andalusiër/lipizaner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renske

andalusiër/lipizaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 16:04

Hallo,

Ik had een vraag over deze rassen. Wie weet hoe duur ze ongeveer zijn als ze 3/4 jaar zijn? En wat is het verschil tussen deze 2 rassen eigenlijk? Ik kan namenlijk wel veel site's vinden over andalusiërs maar niet over lipizaners.

Groetje Renske!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:23

kimmie261 verkoopt anda's voor prijzen kun je haar misschien even pben

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:20

Verplaatst van VMR naar RP.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:03

ligt eraan: wil je een schimmel? deze zijn het goedkoopst. dit heb ik van:
http://www.andalusier-pre.nl/
Over het algemeen is het zo: de schimmels zijn het laagst in prijs, dan volgen de bruinen en de zwarten zijn het duurst.
Als je praat over een schimmel, zijn de bruinen twee keer zo duur en de zwarte 4 tot 5 keer zo duur.
De reden van deze prijsverschillen zit in de kleurverdeling van de PRE 70% is schimmel, 20% is bruin en 10% is zwart.
zo gaat het dus bij andalusiers

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:55

Lippizaners zijn goedkoper, waarom weet ik niet precies (al zijn ze over het algemeen genomen iets "lomper" gebouwd, vergeef me voor deze uitspraak Haha! ) ze zijn ook niet zo populair als het Spaanse paard met zijn weelderige lange haardos. Tong uitsteken
Dan heb je ook nog de Lusitano, neefje van de Anda. Zijn duurder dan Lippi's maar vaak ook net iets goedkoper dan Anda's.
Prijzen zijn afhankelijk van geslacht, kleur, stokmaat, manen en staart, papieren of niet, leeftijd, ...

Om een kleine indruk te geven:
www.miriamfrenk.net

prijzenlegende:
I - TOT 12000 EUROS
M - TUSSEN 1200O EN 24000 EUROS
S - BOVEN 24000 EUROS

zo weet je ongeveer welke paarden in welke prijsklasse vallen.
Je kunt trouwens best gewoon een hele hoop fokkers mailen en vergelijken, je kunt niet echt een prijs plakken op een paard waar de prijs door zoveel factoren worden bepaald.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:24

Lipizzaners zijn ook niet echt goedkoop hoor. Denk dat het in prijs niet zo veel scheelt. Meer info over de lipizzaner kan je vinden op www.lipizzaner.nl . Ze staan wat lager op de benen dan Anda's en Lusitano's, en heffen wat minder met de benen. Het zijn over het algemeen heel intelligente paarden, die als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt voor je door het vuur gaan.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:48

Het verschil tussen Lipizzaners en Andalusiers is eigenlijk best wel groot. Alhoewel je in de Lipizzaner bloedlijnen van vroeger ook veel spaanse bloedlijnen zal terugvinden. Het verschil kun je het beste idd op de genoemde sites vinden en door verder te zoeken op het internet.

Goede Andalusiers zijn niet goedkoop, meestal zijn ze gewoon heel duur. Hengst of merrie dat maakt niets uit.

Ook hangt er een verschillend prijskaartje aan of het paard beleerd is of niet. Indien je geen ervaring hebt met het inrijden van jonge paarden en/of zelf nog niet zoveel rijervaring hebt (en dan bedoel ik wel wat meer ervaring dan iedere week les op een manege) raad ik je af een onbeleerde Andalusier of Lipizzaner te kopen.

Uit ervaring weet ik dat Andalusiers zeer slimme en gevoelige paarden zijn die consequent en met veel geduld gereden moeten worden. Komt het paard rechtstreeks uit Spanje en is hij daar ingereden dan heb je helemaal communicatieproblemen. Dan moet je je daar zeker in gaan verdiepen.

Verder is het karakter van de Andalusier meestal goed en zijn het goedsullen op stal, maar vergis je niet er is niet veel voor nodig om zo'n paard knettergek te krijgen.

