Wie heeft er hier een tweeling/is er een op komst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Wie heeft er hier een tweeling/is er een op komst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 15:23

hey,

iedereen weet dat tweelingen zeer zeldzaam zijn bij paarden, dus wou ik eens weten wie er hier een tweeling heeft of bij wie er een tweeling op komst is.

Is er dan ook iemand met een foto van zijn/haar tweeling? Ik wil dat wel eens zien eigelijk Haha! Ik heb nog maar 1 keer een tweeling gezien en die leken eigelijk totaal niet op elkaar...

Als er genoeg foto's zouden zijn, kan er meteen eens nagedacht worden over wie eigelijk de leukste tweeling heeft Haha! Knipoog

Groeties chipieke xxx

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:41

" Is er een tweeling op komst?" : is wel een erg domme vraag!!
Als ik zou weten dat er een tweeling in mijn merrie zat liet ik per direct één van de twee embryo's kapot drukken en als dat niet zou lukken liet ik de vruchten aborteren.
Een tweeling wordt zelden geboren (aborteren meestal rond de 9e maand). Als ze al uitgedragen worden is de geboorte een enorm risico voor de merrie wegens twee veulens die gelijkertijd door het bekken willen. Eens geboren heb je dan nog een enorme kans op sterfte kort na de geboorte. Dus een tweeling die het haalt is een redelijke uitzondering.
Dus als je weet dat er een tweeling in je merrie zit ben je een grote stommeling om hem te laten zitten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 17:08

Sorry dat jij vindt dat dit een stomme vraag is hoor, maar er zijn nog steeds mensen die op voorhand weten dat ze een tweeling gaan krijgen! En het valt steeds vaker voor dat er twee geboren worden! Hoe ik dit nu in godsnaam kan weten? In een van onze aanliggende dorpen liggen er twee melkerijen en die hebben vorig jaar ook twee tweelingen gehad en dit jaar ook eentje! EN ze wisten het op voorhand! Dus sorry hoor!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:28

laatst stond er een op bokt geloof ik
en ik vind dit geen domme vraag ookjal zitten wel risicos aan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:48

Dé reden waarom ik de merries laat scannen aan het begin van de dracht. Zit er een tweeling op, dan kan je er nog wat aan doen.
Want iemand die bewust zijn merrie zo'n groot risico laat lopen, kan ik echt niet begrijpen

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:58

Mijn verzorgpony heeft misschien een tweeling in de buik...ze wordt binnenkort als het allemaal duidelijker te zien zou zijn ofzoiets onderzocht...

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:08

MarijeR schreef:
Dé reden waarom ik de merries laat scannen aan het begin van de dracht. Zit er een tweeling op, dan kan je er nog wat aan doen.
Want iemand die bewust zijn merrie zo'n groot risico laat lopen, kan ik echt niet begrijpen

Groot gelijk!!

Als je weet dat je merrie drachtig is van een tweeling en je weet wat er mis kan gaan bij een tweelingdracht en nog meer bij de geboorte van een tweeling dan vind ik het niet laten crushen of aborteren van zo'n merrie eigenlijk gewoon dierenmishandeling.

Ik heb gezien het resultaat gezien van een merrie die twee veulens gelijk probeerd uit te persen: volledig vulva en anus opengescheurd en ik moet je niet vertellen wat er daarna mee gebeurd.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:07

Onze merrie is dit jaar na drie maal geinsemineerd te zijn, natuurlijk gedekt.
Wat denk je.....drachtig van een tweeling!
Na 17 gingen we te scannen en werd het duidelijk: twee eitjes....
Dus meteen 1 laten weg halen en gelukkig voor ons bleef de ander zitten.

Het is erg gevaarlijk om een tweeling te laten zitten en onze DA haald ze per direct weg!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:28

jeanke schreef:
" Is er een tweeling op komst?" : is wel een erg domme vraag!!
Als ik zou weten dat er een tweeling in mijn merrie zat liet ik per direct één van de twee embryo's kapot drukken en als dat niet zou lukken liet ik de vruchten aborteren.
Een tweeling wordt zelden geboren (aborteren meestal rond de 9e maand). Als ze al uitgedragen worden is de geboorte een enorm risico voor de merrie wegens twee veulens die gelijkertijd door het bekken willen. Eens geboren heb je dan nog een enorme kans op sterfte kort na de geboorte. Dus een tweeling die het haalt is een redelijke uitzondering.
Dus als je weet dat er een tweeling in je merrie zit ben je een grote stommeling om hem te laten zitten.

