2de verrichtingsexamen NRPS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

2de verrichtingsexamen NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 09:57

Iemand die er naartoe gaat deze namiddag of geweest is. Of iemand kent die er naartoe is.

Van het eerste kregen wij bij het NRPS een nogal vaag verslag.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:38

NRPS-hengsten springen goed tijdens tweede beoordeling

ERMELO - De tweede beoordeling van het verrichtingsonderzoek van het NRPS vond plaats op woensdag 27 oktober. De verrichtingscommissie was goed te spreken over de ontwikkeling die de hengsten hebben doorgemaakt en hield een optimistisch gevoel over aan de presentatie. De groep is met vier pony- en zeven rijpaardhengsten niet echt groot, maar er is veel sporttalent aanwezig en dat bleek eens te meer nu ze voor het eerst een sprongetje onder het zadel lieten zien.
De tweede beoordeling stond zoals gebruikelijk in het teken van het springen. 's Ochtends kwamen alle deelnemers naar de 'bak van Siem' voor het vrijspringen en 's middags moesten ze in de Willem Alexanderhal enkele eenvoudige hindernissen onder het zadel springen, naast het tonen van de drie basisgangen. Aanwezig waren alle vier de deelnemende rijponyhengsten Di Caprio du Bois, Icoon, Nimzikki en Kasanova van Klaverborch; en de rijpaarden Acapulco Z, Rhapsody, Harley VDL, Arco Polo, Remiro HM, Game Boy en Welt Invest DDH. Verschillende hengsten hadden een andere ruiter gekregen naar aanleiding van het feit dat het springen ditmaal de hoofdmoot vormde. Zo bracht Robert Puck de hengsten Acapulco Z en Game Boy voor. Willem Jan Piggen bereed ditmaal Arco Polo. Maar er waren ook amazones - Birgit Smaling en Mirelle ten Have - die hun hengsten normaalgesproken in de dressuursport uitbrengen (respectievelijk Remiro HM en Welt Invest DDH) en er nu geen punt van maakten om met ze te springen. De kleine ponyhengst Nimzikki had een nieuwe amazone gekregen die heel mooi bij hem paste.

Zowel de pony's als de rijpaardhengsten deden wat er van ze verlangd werd. De verrichtingscommissie, die voor deze gelegenheid bestond uit voorzitter Jan Oortveld, commissielid Jan Hein Brusse en Jos van der Wal als stand-in voor Alice Naber die met een griepje te bed lag, kon dan ook kort zijn in het gesprek met de eigenaren na afloop van iedere presentatie. Veelal bleef het commentaar beperkt tot het advies de hengst de volgende keer in een wat lager tempo voor te stellen, of hem juist wat scherper te maken omdat hij ditmaal wat al te braaf leek. De aanwijzingen die de ruiters en eigenaren na de eerste beoordeling meegekregen hadden, waren door iedereen ter harte genomen. Dat bleek bij de betreffende hengsten uit de verbeterde basisgangen, aanleuning enzovoort. De hengsten die duidelijk springgericht gefokt zijn zoals Acapulco Z, Arco Polo en Harley VDL, bewogen zich met het grootste gemak tussen en over de hindernissen. Maar ook de hengsten met veel 'dressuurbloed' zoals Welt Invest DDH, Rhapsody en Game Boy deden heel netjes hun best.

Afwezig bleven de rijpaardhengsten Washington, Leeroy en Radetzky.

Omdat dit de tweede keer was dat ze niet voor de jury konden verschijnen, is het voor deze hengsten niet meer mogelijk om het onderzoek dit jaar af te ronden. Wel kunnen de eigenaren ze volgend jaar opnieuw aanbieden en ze dan het hele traject in een keer laten doorlopen. Bron: NRPS

petraaken schreef:
Mijn vader had wel de Alabaster gezien op de harde bodem. Bleek in draf toch niet je dat te zijn. Wel leuk om je eigen fokproduct te kunnen vergelijken met de andere. .

Nooit "hoy" roepen voordat men over de sloot is.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 28-10-04 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:40

En wat betekend dit nu dan voor Radetzky?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:51

Sammie schreef:
En wat betekend dit nu dan voor Radetzky?

Ik denk over en uit.
Mijn bedenkingen e.a. waren van het eerste uur de verbinding in de lendenparij.

[FA] Wat vonden jullie van de NRPS hk?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:21

Krijg je nu bij het KWPN, als iemands merrie er volgend jaar een veulen van krijgt, een A-reg. papier erbij.??

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:31

ceasario schreef:
Ik denk over en uit.
Mijn bedenkingen e.a. waren van het eerste uur de verbinding in de lendenparij.

