Goede hengsten in Gelderland gezocht ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Serval

Goede hengsten in Gelderland gezocht ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 15:37

Ik ben op zoek naar zo'n beetje alle hengsten van boven de 1.50 m die er in Gelderland te krijgen zijn. Mag uiteraard ook verder weg. Ben al een ruime tijd op zoek naar diverse geschikte hengsten voor Serval maar nog steeds heb ik niet die hengst gevonden die practisch "perfect" is voor haar. Dus langs deze weg......HELP MIJ A.U.B. ZOEKEN NAAR EEN PASSENDE DEKHENGST VOOR MIJN MEISSIE !!!!!

Alvast bedankt !

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:43

Wat voor hengst zoek je dat, qua ras enzo?
Op de nieuwe heuvel in Lunteren staan veel hengsten. NRPSen, friezen dacht ik.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:46

De Radstake in Varsseveld heeft KWPN-hengsten.
Maar meer info is wel handig ja Haha!

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 15:47

Ik ben er nog niet over uit wat ik op haar wil zetten. Dat weet ik pas als het op een hoop fronten bij haar aansluit. Voornamelijkste is dat het karakter, kleur (zwart of donkerbruin) en maat goed zijn. Heb je een www adres ofzo ?

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 15:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn wat oudere foto's van haar (nieuwe volgen snel). Ik wil er een veulen uitfokken (voor mezelf) dat wat meer maat heeft dan Serval zelf, ruimere gangen (niet pony-eigen). Volgens mijn oude veearts is ze een goed basis-type waar je vrijwel alle hengsten op kunt zetten tja.....dan begint de zoektocht dus..... Scheve mond en dat valt niet mee moet ik zeggen. Je ziet zoveel moois maar nog steeds niet die waar mijn hart echt sneller van gaat kloppen.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 15:53

Moet er ook bij zeggen dat ik verder kijk dan enkel het uiterlijk van de hengst daar ik ook op karakter wil fokken en niet enkel op het externe.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:03

Ik vind persoonlijk alle grotere friese dekhengsten mooi maar als ik jou was zou ik eens op internet gaan rondkijken op sites van hengstenhouders...

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:05

Heb ik al gedaan. Maar een friese hengst gaat het niet worden daar ben ik al over uit.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:06

Serval schreef:
Heb ik al gedaan. Maar een friese hengst gaat het niet worden daar ben ik al over uit.

Ow mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom niet? Bloos

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:11

Serval schreef:
Ik ben er nog niet over uit wat ik op haar wil zetten. Dat weet ik pas als het op een hoop fronten bij haar aansluit. Voornamelijkste is dat het karakter, kleur (zwart of donkerbruin) en maat goed zijn. Heb je een www adres ofzo ?

www.denieuweheuvel.com

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:13

Ow ik heb daar ff gekeken en ben verliefd op paddox Haha!

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:14

negro is heel mooi, is een zwarte kwpn, en geeft hele mooie veulens!

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:19

Lisjuh87 schreef:
Ow mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom niet? Bloos

Van mijn vorige veearts weet ik dat Friezen vaak last hebben van een navelbreuk en dit ook doorgegeven kan worden aan de volgende generatie.....Serval heeft al een navelbreuk dus dat wil ik uitsluiten....onderlipjes (centenbakjes) komt ook vaak voor.......heeft ze ook al.....en verder de conditie van een Fries laat vaak te wensen over dit kan met een goede en gelijkmatige training gecompenseerd worden echter word dit nooit zoiets als wat bijvoorbeeld een kwpn-er heeft. Dan de knie-actie....dat heeft meissie ook al voldoende van zichzelf en dat is mooi maar ook een energie vreter voor je paard. Vat het niet verkeerd op ik vind Friezen echt mooie paarden maar zelf zou ik geen friese vader kiezen voor het veulen van Serval.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:24

Antoontje schreef:
negro is heel mooi, is een zwarte kwpn, en geeft hele mooie veulens!

Is Negro van Ferro ? (kan er natuurlijk helemaal naast zitten) Waar staat Negro ter dekking ?

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:30

liza van loon schreef:

DANK JE WEL LIZA VAN LOON !!! Hier heb ik zekers wel wat aan.....top !!! OK dan!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:29

Ik heb je topic verplaatst naar Fokkerij & Afstamming.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:30

zat ik dus toch op het verkeerde topic......thanks !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:36

Ik weet niet of het te ver uit de buurt is: www.team-nijhof.nl
Daar is Kasmeria ook 2x heen gegaan om gedekt te worden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:39

Tja, persoonlijk zou ik niet met zo'n merrie fokken. Ik vind dat je da ook wel heel makkelijk denkt over fokken.