Natuurlijk is dit geen domme vraag, er zijn zat mensen die dit niet weten hoor. En er zijn ook zat mensen die weten dat een tweeling op komst is en ze gewoon laten komen.

Natuurlijk heb je gelijk en het het helemaal niet slim om een tweeling te laten komen. Maar dat kan ook iets vriendelijker voor de TS. Lachen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:44

Jena, mn vorige verzorgpony, was al drachtig toen ze door haar eigenaar gekocht werd. Later bleek er een dubbele vrucht in te zitten, ze kwamen er al te laat achter dus er kon niet nog een embryo weg worden gehaald. Uiteindelijk hebben beide veulentjes, n merrie en n hengstje, het niet gehaald. De merrie was blijkbaar al een tijdje dood, daardoor was het hengstje nogal aangetast en was hij niet helemaal goed meer toen hij werd geboren. Hij leefde nog wel, maar de eigenaar besloot toch om hem in te laten slapen, de dierenarts had namelijk gezegd dat hij waarschijnlijk anders over een paar dagen zou overlijden, zo ziek was hij..... kvond wel heel zielig en jammer, maar we wisten al dat er een kans was dat het niet goed zou gaan, een tweeling brengt risico's met zich mee....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:40

een verzorgpony van mij,nicolien,is nu bijna 7 maanden drachtig en ze is al erg dik.bij de scan zag de veearts maar een veulen maar zag nog iets wat hij niet onmiddelijk kon vertellen wat het was.hij dacht dat het nog een veulen was.het is nu maar afwachten en iedereen die nicolien ziet en verstand heefd van drachtige merrie,s zegt dat ze best eens een 2ling zou kunnen krijgen.ik denk zelf dat het gewoon een groot veulen is en weet dat als het een 2ling word en ze worden allebei levend geboren dat ik me erg goed moet inzetten en dat ik elke vrije minuut bij ze moet zijn om ze te laten drinken uit de fles.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:33

inowa schreef:
een verzorgpony van mij,nicolien,is nu bijna 7 maanden drachtig en ze is al erg dik.bij de scan zag de veearts maar een veulen maar zag nog iets wat hij niet onmiddelijk kon vertellen wat het was.hij dacht dat het nog een veulen was.het is nu maar afwachten en iedereen die nicolien ziet en verstand heefd van drachtige merrie,s zegt dat ze best eens een 2ling zou kunnen krijgen.ik denk zelf dat het gewoon een groot veulen is en weet dat als het een 2ling word en ze worden allebei levend geboren dat ik me erg goed moet inzetten en dat ik elke vrije minuut bij ze moet zijn om ze te laten drinken uit de fles.

Heb je haar daarna niet nog een keer laten scannen dan? Als de da bij mijn merrie iets raars zou zien dan zou ik willen weten wat het is door haar later weer te laten scanne.....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:58

inowa schreef:

Die DA kwam hier nooit meer bij een dier in de buurt.
Een tweeling is erg vroeg in de dracht al te zien (goede DA kan dat met 15 dagen al zien) en je moet daar vroeg in de dracht ook bij ingrijpen.
Twijfelt de DA, dan laat je hem toch een paar dagen later terug komen om opnieuw te scannen???

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:00

Er stond laatst wel een tweeling op bokt. Ze zijn alledrie blijven leven! Maar dat komt helaas niet zo vaak voor Als mijn merrie drachtig zou zijn van een tweeling, zou ik er direct eentje weghalen! De veulens worden vaak te vroeg geboren, en ALS de veulens er allebei uitkomen, gaat er meestal nog wel 1 dood. En dat is toch zonde? Als de bevalling niet lukt, gaat de merrie meestal dood en dan de veulens ook nog!! Boos!:( Dat is erg!!!

lilalona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:15

bij ons op stal was er een merrie drachtig van een tweeling. helaas zijn de kindjes tevroeg geboren en waren ze allebei nog niet helemaal of Verdrietig en konden dus nog niet leven Huilen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:19

Bij ons op stal stond een deel van een 2ling, een ruintje. Zijn zusje stond ergens andersen die was stukken groter....
Helaas is de ruin ingeslapen omdat ie toch zwak was....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:45

ik vind ook dat de dierenarts nog een keer had moeten kijken maar helaas heb ik dat niet te beslissen
verder hebben we nog 3 kwartier moeten wachtten op de da

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:49

Mijn moeder zei voordat Ivanka voor de eerste keer geinsemeneerd werd: "hopen dat er een tweeling komt! Dan heb je gelijk 3 paarden!"
Nee dank je mama Ach gut. En mams ook het hele verhaal uitgelegd..

