Veulen drinkt opnieuw....niet de bedoeling...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwaidie

Veulen drinkt opnieuw....niet de bedoeling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 11:58

Is het beter voor een veulen om op te groeien zonder de moeder erbij? Want mijn veulentje, Dancing Dream, hebben we een hele tijd geleden apart gezet van de moeder, Moonlight! Het ging allemaal prima hoor, ze was heel braaf toen ze in haar aparte stal stond en met moonlight ging het ook goed. Na een tijdje hebben we ze weer samen in de wei gedaan. En dat ging ook prima. Moonlight schopte het veulen gewoon weg, Dancing Dream mocht niet meer drinken en eette goed zelfstandig.
Maar vandaag zag ik dat Moonlight het wel weer toe liet!
Hoe kan dit en is het beter voor een veulen om niet meer bij de moeder te drinken vanaf een bepaalde leeftijd en hoe kan ik er het beste voor zorgen dat ze niet meer bij de moeder gaat drinken???

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:02

hoe oud is t veulen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:26

Bij ons staat ook een veulen ze hadden dat twee maanden bij zijn moeder weggehaald.Toen hij een 8 maanden was weer bij zijn moeder gezet,en nu is hij een jaar en ik zie hem regelmatig bij zijn moeder drinken.S'nachts staan ze apart op stal maar in de dag staan ze bij elkaar op de wei.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 12:26

Ze is geboren op 23 april, dus ong. 6 maanden! Om precies te zijn gister 6 maanden!

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 12:28

Geeft het dan niks als ze soms weer drinken. 's nachts staan ze inderdaad apart en dat zorgt niet voor problemen!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:05

Kwaidie schreef:
Geeft het dan niks als ze soms weer drinken. 's nachts staan ze inderdaad apart en dat zorgt niet voor problemen!

tuurlijk geeft het niks, in de vrije natuur blijven ze een jaar drinken tot het volgende veulen er is.
alleen mag je ze dan niet als echt gespeend beschouwen. je moet er dan toch weer aan denken dat de merrie met een gevulde uier kan staan en zo. dus zeker niet een week bij elkaar, en dan weer twee dagen niet of zo.
maar verder hoef je je er niet erg zorgen in te maken hoor.
is je merrie trouwens terug drachtig?

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:13

We hebben haar niet opnieuw laten dekken, omdat dit eigenlijk ons eerste veulentje is, het is allemaal nieuw...! Ze is dus niet drachtig nu!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:22

Kwaidie schreef:
We hebben haar niet opnieuw laten dekken, omdat dit eigenlijk ons eerste veulentje is, het is allemaal nieuw...! Ze is dus niet drachtig nu!

dan maakt het nog minder uit Knipoog . en zeker niet als het, zoals je zegt, geen probleem is om ze van elkaar te scheiden als het echt moet.

wel best de uier van de merrie af en toe eens checken!

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 14:46

Heel erg bedankt voor de info!!!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:58

meestal worden de moeders het wel beu hoor naar een tijd wees niet bang

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:44

justahorse schreef:
meestal worden de moeders het wel beu hoor naar een tijd wees niet bang

hahaha dat komt me bekend voor (6jaar geleden) Toen ik nog op m'n verzorgshet reed was ze ook bevallen van een hengstje en die bleef maar liefst 9 maanden!!! (als het niet langer is) bij de moeder drinken. Af en toe trapte ze hem weg, maar liet het ook weer toe. Op een gegeven moment zijn ze het zo beu dat het veulen echt wel uit de buurt blijft hoor Pling Hoe langer een veulen bij de moeder drinkt hoe sterker ze worden heb ik gelezen... (en sterk is ie Bloos )

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 08:42

Mooi zo! Dan maak ik me geen zorgen meer!