Andalusiers, wie kan me alles vertellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirZam

Andalusiers, wie kan me alles vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 06:48

Ik zou graag zoveel mogelijk te weten komen over de andalusiers..
Dingen als wat ze kosten in aanschaf, waar et beste te kopen.
Engels te rijden?
wat kunnen ze nog meer?
zijn het erg bloederige paardjes?
in welke 'maten' heb je ze allemaal?
welke kleueren zijn mogelijk?

liefst ook eigen ervaringen van emnsen die er 1 hebben.. alle info is welkom!!

bedankt vast!!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:08

een paar mensen hier op bokt werken op een andalusierhengstenhouderij en fokkerij. Je kunt ze wel even pb-en ofzo, Esmir heet ze op bokt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:18

*knip*plak*

De 'Pura Raza Española' (P.R.E.)- vaak Andalusiër genoemd, geldt al meer dan 2000 jaar als een van de meest begeerde rijpaarden van verschillende koningshuizen.
In de laatste honderd jaar is het ras bekend geworden bij een groter publiek. Wij, als vrienden van het Andalusische paard, schrijven dit toe aan zijn indrukwekkende verschijning, zijn uitzonderlijke karakter, zijn werklustigheid en aanleg voor de klassieke rijkunst. Het maakt het ras een droompaard voor veel paardenvrienden.

Eén van de eigenschappen nam de raszuivere Andalusiër, ofwel de Pura Raza Española, is dat het een veelgebruikt paard is voor feesten, shows en parades. Door z'n sprookjesachtige uitstraling; vaak (zilver)wit met lange zijdezachte manen en staart, zorgt hij voor een uitstraling die maar weinig rassen kunnen evenaren. Daarbij komt nog z'n werkwillige, temperamentvolle maar vooral ook koele karakter en natuurlijk zijn vertrouwen in z'n berijder of verzorger. Dit vertrouwen komt goed van pas wanneer er 'enge' dingen gebeuren. Al sinds eeuwen wordt dit ras in (zuid) Spanje gefokt. In de renaissance werden deze paarden aan het hof gebruikt voor het beoefenen van de klassieke rijkunst. Door hun bouw (korte rug en sterk gespierde achterhand) kan dit ras makkelijker verzamelen. De Andalusiër en kruisingen hiervan werden en worden ook gebruikt voor het werken met vee en het stierenvechten in de arena.

In Spanje heeft men lang te kampen gehad met paardepest, pas in 1992 werd in Zuid-Spanje het exportverbod opgeheven. Sinds die tijd is dit sierlijke ras verspreid over de gehele wereld. In Spanje worden m.n. de hengsten gereden, deze zijn zeer vriendelijk en worden in Spanje zelden gecastreerd, dit komt doordat zij zich over het algemeen goed laten berijden en goede stalmanieren hebben. In Nederland is de belangstelling sterk groeiend, vooral nu de stokmaat bij veel fokkers aanzienlijk verhoogd is, tot ±1.64m. op dit moment, mede hierdoor kan de Pura Raza Española makkelijk meekomen in de Nederlandse wedstrijdsport.

Van deze website:
http://www.yeguada-juara.com/index.htm

Anda's zijn één van mijn favo rassen OK dan!
Ze komen ook op Paard en Koets, kan je ze bewonderen Pling

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:27

Ik heb een anda gehad. Ik was er L1 dresuur mee en had elke wedstrijd flinke winst. In de B won ik altijd. Hij was 5 en 1.53. Ik vond hem wat aan de kleine kant vooral omdat hij nog heel iel was. Heb hem toen verkocht maar als hij wat groter was geweest had ik nu misschien al wel L2 met hem gereden.
Ze zijn niet echt groot of klein, van 1.50 tot 1.65, daarboven worden de proporties een beetje raar.
Domingo kon heel heel zijn maar je kon hem ook een week stilzetten en dan zonder problemen opstappen. Als hij elke dag werkte was hij heter dan dat hij af en toe stil stond.
De prijs ligt aan alle factoren, wel of geen papier, grootte, kleur, bruin is duurder dan schimmel e.a.
In mijn profiel kan je fotoos zien.
Dit paardje heb ik verkocht voor 5000 euro. klin en ront. goedgekeurd.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:26

Neem eens een kijkje bij de Huiskamer daar is een topic Gez. Trotse andalusier eigenaars. Daar zit bijna iedereen met een anda of lusitano. Je moet maar eens kijken.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 14:16

bedankt voor de info tot nu toe..

