Negro / Donnels / Spargo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samm

Negro / Donnels / Spargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 13:12

Na aanleiding van mijn topic

[FA] Welke hengst raden jullie mij aan?

wil ik nog graag even weten wat jullie van Negro (ferro) en Donnels( don primaire) en Spargo ( negro) vinden voor mijn merrie.

Alle 2 de hengsten staan zeer goed aangeschreven met name ook om het achterbeen gebruik.

Dus wat vinden jullie van deze combi? heeft iemand nog meer foto´s / info van deze hengsten?

Alvast bedankt voor alle reacties..hier nog even een links van de hengsten

http://www.vanolst-stables.nl/html/stal ... lions.html

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:20

Tja, ik heb het al vaker gezegd, ik ben absoluut niet weg van Negro.
Hij geeft een kort voorbeen door, en de types staan me gewoon niet aan (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen). Hij geeft vaak een wat ouderwets model door, ik denk niet dat dat echt goed is voor jouw merrie.
Nee, mijn type hengst is het niet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:29

Ik ken een Havidoff x Darwin merrie die gedekt is door Negro, grote forse merrie. Ook mijn merrie, een Obrecht x Roemer heeft even op de nominatie (door de eigenaren destijds) gestaan om door hem te laten dekken. Uiteindelijk is dat rubiquil geworden Verward. (Heeft wel een goed achterbeen trouwens.) Spargo ken ik niet, is dateen kwpn hengst? Ik ken alleen Troy van Negro die ggk is en die vind ik wat minder. Hals heel diep uit de borst en hij 'mist' wat.
Maar als je tot eind maart geduld heb, want als het goed is gaat deze merrie(H&D) ook de webcam op en komen er natuurlijk foto's.
Ik zie net dat Spargo AES is, is reg b. Ik ken hem niet, zo op de foto vind ik hem er beter uitzien(schoft-rugovergang) dan zijn vader, maar dit is slechts 1 foto en niet in het echt.
Don ruto staat hier ook, maar alleen AES, volgens mij is hij ook NRPS.
Afbeelding
Negro
Afbeelding
Spargo

Afbeelding
Donnels

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:34

Zowel Don Ruto als Donnels zijn NRPS gekeurd. Als je echt een goeie wilt neem Florencio. Haha!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:52

Donnels komt uit de lijn van Kroongraaf, Grace Kelly, Topsi, Febroko, Belladonna, Candy Surprise etc etc. De hengt heeft zelf, evenals zijn vader, een goed karakter. Hij is nét niet goedgekeurd bij het KWPN, heeft wel in het verrichtingsonderzoek gelopen. Hij is wel voor Oldenburg gekeurd (en NRPS dus).
Ik ken geen nafok van deze hengst. In mijn profiel vind je een artikel over deze stam (onderaan).

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:38

volgens mij hebben de meeste don...... afstammelingen n fijn karakter en dat lijkt me niet geheel onbelangrijk.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:39

Heeft iemand afstammelingen rapport van Negro ?

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:20

Ik heb een Negro (fotoos staan in een link in mijn profiel).
Het is een heel fijn paard met goede gangen en erg leergierig.
Tja kort voorbeen komt wel vaak voor bij Negro idd.
Tja elk paard is toch anders.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:14

jiperdepip schreef:
volgens mij hebben de meeste don...... afstammelingen n fijn karakter en dat lijkt me niet geheel onbelangrijk.

Absoluut, Don Primaire heeft zelf een heel fijn karakter en geeft dit ook door aan zijn kinderen, zo ook aan Donnels (voorheen Pavarotti R).

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 11:47

Magique schreef:
Heeft iemand afstammelingen rapport van Negro ?

Dit heb ik over negro gevonden en het sprak me wel erg aan

Schoonheid, maat, zwart en super getalenteerd"
Zijn rapport:
Een eerlijk, betrouwbare hengst, met veel looplust, die beschikt over ruime krachtige bewegingen met veel afdruk.

Zijn afstamming:
Vader, de zwarte geweldenaar "Ferro" is een bewezen fokhengst. Hij was jarenlang de vaste kracht van de Nederlandse A dressuur equipe. Negro’s moeder komt uit een top moederlijn, die via de internationale hengsten "Variant" (sterk achterbeen gebruik doorfokkend) en "Gondelier" (keur) en de predikaat rijke merries "Fewrie" (keur IBOP AA 92) Mewrie (keur pref prest sport) en Geerie (ster pref prest.) garant staat voor sport, model, kracht, werklust en kwaliteit.

