twee jarige naar de keuring?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

twee jarige naar de keuring?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 12:29

Even een vraagje, wij komen elk jaar op de keuring (NRPS) en daar heb je dan jeugdrubrieken.
Waarvoor gaan mensen met hun 1 of 2 jarige daar heen?
Ze worden pas opgenomen in het stamboek als ze 3 zijn....
Ben benieuwd, wie geeft mij een goede reden om met mijn enter (dan twenter) aankomend jaar naar de keuring te gaan.
(ze had als veulen een eerste premie)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:52

Ik weet iig dat ik het niet doe. laat de mijne nog lekker in het land spelen met haar leeftijdsgenootjes Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 14:17

Ik ga ook niet, ze zijn niet op hun voordeligst op hun tweede, maar vraag me echt af, waarom ze die rubrieken hebben?!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:28

Ik heb het met Roxette gedaan in 1998. Resultaat 1ste premie en op de Nationale keuring Nationaal kampioen. Het jaar nadien vlot het sterpredikaat behaald. Ze is nu preferent dankzij een sterdochter en een goedgekeurde hengst. Het hangt een beetje van paard naar paard af of ze er klaar voor zijn. Roxette was dat wel maar haar dochter Sultana daar tegen was dat qua groei wel maar niet karakterieel. Die sloeg gewoon dicht ipv te showen/lopen. Op 4 jarige leeftijd met veulen een compleet ander paard en nu wel een eerste premie en het sterpredikaat. Wij denken erover om met Ramona volgend jaar wel te gaan. Mijn ervaring is dus dat het wel een voordeel als een paard als 2-jarige al eens naar een keuring is geweest om het jaar nadien het sterpredikaat te kunnen behalen of niet. De jury's weten vaak nog wat een bepaald paard behaald heeft het jaar voordien of ze halen de papieren erbij van het jaar voordien.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 14:42

Bij welk stamboek zit jij?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:48

Wij hebben goede ervaringen met tweejarigen op de keuring. In ieder geval twee keer de nationale top gehaald met een tweejarige. Goed, we hebben een iets ander ras, maar als je paard of pony er goed voor staat, heeft het zin te gaan.

Daarnaast verhoog je de marktwaarde er sowieso mee. Het is natuurlijk belangrijk om aan te tonen dat je dier goed wordt op hogere leeftijd, maar als je ook nog kan aantonen dat je geen drie jaar tegen een lelijkerd aan moet kijken, heeft zijn eigen voordelen Knipoog

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:15

je kunt je paard altijd al een keer laten zien dat kan nooit kwaad ook krijg je zijn minpunten te horen en daar kun je dan nog aan werken veel suc6 op de keuring verder

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 06:50

fresco schreef:
Bij welk stamboek zit jij?

NRPS Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 07:18

petraaken schreef:
Mijn ervaring is dus dat het wel een voordeel als een paard als 2-jarige al eens naar een keuring is geweest om het jaar nadien het sterpredikaat te kunnen behalen of niet. De jury's weten vaak nog wat een bepaald paard behaald heeft het jaar voordien of ze halen de papieren erbij van het jaar voordien.

Zeker niet goed opgelet bij die Wellborn merrie...

Als veulen, 1 en 2 jarige kampioen, eerste premies, Ermelo... zelfs Nationaal kampioen.
En toen ze 3 was en het echt mee ging tellen, kreeg ze een 2e premie op de lokale, en mocht ze niet eens naar Ermelo. Wat een aanfluiting voor je keurmeesters zeg.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 07:22

Missouri schreef:

Als veulen, 1 en 2 jarige kampioen, eerste premies, Ermelo... zelfs Nationaal kampioen.
En toen ze 3 was en het echt mee ging tellen, kreeg ze een 2e premie op de lokale, en mocht ze niet eens naar Ermelo. Wat een aanfluiting voor je keurmeesters zeg.