Maar mee rinfo is nog steeds welkom..

erg fijn om te hroen hoe de ervaringen zijn..

maar begrijp ik goed dat dit paard zich bijzonder aan 1 persoon kan hechten??
of is het geen rpobleem als het paar doodr meerdere mensen bereden zou worden?

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:46

Die van mij heeft het ook zo niet voor vreemde hebben we gemerkt maar ik rij op hem en mijn vriend die kan er toch ook op rond hobbelen. Maar mijn vriend gaat hem dan ook regelmatig eten geven enzo...

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:49

Andalusiers zijn gevoelige sensibele paarden en raken snel in de stress zeker als er door meerdere mensen op verschillende manieren op ze gereden wordt. Dus als je met meerdere mensen 1 paard deelt moet je zeker van zijn dat iedereen op dezelfde manier rijdt.

Wat ook nogal eens problemen geeft is als je een paard koopt dat in Spanje beleerd is. Ze snappen dan gewoon je hulpen niet (hier worden vaak te veel en te grove hulpen gegeven) raken gestresst, ruiter gestresst kortom ellende. Het is zeker goed je hier in te verdiepen. Of eens een les te nemen op dit soort paarden.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 16:57

tisd cker goed me erin te verdiepen.. dus had gehoopt hier al een hoop wijzer te worden...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:29

kom eens langs zou ik zeggen.....

en probeer er eens 1

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:48

kimmie261 schreef:
kom eens langs zou ik zeggen.....

en probeer er eens 1

meen je dat??

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:19

Tot niet zo heel lang geleden vond ik ze geweldig mooi en dat was het. Hoopte ooit de kans te krijgen om het ras beter te leren kennen, maar dat het zo zou lopen had ik nooit gedacht.

Zo'n anderhalve maand geleden was ik bij kimmie261 en daar stond een knappe, donkere andalusierhengst Schijnheilig ze vroeg of ik er even mee wou rijden maar zoals hij daar rondliep had ik toch mijn twijfels of ik daar wel op wou. Gelukkig toch maar gelooft dat hij echt braaf was en er opgestapt en hij was inderdaad erg braaf. Ben eigenlijk helemaal verliefd op dat beest en ben blij dat ik de twijfels toch opzij heb gezet en hem heb gekocht. Hij is echt erg nuchter en dat vind ik erg belangrijk. Als hengst was hij ook braaf maar heb er toch gekozen om hem te ruinen omdat ik niet zo goed omkom met dat gebijt en geklauw met die voorbenen soms. Maar op zich kon het prima, alleen niet voor mij. Intussen is hij al veel minder bijterig.

Verder wat me opvalt is dat hij heerlijk zit, en eigenlijk erg fijn te rijden is (nu ik nog Knipoog ). Als ik hem onder kimmie261 zie lopen is het ook erg fijn om naar te kijken, gaat prima om hem engels te rijden. Hij is ook op stal noordeneind ingereden. Ik raad je aan als je op zoek gaat naar een andalusier ook daar eens een kijkje te nemen.

Wat betreft kleur en maat, de mijne is een heeeel donkere schimmel van 1.61 met een erg leuk karakter. Vooral de nuchterheid spreekt me erg aan, nog niets gevonden waar hij bang van is. En hij is een beetje van het type 'liever lui dan moe', meestal toch.

Eigenlijk wou ik maar een erg kort berichtje plaatsen want moet even weg...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:38

ja hoor je woont niet zo ver weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:54

Het zijn hele eerlijke paarden die heel veel consequentie nodig hebben om het temperament in goeie banen te leiden, maar eenmaal vboor je aan het werk een gouden karakter. Heel betrouwbaar en veel minder schrikkerig dan bijv een kwpn'er (over het algemeen)

