Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
snowdon schreef:Deklimiet zou misschien wel wat zijn idd.
Persoonlijk let ik er overigens absoluut niet op of de hengst een premie heeft of dat ie populair is.
snowdon schreef:ik weet de statistieken niet, maar uitgaande van wat ik zie op keuringen vind ik dat het wel opvalt wat de favoriete hengsten zijn in elk geval.
Verder had ik meer verwacht dat de meeste mensen gewoon simpelweg voor de dichstbijzijnde of de goedkoopste hengst kozen.
Cayusejuhh schreef:Maar ik vond echt dat er dit jaar op keuringen echt waar. van alle hengsten zo wat wel iets liep.. zelfs van hengsten waar van nog nooit een nakomeling op de keuring is verschenen!! leuk hoor die fariateit ( ships hoe schrijf je dat wordt)

Maar er waren ook meer veulens
Cayusejuhh schreef:denk dat je haar niet begrijpt... Als je een stamboek hebt die eigenlijk weinig op papier heeft staan qua afstammelingen (en dus weet je ook al niet of je hengst en merrie verwant aan elkaar zijn) kun je je het eigenlijk niet veroorloven om een bepaalde hengst (= hengst is dus populair) zo vaak als vader te laten tekenen.. dat betekent dus over een jaar of 5 dat alle generaties verwant zijn aan die ene hengst, dan verklein je de bloedspreiding met de kans op erfelijke ongewenste eigenschappen.. (denk bijv. aan de friezen x-aantal geleden)De stamboeken zijn op dit moment gewoon nog te jong en te klein om zich zulke populaire hengsten te kunnen veroorloven.
wat versta JIj onder populaire hengsten dan? ik vind dat het stamboek aardig bekende en goede hensgten heeft.. Zelf merk ik waar ik mensen spreek zweden, duitsland. frankrijk,. engeland en zelfs Amerika Onze Offspring kennen..als zijnde dekhengst
Citaat:En ik wil zeker niet verkondigen dat Hij de bekenste en beste hengst is.. maar dat zegt wel genoeg.. Maar wat is in jou ogen populair dan
Die fokkerij heeft een veel bredere bloedbasis om zich te kunnen permiteren een periode veelvuldig bij 1 hengst te gaan dekken... een jong stamboek heeft dat (mi) niet...Citaat:een 00seven>? jazz? krack-C? dat zijn namen uit het KWPN.. en de tinkers hebben andere hengsten waar je zelf de namen ook wel van weet
Alane schreef:Die fokkerij heeft een veel bredere bloedbasis om zich te kunnen permiteren een periode veelvuldig bij 1 hengst te gaan dekken... een jong stamboek heeft dat (mi) niet...
Ik denk dat juist nu in de begin periode beide stamboeken nauw samen zouden moeten werken om te voorkomen dat de paarden te verwant met elkaar worden en eigen gewin en glorie moeten vergeten om een gezond en genetisch sterk raspaard te krijgen te hebben te behouden. kleurrijk, veelzijdig en gezond.
Citaat:Als je een stamboek hebt die eigenlijk weinig op papier heeft staan qua afstammelingen (en dus weet je ook al niet of je hengst en merrie verwant aan elkaar zijn) kun je je het eigenlijk niet veroorloven om een bepaalde hengst (= hengst is dus populair) zo vaak als vader te laten tekenen..
Dennis schreef:Vorig jaar(in 2003) is er een belangrijke regel bij gekomen, er moet minimaal 1 ouder op papier staan. Op deze manier willen ze van een kwantiteit aan hengsten meer naar kwaliteit gaan.
Dennis schreef:Bij het NMPRS kon ook zowat alles goed gekeurd worden. Er was een simele veterinaire keuring en daarbij een premie keuring. Van de hengst hoefde geen afstamming bekend te zijn. Dit stamboek is in 1993 opgericht.
).flettie schreef:Waar heb je die gegevens gevonden? Dacht dat dat "geheim" gehouden werd?de hengst die in 2004 de meeste (externe) dekkingen heeft gedaan binnen het NST is een jonge hengst (in 2003 goedgekeurd) en het aantal (externe) dekkingen zijn net op 3 hand te tellen.