laten dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jakkus

laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:03

ik wil mijn lease pony graag laten dekken door een mooie grote hengst.
ik wil haar laten dekken omdat ik zelf een paard wil en dan leek dit mij een leuke optie.
ze is een arabisch volbloed merrie van ongeveer 1.52 hoog.
ze komt van saporos ox x saoud van jonker ox
ik wil er het liefst een hengst op van ongeveer 1.65/1.70 omdat ik zelf ook ongeveer 1.70 lang ben.
een hengst met een goed karakter omdat mijn lease pony nogal een heet hoofdje is.
ik wil het liefst het ras nrps of kwpn
hier een foto van mijn lease pony
Afbeelding

Afbeelding

ik zat zelf te denken aan romantico foto zie website: www.romantico.nl
dus als jullie sugesties hebben over welke hengst ik er het beste op kan doen graag
Lachen

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:18

Ik denk dat je het best een mooie NRPS hengst erbij kan zoeken. Dan kan het veulen ook in dat stamboek opgenomen worden. Ik vraag me alleen af of je op een E pony een paard van 1.70m. kan zetten. Of je dan echt een veel groter paard kan fokken dan de merrie zelf en/of het geen complicatie's bij de dracht heeft. Het mooist zou denk ik zijn, om er een volle Arab op te zetten, omdat dat misschien het best aansluit. Maar dit weet ik niet precies. Ben benieuwd wat anderen je aanraden.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:34

Hey roos..je weet al wat ik erover gezegd heb Knipoog ik vind ook het beste een Nrps hengst, en geen een van 1.70 ik zou eens wat meer informatie over romatico vragen. Succes en we babbelen er nog wel over he Knipoog Haha!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:06

Niemand weet een geschikte hengst voor deze merrie?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:57

Niet binnen een uur Lachen. Is Romantico zo groot? Ik dacht dat ook maar een E pony was. Verward

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 06:50

Als je een rijpaard grote maat wilt fokken moet je niet met Romantico fokken. die fokt altijd klein en wordt bijna altijd gebruikt voor D en E pony's te fokken en te dekken.
Wat betreft het niet mogen fokken met een hengst van 1.70m is grote onzin. Het veulen past zich aan aan de grote van de baarmoeder en daar deze merrie zelf al 1.52m is gaat dat geen problemen geven.

Wat wil je met het veulen doen? dressuur, springen, allebei of recreatie?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 07:03

Romantico is inderdaad een slechte keus. Romantico geeft in combinatie met een pony namelijk bijna altijd een pony. Op de website is er meer over te lezen.
Groot paard moet makkelijk kunnen, het veulen zou geloof ik altijd in het NRPS ingeschreven kunnen worden. Wel zijn er nieuwe regels over kruisingen pony/paard fokken, hoe die precies zijn weet ik niet, maar ik geloof niet dat die bij een volbloed arabier van toepassing zijn.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:46

Ik zou ook afspraken maken (op papier) met degene van wie je je pony least, aangezien deze de eigenaar is van de merrie, is hij ook automatisch eigenaar van het veulen, tenzij er bewijsbare afspraken zijn, waarin dit geregeld is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:08

Kitten schreef:
Ik zou ook afspraken maken (op papier) met degene van wie je je pony least, aangezien deze de eigenaar is van de merrie, is hij ook automatisch eigenaar van het veulen, tenzij er bewijsbare afspraken zijn, waarin dit geregeld is.

Bij het NRPS niet hoor, die zetten het veulen rustig op een heel andere naam dan de eigenaar van merrie...(mijn paspoort is dus weer retour Clown )

Er staan hengsten zat op de site van het NRPS. Ga in januari gewoon naar de show en kijk daar eens rond.
Romantico zou ik idd niet doen, kans dat je daar een groter dier mee fokt is niet zo groot

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:52

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 08:03

gomir schreef:
Bij het NRPS niet hoor, die zetten het veulen rustig op een heel andere naam dan de eigenaar van merrie...(mijn paspoort is dus weer retour Clown )

Dat zal best maar............., zolang het veulen nog in de moeder zit zijn zij nog steeds eigenaar.

Afgezien daarvan, je kunt niet zomaar zonder toestemming, met andermans paard gaan fokken.
Het is nooit te hopen, maar wat als er iets mis gaat, hoe wordt dan de schade geregelt?

Wees verstandig, maak goede afspraken hierover en zet alles netjes op papier, dan weet iedereen waar hij aan toe is en het kan je een enorme emotionele en financieele kater besparen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:03

Voor info over de grootte die Romantico doorfokt zou ik Petra of Frank eventjes bellen, ze fokken zelf ook altijd o.a. met ponies dus zij kunnen je dat precies vertellen.
Qua bouw past Romantico denk ik wel heel goed bij jouw merrie. Hij vererft ook zeer koelbloedige paarden. Het is zelf ook een heel goed gemanierde knuffelhengst ! Ben natuurlijk helemaal niet bevooroordeeld Schijnheilig , heb zelf net een veulen van hem gekocht Haha!