deklimiet bij een jong stamboek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

deklimiet bij een jong stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 11:55

Tsja de tinker/ irish cob fokkerij is een moeilijk iets.
Bij de meeste stamboeken selecteer je een hengst op een aantal dingen: uiterlijk van de nakomelingen, afstammeling vader hengst, afstammeling moeder hengst, prestaties van de hengst, prestaties van de nakomelingen, karakter nakomelingen, karakter hengst, vererving van de hengst en natuurlijk het uiterlijk. De kleur is normaal gezien van ondergeschikt belang.

Maar dan nu de tinker/irish cobfokkerij, hierbij vallen enorm veel van de normale criteria weg. Wat je tot nog toe overhoudt zijn: karakter hengst, uiterlijk en helaas ook kleur. Van de meeste hengsten zijn er nog te weinig nakomelingen aanwezig om deze te gebruiken. En niet alle nakomelingen die er zijn worden natuurlijk ook aangeboden voor keuring of opname. De tinker/irish cob is nog niet zo lang in Nederland, dat ik de mijne 6 jaar geleden kreeg wist nog bijna niemand wat het ras was, laat staan dat er een stamboek was. Nu zijn er al 2 stamboeken. Merries mogen sinds kort nog maar in 1 stamboek ingeschreven zijn, hengsten in twee. Dat betekent dat je 2 merriegroepen krijgt, deze kiezen waarschijnlijk voor een hengst uit hun eigen stamboek. Vaak kiezen ze dan voor de populairste hengst ( is gewoon een feit) deze zal dus ook de meeste dekkingen krijgen. Wat inhoudt dat deze hengst dus ook de meeste nakomelingen zal krijgen. Omdat het nog relatief jonge stamboeken zijn is kwantiteit net zo belangrijk als kwaliteit. Want zonder paarden immers geen stamboek.De stamboeken zijn op dit moment gewoon nog te jong en te klein om zich zulke populaire hengsten te kunnen veroorloven. Voorlopig ziet het er naar uit dat vermeerderen net zo belangrijk is als fokken.
Op het moment dat een groot percentage van de dekkingen naar een en dezelfde hengst zal gaan staat dit de kwantiteit behoorlijk in de weg. Nakomelingen van dezelfde hengst kun je immers niet met elkaar kruizen met het oog op inteelt. Juist om een goed stamboek met een brede basis te krijgen heb je veel variatie nodig in de basis. Hengsten die dus boven een bepaald percentage van het aantal dekkingen komen zouden die dan dus een dekstop of dekbeperking moeten krijgen? Om de andere hengsten in de gelegenheid te stellen om te dekken en om dus meer variatie aan te brengen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:58

Mischien allereerst nagaan waarom die hengst populair is. En van daaruit gaan kijken naar wat er mogelijk is voor het instellen van een deklimiet.
Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je puur en alleen op het externe kunt uitgaan dat men dan bepaalde voorkeuren heeft voor bepaalde hengsten. Of gelimiteerde inteelt dmv lijnenteelt nu direct verkeerd is.... denk het niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 16:47

Het probleem in de fokkerij is dat een aantal hengsten vrijwel alle dekkingen hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:24

dat heeft toch een reden waarom merriehouders naar die bepaalde hengsten gaan.
En als je die reden kunt achterhalen ben je denk ik al een heel eind.
Als je een deklimiet gaat opleggen dek ik dat je als stamboek veel tegengas zult krijgen van de hengstenhouder maar ook van de leden.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:40

De reden waarom het bij het NTS geen premies aan de hensgten worden gegeven is .. het stamboek bestaat nog relatief kort. Met een x aantal hengsten. Om foktechnisch goede veulens te fokken ( en over een x aantal jaar gen inteelt te vormen) heb je aan selectie hengsten nodig. Die uiteraard eerst door de zware keuring heen gaan.

Mocht je OOk nog een premie keuring krijgen.. dan loopt iedereen onheroepelijk naar de 1 e premie hengst toe .. en die wordt populiar. Dus vele nakomelingen volgen.

Nadeel er van is dat er op ten duur weinig nakomelingen komen van de andere goedgekeurde dekhengsten die lager gescoord hebben.
En daarin krijg je later inteelt en dus slechte kwaliteit paarden.

Zohiezo zijn alle hensgten goedgekeurd op extrieur en beweging EN Sperma!
Dus het gaat alleen om, de premie...
Deze keus vind ik dus echt goed gedaan.. om ook later nog een goed behouden fok reslutaat te krijgen!nu kan je aan de hand van de premie die uit de nakomelingen je conclussie trekken en kan je zien of de betreffende hengst goed genoeg door fokt.
Want stel.. je heb een 1 premie hensgst.. MAAR fokt hij dat wel door? dat is belangrijker dan dat de hensgt zelf super premie heeft en niks voor elkaar bakt..

