Weet er iemand een goedgekeurde hengst met Octrooi in de 1e lijn (V of MV)
Ik heb alleen de hengst 'Most Wanted' (Cabochon x Octrooi) gezien, maar ik weet niet of deze goedgekeurd is, en wie de eigenaar is.
Kan iemand mij hier misschien verder mee helpen, wij hebben een merrie gehad van Octrooi en die is overleden, nu zoek ik iets in de richting van die bloedlijn om verder mee te fokken.
p.s. in amerika heeft Octrooi de naam 'Best of luck' gekregen
Princess
Geplaatst: 27-10-04 08:47
mijn paard is een monaco x hugo x belmondo x octrooj ik weet eigenlijk niets van deze hengst af, jij wel toevallig?
Candidat
Geplaatst: 27-10-04 09:14
Op het bedrijf waar ik vorig jaar stage liep hadden ze een Haarlem x ster v.Dutchboy x keur v.Nimmerdor x pref. prest. v.Octrooi uit dezelfde stam als de hengst Esteban (=Wolfgang x Nimmerdor x Octrooi).
Octrooi is geexporteerd naar Amerika, daar heet ie 'best of luck'
voor een paar amerikaanse nakomelingen kijk maar eens op:http://www.tishquirk.com/
Zelf gefokt: Nike, Indoctro x Octrooi 18e individueel bij de olympische spelen, uitgekomen voor japan onder yuka watanabe. Wordt nu gereden door Katharina Offel (dld) en was januari 2005 3e bij CSI amsterdam (1.60 mtr)
Kostalany, Boreas x Octrooi Heeft nationaal 1.40mtr gelopen onder angelique schroder
Marco, Hollywood x Octrooi Loopt nu M-niveau (wordt daar anders aangegeven) in Zwitserland
Twiggy (merrie-stam) eigenaar J. Greven (stal de watermolen in haaksbergen) is een volle zus van Octrooi. Twiggy zit b.v. achter Ovidius (en vast nog wel meer hensten, maar dat weet ik ff nie)
Octrooi (Lucky Boy xx x Koridon xx x Cobalt) Geb. datum: 11 mei 1973 Kleur: bruin Stokmaat: 166
Verrichting Sleen 1976 Maakte goede vorderingen, maar is slordig in de beweging. Doet tijdens oefeningen goed zijn best maar kan niet beter. Hengst met beperkte mogelijkheden. Gedrag tijdens oefeningen normaal. Aangespannen eerlijk en betrouwbaar. Rijproef: goed en betrouwbaar met iets rollende beweging in draf. Springen ohz: parcours gereden met veel verzet en weinig bascule. Springen vrij: voldoende bascule, wat moeilijk in de landing. Aangesp proef: best en betrouwbaar. Terreinproef: matig terreinpaard, gevaarlijk op de sprong. Matige aanleg als spring-, terrein- en dressuurpaard. Bij aankomst goede voedingstoestand. De voedingstoestand is halverwege de training achteruit gegaan, maar in de laatste trainingsweken weer verbeterd. Stalgedrag normaal, evenals het gedrag bij het voeren en verzorgen. Goed karakter. Wegens kreupelheid pas op 14-09 aangekomen, met links voor verbandijzer. Op 14-09 hoornzool rond een laesie verdund, hengst krijgt jodiumverband. Op 20-09 weer rad en op 21-09 voor het eerst bereden. Is duidelijk achter in training, moet vooral meer uithoudingsvermogen krijgen. Op 18-10 voorijzers verwijderd. Hengst kan ijzers echter niet missen. Op 22-10 weer voorijzers met speciale rubber rand. Octrooi heeft achter een reebeen.
Rijproef x 3 7.86 Springen vrij x 4 7.5 Springen ozh x 1 5 Aangespannen x 1 9 Terreinproef x 3 5 Karakter x 3 8 Trainingsrapport x 5 5 Puntentotaal 131.58 Max punten 200 Klassering C Plaatsing 24e van 30 Jaar verrichting 1976 Plaats verrichting Sleen
Afkeuring 1979 (volledige collectie) De aangeboden merries hebben Octrooi bijzonder weinig geholpen, wat bij veulens uiteraard het duidelijkst te zien was. Dit zijn verzachtende omstandigheden, maar juist bij dit matige materiaal had hij de kans om sterk te verbeteren moeten benutten; hij is daar niet in geslaagd. Bij veulens enkele zeer duidelijke overbijters. Soort heel gewoon. Levert alleen bij moeders met kwaliteit voldoende rijtypische veulens. Ongewenste ongelijksoortigheid. Beenwerk dikwijls teer, miste ook nog wel eens klasse. Stap en draf matig. Bij nagenoeg ongeselecteerde enters nauwelijks voldoende ontwikkeling, over het algemeen zeer matige conditie. Ook bij enters een overbijter. Halsvorm bijna consequent verkeerd. Enkele schouders te steil. Aanmerkingen op bouw spronggewricht. Beenwerk te teer en te fijn. Stap maar bij enkele enters voldoende, bij overige onvoldoende. Draf bijna steeds onvoldoende, met name door ontbreken stuwing. Twenters daarentegen goede maat. Type bij twenters het beste. Toch middenstuk nogal eens lang en croupe kort. Een enkel achterbeen iets aan de lange kant. Bemerkingen op halsvorm. Schouderligging in enkele gevallen goed, bij anders twenters schouder wat kort. Stap en draf nagenoeg zelfde als bij enters, misschien iets beter.
HK Utrecht 1976 4e van 34 RP. Ook deze hengst is voor 3/4 gedeelte Volbloed. Het type is goed. Rug en lendenen zouden iets sterker kunnen zijn. Eigenaren: H. te Luggenhorst, Beltrum & L.A. Rakhorst, Enschede, verkocht aan Hengstenver NO Groningen p/a P.T. Nijhoff, Uithuizermeeden.
Kan wel ongeveer kloppen, bij ons zien we ook dat het exterieur en de gangen niet echt over houden, wat echter (bij ons) wel uitzonderlijk goed is, is het karakter, veel kijk op de sprong, en de wil om er overheen te komen, als je dan kruist met een hengst die exterieur en kwaliteit doorgeeft, kom je een heel eind (zie bovenstaand berichtje)
Het karakter is bij ons in dit geval doorslaggevend om de merries als fokmerri aan te houden, maar inderdaad moet je (zoals eigenlijk altijd wel) oppassen welke hengst je kiest
ik ben bang dat octrooi bloed alleen nog verder dan v of vm is te vinden. wijzelf hebben een goodtimes-ramiro-octrooi fokmerrie. erg scherpe merrie en geeft schitterende veulens.