Zijn nafok:
Negro liet in 1999 een uniforme groep veulens zien, met een ruime stap, gedragen draf, met veel kracht, afdruk en goede lichaamshouding, en een galop met veel souplesse, goede balans en veel afdruk.Tijdens de laatste Hengstenkeuring werden 4 zonen van Negro aangewezen voor de 2de bezichtiging.Troy (Negro x Glendale) werd goedgekeurd en 5de geplaatst in de kampioenskeuring.Tyson (Negro x Belisar) (3de bezichtiging) was een van de opvallendste dressuurpaarden van de K.S.S.-veiling, en werd verkocht voor € 34.000,- naar Engeland. Sugonda (Negro x Carthago) was de kopmerrie van CK Zeeland 2002, alwaar Negro zowel het kampioenshengstveulen, als het kampioen merrieveulen had. Zijn zoon Spargo (Negro x Damocles) is AES gekeurd, en werd uit-geroepen tot kampioen dressuurhengst nieuwe jaargang 2002, en nieuwe jaargang 2003

Zijn prestaties:
Negro is winnaar van zowel de hengstencompetitie in 2000 als in 2001. Hij won op weergaloze wijze de beide finales te ’s-Hertogenbosch, waar hij een klasse op zichzelf was. Hij toonde niet alleen zijn super-kwaliteiten in de drie basisgangen, maar hij liet tevens zien dat hij alle mogelijkheden in huis heeft voor de zwaardere oefeningen in de grote sport. Tijdens de Zwolse Paardedagen 2001 won Negro bijzonder overtuigend de titel "Youngster Stallion". De WK in Verden 2001 was Negro’s eerste buitenwedstrijd. Hij werd prachtig 4de op de finale dag en was daarmee de beste 6-jarige KWPN-er. Inmiddels heeft Negro met succes zijn lichte tour debuut gemaakt.Van zijn 4 starts, won hij drie maal.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 11:49

Waarom word donnels eigenlijk niet kwpn gekeurd? of is hij dat al?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:00

Samm schreef:
Waarom word donnels eigenlijk niet kwpn gekeurd? of is hij dat al?

Misschien omdat hij niet door de verrichtingstest kwam.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:01

petraaken schreef:
Misschien omdat hij niet door de verrichtingstest kwam.

Inderdaad.

Volledige informatie over Negro:

Negro 95.2451 Stb (ex Novabor vb KWPN)
Rijpaardtype
Geboren: 05-04-1995
Kleur: Zwart
Stokmaat: 1.68 m
Pijpomvang: 22 cm

Verrichting 1998
Stap 7
Draf 7.5
Galop 8.5
Aanleg dressuur 7.5
Dressuur 30.5 (3e)
Afdruk 7.5
Techniek 7.5
Vermogen 7.5
Aanleg springen 7.5
Springen 30.0, 4e
Totaal 60.5 punten
Plaatsing: 2e van 13 (9)

Fokker: W. Borgers, Lunteren

Ferro pref x Fewrie keur v. Variant x Mewri keur pref sport (spr) v. Gondelier keur x Geerrie ster pref prest v. Centurio x Corima v. Heergraaf x Crimata v. Ralf x onbekend.

Andere goedgekeurde hengsten uit fokfam 505
*geen

1998 (05/06-02) HK KWPN Den Bosch, niet door naar 3e bezichtiging

1998 (20-02) HK KWPN Ermelo, bij herkeuring aangewezen

Negro heeft een sterk gebouwd, gesloten model met een beste bespiering. Hij zou even rijtypischer mogen zijn. Het fundament is correct.

Moederrapport 1998
Een voldoende ontwikkelde, goed bespierde merrrie, die wat langer gelijnd moest zijn en iets kortbenig aandoet. Het hoofd is sprekend en goed van vorm. De nek is voldoende van lengte. De hals is goed bespierd en heeft voldoende lengte. De schoft is voldoende ontwikkeld, maar moest langer doorlopen. De schouder heeft voldoende lengte, maar is wat steil gelegen. De rug is goed gespierd; de lendenen zijn goed aangesloten. De croupe is voldoende van vorm en lengte. Het voorbeen is goed gesteld. De voeten zijn goed van vorm. Het beenwerk is van goede kwaliteit. De stap is goed van ruimte, maar iets toontredend. De draf heeft voldoende ruimte en kracht, maar zou meer oprichting moeten hebben.
Stokmaat: 1.64 m