Dat is dus de reden van het NSVT.. en ik sluit me er helemaal bij aan!!!!

EN over een aantal jaar komt er een nakomelingen keuring. Alle nakomelingen worden gekeken HOE een hengst doorfokt.. Aan de hand daar van kijk je of een hengst geschikt is voro de dekdienst of hij er uit vliegt...

En bij het NSVT zie je dat vele verschillende hensgten nakomelingen laten zien op de keuring.. en niet een vast hensgten groepje.. ( wat aantal jaar eerder wel MEER het geval was.) ik heb geluk dat we altijd elk jaar een aantal nakomelingen hebben.. en wij moeten het alleen maar van de klanten hebben en zeker niet van eigen merries.. die heb ik niet eens..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:46

Deklimiet zou misschien wel wat zijn idd.

Persoonlijk let ik er overigens absoluut niet op of de hengst een premie heeft of dat ie populair is.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:51

snowdon schreef:
Deklimiet zou misschien wel wat zijn idd.

Persoonlijk let ik er overigens absoluut niet op of de hengst een premie heeft of dat ie populair is.

Maar vele mensen doen dat wel.. omdat er relatief NIEt foktechnisch wordt gefokt.. maar meer voor de lol een veulen wordt gefokt.. en dan kies je de populairste hengt ipv de juiste hengts voor de merrie.

Dat zie je gewoon vaak.. dat een hengst zeker niet bij de merrie past

Mar waarom een deklimiet.. er zijn echt niet zo denderend veel dekkingen PER hengst PER jaar.. ik weet de statistieken en de cijfers.. maar ik ga daar geen uit spraak over doen.. daar ben ik niet de aangewezen persoon voor.

Ik heb zelf in de fokcommisie gezeten van het NSVT vandaar

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:00

De stamboeken zijn op dit moment gewoon nog te jong en te klein om zich zulke populaire hengsten te kunnen veroorloven.

wat versta JIj onder populaire hengsten dan? ik vind dat het stamboek aardig bekende en goede hensgten heeft.. Zelf merk ik waar ik mensen spreek zweden, duitsland. frankrijk,. engeland en zelfs Amerika Onze Offspring kennen..als zijnde dekhengst

En ik wil zeker niet verkondigen dat Hij de bekenste en beste hengst is.. maar dat zegt wel genoeg.. Maar wat is in jou ogen populair daN>

een 00seven>? jazz? krack-C? dat zijn namen uit het KWPN.. en de tinkers hebben andere hengsten waar je zelf de namen ook wel van weet

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:03

ik weet de statistieken niet, maar uitgaande van wat ik zie op keuringen vind ik dat het wel opvalt wat de favoriete hengsten zijn in elk geval.

Verder had ik meer verwacht dat de meeste mensen gewoon simpelweg voor de dichstbijzijnde of de goedkoopste hengst kozen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:07

snowdon schreef:
ik weet de statistieken niet, maar uitgaande van wat ik zie op keuringen vind ik dat het wel opvalt wat de favoriete hengsten zijn in elk geval.

Verder had ik meer verwacht dat de meeste mensen gewoon simpelweg voor de dichstbijzijnde of de goedkoopste hengst kozen.

DAt gebeurt ook zeker well.. zelfs ervaring dit jaar nog.. man widle Offie niet eens zien uit zn stal.. hij vond de foto genoeg van de site.. hihihi wij woonde het dichts bij en vond het wel best.. terwijl zn merries ( 2) allebei 1 premie liepen in Houten..

Maar ik vond echt dat er dit jaar op keuringen echt waar. van alle hengsten zo wat wel iets liep.. zelfs van hengsten waar van nog nooit een nakomeling op de keuring is verschenen!! leuk hoor die fariateit ( ships hoe schrijf je dat woord)
Laatst bijgewerkt door Caye op 23-10-04 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:22

Cayusejuhh schreef:
Maar ik vond echt dat er dit jaar op keuringen echt waar. van alle hengsten zo wat wel iets liep.. zelfs van hengsten waar van nog nooit een nakomeling op de keuring is verschenen!! leuk hoor die fariateit ( ships hoe schrijf je dat wordt)

Variëteit Tong uitsteken

Mja, wel wat meer idd Lachen Maar er waren ook meer veulens Tong uitsteken

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:23

snowdon schreef:
Variëteit Tong uitsteken
Mja, wel wat meer idd Lachen Maar er waren ook meer veulens Tong uitsteken

