Is het normaal dat een veulen bijt en stijgert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miladylover

Is het normaal dat een veulen bijt en stijgert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 13:04

hoi allemaal,
Ik had een paar vragen en daarom vraag ik dat aan jullie.
Het gaan over een hengsteveulen van ong 3 maanden oud.
Hij bijt naar iedereen en heeft mij ook al een paar keer te pakken gehad.
En ik wou graag weten of dat normaal is.
Dan heb ik nog een vraag.
hij ook nog wel eens stijgeren (op je springen).
dat doet hij in de wei en als je hem meeneemt aan een halstertouw en halster.
is dit normaal of doe ik iets fout?
groetjes Miladylover

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:41

Ja het is wel normaal maar dit moet je dus wel aanpakken want het is puur domineren van jouw veulen.
Je moet hem dus zo spoedig mogelijk gaan corrigeren omdat hoe groter en sterker hij wordt hoe moeilijker het wordt hem in de hand te houden.
Jonge veulens proberen altijd hoe ver ze kunnen gaan en vaak hengstveulens nog meer dus corrigeren dus.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:37

Dit absoluut NIET normaal en is gevolg van het fokken. Verkeerde karakters bijelkaar brengen en dan heb je de poopen aan het dansen.
De enige manier om dit veuel nog enigszins handzaam te maken, is door hem zeer consequent te behandelen. En met consequent bedoel ik niet erop slaan maar zoveel mogelijk en geduldig met je stem duidelijk te maken wat je van hem verlangt. Vervolgens beloon je hem als hij positief reageert op het gevraagde. Maar een fijn karakterpaard zal het nooit worden.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:11

Wat een onzin Anna, het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van opvoeden. Om vanaf je computer te zeggen dat dit geen fijn karakterpaard wordt is echt flauwekul, waar haal je het vandaan!! dat kan niemand. Niet toestaan dit gedrag is het enige advies.

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:16

De reactie van Anna42 vind ik een beetje kort door de bocht. Maar ze heeft wel gelijk in het feit dat je heb zeer consequent moet behandelen. Je mag absoluut niet van hem accepteren dat hij bijt of steigert. Als hij je bijt moet je dit ook echt resoluut afstraffen!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:19

Ik zou hem wel een goeie mep geven, net zoals een dominant paard ook wel zou doen. Verder, achteruit doen gaan, niet laten voorsteken, jij bepaalt het tempo ed: goeie oefeningen die jouw gezag benadrukken tgo hem.

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:24

nadezda schreef:
Ja het is wel normaal maar dit moet je dus wel aanpakken want het is puur domineren van jouw veulen.
Je moet hem dus zo spoedig mogelijk gaan corrigeren omdat hoe groter en sterker hij wordt hoe moeilijker het wordt hem in de hand te houden.
Jonge veulens proberen altijd hoe ver ze kunnen gaan en vaak hengstveulens nog meer dus corrigeren dus.

Niks aan toe te voegen zo had ik dus ook mijn gedachten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:40

Nou Anna ik geloof niet dat genen hier nu zoveel mee te doen hebben. Toegegeven sommige paarden zijn wat moeilijker in de omgang dan anderen, maar opvoeding is hier wel het eerste waar ik eens naar zou kijken.

Ik heb meisjes gezien die een veulen leerden te steigeren en later stond het arme dier bekend als onhandelbaar... dat lijken me geen genen die opspelen.

Kortom: het is NIET normaal dat een veulen dat doet. Zorg dat je hem opvoedt! Of zorg dat er iemand bijkomt die het veulen kan opvoeden, die weet wat hij/zij doet en duidelijk en consekwent is voordat het te laat is en je echt een onhandelbaar veulen hebt.

Succes!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:41

valori schreef:
Wat een onzin Anna, het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van opvoeden. Om vanaf je computer te zeggen dat dit geen fijn karakterpaard wordt is echt flauwekul, waar haal je het vandaan!! dat kan niemand. Niet toestaan dit gedrag is het enige advies.

De toekomst zal het leren of dit een fijn karakterpaard wordt en wie er gelijk heeft. Mijn vanachter de computer geproduceerde flauwekul of jouw uit de lucht gegrepen niet toestaan is het enige advies.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:56

Anya schreef:
Nou Anna ik geloof niet dat genen hier nu zoveel mee te doen hebben. Toegegeven sommige paarden zijn wat moeilijker in de omgang dan anderen, maar opvoeding is hier wel het eerste waar ik eens naar zou kijken.

Als we toch aan het gissen zijn.
En op bokt veel aandacht besteed is aan karakters van paarden/pony's
Zou die moeder van het veulen geen aandacht aan haar kind gegeven hebben , nu het blijkbaar zo'n onhandelbaar serpent is.??
Of is karaktervorming, inprinting hier niet van toepassing.

