Een mooi voorbeeld is dat springpaard van Charles Pahud de Mortanges (schrijf je dat goed zo?) Dit paard is olympisch kampioen geweest, maar liep in de oorlog ook nog voor de kar.
Tegenwoordig lijkt zoiets ondenkbaar. Je hebt een dressuurpaard en dat dier schijnt absoluut niet over balken te mogen lopen. Een deken mag niet over de bakrand liggen, want daar zou het dier eens van kunnen schrikken.
Of een springpaard dat niet in de krul kan lopen omdat het toch alleen maar hoeft te springen
Worden de paarden eenzijdiger of de ruiters?
Zelf denk ik beide. Je hebt dressuurpaarden tegenwoordig die al struikelen over een balkje. Ik zelf vind het jammer dat er tegenwoordig of een springgericht paard, of een dresssuurgericht paard gefokt moet worden lijkt het wel. En dan vooral dressuurgericht, want dat verkoopt beter. Volgens mij is deze ontwikkeling niet gunstig, een goed springpaard kan ook een goede dressuurproef neerzetten. De juiste souplesse die een dier nodig heeft om over een hindernis te gaan, is juist ook weer van belang in de dressuur.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, er zijn af en toe wel lelijke bokken die toch goed springen. Maar een lelijke bok die niet functioneel beweegt en niet kan springen is ook weer niet geschikt voor de dressuur.
Maar ook de ruiters worden in mijn ogen te eenzijdig, en dan vooral gericht op de dressuur. Tegenwoordig heb je jonge kinderen die al met een dressuurzadel op een 'dressuurpony' rijden. volgens mij is het aandeel dressuurzadels de verkoop van vzh en springzadels inmiddels al ruim overstegen.
Ook lijken ruiters wel banger te zijn om te springen. Goede instructie is hier ook nog een probleem, want goede instructeurs zijn ook schaars. Hierdoor kan springen inderdaad moeilijker worden dan dressuur, en als de ruiter ook nog een keer valt is het springen al helemaal niet meer leuk.
Het gevolg is dat deze ruiter een dressuurpaard wil, en dus worden er meer dressuurpaaren gefokt want die leveren geld op.
Uiteraard heb je ook wel ruiters die alleen maar springen, maar dat groepje is veel kleiner.
Zo is het cirkeltje dan weer rond. Of is het toch anders?