OK dan! thanks sweet heart!! Whahahahahahaha

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:29

ik denk dat een groot probleem in de tinkerfokkerij is dat deze voor 99% bestaat uit hobbyfokkers. En hobbyfokkers houden niet altijd de juiste criteria aan bij het zoeken naar een hengst.
Punt is dus dat deze mensen een keertje een veulen willen fokken. Als de hengst die ze willen dat jaar niet meer mag dekken ivm deklimiet, dan wachten ze gewoon een jaartje langer want er is geen haast. Ik weet dus niet of dat werkt, en daarbuiten geloof ik dat er idd helemaal niet veel dekkingen zijn bij Tinkers. Dan heb je het over deklimieten van 30 ofzo.

En krijgt een hengst dan 2x een deklimiet? Voor het ene stamboek en voor het andere?

Daarbuiten gaan hobbyfokkers dan dekken zonder dekbon. Want het gaat ze toch om het veulen, niet om de papieren

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:44

Cayusejuhh schreef:
De stamboeken zijn op dit moment gewoon nog te jong en te klein om zich zulke populaire hengsten te kunnen veroorloven.

wat versta JIj onder populaire hengsten dan? ik vind dat het stamboek aardig bekende en goede hensgten heeft.. Zelf merk ik waar ik mensen spreek zweden, duitsland. frankrijk,. engeland en zelfs Amerika Onze Offspring kennen..als zijnde dekhengst
denk dat je haar niet begrijpt... Als je een stamboek hebt die eigenlijk weinig op papier heeft staan qua afstammelingen (en dus weet je ook al niet of je hengst en merrie verwant aan elkaar zijn) kun je je het eigenlijk niet veroorloven om een bepaalde hengst (= hengst is dus populair) zo vaak als vader te laten tekenen.. dat betekent dus over een jaar of 5 dat alle generaties verwant zijn aan die ene hengst, dan verklein je de bloedspreiding met de kans op erfelijke ongewenste eigenschappen.. (denk bijv. aan de friezen x-aantal geleden)

Citaat:
En ik wil zeker niet verkondigen dat Hij de bekenste en beste hengst is.. maar dat zegt wel genoeg.. Maar wat is in jou ogen populair dan

In dit verhaal (gestelde in het topic) is het onbelangrijk of de hengst de beste gaat dus om bloedspreiding en niet om een hengst onderuit te schoffelen of een stamboek onderuit te halen...

Citaat:
een 00seven>? jazz? krack-C? dat zijn namen uit het KWPN.. en de tinkers hebben andere hengsten waar je zelf de namen ook wel van weet
Die fokkerij heeft een veel bredere bloedbasis om zich te kunnen permiteren een periode veelvuldig bij 1 hengst te gaan dekken... een jong stamboek heeft dat (mi) niet...
Ik denk dat juist nu in de begin periode beide stamboeken nauw samen zouden moeten werken om te voorkomen dat de paarden te verwant met elkaar worden en eigen gewin en glorie moeten vergeten om een gezond en genetisch sterk raspaard te krijgen te hebben te behouden. kleurrijk, veelzijdig en gezond.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:46

Het laatste wat je zegt kan ik me wel in vinden Alane. Alleen hebben beiden stamboeken een andere visie over waar een gezond en genetisch sterk raspaard aan moet voldoen. Dus die samenwerking lijkt me moeilijk, ook al zouden alle persoonlijke geschillen opgelost worden, er is wel degelijk een andere visie achter de 2 stamboeken

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 09:19

Alane schreef:
Die fokkerij heeft een veel bredere bloedbasis om zich te kunnen permiteren een periode veelvuldig bij 1 hengst te gaan dekken... een jong stamboek heeft dat (mi) niet...
Ik denk dat juist nu in de begin periode beide stamboeken nauw samen zouden moeten werken om te voorkomen dat de paarden te verwant met elkaar worden en eigen gewin en glorie moeten vergeten om een gezond en genetisch sterk raspaard te krijgen te hebben te behouden. kleurrijk, veelzijdig en gezond.

Daar zit het punt dat van jaren geszeik.... dat is niet aanvaartbaar. want van beide willen ze dat niet ( pfffffffffff)

Citaat:
Als je een stamboek hebt die eigenlijk weinig op papier heeft staan qua afstammelingen (en dus weet je ook al niet of je hengst en merrie verwant aan elkaar zijn) kun je je het eigenlijk niet veroorloven om een bepaalde hengst (= hengst is dus populair) zo vaak als vader te laten tekenen..

