Waarom géén schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Waarom géén schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 19:37

Steeds vaker lees ik advertenties of zie ik reacties dat mensen geen schimmel willen kopen.
Net als niet met een schimmel willen dekken.
Waarom niet?
Hetzelfde geld voor het aantal goedgekeurde schimmelhengsten. Die zijn toch flink in de minderheid.
Luiheid van mensen, vanwege het poetsen?
Onzin!
Wat is nou de echte reden hierachter??

(Zelf vind ik schimmels overigens geweldig! Het spreekt me gewoon aan.)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:41

Ik snap het ook niet, ook ik ben helemaal wég van schimmels! Ooit MOET ik gewoon nog een schimmel hebben, prachtig die kleur!

Maar ik weet het eigenlijk niet... Heel veel mensen vinden het niet mooi denk ik ook. (wat ik niet snap, maar laat ik daar maar niet op ingaan)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:45

Ik denk idd dat het gewoon luiheid is. Ik heb vandaag ook meerdere schimmels gezien en ze vallen wel op! Alleen jammer dat degene die erop zaten er niks van bakte maar das weer iets heel anders..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:50

Persoonlijk zou ik nooit een schimmel willen maar dat is omdat mijn ervaring met schimmels is dat ze rot karakters hebben!!! Neem daarbij het extra poetswerk en dan is de keus voor mij heel makkelijk.

Trouwens behalve 'geen schimmels' zie je ook 'en ook niet vos' !!! Waarom ... mag joost weten.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:51

Nooit, maar dan ook nooit wilde ik een schimmel.

En ik moet zeggen, het IS ook vervelend als je met -10 Celcius je paard staat te wassen (staart 5 keer Schijnheilig ).
Je de volgende ochtend erg vroeg, maar toch wat laat op stal komt voor de wedstrijd en zijn nek/kont/hoofd is GROEN. Onder een halskap, maar de mijne kan het!
En je dan met een toch weer keurig schone schimmel op pad gaat, en dan een magere, miezerige 7 krijgt voor de verzorging. Terwijl de concurrentie, met praktische bruinen en vossen (en dus geen reet hoeven te doen voor een schoon paard), OOk een 7 krijgt Boos!

FRUSTREREND!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar o,o,o wat ben ik trots als mijn zilveren pracht staat te blinken als een spiegel in de stal, en je er spontaan sneeuwblind van wordt... Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Missouri op 17-10-04 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:13

kocht vorig jaar een donker blauwe schimmel, dacht ik weinig poetsen Cool
maar ja wist ik veel dat donkerblauw ook zilvergrijs wordt.. ben trouwens toch een "leek" maar ja tis inderdaad poetsen geblazen en echt niet je pony wassen een dag voor de wedstrijd ... nee gewoon bizar vroeg eruit op de dag van de wedstijd... en ook niet meer dan een 7 .. misschien omdat ik zijn manen eraf moest halen doordat meneer een "gat" had veroorzaakt na het schuren.. viel niet meer te vlecht, maar heeft ook niets met schimmels te maken.

En vlekken???nee niet groen, alleen als ie van het land komt .. .maar uit de stal zijn ze gewoon bruin Haha!

Maar ja inderdaad als ie dan blinkt, is het ook een plaatje (zie profiel, kan je echt lachen wat 10 maanden verschil doet met een donker blauwe schimmel)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 20:19

Wij hadden niet zo heel veel werk voor een wedstrijd hoor Verward
Goed wassen met zilvershampoo. Dag ervoor. Staart met Vanish Oxy en 1x na wassen met conditioner.
Als ze dan vlekken had: even 's ochtends de tuinslang erop, zweetdeken, klaar.
En poetsen voor het rijden doe ik zeker ook. Alleen ik maak echt niet alle vlekken wit. Tsja, het is maar net hoe moeilijk je het jezelf maakt denk ik.

Even off-topic: wat is Otje een schatje zeg!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:26

Amanda schreef:
Wij hadden niet zo heel veel werk voor een wedstrijd hoor Verward
Goed wassen met zilvershampoo. Dag ervoor. Staart met Vanish Oxy en 1x na wassen met conditioner.
Als ze dan vlekken had: even 's ochtends de tuinslang erop, zweetdeken, klaar.
En poetsen voor het rijden doe ik zeker ook. Alleen ik maak echt niet alle vlekken wit. Tsja, het is maar net hoe moeilijk je het jezelf maakt denk ik.

Even off-topic: wat is Otje een schatje zeg!

ja ik ben een leek, ik was dus met zwitsal Haha! babyshampoo ...

enne Otje zíet er uit als een schatje, tis ie absoluut niet, tis een eigewijze, vreselijke, staartvolgende, tot wanhoop brengende puber van 5

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:33

maar ja misschien is een kind van 9 ook geen partij voor een pubertje

Blijft dat ook ik schimmels briljant vind, mits schoon Haha!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:50

Ik vind schimmels ook mooi, maar wil geen schimmel als fokmerrie, reden is gewoon dat ik angst heb een schimmelveulen eruit te fokken en dat ik het niet kwijt kom ivm met de kleur. Nu heeft een goed paard voor mij geen kleur maar helaas voor velen anderen wel.....

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:53

Persoonlijk hou ik dus niet van schimmels en zou er dus ook niet mee dekken en ook geen kopen.
Dit is niet omdat ik niet van poetsen ou maar spreekt mij gewoon niet aan.
Af en toe zie ik best wel eens een mooie schimmel maar als ik een paard zou kopen zou ik denk ik niet gauw naar een schimmel gaan kijken.
Voor mij dus een kwestie van smaak.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:55

Peterina schreef:
Persoonlijk zou ik nooit een schimmel willen maar dat is omdat mijn ervaring met schimmels is dat ze rot karakters hebben!!! .

Op springwedstrijden zie je veel schimmels zeker omdat ze een karakter hebben met een eigen identiteit.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:58

Ik snap er ook niks van, als ik weer een paard koop dan het liefst een schimmel. We hebben nu 2 bruine en 1 donkerbruine maar geef mij maar een schimmel OK dan! Lovers

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:00

Smaken verschilen natuurlijk, ik denk dat bij vele het niet aanspreekt omdat ze inderdaad wel meer poetswerk nodig hebben, natuurlijk, het is goed te doen, maar het is en blijft meer werk.

Persoonlijk vind ik schimmels ook prachtig en zou ik ook zo weer een schimmel kopen/fokken! Maar ik hou ook van bont en dat vinden veel mensen ook niet mooi, ooit......... wil ik een bonte schimmel!!!

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:01

Ik ben juist wel schimmelfan, bruine en vossen zie je zoveel, maar een schimmel heeft VAAK net wat extra! Maar een goed paard heeft geen kleur natuurlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 21:01

Peterina schreef:
Persoonlijk zou ik nooit een schimmel willen maar dat is omdat mijn ervaring met schimmels is dat ze rot karakters hebben!!! Neem daarbij het extra poetswerk en dan is de keus voor mij heel makkelijk.

Trouwens behalve 'geen schimmels' zie je ook 'en ook niet vos' !!! Waarom ... mag joost weten.

Idd, geen vos zie je ook regelmatig. Nou moet ik ook zeggen dat ik geen fan van vossen ben.
Ik denk dat jij net de verkeerde schimmels hebt getroffen Haha! Ik rij er 2 met een top karakter!

