Het kopen van een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

surcas

Het kopen van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 12:01

Sorry als er over dit onderwerp al meerdere topics zijn..

Maar als jullie nou een veulen zouden gaan kopen..
Waar letten jullie dan op?
Want ik heb gehoord dat er nog zoveel kan veranderen aan zun bouw enzo..
En ik mag waarschijnlijk en veulen maar dan wil ik wel een beetje weten waar ik op moet letten..
Het veulen die ik op het oog heb heeft dezelfde moeder als mijn paard nu alleen andere vader Knipoog
Zijn moeder heb al jaren erg mooie veulens gefokt dus ik ben benieuwd wat het word

Alvast bedankt voor jullie reacties Lachen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:08

Beenstand, tanden, algemene bouw en conditie, ouder(s), gangen, aandacht voor de omgeving, nieuwschierigheid, kortom hoe hij/zij in de omgang is. (ook de moeder) en eventuele raseigenschappen.
Tuurlijk kan een veulen z'n bouw alle kanten op, maar op bepaalde leeftijden kan je een mooie inschatting doen.
Op hun 3 dagen, 3 weken of 3 maanden zijn ze op hun best, ik vond de mijne op 3 weken om op te eten. Haha! (is trouwens een Lusitano dus niet te vergelijken met een warmbloed ofzo)

Afbeelding

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:18

of je nou een ouder paard koopt of een veulen.
het blijft een risico.
tis natuurlijk waar je op valt.
handig is al dat je de moeder al een beetje kent doordat je zelf al een paardje hebt van die moeder.
dan nu de hengst nog even uitpluisen.
en als je dan alles weet van pa en ma dan is het nog maar de vraag of het veulen ook zo (ongeveer) zou zijn qua karakter bouw e.d.
succes

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:37

[quote="Loolapelooza Op hun 3 dagen, 3 weken of 3 maanden zijn ze op hun best, ik vond de mijne op 3 weken om op te eten. Haha! (is trouwens een Lusitano dus niet te vergelijken met een warmbloed ofzo)
][/quote]

Hier kan ik het wel mee eens zijn en dan pas weer kijken als ze 3 jaar zijn. Verward Verward

Maar als je die van jou, tussentijds zat wordt, mag je hem bij mij zo om de hoek van de deur schuiven................... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:29

let goed op zijn bouw gangen en karakter dat kan veranderen maar is wel de basis heel veel plezier met je veulen!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:05

In principe kun je wel voor een groot deel aan een veulen zien hoe hij/zij wordt.
Daarmee bedoel ik de grote lijnen mee.
Je kunt natuurlijk best zien of ze bv. een goed front hebben, sterke rug, stand van de benen, etc.
Vaak zal bv. een eerste premie veulen uitgroeien tot een redelijk mooi paard, het zal geen lelijkerd worden.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:00

Kitten schreef:
[quote="Loolapelooza Op hun 3 dagen, 3 weken of 3 maanden zijn ze op hun best, ik vond de mijne op 3 weken om op te eten. Haha! (is trouwens een Lusitano dus niet te vergelijken met een warmbloed ofzo)
]

Hier kan ik het wel mee eens zijn en dan pas weer kijken als ze 3 jaar zijn. Verward Verward

Maar als je die van jou, tussentijds zat wordt, mag je hem bij mij zo om de hoek van de deur schuiven................... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!
[/quote]

Als je een enkele 1000'en € klaar houdt dan. Tong uitsteken

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:06

Ik zie het al, je bent hem voorlopig nog niet echt zat. Boos! Haha! Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:25

Eerst definieren wat je precies wil hebben; in mijn geval een allround sportpaard, met als belangrijkste eis: goede benen en correcte hoeven, dit wordt imo tegenwoordig nogal eens "vergeten" in de moderne bloedlijnen. Ik ben dus voor "oud" bloed gegaan.

Verder ben ik nogal gecharmeerd van arabieren en hun karakter ( + hardheid, als er tenminste geen showmodellen gefokt worden Boos! )
Moederlijnen vind ik even belangrijk, zo niet nog belangrijker dan de hengstenlijnen (kijk maar in een willekeurige veulencatalogus- ze lijken stuk voor stuk qua bouw op de moeder) Verder had ik als harde eis dat ik zowel moeder als vader wilde zien (live dus) vooral om de benen te inspecteren. Verder een eis van mij was dat vader + moeder al wat op leeftijd diende te zijn (gebreken komen met ouderdom) ik wilde absoluut geen veulen van een "jong stel" Haha!

Dus uiteindelijk heb ik een veulen gekocht van een 17 jarige anglo-arabier die terug gaat op de oude, bewezen lijnen van Bajar. De vader gaat terug op Ramano en Ramzes, vrij klassiek dus. En ik heb daarmee toch het arabierenhoofdje dat ik wilde...........alleen de kleur zat niet mee Knipoog inmiddels is duidelijk dat mijn wens dat ze alsnog schimmel zou worden, er niet in zit Cool

Verder blijft het een gok....want ik heb er de ballen verstand van, reden waarschijnlijk waarom ik doorgaans op dit forum genegeerd wordt Hyper!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:24

Citaat:
of je nou een ouder paard koopt of een veulen.
het blijft een risico.

daar ben ik het niet mee eens. Een ouder paard (vanaf 2 jaar) kun je al rongenologisch laten keuren.
Als een paard 3 jaar is en zadelmak, dan weet je gelijk ook of tie fijn te rijden is, dus... een veulen kopen is zeker risico-voller dan een zadelmak, gekeurd paard van 3 jaar. Een veulen is nog lang geen 3 jaar....

Een veulen is sowiezo moeilijk te beoordelen. Het kan alle kanten op groeien, de goede maar ook de verkeerde....