Dat heeft elk stamboek die net begint. ERGENS moet je beginnen.. en de eerste stap nemen.. vandaar ook niet PREMIE ggeven worden aan de hengstem om dit te verkomn.
Verder is er echt waar.. een breed assortiment hengsten en ook nakomelingen van hun bij het NSVT! ik weet natuurlijk niet hoe de populatie is bij het ICS voor 1 hengst............ MAAR hier valt het mee. zeker in vergelijking bij het begin..

dit punt vind ik bij het NSVT niet aan de orde.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:31

Niemand meer reactie??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:33

Bij het NMPRS kon ook zowat alles goed gekeurd worden. Er was een simele veterinaire keuring en daarbij een premie keuring. Van de hengst hoefde geen afstamming bekend te zijn. Dit stamboek is in 1993 opgericht.
Vorig jaar(in 2003) is er een belangrijke regel bij gekomen, er moet minimaal 1 ouder op papier staan. Op deze manier willen ze van een kwantiteit aan hengsten meer naar kwaliteit gaan.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:44

Dennis schreef:
Vorig jaar(in 2003) is er een belangrijke regel bij gekomen, er moet minimaal 1 ouder op papier staan. Op deze manier willen ze van een kwantiteit aan hengsten meer naar kwaliteit gaan.

Die connectie snap ik dan weer niet... een hengst zonder bekende ouders zou minder kwaliteit hebben?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:25

Dennis schreef:
Bij het NMPRS kon ook zowat alles goed gekeurd worden. Er was een simele veterinaire keuring en daarbij een premie keuring. Van de hengst hoefde geen afstamming bekend te zijn. Dit stamboek is in 1993 opgericht.

Weet je of ze daar in het begin ook premies gaven. Dit vind ik dus een slecht iedee, omdat de mensen dan naar de hengsten met een 1e premie gaan. Daarom heeft het NST dit ook niet gedaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:36

Dat weet ik niet, ik ken het stamboek pas 3 jaar. Dennis is daar het laatste jaar dat hengsten met onbekende ouders goedgekeurd konden worden.
Ik vind het wel beter dat de ouders nu bekend moeten zijn, dan heb je toch sneller een verwachting van een hengst.
Dennis is een 1e premie hengst, heeft het superster predikaat op zijn naam staan en 2 kampioenschappen. Hij heeft(met veel pijn en moeite) net 5 merries gehad. Dus dat alles naar een 1e premie hengst gaat gaat hier niet op.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:05

Op zich ben ik het eens met wat irish-lady hier zegt.
Ik denk alleen dat je vanwege de jonge leeftijd van beide stamboeken nog geen deklimieten kan invoeren. Juist omdat er mijns inziens te weinig andere even goede hengsten zijn om bijvoorbeeld een O'Malley of Glen King Hill 'op te vangen.'

Wat Cayusejuhh vertelt over nakomelingenkeuring van hengsten heb ik idd ook al uit betrouwbare bron gehoord. Over een aantal jaar gaat men bij het NST kritisch kijken naar de prestaties op keuringen van de nakomelingen van verschillende hengsten en hoe ze uiteindelijk uit zijn gegroeid (bij de oudere nakomelingen dan natuurlijk Knipoog ).
Nakomelingen van hengsten met gebreken, die slecht presteren of wat voor een criterium ze nog meer gaan stellen, van deze hengsten wordt de deklicentie ingetrokken.

En wat betreft de enorme hoeveelheden dekkingen die populaire hengsten hebben: de hengst die in 2004 de meeste (externe) dekkingen heeft gedaan binnen het NST is een jonge hengst (in 2003 goedgekeurd) en het aantal (externe) dekkingen zijn net op 3 hand te tellen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:29

Tja, voor beide kanten is wat te zeggen.. Ik ben niet voor een dekbeperking, omdat je als merriehouder moet kunnen kiezen welke hengst er het beste bij jouw merrie past. En als er in Nederland een tekort aan "bloed" dreigt te ontstaan, kun je zo vers bloed uit Ierland, Duitsland, Denemarken etc. halen. Dat is namelijk het voordeel, het is niet een "nieuw" ras, alleen een nieuw stamboek.

flettie schreef:
de hengst die in 2004 de meeste (externe) dekkingen heeft gedaan binnen het NST is een jonge hengst (in 2003 goedgekeurd) en het aantal (externe) dekkingen zijn net op 3 hand te tellen.
Waar heb je die gegevens gevonden? Dacht dat dat "geheim" gehouden werd? Schijnheilig