Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
!
. Ik weet niet... of een haflinger wel bij je past
. Bij zo een als wij hadden (Waldjo) zou jij dus echt niet passen, en ik ken wel meer haffies die zo zijn
. En over het algemeen zijn Haflingers erg eigenwijs en dat past dus niet bij dat je soms onzeker bent, en ze hebben snel het door als je onzeker bent want ze zijn echt heel slim
! En voor een Haflinger (iig zo een als Waldjo) moet je zeker niet te lief zijn (natuurlijk wel knuffelen maar altijd opletten enzo)
. Er zijn natuurlijk ook lieve haffies, maar ik zou jou er geen aanraden. Van Waldjo heb ik trouwens wel erg veel geleerd
.
) maar ik ken ook hartstikke lieve haflingers. Van wat ik begrijp uit je beschrijving wil je het liefst een makke, brave, lieve haflinger. Ik zou zeggen, ga op zoek, ga ook vooral met het paard rijden VOOR je 'm koopt, maak een buitenritje (sommige paarden worden ineens draakjes als ze buiten komen namelijk
). Als het goed aanvoelt, neem 'm dan, als je twijfelt, neem 'm dan niet, want zoals je zelf aan aangeeft wordt je onzeker van vervelende paarden, en als je eenmaal onzeker bent wordt het paard ook alleen maar onzeker als ie bijv. bang is of al aan het rennen is. Nou ja, je zal zelf maar moeten rondkijken... En niet bang zijn om een vervelend beestje aan te pakken hoor! Dat moet je altijd doen als je een eigen pony krijgt. Ik heb een superbrave IJslander, en ook hij heeft me uitgeprobeerd, veel bokken als ie ook maar ietsje harder moest dan hij zelf wilde, enzovoorts... Ik denk dat vrijwel elk paard wel zo'n uitprobeerfase heeft, en als je een eigen paard hebt moet je daar echt consequent mee omgaan hoor, anders wordt je pony het baasje.

geeek schreef:misschien moet je je eerst afvragen wat je wilt gaan doen b.v dressuur of springen enz. en wil je een drukke of wat rustiger pony en ga zo dan eens kijken wat bij je past je kan in de bieb b.v een boekje halen daar staan allemaal rassen in met karakters erbij en dan kijken wat goed bij je past!

Je hebt wel raskenmerken natuurlijk, maar ik denk dat je over het algemeen beter af kan gaan op het totaalplaatje, zoals bijv. het karakter dat je zoekt en dan op zoek gaan naar een pony die je zoekt, niet alleen en bepaald ras, misschien loop je dan wel een leuke mis.
Als je een bepaald ras wilt, dan is dat meestal omdat je ze gewoon heel leuk eruit vind zien ofzo, ga vooral niet op het karakter van het ras in het algemeen af!

Roskur schreef:Het verschilt echt binnen het ras hoor...
Ik heb ook een rustige IJslander, die zie je ook niet vaak.Je hebt wel raskenmerken natuurlijk, maar ik denk dat je over het algemeen beter af kan gaan op het totaalplaatje, zoals bijv. het karakter dat je zoekt en dan op zoek gaan naar een pony die je zoekt, niet alleen en bepaald ras, misschien loop je dan wel een leuke mis.
Als je een bepaald ras wilt, dan is dat meestal omdat je ze gewoon heel leuk eruit vind zien ofzo, ga vooral niet op het karakter van het ras in het algemeen af!
ik ben stapel op arabieren maar ik weet dat het totaal niet bij mij past omdat ik zelf net zo zenuwachig ben als die beestjes dus conclusie die wil ik dan niet en dan neem ik niet die gok van ik koop er toch een en misschien is die wel rustig! van daar haflinger ha ha
maar nu krijg jij dus gelijk mijn haf is dus ook niet zo rustig als ik had verwacht van een haflinger
(gelukkig gaat het wel goed tussen ons) dus zo zie je maar weer!
geeek schreef:misschien heb je gelijk maar ik denk er wel anders overik ben stapel op arabieren maar ik weet dat het totaal niet bij mij past omdat ik zelf net zo zenuwachig ben als die beestjes dus conclusie die wil ik dan niet en dan neem ik niet die gok van ik koop er toch een en misschien is die wel rustig! van daar haflinger ha ha
maar nu krijg jij dus gelijk mijn haf is dus ook niet zo rustig als ik had verwacht van een haflinger
). Het was mijn zus en mijn eerste pony en wij dachten altijd dat Haflingers heel rustig waren want dat wordt altijd gezecht. In die boekjes staat altijd wel heel voorzichtig dat ze eigenwijs kunnen zijn, maar het staat er zo alsof Haflingers heel rustig zijn en perfecte kinderpony's enzo
. Ze worden altijd vergeleken met fjorden, terwijl fjorden veel rustiger zijn (iig de fjorden die ik ken). geeek schreef:misschien heb je gelijk maar ik denk er wel anders overik ben stapel op arabieren maar ik weet dat het totaal niet bij mij past omdat ik zelf net zo zenuwachig ben als die beestjes dus conclusie die wil ik dan niet en dan neem ik niet die gok van ik koop er toch een en misschien is die wel rustig! van daar haflinger ha ha
Ik vind IJslanders leuke beestjes, vaak zijn ze betrouwbaar en ook nog leuk om te zien, plus de gangen-diversiteit, dus dan is de keuze snel gemaakt. Ik probeer dus alleen maar te zeggen dat ik niet snel op zoek zou gaan naar een haf omdat ik een leuke, betrouwbare pony zoek. Dan zou ik eerder over 't algemeen rondkijken en als de foto en beschrijving van een pony me bevalt, eens langsgaan om te kijken of het iets voor me is...