Ivanka is ook gescand op 22 dagen geloof ik, toen zat er eentje in Lachen. En ik hoop dat die ene er nog steeds in zit !

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:32

Tinne schreef:
Mijn moeder zei voordat Ivanka voor de eerste keer geinsemeneerd werd: "hopen dat er een tweeling komt! Dan heb je gelijk 3 paarden!"
Nee dank je mama Ach gut. En mams ook het hele verhaal uitgelegd..

Ivanka is ook gescand op 22 dagen geloof ik, toen zat er eentje in Lachen. En ik hoop dat die ene er nog steeds in zit !

haha moeders ook! Bloos De mijne weet er ook nooit iets van af! Schijnheilig
ze kunnen echt de domste vragen stellen! Verward *LOL*

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:19

mijn paard doet altijd alles anders als andere paarden dus het eerste wat mijn moeder zei toen minousch gedekt werd was:
Minousch is wel een type om een heel nestje te werpen!!! hahahah
nee hoor, het is er nog steeds 1, 1 hele drukke!! Haha!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:16

gelukkig heefd nicolien een heel erg groot veulen
nog eens gecontroleerd Haha!
ik dacht aan een tweeling omdat nicolien haar moeder en haar zus ook klein zijn maar nicolien en de hengst die haar gedekt heefd zijn allebei groot.dus vergelijken met een kleine merrie is niet echt slim.
weet nu wel dat daisy een klein veulen gaat krijgen en hebben ook een vermoeden dat bente(23 jaar)weer drachtig is maar ze is een beetje aan het afdalen(ze word steeds dunner)ik hoop dat als ze drachtig is dat alles dan goed gaat.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:49

MarijeR schreef:
Die DA kwam hier nooit meer bij een dier in de buurt.
Een tweeling is erg vroeg in de dracht al te zien (goede DA kan dat met 15 dagen al zien) en je moet daar vroeg in de dracht ook bij ingrijpen.
Twijfelt de DA, dan laat je hem toch een paar dagen later terug komen om opnieuw te scannen???

Waarom niet Verward Omdat hij twijfelde?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:00

ikjuh schreef:
Waarom niet Verward Omdat hij twijfelde?

Nee niet omdat hij twijfelde, dat kan iedere DA overkomen.
Maar wel dat een DA dan niet zegt dat een 2e keer scannen nodig is.
Een goede DA met ook maar een klein beetje ervaring met paarden en voortplanting weet dat een tweelingdracht een heel groot risico is en zal er dan ook alles aan doen om dat te voorkomen.
In dit geval zou dat heel makkelijk te controleren zijn door nog een keer te scannen.
Als de eigenaar van een dier dat niet weet, hoort een DA dat uit te leggen.
En misschien zou het ook handig zijn als zo'n eigenaar zich iets meer gaat verdiepen in de fokkerij van paarden...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:30

Ja Marije, zo is het bij ons idd ook gegaan. De da vond het vruchtje een beetje aan de grote kant na 18 dagen en heeft me dus een week later terug laten komen. Toen kon hij wel heel duidelijk zien dat het er maar eentje was. Pfwoei, opluchting!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:39

Mijn paard heeft ook een dode tweeling gehad.... (jaren geleden)

Ondanks scannen op 20 dagen en een tweede maal op 5 en halve week is het beide keren door de VA over het hoofd gezien Frusty

Met 8 en halve maand lag er dus een dode tweeling in de stal en zat ik met een doodziek paard (wat het gelukkig wel gehaald heeft)
(en een flink gat in de portemonnee)

Je begrijpt wel dat ik veranderd ben van dierenarts. Het dekstation waar mijn merrie nu gedekt is is heel secuur in zulke dingen; altijd dezelfde VA, 1 merrie tegelijk, altijd kaart erbij.... Doordat ik aangegeven heb dat er tweelingen in de stam zitten wordt er extra contole op gehouden etc.

(had ik destijds trouwens ook aangegeven..... Verdrietig )