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:02

Mirzam, ik heb geen andalusier, maar lusitanos. Verschil tussen beide rassen is minimaal. Lusitanos zijn over het algemeen heet maar handelbaar en koel tussen hun oren, werkwillig, leergierig, sterke benen (nou ja, meestal wel), en aanhankelijk. Over het algemeen hoor ik van eigenaren dat ze eenkennig zijn, soms tot in het extreme, ze hebben meestal maar 1 baas en daarvoor gaan ze door het vuur.
Maar het zijn natuurlijk wel gewoon "paarden", ze kunnen net zo goed wel eens een slechte dag hebben en wel eens schrikken of wegspringen (of een bokje geven Haha! )
Kleur is meestal schimmel, voor een bruine of zwarte moet je iets dieper in de buidel tasten, van valk-, cremmelo- of palominokleurig weet ik niet hoe de prijzen liggen. Stokmaat is hetzelfde als de anda.
Als je een iberier wilt aanschaffen kun je ze het beste gewoon eens van dichtbij bekijken en als het even kan, erop rijden, dat zegt meer dan woorden!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:16

bezoekje aan kimmie is zeker waard, kijk je je ogen uit. Vooral naar stippeltje Lovers

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:18

kimmie261 schreef:
ja hoor je woont niet zo ver weg...

dat si natuurlijkw el perfect om te kijken of het ras leuk is..

hoe is de jouwe bereden?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:19

echt onwijs bedankt voor alle reacties.. lusitano's spreken me idd ook erg aan... moet echt nog veel over leren merk ik al..

Skattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:49

Als ik jou was zou ik gewoon een keer bij Femke langs gaan en er een proberen!!

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:00

Ik heb zelf een Lusitano. Het zijn vaak geen paarden waar je een twee drie mee weg rijdt. Probeer inderdaad zoveel mogelijk info in te winnen en bij betrouwbare adressen langs te gaan en laat je over het ras veel vertellen.

Wat ik zelf zo leuk vind van het ras is de bouw en het ontzettende lieve karakter.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:59

He mirzam wat leek dat je info over dit superras wil!
Ik heb de hengst dus niet meer zoals je waarschijnlijk al wist.
Ik heb nu een hele lieve lusi merrie.
Karakter zoals boven omschreven.
Ben je ook weer van plan om een paard te kopen?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:36

vicky schreef:
He mirzam wat leek dat je info over dit superras wil!
Ik heb de hengst dus niet meer zoals je waarschijnlijk al wist.
Ik heb nu een hele lieve lusi merrie.
Karakter zoals boven omschreven.
Ben je ook weer van plan om een paard te kopen?

Nou eht evrhala is zo...

ik rij nu twe epony's voor mensen die ze hebben gekocth voor de kinderen.. Maar de ene is een b pony en de andere een e.. Nu willen de ouders ook gaan rijden..de E kunnen ze probleemloos houden.. maar op die b passen hun nie top.. nu willen ze allebei leren rijden op de e pony, en dan in de loop der jaren miss een anda of een lusi erbij kopen en willen hun en ik ook heel erg.. graag zoveel mogelijk weten over de rassen..

aangezien hun niet kunnen rijden zou ik graag een keer rijden (heb al een adres van een plaats gekregen waar les gegeven wordt) om het zelf te ervaren.. en miss een keer combineren met een boktmeeting..

Wile cht mijn best doen hun zo goe dmogelijk te adviseren, vind et nogal gewaagd om daar nu al aan te denken eerlijk gezegd, aangezien ze deze pony nu een goeie maand hebben en hiervoor niks met paarden hadden..
zonder mij (niet om opte scheppen) zouden ze ook nergens zijn..

Dus ze moeten veel leren en alles weten zeker over het ras vidn ik..

en ik vind ze ook super dus voor mij is het ene mooie gelegenheid om me er eens in te evrdiepen!

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:52

Ik heb nu begrepen dat er in de buurt van den haag een plek is waar ze hogeschool les geven... weet er eimand of er meer vand at soort plaatsen zijn? wat dichter bij mijn huis?? (dongen noord barabnt)

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:04

aha dus zo zit. Dacht dat het voor jouw was. Is jouw paard nog verkocht eigenlijk?
je kan het beste anders een keer bij femke(kimmie261) langs gaan dat is voor jouw dichtbij en zij weet ook voldoende van het ras af.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:36

vicky schreef:
aha dus zo zit. Dacht dat het voor jouw was. Is jouw paard nog verkocht eigenlijk?
je kan het beste anders een keer bij femke(kimmie261) langs gaan dat is voor jouw dichtbij en zij weet ook voldoende van het ras af.

ja mijn paardje si evrkocht.. staat nu bij jou in de 'buurt'..
sint pancras (of zeg ik nu iets geks)
rijdt ene meisje van 13 nu mee!! en het gata super!