Maar Anda's blijven natuurlijk wel de mooiste paarden op aarde!

succes

Misschien is het verstandig om eerst ergens een paar lessen op dit soort paarden te nemen.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 13:07

MoniqueB schreef:

* Misschien is het verstandig om eerst ergens een paar lessen op dit soort paarden te nemen.

Weet je toevallig ook waar ze lessen geven dan?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:27

In het westen van het land kun je bij Agaath Moerman van Andaluces D'Agatha terecht. In het zuiden bij Gemma van Dijk van Centro Lusitano. Hierover is op het internet wel het een en ander te vinden. Misschien ook bij Stal Mansour in Arnhem maar dat weet ik niet zeker.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:52

Ga hier eens kijken http://www.yeguada-residelca.com/frame.htm voor een betrouwbare Anda. Onze Anda komt daar ook vandaan. Alle paarden zijn zonder trauma's en ze zijn goed opgevoed. De meeste zijn door hun zelf gefokt en gaan na het spenen naar Spanje. Als ze 3/4 jaar oud zijn gaan ze terug naar Belgie en worden daar op een normale manier ingereden. Een 3 jarige zoon van onze merrie staat te koop. Er staan nog meer jonge paarden daar, zowel merries als hengsten.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:15

Lipizzaners en andalusiers zijn in elk geval qua bouw en gangen heel verschillend. LIpizzaners zijn over het algemeen wat kleiner (stokmaat hoort tussen de 151-157 te zitten als ik het goed heb) en staan idd wat korter op hun benen. Er zijn wel een heleboel uiteenlopende types binnen het ras, maar het mooiste vindt ik zelf het echte barokke type.

Qua gangen zijn lipizzaners vaak vlakker, ze hebben minder knieaktie dan de gemiddelde andalusier. Het 'stekend' lopen wat je bij andalusiers nog wel eens ziet heb je bij lipi's niet. Ik heb begrepen dat over het algemeen gezien de achterhand van lipi's ook wat sterker is dan die van andalusiers.

Nog een groot verschil: een lipizzaner moet je echt onder het zadel zien en die moet goed bereden worden voordat ze die mooie uitstraling krijgen. Als je er naast staat weet je 9 van de 10 keer echt niet dat het een lipi is. Andalusiers daarentegen hebben van zichzelf vaak al enorm veel uitstraling.

Het karakter van lipi's is nogal eigenzinnig en snel op de teentjes getrapt, maar als ze je geaccepteerd hebben dan doen ze alles voor je. In de omgang zijn het over het algemeen ontzettend lieve paarden.

Prijzen heb ik winig verstand van, maar lipi's zijn niet goedkoop. Als je even kijkt op de verkooplijst van lipizzaner.nl, dan krijg je volgens mij wel een aardig beeld.

Als je trouwns echt interesse hebt in een lipizzaner kan ik je de nummers van twee fokkers wel doorgeven.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:08

Hoi, als je een keer een Lipizzaner van dichtbij wil meemaken en eventueel wilt uitproberen kan je altijd een keer bij me langskomen

Mijn Lipizzaner is inmiddels 1.59 hoog (te hoog voor Nederlandse fokkers maar wel weer graag gezien door de stoeterij in Piber/ Oostenrijk waar ze inmiddels Lipizzaners proberen te fokken die iets groter zijn) Hij is 7 jaar oud en een behoorlijke puber. Verder een hart van goud, zit geen kwaad bloed in (heb hem inmiddels 4,5 jaar) en heb hem ook hlemaal zelf zadelmak gemaakt en ingereden

Kijk anders eens in mijn profiel, daar staan een aantal foto's in en mocht je vragen hebben kan je me ook pn-en Knipoog

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:52

Er is veel prijsverschil bij de Andalusiers maar ook tevens veel kwaliteitsverschil. Een goed adres in Nederland is de Woeste Hoeve in Bergeijk daar hebben wij ook onze merrie en hengstveulen gekocht. Beiden zijn in Nederland geboren.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:52

Ze zijn niet goedkoop inderdaad, en er zit veel verschil tussen een anda, lippizaner dus ik zou er eerst meer over gaan lezen of les nemen idd.