Door de mand gevallen in Spanje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Door de mand gevallen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 23:31

Hi,

Tijdens onze vakantie in Spanje heb ik het met de ober van het restaurant bij ons op de camping over paarden en de mogelijkheid om te rijden gehad en hij bleek dus een paardengek te zijn (van kinds af aan) Hij heeft ons aangeboden om ons de volgende dag de weg naar de rancho van zij vriend Jorge te wijzen en dat hebben we graag aagenomen. De volgende dag na een korte rit met de auto door de bergen kwamen we bij de rancho en werden we aan Jorge voorgesteld. Onze ober zei dat we gasten van de camping waren en dat ik redelijk Spaans sprak (laten we eerlijk zijn ik spreek steenkolenspaans) en is toen terug naar de camping. Jorge heeft ons rondgeleid en het was prachtig, de paardjes glommen als een keutel in de manenschijn en stonden er heel relaxed bij. Ik was laaiend enthousiast en heb Jorge gevraagd of dit nu allemaal Andalusische paarden waren en dat had ik beter niet kunnen doen. Er viel een stilte en toen zei Jorge heel gedecideerd: Es no ras de Andalucia, este ras es Caballo Español !!! (excuses voor evtl fouten, zoals ik al zei, ik spreek en schrijf steenkolen Spaans) Vrij vertaald, het Andalusische paard bestaat niet, het ras het Het Spaanse paard.
Ik moet een ontzettend rood hoofd gekregen hebben en heel ongelukkig gekeken hebben, want Jorge begon te lachen en zei dat iedere toerist het had over het "Andalusische paard" , maar op alle papieren staat als ras vermeld : Caballo Español (Spaans gefokt paard) en dat deze paarden in alle delen des lands gefokt worden en niet alleen in Andalusië.

Voor de goede order, de paarden zagen er precies zo uit als beschreven in het Paarden Handboek (onder Andalusiër)

Heeft iemand van jullie dit verhaal al eerder gehoord ?

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:41

Nog nooit van gehoord. Ik weet wel dat ze in Spanje zulke spaanse paarden P.R.E noemen ofzo (iets met puur spaans ras in het nederlands Knipoog ).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:57

Pura Raza Espagnola (ofzo Tong uitsteken)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:08

Ja, P.R.E. zie ik ook altijd, Spanjaarden spreken zelf eigenlijk nooit over Andalusiers.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:15

als je het hellemaal echt wildt weten moet je ff naar www.andalusier.nl
gaan!
daar vind je agaath moerman en die kan je er echt alles over vertellen.
ze heeft zelf een stalletje met echte PRE hengsten,zoals je dat zo mooi noemt!
en je kan ook nog bij haar lessen op zo'n paard
en zij weet ook de geschiedenis achter de {andalusier} zeg maar!
en oja, het is tevens mijn schoonzusje dus ik mag er ook wel 's op OK dan!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:46

Nope, Andalusiers zo noemen wij en heel veel anderen het, maar officieel is het;
Pura Raza Española.
Men spreekt dat wel over de paarden MET papier.

Ik blijf het lekker Andalusier noemen Afbeelding Clown

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:47

hihihi, de fokkers van Friezen of Gelderse paarden zullen het zeker leuk vinden als iemand deze paarden als KWPNérs zou klassificeren. Lachen)