Tinkers die ineens een andere leeftijd hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Tinkers die ineens een andere leeftijd hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:36

Het viel mij toendertijd erg op op de keuring, toen ik er met Lowara heenging, dat er ontzettend veel Tinkers waren die ineens een paar jaar ouder waren dan dat de eigenaren dachten (na snel onderzoek van de dierenarts daar)
Lowara was ineens ipv 5 jaar 8 jaar oud, en 1 Tinker was geen 4 jaar, maar 17 jaar oud! Scheve mond Verward
Waardoor Lowara ineens in een andere klasse terecht kwam daar.

Vond het bij Lowara erg raar, omdat ondertussen al 2 andere dierenartsen en 1 dierenarts in wording (long live my sister Schijnheilig ) mij hebben kunnen vertellen dat Lowara toendertijd wel degelijk 5 jaar oud was, ook omdat ik haar gewisselde tand zelfs nog hier heb, en door in haar mond te kijken. Maar er valt niet tegen te vechten, behalve als je helemaal naar Utrecht gaat (ja daag!! om 2 jaar eraf te halen, gaan we geen 4 uur met de trailer rijden) om het tegendeel te bewijzen.
Hebben meer Tinker eigenaren dit meegemaakt? dat je Tinker op de keuring "ineens"ouder was?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:09

Mijn Tinker bleek toen de paardentandarts er was juist weer jonger te zijn dan waar we haar voor gekocht hadden. Je hoort idd vaak dat de leeftijd anders is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:18

nu met dat chippen zal dat gelukkig wel anders worden ...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:58

Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar ik meen dat Irish_lady ook zoiets had twee jaar terug op de keuring in Spaarnwoude.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:45

Ik had dit niet op de keuring, maar vantevoren al. Had Snowdon als 4-jarige tinker gekocht. Hij bleek 2,5 a 3 te zijn toen... Toen ik met hem naar de keuring ging, zou hij dan 4 moeten zijn geweest en daar werd hij ook op papier als 4-jarige beoordeeld. Dus dat kwam goed overeen Lachen

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:57

Ben ik blij dat ik bij de geboorte van Enya ben geweest,nu hoef ik me daar geen zorgen over te maken, geen twijfel mogelijk hoe oud ze is Haha!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:14

De paardentandarts heeft mijn tink ook een jaar jonger geschat.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:25

Als jij Lowara's gewisselde tand nog hebt, dan is ze toen hooguit 5 jaar geweest, want ze wisselen met de 2 1/2 à 3 jaar hun eerste tanden, dat zijn beneden en onder de middelste 2 tanden, dan een jaar later de tanden daarnaast en tegen hun 5e jaar (ong.) wisselen ze hun tanden op de hoek. Ik heb ooit een paard gekocht, waarvan ze zeiden dat ze 3 jaar was , maar na een poosje vielen de eerste tanden pas uit, dus achteraf wist ik dat ik een 2 jarige merrie had gekocht en bereden (was al bereden). Nu kan ik aan het gebit de leeftijd tot 5 jaar goed inschatten, daarna niet meer.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:28

Hou er wel rekening mee dat het leeftijdsbepalen via de tanden een SCHATTING is!!! Een paard kan ook verlaat zijn tanden wisselen Lachen Of juist vervroegd...

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:44

mijn dierenarts heeft gezegd dat de leeftijd van een paard tot op het jaar te bepalen valt tot een leefdtijd van 15 jaar. mits de dierenarts goed het wisselen en de groeven van een paard kent.

het dier in questie mag den wel geen kribben bijter zijn ofzo want dat vervormt veel aan hun tanden.

OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:58

snowdon schreef:
Hou er wel rekening mee dat het leeftijdsbepalen via de tanden een SCHATTING is!!! Een paard kan ook verlaat zijn tanden wisselen Lachen Of juist vervroegd...

