Cabochon x Cocktail merrie dekken door...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Cabochon x Cocktail merrie dekken door...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 21:35

Kennisen van mij willen hun nu 4 jarige merrie laten dekken, het veulen is voor de verkoop. Ik was eigenlijk benieuwd wat jullie ze aan zouden raden.

De merrie is een echte vos ong. 163 en ze gaan er volgend jaar ook nog mee naar de keuring. Ze staat laag op haar benen (beetje het ferro model), ze heeft een horizontale hals aanzet en korte voorbenen, ze heeft absoluut weinig/geen front. Wel een schuine schouder en een ronde kont. Geen weke rug. Qua karakter is te merken dat ze wat jong is, als ze het ergens niet mee eens in laat ze dat ook wel weten. Ze moet imo met een vaste hand gereden worden.

Welke hengst kan ik ze namens jullie aanraden. Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 05:29

misschien is Flemmingh iets, ik zie veel flemminghs met lange benen, mooi rechthoeksmode, maar de bovenlijn is niet zijn sterkste punt maar ik weet niet hoe de merrie is....

Je zegt weinig front...hoe bedoel je dat, weinig kap, weinig boeg en matig ontwikkelde halsspieren..... ???

dan is een ferro zoon misschien ook nog wel een optie,,,,,ik vind zelf Rhodium de bste ferro zoon.....heb ik al veel knappe veulens van gezien....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 14:01

weinig bespiering in de 'onder'hals, hals laag aangezet en korte voorbenen, erg kort ivm de meeste paarden. Het is jammer dat ik er geen foto van heb, want dan zou het wat duidelijker zijn. Zelf dacht ik om bij Ferro weg te blijven vanwege het voorbeen.

rodalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:18

ik ben fan van scandic en sir sinclair!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:22

Idd wegblijven bij ferro dan ja.. Ehmm flemmingh is idd een optie, maar je moet wel even kijken met die bovenlijn.

rodalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:23

tja maar dat is het enige nadeel van flemmingh!! hoe is de bovenlijn van jouw merrie??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 14:27

Het is niet mijn merrie, maar van kennissen. De bovenlijn is redelijk normaal, gemiddeld zeg maar.

rodalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:32

tja fokken is gokken zeggen ze meestal

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:51

rodalover schreef:
tja fokken is gokken zeggen ze meestal

Een gedeelte, maar je kunt wel zoveel mogelijk punten bekijken bij je merrie en zorgen dat de hengst het niet heeft waarmee je gaat dekken.. dus ja..

rodalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:12

das waar da vind ik ook maar ik denk dat er bij elke hengst wel een nadelig punt bij zit voor die merrie

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:13

Scandic of Sandreo

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:31

Hoe is het achterbeen van die merrie??

rodalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:42

das waar da vind ik ook maar ik denk dat er bij elke hengst wel een nadelig punt bij zit voor die merrie

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:45

Sammie schreef:
Kennisen van mij willen hun nu 4 jarige merrie laten dekken, het veulen is voor de verkoop. Ik was eigenlijk benieuwd wat jullie ze aan zouden raden.

De merrie is een echte vos ong. 163 en ze gaan er volgend jaar ook nog mee naar de keuring. Ze staat laag op haar benen (beetje het ferro model), ze heeft een horizontale hals aanzet en korte voorbenen, ze heeft absoluut weinig/geen front. Wel een schuine schouder en een ronde kont. Geen weke rug. Qua karakter is te merken dat ze wat jong is, als ze het ergens niet mee eens in laat ze dat ook wel weten. Ze moet imo met een vaste hand gereden worden.

Welke hengst kan ik ze namens jullie aanraden. Knipoog

Oi oi oi... dat klinkt me niet als een merrie toe waarmee ik graag naar een keuring zou gaan...

Als men er perse mee wil fokken ( Scheve mond ), dan moet je sowieso goed letten op karakter; je wilt bij dit bloed geen kietelige hengst hebben, dan wordt het echt een tijdbom-veulentje.

Ik mag hopen dat er wel een krachtig DRAGEND achterbeen in deze merrie zit? Want dan zou je nog voor zo'n 'voorbeen-zwaaiende' hengst kunnen kiezen...

Gezien de bloedopbouw zou ik neigen naar zo'n moderne bouw hengst, geen klassiek type, want in combi met Cabochon en Purioso (Cocktail) zit je al vrij dicht bij ouder bloed.
Dus moderne voorbeen-zwaaier, mag trakhener zijn (maar laat Gribaldi aub staan; erg wakkere nafok). Ga Duits, denk Sandreo ofzo.

Mocht de merrie nou ook nog geen sterk dragend achterbeen hebben, please adviseer die mensen dan een leuk veulen te kopen... Verdrietig

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 14:38

Dat achterbeen zit wel redelijk goed, maar ik zou dan niet voor een hengst gaan die dat zelf helemaal niet heeft.
Ik zal ze eens emailen of ze misschien een paarfoto's hebben, dat maakt de boel wat duidelijker. Ze zouden eind deze maand terug komen van vakantie Denemarken.
@Dees Aangezien het veulen voor de verkoop zou zijn, kan ik ze dan beter afraden om helemaal te fokken.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:17

Zoals jij ze beschrijft, vraag ik me af of je de merrie wel moet laten dekken en of je niet beter af bent als je een veulen koopt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:40

Sammie schreef:
@[naam verwijderd] Aangezien het veulen voor de verkoop zou zijn, ...

Boos!
Getsie, dat is geen fokken, dat is vermeerderen.
Tip die mensen eens volgend jaar een kijkje te nemen op de Zuidlaardermarkt....
want dat zal de markt zijn waarvoor ze fokken. Verdrietig
Ik heb nu al medelijden met het veulentje....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:46

Waarom zou je voor de markt willen fokken met een maar matige merrie Verward
Als ze geld te veel hebben mogen ze wel wat naar mij toe brengen hoor Haha!

Ik zou eens even wat advertentietjes van Marktplaats uitdraaien incl. het gemiddelde kostenplaatje, dat zal wel genoeg ontmoedigen Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 20:56

erg offtopic: sjuimpje je avatar...... hwhahaha

Ik denk dat ik wel weet waarom ze nu willen dekken en dan verkopen, om haar dan op latere leeftijd nog een te dekken en dan het veulen wel zelf houden als opvolger zeg maar. Maar dit is een vermoeden....