markt(Niet op) het goedkoopste t.o.v. ze zelf fokken zonder papier.(Zeker in deze tijd)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:14

Waarom niet? Als de merrie in kwestie nog gewoon gezond is kan je haar makkelijk laten dekken.
Persoonlijk zou ik nooit dekken met een merrie waar geen papieren bij zitten. Ik kies ook altijd voor een merrie met een interessante afstamming en predikaatrijke afstamming. Gewoon met het oog op de verkoop van de veulens en eventueel het fokken van je "eigen" toppertje Knipoog
Maar om gezondheidstechnische redenen kan je nog makkelijk dekken!
Uit een gezonde 17-jarige merrie kan je nog makkelijk 4 of 5 veulens halen als je haar gezondheid goed blijft opvolgen!