Precies, want hoewel ik weet dat Kieran 4 is, omdat er afgezien van zijn geboortedatum, getuigen zijn van zijn geboorte, werd hij op de keuring voor 5 aangezien omdat hij alles al gewisseld heeft. Clown

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:51

En doro sltijtage door verkeert kauwen BV de tanden ook anders slijten. Maar ze kijken meer naar de ringen en of ze dicht zijn of open de tanden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:55

gam is op 5 geschat ipv 6 maar denk zelf wel dat hij 6 is, was een trage wisselaar en heeft prachtig mooie tanden Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:50

Fayette is gewoon nog 4 jaar oud. Op de afgelopen keuring in september hoefde haar leeftijd niet gecontroleerd te worden omdat ze als 2-jarige al in het registerveulenboek was opgenomen Lachen
Maar op de keuring in Dalen zijn er wel weer een paar paarden ouder geschat (in mijn rubriek miste er opeens eentje die later 's middags in een andere rubriek zat).

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:00

Mijn tinker werd vorig jaar aan de hand van haar gebit een jaar ouder geschat dan dat ze is....
gelukkig wist ik later via de fokker dat de geboortedatum wel degelijk klopte....

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:40

sylke is volgens 2 dieren artsen en 1 tandarts rond de 7 jaar, maar ze werd door de dieren arts op de keuring 9 jaar geschat... (ik heb nog steeds het paspoort niet izt ik net te bedenken...)

Maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:53

ik kocht mijn Diablo als zijnde 6 jaar en hij blijkt ongeveer 10 Verward

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:18

die van mij heb ik ook zo wat geboren zien worden en is gelukkig een stamboek.. ( dus geboorte bewijs) en offie is al jaren op de goede leeftijd geschat .. die wordt nu 10

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:29

mijn tinker heb ik gekocht als 6 jarige maar bleek 10 te zijn

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:51

Cayusejuhh schreef:
die van mij heb ik ook zo wat geboren zien worden en is gelukkig een stamboek.. ( dus geboorte bewijs) en offie is al jaren op de goede leeftijd geschat .. die wordt nu 10

dus Nuala is strafbaar? hahahaha die is ouder nu, ongeveer 11 jaar.

Nuala is steeds hetzelfde geschat Haha!

Maar ik hoor vaak dat Tinkers een andere leeftijd hebben dan verteld werd bij verkoop, zowel jonger als ouder. Niet specifiek vaker ouder en ook niet specifiek bij de keuring. Al kan ik me voorstellen dat een handelaar zijn paard liever jonger laat voorkomen ivm verkoopwaarde, behalve als het paard in werkelijkheid nog onder de 3 jaar oud is, dan hoor je weer het tegenovergestelde.

Ach over 10 jaar is dit helemaal opgelost Haha! alles op papier

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 09:11

Esme_27 schreef:
dus Nuala is strafbaar? hahahaha die is ouder nu, ongeveer 11 jaar.

Nuala is steeds hetzelfde geschat Haha!

Maar ik hoor vaak dat Tinkers een andere leeftijd hebben dan verteld werd bij verkoop, zowel jonger als ouder. Niet specifiek vaker ouder en ook niet specifiek bij de keuring. Al kan ik me voorstellen dat een handelaar zijn paard liever jonger laat voorkomen ivm verkoopwaarde, behalve als het paard in werkelijkheid nog onder de 3 jaar oud is, dan hoor je weer het tegenovergestelde.

Ach over 10 jaar is dit helemaal opgelost Haha! alles op papier

Stelletje pedofielen!!! hhahaah ( of heb je het DAARniet over Tong uitsteken?)

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:26

Quint is volgens zijn invoerpapiertje(+entingboekje) geboren in 1996(zou dus nu 8 zijn)
De paardentandarts/veearts schatte hem max. 7 ( ik vertelde dat hij al 5 jaar in Ned. was..dus geboortejaar 1997)
Quint is nu 3 jaar bij mij en daarvoor 2 jaar van vorig baasje....al met al dus een 2 jarige die vol bereden was.
Gelukkig heeft hij zelf de natuur een handje geholpen door 3 jaar onberijdbaar te zijn Haha! Clown