Dat klopt dan inderdaad niet. Heb dat van dit paard niet gevolgd. Ik zou haast gaan denken dat dit paard in slechte conditie en niet goed werd voorgesteld aan de jury. Scheve mond

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:18

Missouri schreef:

Keuringen zijn 80% training en conditie en slechts 20% aanleg. Ik ken veel 2e premie ponies die later kampioen werden. Niet omdat ze beter werden, maar omdat ze er gewoon beter voor gezet werden.

Ook ken ik veel voorbeelden van ponies die met de 6 ster werden en op later leeftijd nog een tweede premie kregen. In 1979 was onze merrie 6e in haar rubriek in de regionale keuring. We waren op vakantie geweest en de buurman had voor haar gezorgd. Had geen idee wat hij moest doen (we hadden wel aanwijzingen gegeven, maar hij wist niet te corrigeren), dus de merrie zag er ronduit slecht uit na 3 weken. Ze ging dus met de hakken over de sloot naar de nationale, waar ze nationaal kampioene werd.

Die driejarige met die tweede premie moet je maar eens goed verzorgen, als ze niet ziek geworden is in de tussentijd kan daar nog een heel best paard uit groeien.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 12:33

Dus zal ik dan maar een kansje wagen, volgens jullie?!
Het is een mooi type merrie, eerste premie, tijdens de veulenkeuring te ermelo, dus zeker niet lelijk!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:44

Ik show nooit 1 en 2 jarigen van mijzelf.
Juist omdat de conditie op die leeftijd zo bepalend is in de keuringsring. Ik ben van mening dat jonge opgroeiende dieren beter aan de schrale kant kunnen zijn i.p.v. in 'welshkeuring-conditie'. Ze kunnen hun hele leven nog vet genoeg zijn voor keuringen maar liever niet in de tijd dat ze nog zo aan het groeien zijn en met name niet om de ontwikkeling van het beenwerk Scheve mond

Ik show graag ieder jaar wat veulens maar daarna gaan ze de wei op.
Met 3 jaar (en sommigen zelf pas met 4 of 5 jaar) gaan ze dan weer een keer mee.
Dan kan je eventueel ook een hoop positieve dingen uit training en voeren halen. Maar met jong spul houd ik daar gewoon niet van.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:01

In Engeland snapt niemand er een bal van dat je met vierjarigen naar de keuring gaat. 1,2,3 jarigen heeft nog zin, omdat je met leeftijdsgenoten wordt gekeurd en de vergelijking eerlijk is. Een merrie is pas met de 7 jaar echt toonbaar en is op haar top met de 11 jaar. Dan heeft de gemiddelde Nederlander het al opgegeven.. Niet echt handig..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:16

Ja maar in Engeland vinden ze het ook normaal om 1 en 2 jarigen op ijzers te zetten voor de shows. Ben blij dat zoiets in NL helemaal niet mag Scheve mond

Hier heb je ook rubrieken van 4&5 jarigen. En vaak zijn de merries na een veulen toch wat mooier. Zeker als je een laat geboren merrie hebt, dan vind ik het niets om met een 1,2 of 3 jarige naar de keuring te gaan.

Misschien neem ik volgend jaar mijn oude zwarte merrie nog een keertje mee Haha!
10 jr en oudere merries mag ze dan aan mee doen en met een veulen aan de voet ziet ze er dan nog super uit.
Maar daarna is het toch echt de beurt aan de jongere generaties.
Ik moet toch kiezen wat er mee gaat, hier heb je niet ieder weekend een show. Anders kon je veel meer pony's showen in de zomer. Nu is 4 per seizoen echt toch wel het maximum voor mij...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 16:46

Ik snap niet dat een jong dier schraal moet zijn en op de keuring vet?!
Ze moeten juist in een goede conditie op de keuring verschijnen en zeker dus niet te vet zijn!
Misschien lees ik het verkeerd?!
Weet je wat ik doe, ik kijk goed naar mijn merrie of zij er tegen de tijd klaar voor is en anders blijft ze lekker nog een jaartje thuis!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:20

Welshjes moeten wel vet zijn op de keuring.
Maar bij welshjes heet dat dan ontwikkeling en bespiering

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 18:46

hihihi ik dacht al!
Dat zijn slimme keurmeesters, die door een vetlaag heen kunnen kijken!