Ik weet het niet daarom vraag ik het ook maar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:07

Kan allemaal hoor ceasario, maar hier is niet zoveel kennis van paardenfokken, genen o.i.d. voor nodig.

Slechts goed lezen van de vraagstelling van de topicstarter. Het stellen van deze vraag betekent dat topicstarter inherent niet zoveel ervaring heeft met het opvoeden van veulens. Ergo... de kans dat een veulen vervelend wordt (al dan niet met aangeboren moeilijke genen) is daardoor significant groter. Vandaar dat genen in dit geval mijns inziens een ondergeschikte rol spelen. Vandaar dat ik adviseer om er iemand bij te halen die wel veel ervaring heeft in het opvoeden van veulens (en dus ook in het opvoeden van de eventuele moeilijkere karakters).

Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:09

Anya schreef:
. Vandaar dat ik adviseer om er iemand bij te halen die wel veel ervaring heeft in het opvoeden van veulens (en dus ook in het opvoeden van de eventuele moeilijkere karakters).

Lachen

RIAG medewerkster Haha! geintje

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:11

Staat dit veulen alleen. Dan is het toch te wijten aan de manier waarop jullie er zelf mee omgegaan zijn. Je moet een veulen en zeker een hengstveulen gewoon direkt corrigeren, dat doet de groep ook.
Een flinke tik doet wonderen en is vaak de volgende keer niet eens meer nodig.
Voor er verder gegist, gefantaseert en aanames komen over de schuld van de afstamming, wat voor soort veulen is het??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:11

hahaha zou een goede instelling zijn...Riagg voor onopgevoede veulenmormels... en eventuele tijdelijke uithuisplaatsing voor zijn eigen bestwil Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:16

sarabande schreef:
Je moet een veulen en zeker een hengstveulen gewoon direkt corrigeren, dat doet de groep ook.

direkt corrigeren

Wordt hier mee bedoelt .veel mee praten zodat je eventueel een beter begripsvol kontakt krijg.

Of gewoon een klap voor zijn harsens? Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:17

Je zou het hele bericht kunnen lezen Gaaaap

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:27

Het is héél normaal dat hengstveulens stijgeren, bijten, slaan en bokken. Ik zou me pas ernstige zorgen maken als ze het NIET zouden doen. Dit is allemaal doodnormaal "jongemannen" gedrag. Een veulen kijkt en probeert tot hoever ze kunnen gaan. Zodra door moeders (of baasje) tot de orde worden geroepen weten ze dat het niet de bedoeling is je zo te gedragen. Maar hengstveulens zijn doorgaans erg hardleers en zullen vaak en veel gecorrigeerd moeten worden voordat het kwartje valt.

Maak hem duidelijk dat gedrag wat hem in de wei wordt toegestaan door zijn moeder, niet per difintitie geoorloofd is terwijl je hem aan het halster meeneemt. Bokken,stijgeren,bijten, slaan......zijn dan uit den boze!! Probeer hem dit zo duidelijk mogelijk te maken zonder dat hij angstig voor je gaat worden!! Op deze manier heb je straks een volwassen hengst die vertrouwen in je heeft maar toch gehoorzaam is.

Wat betreft de opmerking van ANNA.......onzin!! Ik denk dat ze zelf erg weinig hengstveulens heeft grootgebracht. Het is allemaal héél normaal gedrag voor zo'n kleine ukkepuk Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:30

Bij ons is er geen enkel hengstveulen die ooit zo heeft gereageerd. Het enige verschil met merrieveulens is dat ze na een paar maanden iets liever je trui vastnemen dan de merries. Als je vanaf de eerste maal toont dat je dat niet op prijs stelt stopt het ook gewoon. Bokken en steigeren naar de mens toe komt niet aan de orde!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:33

Goh wat een heerlijk relaxte hengstveulens hebben jullie dan zeg Tong uitsteken Wil ik ook!!! Haha! Bij arabiertjes gaat het er toch heel wat anders aan toe, al zijn ze niet gemeen náár mensen toe. Ze zijn gewoon vrolijk, jolig, razend snel en wel heel erg speels Schijnheilig Maar na een weekje opvoedkunst zijn de streken gauw verdwenen.

Ennèh Zannekin???.......heb je een goede groothandel voor truien en jassen Knipoog ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:47

pegassa schreef:
Maar na een weekje opvoedkunst zijn de streken gauw verdwenen.

Hier zeg je het zelf... Mijn veulens mochten/mogen bokken, steigeren, rennen...Van alles. Zolang ze los in de wei lopen. Als de groep het zat is, corrigeert de groep ze wel.

Als ze meegaan aan een touwtje en dat gedrag vertonen worden ze direct gecorrigeerd, zo zacht of zo hard als nodig is.