Wat je wel vaak tegenkomt is dezelfde schimmel in de bloedlijn. Bijvoorbeeld Pion of Uniform.
En dat komt volgens mij ook weer door het beperkt aantal goedgekeurde schimmelhengsten.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:02

Ik ben helemaal gek van schimmels!!!! als ik ooit een paard koop wordt het een schimmel. of ik moet verliefd worden op een ander paard. misschien willen mensen geen schimmel. omdat de meeste helemaal wit zijn als ze wat ouder zijn. en dat ze dat misschien niet mooi vinden. nee een heel wit paard vind ik ook minder mooi dan een mooie blauw schimmel. maar dat maakt ze niet lelijk

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:21

Stilletjes hoop ik dat ik volgend jaar een schimmelmerrieveulentje krijg. Ik vind een schimmel ook geweldig. Overigens zal ik weer niet zo snel gaan kijken naar een zwarte. (dat vind ik vaak zo doods) Maar als ik er toevallig tegenaan zou lopen en de klik was er zou ik hem niet laten staan. (al was ie paars met groene stippen)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:24

Peterina schreef:

Meen je dat nou echt Peterina??? Bedoel je dat je toevallig een aantal schimmels gekend hebt die "Rot karakters" hadden en dat dat de reden is dat jij geen schimmel wil, omdat het je doet denken aan die paarden (net als je iemand kent die bijvoorbeeld Petra heet en je daar altijd ruzie mee had en je je kind dus nooit Petra zou noemen)?
Of zeg jij dat schimmels gewoon een "rotkarakter" hebben, dat het karakter dus aan de kleur gelinkt is???

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:24

Ik had het er toevallig afgelopen week met janna over dat veel mensen ook geen vos willen. Wij vroegen ons ook al af, wáárom niet?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:25

annegti schreef:
Stilletjes hoop ik dat ik volgend jaar een schimmelmerrieveulentje krijg. Ik vind een schimmel ook geweldig. Overigens zal ik weer niet zo snel gaan kijken naar een zwarte. (dat vind ik vaak zo doods) Maar als ik er toevallig tegenaan zou lopen en de klik was er zou ik hem niet laten staan. (al was ie paars met groene stippen)

Precies!! Ik hou ook helemaal niet van Zwarte paarden, kwa smaak, maar ook ik ben er tegen eentje aan gelopen die verder "perfect" was en nu bijna 4 jaar bij mij op stal staat!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:29

joh ik hoorde de laatste tijd helemaal rare dingen, mensen willen tegenwoordig ook geen paard/pony meer met een kruintje op het voorhoofd, zou ook een teken zijn van een té pittig karakter ... nou vraag ik je

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:30

Schimmel heeft niet mijn voorkeur nee. Dat wil zeggen dat ik bij twee echt gelijke paarden voor de niet-schimmel kies. (vos maakt me trouwens niets uit, tenzij 'ie een echte lelijke bles heeft)

In alle gevallen geldt dat als het echt een geniaal paard is en ik ben er echt weg van, 'ie ook groen met gele manen en staart mag zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:42

Jurga schreef:
Ik had het er toevallig afgelopen week met janna over dat veel mensen ook geen vos willen. Wij vroegen ons ook al af, wáárom niet?

wel, daarover heb ik wel t een en ander gehoort...
ik geloof er zelf niet in. maar volgens veel mensen zijn vos merries enorm valse paarden Verward

ik heb sinds kort zelf een schimmel. en heb geen enkel probleem met zijn karakter dus peterina:misschien lag t beetje aan jezelf?

verder denk k dat t vaak uit lui igheid is. t is nl enorm veel werk!

en mijn schimmel is een goedgekeurde dekhengst...dus als de bouw der is...zou ik niet weten waarom ze m zouden afkeuren Knipoog

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:42

Mensen willen ook geen schimmel omdat die vaak problemen hebben goed opgenomen te worden in een kudde. Schimmel (wit ) valt namelijk erg op. Dat komt nog van vroeger, toen paarden in kuddes leefden en op moesten passen voor roofdieren. Allemaal bruinen (en vos en zwart) valt niet zo op maar een schimmel wel! Dus het zit in het instinct van paarden om schimmels minder snel te accepteren omdat ze door die schimmel meer kans hebben gezien te worden door een roofdier.
Dit is ook de reden dat schimmels zich vaak extra vies maken. Dat doen ze ook instinctief, want als ze onder de modder zitten zijn ze donkerder van kleur en vallen ze dus minder op .