Als je dan toch ermee wilt fokken zou ik kiezen voor een hengst met veel (anglo) arabisch bloed. Zo heb je een beetje aansluiting met het arabische wat er al in zit (weet je dat trouwens zeker want uit de foto's blijkt dat niet zo namelijk).
Negro zou mijn keus sowieso nooit zijn, Negro's moederlijn is vnl Gelders (wat ouderwets) en ik begrijp dat je juist een wat moderner paard wilt fokken.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:39

Amanda schreef:
Ik weet niet of het te ver uit de buurt is: www.team-nijhof.nl
Daar is Kasmeria ook 2x heen gegaan om gedekt te worden.

Ow Wolfgang en Idocus Kwijl

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:40

Ik zal er eens een kijkje nemen. Alvast dank je wel voor de tip.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:42

Serval schreef:
Van mijn vorige veearts weet ik dat Friezen vaak last hebben van een navelbreuk en dit ook doorgegeven kan worden aan de volgende generatie.....Serval heeft al een navelbreuk dus dat wil ik uitsluiten....onderlipjes (centenbakjes) komt ook vaak voor.......heeft ze ook al.....en verder de conditie van een Fries laat vaak te wensen over dit kan met een goede en gelijkmatige training gecompenseerd worden echter word dit nooit zoiets als wat bijvoorbeeld een kwpn-er heeft. Dan de knie-actie....dat heeft meissie ook al voldoende van zichzelf en dat is mooi maar ook een energie vreter voor je paard. Vat het niet verkeerd op ik vind Friezen echt mooie paarden maar zelf zou ik geen friese vader kiezen voor het veulen van Serval.

Mijn fries heeft geen centenbak, mega conditie en benen werk tja het lijkt voor hem een eitje door het voor de koets hebben gelopen 6 jaar waarschijnlijk...mja ik zou als ik jou was goed laten informeren enzo want zo´n kwpner op een fries...je weet ook nooit wat daar uit komt ookal is de hengst zo goed...

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:44

Sjuimpje schreef:
Tja, persoonlijk zou ik niet met zo'n merrie fokken. Ik vind dat je da ook wel heel makkelijk denkt over fokken.

Als je dan toch ermee wilt fokken zou ik kiezen voor een hengst met veel (anglo) arabisch bloed. Zo heb je een beetje aansluiting met het arabische wat er al in zit (weet je dat trouwens zeker want uit de foto's blijkt dat niet zo namelijk).
Negro zou mijn keus sowieso nooit zijn, Negro's moederlijn is vnl Gelders (wat ouderwets) en ik begrijp dat je juist een wat moderner paard wilt fokken.

Persoonlijk denk ik Sjuimpie dat je het helemaal mis hebt wat betreft jou idee over mij. Ik neem het fokken met Serval helemaal niet licht op, ben er voor jou informatie al meer dan 2 jaar zoet mee. Is Serval niet goed genoeg om mee te gaan fokken omdat ze geen papier heeft ? Dikke larie een goed paard word niet gemaakt door zijn papier. Zij heeft uiterst goede kwaliteiten die ze wel degelijk op een goede manier door kan vererven met een geschikte hengst als hulp. En daar ben ik heel seccuur mee bezig. In iedergeval bedankt voor je tip zal het in mijn overwegingen meenemen.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:49

Lisjuh87 schreef:
Mijn fries heeft geen centenbak, mega conditie en benen werk tja het lijkt voor hem een eitje door het voor de koets hebben gelopen 6 jaar waarschijnlijk...mja ik zou als ik jou was goed laten informeren enzo want zo´n kwpner op een fries...je weet ook nooit wat daar uit komt ookal is de hengst zo goed...

Ik heb ook niet gezegd dat alle Friezen dit hebben en ik weet nog niet of het een KWPN-er gaat worden. Ik weeg alle plus- en minpunten goed af alvorens ik een keus ga maken ook als dat betekend dat ik het nog een jaar opschuif. Ze word pas gedekt als ik een passende hengst heb gevonden . Eneh Lisjuh.....Serval is geen Fries.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:57

Ik geef mijn mening en heb helemaal niet over jou geoordeelt, ik vraag me af waarom jij je zo snel aangevallen voelt.

Maar goed, omdat je vraagt of ik jouw pony niet goed genoeg vind wil ik het nog wel even toelichten.
Ik kan van hieruit niet zien of jouw pony goed of niet goed is, maar ik vind wel dat je met een afstammingsbewijs een veel minder grote gok neemt dan nu.
Ik heb het in mijn post hierboven al gehad over aansluiting, zo kom je veel minder snel voor verassingen te staan. Stel je zet er nu een hengst als Negro op, dan kwak je dus een stel genen in die baarmoeder waarna het flink gehusselt wordt en je maar moet zien wat het veulen van wie gaat meekrijgen.
Met een beetje pech krijg je dan een veulen met de lengte van Negro, de beenlengte van jouw merrie, met het front van Negro en de hoofd-halsverbinding van jouw merrie.
Kortom, die kan je dan 'Submarine' dopen. Ik vind dat je elk dier zo eerlijk mogelijk voor zijn doeleinden moet fokken en dat wordt in een geval als dit wel veel moeilijker.