[FA] Wat vonden jullie van de NRPS hk?

klinkt misschien raar.. maar ik snap nog steeds niet wat je bedoeld.
over en uit voor Radetzky als dekhengst? hij kan volgend jaar nog meedoen toch?
heb er niet veel verstand van, vandaar dat ik het even vraag.
en wat waren jou gedachten over de lendenen precies?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:46

ceasario schreef:
Nooit "hoy" roepen voordat men over de sloot is.

Wel banketstaaf om dan de volgende zin die ze schreef niet te quoten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:48

petraaken schreef:
Mijn vader had wel de Alabaster gezien op de harde bodem. Bleek in draf toch niet je dat te zijn. Wel leuk om je eigen fokproduct te kunnen vergelijken met de andere. Hij kon goed mee dacht ik zo. Of hij nu gekeurd raakt of niet, het is toch mooie reclame voor de merrie.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:52

ben ik het mee eens marlies

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:53

Marliesje schreef:
Wel banketstaaflig om dan de volgende zin die ze schreef niet te quoten.

Citaat:
Wel leuk om je eigen fokproduct te kunnen vergelijken met de andere. Hij kon goed mee dacht ik zo.(Rubiquil x Ravel STV x Uniform x Variant.toev.Ceas.) Of hij nu gekeurd raakt of niet, het is toch mooie reclame voor de merrie.
OK dan!

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:00

Meyke schreef:
klinkt misschien raar.. maar ik snap nog steeds niet wat je bedoeld.
over en uit voor Radetzky als dekhengst? hij kan volgend jaar nog meedoen toch?
heb er niet veel verstand van, vandaar dat ik het even vraag.
en wat waren jou gedachten over de lendenen precies?

wat ik eruit opmaak is dat het voor hem dit jaar dus over is. Maar wat die gedachten over de lendenen nu waren wil ik ook wel weten!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:06

Wienna schreef:
wat ik eruit opmaak is dat het voor hem dit jaar dus over is. Maar wat die gedachten over de lendenen nu waren wil ik ook wel weten!

Gewoon een paard in 2 stukken, mijn mening.
Kan een ander van niet vinden.
Zo vond de jury Alabastro niet langgelijnd genoeg.

Dus verschil van mening.
Alleen de laatste genoemde heeft er al heel wat positieve km's er op zitten.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:58

ok dank je voor de utleg!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 19:09

Als de eigenaars de hengst niet voorbrengen op de verrichtingen kan hij zich ook niet verdedigen onder het zadel. Dus het is niet de jury die hem slecht vind want dat kunnen ze niet weten aangezien hij er niet was. Ik vind het al heel wat dat hij dit jaar gekeurd geweest is. HIj heeft merries gedekt dus er zullen volgend jaar in elk geval Radetkzy nakomelingen rondlopen. En het predikaat kunnen ze zijn moeder niet meer afnemen. Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 19:13

ceasario schreef:
Krijg je nu bij het KWPN, als iemands merrie er volgend jaar een veulen van krijgt, een A-reg. papier erbij.??

Normaal wel aangezien hij gekeurd geweest is in 2004. Alleen voor 2005 is het nu voor mij even koffiedik kijken.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:49

Nou Petraaken! Ik vind het een knappe prestatie die je geleverd hebt als fokker.

Misschien moet je de reden eens onderzoeken waarom hij er niet was.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:19

Jan_VT schreef:
Nou Petraaken! Ik vind het een knappe prestatie die je geleverd hebt als fokker.

vind ik ook petra Lachen

ben ook erg benieuwd naar de rede hiervan (ben toch wel blij dat tamara en ik niet speciaal erheen zijn gegaan he!)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 20:07

Meyke schreef:
vind ik ook petra Lachen

ben ook erg benieuwd naar de rede hiervan (ben toch wel blij dat tamara en ik niet speciaal erheen zijn gegaan he!)

Ja, anders stonden jullie daar voor piet snot.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 20:08

Jan_VT schreef:

Ik zal inderdaad proberen aan de weet te komen waarom hij niet voorgesteld is geweest aan de verrichtingsjury.

Bedankt voor je steun meiden en Jan VT.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:36

heeey ik was er ook !
met ons hengstje !
ze moesten dus een lijntje springen.
ik vind Raphsody een mooie hengst alleen was nog beetje onwennig met het springen Lachen
maar ik ben meer een pony mens;) heeft ook iemand mijn pony'tje gezien?

owja een hengst mag 1 keer weg blijven. dan mag die bij het her examen in halen . maar bij 2 keer wordt hij uitgeschreven uit de dekdienst.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 19:21

Raphsody is niet door mij gefokt wel Radetzky en die was helaas niet aanwezig voor de 2de maal al.

Hoe is het bij jou gegaan?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 07:59

jaa ging goed Lachen hij sprong netjes :
het was ook wel lekker simpel opgezet;)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:01

He wat jammer dat radetzky er niet was. Ben idd wel benieuwt waarom niet. Weet iemand trouwens ook waarom leeroy er niet was?