DNA onderzoek in de fokkerij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ivon

DNA onderzoek in de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 10:08

Ik vraag me wel eens af of er nou DNA onderzoek wordt gebruikt in de fokkerij. Ik ben zelf werkzaam als moleculair bioloog, maar ben nooit iets tegen gekomen naar het onderzoek in deze branche. Terwijl je in principe het fokken zou kunnen vergelijken met het veredelen van planten of het krijgen van betere productiestammen van schimmels/bacterien.
Ik kan me voorstellen dat je niet genetisch mag gaan modificeren (zoals dat dan wel bij planten/ schimmels voorkomt), maar je zou wel kunnen onderzoeken of er bepaalde eigenschappen dominant zijn en of hengsten/merries dragers zijn van afwijkingen en dat zou geen probleem meer hoeven te zijn om er verder mee te fokken.
Maar wordt er al onderzoek gedaan? En zo ja, waar en waarop? (Het lijkt me echt geweldig om aan zoiets mee te werken)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:15

Ja er wordt tegenwoordig bij het KWPN van ieder veulen DNA materiaal verzameld en als sinds jaren steeksproefgewijs DNA onderzoek op de pakweg 50 veulens 1 gedaan.
Ook goedgekeurde hengsten worden DNA onderzocht, zie het laatste incident tijdens het verrichtingsexamen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:19

Bij het NMPRS worden ook alle goedgekeurde hengsten DNA getest. Dit is vooral om zeker te weten of de ouders die op papier staan de echte ouders zijn(die moeten nl ook getest worden) en voor eventueel twijfelachtige nakomelingen.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 10:27

Maar gaan al die onderzoeken van het stamboek uit, of zijn er ook fokkers die zelf onderzoek doen?

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:06

Bij het Engels Volbloed word er van elk veulen D.N.A afgenomen.
Dit inderdaad om zeker te weten of de vader op het papier klopt.
En deze worden als veulen ook al meteen gechipt.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:11

Ivon schreef:
Maar gaan al die onderzoeken van het stamboek uit, of zijn er ook fokkers die zelf onderzoek doen?

Ik denk dat jij bedoelt onderzoek naar hoe de genen vererven, welke genen er nodig zijn voor bepaalde prestatie's etc. niet of stamboeken een DNA check uit voeren om te kijken of het paard wel de juiste afstamming heeft?

Die onderzoeken naar dna worden wel uitgevoerd (bv. Dolly het schaap, hebben ze ook al op paarden gedaan), neem ik aan maar niet door stamboeken zelf.
Misschien maar goed ook.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 12:42

Ik bedoelde gewoon beide.
Zoals ik al zei denk ik dat het meer research gerelateerde onderzoek wel nuttig kan zijn voor de fokkerij. Maar het manipuleren, wat in de buurt komt met klonen, natuurlijk niet.
Maar net als bij mensen zal je ook bij paarden kunnen kijken of dze drager zijn van afwijkende genen en of dit evt invloed heeft op nakomelingen. En welke eigenschappen overgeerfd kunnen worden, het meer veredelen van stammen zegmaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:39

Dat zal toekomst zijn dat we geen dure rontgenfoto's meer hoeven te maken, maar via DNA erfelijke zaken kunnen opsporen.

Het lijkt me een logische stap in de vooruitgang.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 15:29

Als een bedrijf oid zich geroepen voelt, ik bied me aan als analiste!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:33

Het Fjordenstamboek neemt sinds 1994 ook DNA af bij alle paarden die in het stamboek worden ingeschreven. Naar mijn weten is het (op dit moment nog) puur bedoeld als afstammingscontrole. (In de woorden van de stamboekvoorzitter: "anders kunnen we ze niet uit elkaar houden, hè?" Haha! )

Deze DNA-controle wordt uitgevoerd door het Dr. van Haeringen Laboratorium in Wageningen. (kun je ook terugvinden op de stamboeksite http://www.fjordstudbook.com/family.htm). Je zou ze evt. kunnen contacten met de vraag of ze ook meer evolutionair/populatiegenetisch werk doen aan dit materiaal.

Ben je al afgestudeerd of nog naarstig op zoek naar een stageplek? Tong uitsteken

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 15:44

Ik ben al afgestudeerd en werkzaam als analist (ben overigens wel op zoek naar iets anders), maar het is altijd leuk om werk en hobby te combineren.

aftands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:04

moet je eens een open sollicitatie naar van Haringen in Wageningen doen,
dat is het centrum

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 16:08

Voor erfelijksheidsonderzoek zou ik het wel doen, maar afstammingscontrole is nou niet echt spannend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:29

Het word volgens mij alleen door de stamboeken gedaan(de stamboeken laten het doen, laat ik het zo zeggen). En dat dan in opdracht van de fokkers.

Dennis z'n DNA is ook getest, zijn afstamming is op papier onbekend(zijn moeder is een papierloze pony, dus die op laten testen heeft toch geen zin) dus het is niet direct geweest om zijn afstaming te controleren. Maar het kan wel gebruikt worden om de afstamming van zijn nakomelingen te controleren.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:49

bij het NSPS worden de hengsten gecontroleerd op hun DNA als ze aangeboden worden bij het stamboek voor de keuring. Daarnaast doen ze ook DNA testen als ze twijfelen of de hengst wel de vader is (dus meerdere dekkingen door verschillende hengsten of het veulen is te vroeg geboren en ze vertrouwen het niet).

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:28

Onze merrie is als veulen nooit aangemeld bij het stamboek en toen ik graag met haar naar de keuring wou, kreeg ze een DNA test, om aan te wijzen welke merrie zij is.

Mijn merrie veulen van afgelopen jaar, is bij ons thuis geschetst en bij haar hebben ze ook DAN materiaal afgenomen.
Volgens mij als steekproef of ze wel het veulen was, dat we opgaven.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:43

Erfelijkheidsonderzoek lijkt mij echt interessant er zullen dan een aantal hengsten uitgesloten gaan worden als mocht blijken dat ze een ziekte/afwijking vererven die beslist niet wenselijk is.
Maar het is net als bij de mens "wil je alles wel weten"

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:46

Ulissa schreef:
Erfelijkheidsonderzoek lijkt mij echt interessant er zullen dan een aantal hengsten uitgesloten gaan worden als mocht blijken dat ze een ziekte/afwijking vererven die beslist niet wenselijk is.
Maar het is net als bij de mens "wil je alles wel weten"

Dit geldt natuurlijk ook voor de merries

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:16

Ik heb ooit een zwart veulen gekregen van Hovenier uit onze merrie Ilindra, volgens het KWPN was dit niet waarschijnlijk en werd er een DNA-test gedaan.
Hieruit bleek dat het veulen wel een Hovenier uit Ilindra was en sinds die tijd staat Ilindra haar DNAnummer ook op haar papier.