Uitgegroeide hoogte berekenen, 2 jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BoBoSanders

Uitgegroeide hoogte berekenen, 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 13:42

Afstamming is onbekend.
Merrie is 2 jaar en nu 1.50.
Rijpaard.

Is er een mogelijkheid om de hoogte te berekenen?
De maat is nu al goed voor mij, maar altijd leuk om te weten hoe groot ze zal worden...

Kan dit zo berekend worden, of kan dat d.m.v de DA gedaan worden tijdens een klinische keuring?
Of zijn daar dan foto's voor nodig?

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:57

Hiervoor kun je een hele oude truuc gebruiken. Je houdt een touwtje verticaal tegen de elleboog van het voorbeen en trekt dit touwtje strak totaan het midden van de kogel. Houd het touw vast en verschuif het punt bij de kogel naar boven (boven de schoft) terwijl je het touw bij de elleboog nog gewoon vast blijft houden. Zo groot zal volgens deze truuc je paard ongeveer moeten worden onder normale omstandigheden.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:55

Klopt, dat trucje gebruiken wij ook altijd!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:51

geld dat voor elke leeftijd? dus ook bij een veulen?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:53

Alikesflame schreef:
geld dat voor elke leeftijd? dus ook bij een veulen?
Nee pas vanaf een jaar volgens mij.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:26

Handig, dan weet ik dat ook weer Haha!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:47

ook een truucje: Je neemt een meter en houd de meter aan de schoft en meet tot aan de grond...Die lengte onthoud je..Dan hou je je meter aan de schoft en meet je totaan de kogel (voobeen) en die twee lengten tel je bij elkaar op en je hebt nu de grootte ong. die het gaat worden...Nou zat ik te twijfelen wel Bloos is het nu dat je moet meten vanaf de elleboog Bloos of van de schoft Bloos Mss kan iemand me hier ook bij helpen Bloos Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:34

Quirinake schreef:
ook een truucje: Je neemt een meter en houd de meter aan de schoft en meet tot aan de grond...Die lengte onthoud je..Dan hou je je meter aan de schoft en meet je totaan de kogel (voobeen) en die twee lengten tel je bij elkaar op en je hebt nu de grootte ong. die het gaat worden...

Dat denk ik niet. Dan wordt dat beest ongeveer een meter of 2,5 hoog... Haha!

Verwacht geen wonderen, als-ie dik 2 is en 1.50 dan zal het geen 1.70 worden (en zelfs de 1.62 wordt al discutabel... Schijnheilig ).

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:52

het gemiddeld KWPN rijpaard is 1.65 mtr. Er is een tabel. Met 2 jaar zou dit gemiddeld 1.60 moeten zijn. .

Als jouw paard dus nu op 2 jarige leeftijd 1.50 is, zal ze mogelijk de 1.60 net niet halen.Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen (groeiachterstand, juiste voeding ed)

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:58

nee maar mijn trucje is ook jjuist. Het zal wel vanaf de elleboog zijn...dus:
Lengte van elleboog tot aan grond meten, plus de lengte van de elleboog totaan de kogel..Dat is um Haha! Dit is het juiste truucje hoor *denk ik Bloos je moet het maar eens proberen *