vraagje over afspenen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

vraagje over afspenen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 20:33

Hej,
Een veulentje is nu hij bijna 6 maanden, tijd dus om af te gaan spenen. Maar ze eet nog geen appels of wortels en met biks heeft ze soms ook moeite. Ze is niet dik, ook niet erg dun ofzo, maar kun je dit diertje al afspenen? Het moet eigenlijk, want het moet tegelijk met een ander veulen die ontzettend dik is en ouder dan 6 maanden en die merrie krijgt weer een veulen in april.
Wat zouden jullie doen, haar al afspenen of nog niet?

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:13

mijn veulen at bix toen het enekele weken oud was!
toen ze 6 maanden waren heb ik ze van de ene dag op de andere afgespeend, zonder probleem, ze is niet vermagerd, integendeel ...
maar ze heeft altijd bix gegeten, maar als veulen heb ik t in der mond moeten duwen ...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:22

appels en wortels zou ik nog even mee wachten. Dit kun je later genoeg voeren. Het belangrijkste is nu gewoon dat ze zelf ook leert biks te eten. Tot en met een bepaalde leeftijd (ik dacht 6 maanden) heb je van Pavo speciale opfokkorrel. Dat zijn hele kleine brokjes. Ik weet niet wat je ze nu geeft, maar met grote kan ze nogal wat moeite hebben. Dat had die van mij ook erg. De kleine gingen er zonder moeite in. Begin gewoon met een handje en bouw dat zo een beetje op. Het is wel belangrijk dat ze al brokjes eet en kan eten, voordat je haar gaat afspenen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 08:54

Het is wel een Shetlandveulentje...denk niet dat ie echt veel biks nodig moet hebben...of moeten ook Shetlandveulentjes veulenbrok?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:02

Ik denk dat gewoon ieder veulen veulenbrok nodig heeft. Hoewel ik van shetjes eigenlijk niet zo weet, maar ik neem aan dat die toch ook gewoon moet groeien? Wat voor brok geef je haar dan?

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 16:28

Ze krijgt soms een heel klein beetje ponybrok...daar krijgt haar moeder ook klein handje per dag van. Ze staan op heel hoog gras...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:22

Het ligt er een beetje aan, is je veulentje goed gezond, is ie levendig, oplettend? Dan moet het toch kunnen. Als ze in hoog gras staan en moeders nog melk heeft, heeft ze misschien wel niet zo veel zin in brokjes. Ik zou d'r dus gewoon spenen, maar wel goed in de gaten houden als ze bij dat andere veulen komt, omdat die zoveel sterker is. Misschien kun je ze in ieder geval individueel voeren, dan weet je zeker dat ze genoeg binnenkrijgt. Wij mengen voor onze veulentjes in het begin de opfokkorrel met wat muesli, dat is wat zoetig en dan eten ze 't wel op.