afspoelen uiers merrie hoe hard de waterstraal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

afspoelen uiers merrie hoe hard de waterstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 22:15

de titel zegt het al, hoe doen jullie dat. mijn dames zijn net 2 dagen van de veulens af en ik spoel dus met koud water vanwege wat dikke uiers. maar hoe hard hebben jullie de waterstraal staan, heel zachtjes of juist wat harder???
aan de ene kant denk ik zacht niet te veel drukgeven (alleen koelen dus) aan de andere kant, wat harder geeft ook wat massage aan de uier.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:19

Ik heb er helemaal niks aan gedaan,want doordat je de uier afspuit, stimuleer je toch op de een of andere manier de melkproductie. Die van mij heeft ongeveer 5 dagen een volle uier gehad (1e paar dagen erger dan de laatste)

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 07:47

Onze ervaring is ook dat je er beter af kan blijven.

Marfique heb ik al een paar dagen van tevoren krachtvoer geminderd, en die heeft na het afspenen bijna geen krachtvoer gekregen, beperkt drinken gehad en wel normaal voordroogkuil.
Na twee dagen begon het uier netjes te slinken, en het is mooi opgedroogd. Na 1 week ben ik weer rustig het krachtvoer gaan opbouwen en kon ze weer naar behoefte drinken.

Wel zorgen voor voldoende beweging! Liefst gewoon de wei op!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:25

Als je afspuit gewoon de straal heel zacht aanzetten zodat er weinig druk op de slang staat.
Ik doe het altijd wel en gaat prima hoor, heb geen last van dat de melkproductie gestimuleerd word.
Ik doe het meestal de eerste 3 dagen daarna niet meer maar soms kun je langer doorgaan als het uier warm en pijnlijk aanvoelt, dan geeft de waterslang verlichting.

Dinken laat ik altijd wel geheel tot haar beschikking staan, dat is iets waar ik het dus niet overeens ben dat je haar niet teveel/nauwelijks water moet geven, nou ik vind dat dus je reinste onzin.
Krachtvoer laat ik wel helemaal weg en zet haar alleen op hooi.
Beweging is ook erg goed en neemt de druk van het uier ook gedeeltelijk weg.

Succes met afspenen.
20 november ga ik ook mijn veulens spenen dus moet er zelf ook weer aan. Lachen

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:42

Marfique gaf het zelf al aan, door op de eerste twee dagen nauwelijks te willen drinken!!!!! Terwijl het normaal echt een dorstig paard kan zijn. Ze drinkt normaal bijvoorbeeld veel en veel meer dan Fabienne!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:51

Niet willen is een ding, maar ze moet wel ten alle tijden toegang hebben tot vers water.

Wij spoten alleen die merries af, die duidelijk nog met een overvol uier stonden. Idd met een zachte straal en water dat niet ijs en ijskoud is, want dat wordt door de meeste echt niet gewaardeerd, dus water waar de kou net vanaf is.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:25

Helamaal mee eens Kitten, ik heb hier niets aan toe te voegen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:26

met de moede rvan Mick is volgens mij ook niet veel anders mee gedaan...