Lusitano´s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Lusitano´s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 18:08

Ik woon in Portugal en probeer Lusitano´s (veel verwaarloosde) aan leuke baasjes te helpen. Is er belangstelling in Nederland? Wie weet handelaren war ik misschien mee samen kan werken?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:20

Goh goeie vraag ... ik denk dat het gros van de mensen liever een "goeie" Lusi wilt dan 1 waar ze eerst nog een hoop opknapwerk aan hebben. Het transport van Portugal naar Belgie of Nederland van een slecht uitziend paard kost evenveel als dat van een goed, dus of er een markt voor is .... ?
Het idee is wel leuk, maar zonder er zelf eerst het nodige werk in te steken geloof ik nooit dat je een afzetmarkt gaat vinden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 23:55

Nou ja, kijk, het verschil tussen een goede Luso en die ik doorverkoop is toch gauw duizenden euro´s... Ik doe ook niet echt handel. Ik kan ze zelfg niet eerst op stal hebben om ze op te knappen omdat ik op het moment heel slecht ben (ben chronisch ziek), maar wil dat wel gaan doen als ik hulp heb.Nog maals, eigenlijk zoek ik leuke baasjes. Maar bedankt voor je reactie!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:05

Om hoeveel paardjes gaat het en heb je evt foto´s, misschien dat ik hier in spanje wat voor je weet.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:07

Ik ken wel een stal hier in de buurt die Lusitano's importeert, (een vriendin van me rijdt er nu tijdelijk) maar ik denk niet dat die verwaarloosde paarden willen kopen... Hoe verwaarloosd zijn die paarden?

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:48

Net wat Loolapelooza zegt, het importeren van een goede is net zo duur als een slechte. Bovendien is momenteel in Nederland zoveel te koop, van matig tot zeer goede kwaliteit.
Moet je zo'n verwaarloosd dier eigenlijk ook nog wel urenlang (of enkele dagen) transporteren? En wie heeft ze verwaarloosd?
Kan je daar wat meer over vertellen?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:43

Het is natuurlijk heel lief dat je je het lot van verwaarloosde paarden aantrekt maar ik denk dat die paarden meer gebaat zijn dat hun huidige eigenaren aangepakt worden dan die paarden te kopen van die mensen zodat zij denken dat er toch geld valt te verdienen aan paarden die zij niet goed verzorgen.

Het is zielig voor deze dieren maar is het niet beter om te voorkomen dat er in de toekomst nog meer dieren verwaarloosd worden? Bestaat er niet zoiets als een dierenbescherming in Portugal?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:16

Het is wel een nobel idee, maar houd het een idee. Er zijn al genoeg paarden in Nederland die een betere baas/huisvesting/omgang kunnen gebruiken.

Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik me gaan inlezen en verdiepen in Iberische paarden. Ze komen nu erg in de mode. Ik zie ook dat er steeds meer Iberiërs worden aangeboden. Er zijn zat verwaarloosde/trauma's in Nederland en daarbij: er zijn zoveel onwetende mensen die dan een goedkope Anda of Lusi kopen (met een mentaal of lichamelijk gebrek). Ik zie echt niet alle paarden er beter van worden.

Daarbij komt dat de omgang van Nederlanders/Portugezen met paarden denk ik toch wel erg verschilt, evenals de wijze van huisvesting en voeren: het paard wordt slechts verwarder. Je geeft het ras er alleen een slechte naam door, om ze verwaarloosd te gaan importeren. Je schrijft zelf namelijk dat je geen mogelijkheid hebt ze eerst op te knappen.
Er is misschien wel een 'markt' voor (Penny's en mensen die vinden dat een paard niets mag kosten!), maar niets dat de paarden helpt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:19