En inderdaad: hengstveulens kunnen volhardend zijn in bijtgedrag. Dan word ik ook steeds volhardender. Ik begin met tikje, dan in de neus knijpen en als dat allemaal echt niet werkt en ze erbij staan met zo'n blik van "Dat kan ik hebben lekker puh", dan geef ik 1 goedgemikte stomp. Dat is meestal zeer afdoende.
Laatst bijgewerkt door Anya op 17-10-04 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:51

Hahahahahahaah!!!! Heerlijk hè, die eigenwijze hengstveulens! Haha!
Als ze nu toch toch eens van af het begin af aan zouden door hebben dat ze het toch niet gaan winnen OK dan! Zou ze een hoop energie en teleurstelling besparen Tong uitsteken Tja................mannen!!!!! Cool

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:04

pegassa schreef:
Hahahahahahaah!!!! Heerlijk hè, die eigenwijze hengstveulens! Haha!
Als ze nu toch toch eens van af het begin af aan zouden door hebben dat ze het toch niet gaan winnen OK dan! Zou ze een hoop energie en teleurstelling besparen Tong uitsteken Tja................mannen!!!!! Cool

Wha ha ha lig onder mijn bureau, je hebt het echt over Arabieren toch Haha!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:06

Laat ik tactisch blijven.....ik heb het zowel over Arabische Volbloeden als over Arabieren en mannen in het bijzonder.........zo beter dan Haha! ?????

(ik ga met deze uitspraak gedonder krijgen Bloos! ........ Haha! )

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:10

pegassa schreef:
Het is héél normaal dat hengstveulens stijgeren, bijten, slaan en bokken. Ik zou me pas ernstige zorgen maken als ze het NIET zouden doen. Dit is allemaal doodnormaal "jongemannen" gedrag.

Wat betreft de opmerking van ANNA.......onzin!! Ik denk dat ze zelf erg weinig hengstveulens heeft grootgebracht. Het is allemaal héél normaal gedrag voor zo'n kleine ukkepuk Haha!

Vermoedelijk ben jij een van die moderne Arabierenfokkers die dit ras tot aan de grond, zowel uiterlijk als innerlijk, verpest hebben. Ik maak mij ernstig zorgen als deze modefokkers roepen dat het heel normaal is dat een hengstveulen slaat, steigert, bokt en bijt. En dit gedrag als normaal 'jongemannen' gedrag te mogen kwalificeren. Ik heb ooit nog eens het genoegen gehad enige tijd bij de bedoeienen te mogen doorbrengen. Als deze oude sjeik de onzin zou horen die jij hier over hengstveulens uitkraamt, zou hij je vermoedelijk ter plekke laten stenigen. Niet dat ik daar voor ben, maar een paar stenen zouden je wellicht helpen om eens na te denken wat een normaal karakter voor een hengstveulen hoort te zijn.
Dat stenigen is overigens heel normaal in die culturen. Ik snap nu pas waartoe het dient.
En wat het grootbrengen van hengstveulens betreft daar heb je gelijk in. Zulke mormels breng ik niet groot.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:33

Lieve Anna,

Alvorens je van leer trekt tegen iemand die je A...niet kent....B...zijn/haar fokbeleid niet weet.....zou het verstandig zijn, je eens te verdiepen in het normaal aangeboren (jaja.erfelijk) gedrag van jonge én volwassen hengsten. Indien je zoveel kennis hebt waar je prat op blijkt te gaan, zul je moeten toegeven van bijten,stijgeren,slaan, bokken etc etc..een doodnormaal onderdeel zijn van de communicatie van een hengst.

Alleen "wij" angsthazen van mensen, raken hiervan onder de indruk (hee....was dat niet precies de bedoeling van de hengst??) en weten niet hoe rap wij dit gedrag de kop in moeten drukken. Hellup, hellup, onze hengst is wild en gevaarlijk!! Hoe heftiger wij reageren hoe heftiger hun gedrag wordt. Gewoon negeren dus én corrigeren waar nodig.

Helaas, ik ben er niet van onder de indruk! En op de wei mogen ze doen en laten wat ze willen. Maar zodra ik in de buurt ben hebben ze zich te schikken naar mijn wetten. Stijgeren mogen ze gerust, maar wel gecontroleerd én wel om de goede redenen. Door paarden hun natuurlijke communicatie middelen toe te staan voorkom je veel frustratie bij het dier. Je zult het alleen duidelijk moeten maken dat je niet van lompheid en/of gevaarlijke akties gediend bent.

Wat betreft het fokbeleid van de "moderne" arabierenliefhebber daag ik je uit de discussie met me aan te gaan. Je barst kennelijk van de vooroordelen en weet je niet tegen wie je begint te razen. Voor jou geldt het zelfde als voor het gemiddelde Arabische Volbloedpaard......eerst denken voor je doet!