Verrichting Ermelo 1998
Eerlijke, betrouwbare hengst met veel looplust. Ruim voldoende bereidheid om te werken en laat zich ruim voldoende bewerken. De stap is ruim en krachtig. In draf veel afdruk, maar het gebruik van het voorbeen is rollend. Hij houdt zich vast in de rug. Ruime, krachtige galop met voldoende balans.
Als dressuurpaard ruim voldoende tot veel aanleg en geeft zijn ruiter een ruim voldoende gevoel. Als springpaard ruim voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een goed gevoel. Ruim voldoende afdruk en goede voorbeentechniek. Hij zou meer souplesse moeten tonen en de achterhand beter moeten openen. Hij lijkt voorzichtig en toont over ruim voldoende vermogen te beschikken.
Gedrag op stal en in de omgang normaal.
Van 26-03 t/m 09-04 dikke opgelopen achterbenen. Middels hydrotherapie en toediening van phenylbutazon zijn de verschijnselen afgenomen. Op 22-04 werd een acute, gegeneraliseerde, bacteriële huidonsteking geconstateerd, maar heeft hierdoor geen trainingsachterstand opgelopen.

Afstammelingen 1999 (veulens)
Ruim voldoende uniforme groep. De veulens zijn amper voldoende tot voldoende ontwikkeld. Ze hebben voldoende ras en zijn voldoende rijtypisch, maar zouden iets langer gelijnd moeten zijn en het voorbeen zou meer lengte moeten hebben. Het hoofd is goed gevormd en sprekend. De nek heeft ruim voldoende lengte, maar de hals zou soms iets meer lengte moeten hebben. Bovendien komt de hals soms diep uit de borst. De hals wordt in beweging heel goed gebruikt. De schoft zou meer ontwikkeld moeten zijn. De schouder heeft ruim voldoende lengte, maar zou schuiner moeten liggen. De rug is meermalen iets gezonken. De lendenpartij is goed van vorm en bespiering en ligt goed aangesloten. De royaal bespierde croupe heeft een goede lengte, de ligging van de croupe zou vaak iets hellender kunnen zijn. De veulens hebben een best bespierde achterhand, met een lang doorlopende broekspier. Het voorbeen is doorgaans correct gesteld. Een enkele keer zijn de koten wat lang en week. Het achterbeen is doorgaans correct gesteld. De omvang van het beenwerk is ruim voldoende. De stap heeft voldoende ruimte, maar is iets stug. In draf dragen de veulens zich doorgaans zeer goed. De meerderheid draaft met veel kracht en afdruk en een goede lichaamshouding. Ze kunnen bovendien goed lens galopperen met veel souplesse, een goede balans en een goede lichaamshouding.
De moeders waren in doorsnee van ruim voldoende kwaliteit.
Een thuis geïnspecteerd veulen wijkt qua ontwikkeling in positieve zin en wat beweging betreft in negatieve zin af van het beeld van de rapportage.
Getoond: 24+1 veulens uit 116 dekkingen.

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:12

Hoi, ik ken de nafokt van de drie hierboven niet. (met uitzondering van een negro veulen, paar keer gezien. leuk beest)

als ik zo de foto's bekijk vind ik spargo het mooiste in verhouding.

Negro ziet er net zo uit als mijn tuiger. (beetje vierkant model, met een lange hals) en daarin tegen vind ik donnels juist in iets kort tonende hals hebben (op de foto). Hij spreekt me wel meer aan dan negro in ieder geval.

Het ligt er net aan wat je merrie is. lang paard met korte hals zou ik mischien toch negro kiezen. maar anders niet denk ik.

Zelf heb ik een veulen gefokt van Bachelor NH maar dat is springen en NRPS, dus een hele andere richting.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:27

Wat ik uit deze berichten op maak, is dat ik niet voor Negro zou kiezen, mede door het ouderwetse wat hij doorgeeft en het korte voorbeen en Unique zelf al een lang achterbeen heeft, dus zou ik je dat niet aanraden. Ik zou denk ik kiezen tussen Donnels of Don Primaire. Omdat achter jou merrie Rubinstein zit en afstammelingen van Rubinstein matchen vaak goed met afstammelingen waar Donnerhal in zit. Dus zou ik toch voor een deze hengsten kiezen. Maargoed dat is mijn mening, hebben we het ook al over gehad.