ik zou zeggen, kijk even in mijn profiel, daar zeg ik er iets over.
De verwaarlozing zit hem in het feit dat leken paarden kopen en dan ineens merken dat het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt en dan zitten ze ermee. Er wordt dan niet meer naar omgekeken en ze willen ze kwijt. Nu heb ik er hier ook wel een paar onder gebracht, maar er zijn hier gewoon niet zoveel paarden liefhebbers in mijn omgeving die er ook nog verstand van hebebn. Hier is het meer een beest. Als je er meer dan ee hebt, krijg je constant commentaar. Je kunt er maar op een tegelijk rijden en wanneer eet je die andere nou eens op? ik doe wat ik kan hier. sommige paarden kunnen best een transport aan, ze zijn verder gezond, alleen is er bijvoorbeeld nooit een smid bij geweest...
er bestaat hier wel dierenbescherming, maar de normen zijn hier wel anders dus ze vinden niet zo snel iets strafbaar.
Nederland is eigenlijk maar een klein land met inderdaad in verhouding al veel paarden, ik kan het misschien beter in Frankrijk proberen...

Oh, en ik wil ze niet importeren, maar exporteren, ik zit in Portugal...
in elk geval voor jullie reacties.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:56

PeruaansePas schreef:
Het is wel een nobel idee, maar houd het een idee. Er zijn al genoeg paarden in Nederland die een betere baas/huisvesting/omgang kunnen gebruiken.

Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik me gaan inlezen en verdiepen in Iberische paarden. Ze komen nu erg in de mode. Ik zie ook dat er steeds meer Iberiërs worden aangeboden. Er zijn zat verwaarloosde/trauma's in Nederland en daarbij: er zijn zoveel onwetende mensen die dan een goedkope Anda of Lusi kopen (met een mentaal of lichamelijk gebrek). Ik zie echt niet alle paarden er beter van worden.

Daarbij komt dat de omgang van Nederlanders/Portugezen met paarden denk ik toch wel erg verschilt, evenals de wijze van huisvesting en voeren: het paard wordt slechts verwarder. Je geeft het ras er alleen een slechte naam door, om ze verwaarloosd te gaan importeren. Je schrijft zelf namelijk dat je geen mogelijkheid hebt ze eerst op te knappen.
Er is misschien wel een 'markt' voor (Penny's en mensen die vinden dat een paard niets mag kosten!), maar niets dat de paarden helpt!

Helemaal mee eens!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:54

Citaat:
ik zou zeggen, kijk even in mijn profiel, daar zeg ik er iets over.

Ik heb het gelezen.

Citaat:
De verwaarlozing zit hem in het feit dat leken paarden kopen en dan ineens merken dat het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt en dan zitten ze ermee. Er wordt dan niet meer naar omgekeken en ze willen ze kwijt.

Dat zie ik hier ook regelmatig: leken die een tweejarige kopen, verkeerd voeren, verkeerde dingen aanleren, maar vast gaan inrijden (geen geduld en drie is een mooie leeftijd voor wedstrijden) of juist op stal zetten zonder beweging (omdat ze er bang van zijn) en andere onkundige dingen mee doen. Vooral verkeerd voeren in combinatie met stalstraf of overbelasting: nee dan maar wat meer geld betalen en een gezond (mentaal én fysiek) paard.

Ik snap best dat je die paarden wilt helpen, hoor! Ik zie zelf genoeg schrijnende gevallen om me heen. Maar je afzetmarkt overlapt voor een deel denk ik wel het soort mensen dat paarden "ondeskundig" behandeld en waarvan je ze dus wilt redden. Er zijn heus wel mensen met verstand van paarden die een kleine portemonnee hebben, dat weet ik ook wel. Maar die mensen weten ook wel dat je voor een appel en een ei (soms zelfs gratis!) een paard kunt krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:16

Ik ben helemaal weg van een lusitano (vroeger maakte ik er trouwens altijd lustiano van om een of andere rede Haha!) die in het showteam zat. Een valk, volgens mij heet ie Lord ofzo

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:38