Sammie schreef:Je kijkt niet alleen naar het uiterlijk, maar naar andere punten. Heeft jou merrie haast geen hals, neem dan een hengst die dat wel heeft. Naar zulke dingen moet je kijken. Verder raad ik je aan het boek van veulen tot volwassen paard te kopen. Hier staan een hoop handige tips in!
Dat is niet gelijk de manier waarop ik het zou doen. Ik vind namelijk dat je moet verder kijken. De hengst mag misschien die hals niet hebben, maar het kan wel verder in zijn familie verankerd zitten. En dan heb je dus een probleem.
Kijk dus wat de hengst voortbrengt en kijk naar je merrielijn. Pluis de moederlijn van de hengst ook volledig uit. Dan pas kan je een goed beeld krijgen van wat eventueel een goede hengst is.
Toevallig heb ik een van onze collegabokkers mijn merries laten uitzoeken. Deze persoon noemde een hengst op voor een van mijn merriees waarvan ik vorig jaar al helemaal gek van was. Kijk dat is dan mooi meegenomen.
Vraag zeker advies, maar vergeet je eigen gevoel niet uit te schakelen. Probeer van iedereen wat te leren en kies de punten die jou aanspreken uit. Wees daar heel kritisch in. Toevallig heb ik de mazzel dat ik wat mensen in mijn omgeving heb die in mijn ogen veel verstand van fokken hebben en daar leer ik veel van. Maar let ook op dat je veel kan leren van die mensen maar volg niet klakkeloos hun advies op. Denk er goed over na, dan word je er wijzer van en kan je begrijpen waarom een keuze word gemaakt. Ook kan je dan voor jezelf leren te beargumenteren waarom je wel voor de keuze bent of juist niet. Door de massa niet te volgen maar kritisch te zijn bij alles en iedereen krijg je leermoment op leermoment.
Maar een van die personen vertelde mij ook ooit: De meest weloverwogen hengstenkeuze heeft regelmatig het meest slechte veulen gegeven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-04 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt