advies bij fokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyLady

advies bij fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:21

Ik loop al een tijdje met het idee rond om misschien een veulen met mijn merrie te fokken. Lachen Aangezien ik zelf totaal geen (goed) inzicht heb in wat er foktechnisch het beste bij mijn merrie en mijn wensen zou passen heb ik hier een vraag:
Ik heb eens gelezen dat je allerlei papieren van je paard (paspoort, stamboek en ook foto's) naar iemand kan sturen/brengen en dat diegene tegen een bepaald bedrag dan alles helemaal uitpluist en je uiteindelijk advies geeft, welke hengst het beste bij je merrie past.

Heeft iemand hier ervaring mee? Pling

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:09

Ik denk dat zo een advies altijd relatief is en dat je zelf een hengst moet zoeken die voor jou en je merrie past.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:18

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:19

Citaat:
kijk ook eens hier:
http://www.paardenfokken.nl/

Dat was een goed tip! OK dan!

Citaat:
Ik denk dat zo een advies altijd relatief is en dat je zelf een hengst moet zoeken die voor jou en je merrie past.

Ik kan wel alleen naar het uiterlijk van een hengst kijken, maar dan kom ik er al helemaal niet uit...
Ik ben echt op zoek naar iemand die mij daar goed in kan adviseren, ook gezien welk doel ik heb met mijn 'veulen'.

Weet verder niemand hier iets over???? Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:43

ik weet wel iemand die dat kan..maar die zit nie op bokt en die vraagt er geen geld voor!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:23

LesleyLady schreef:
Ik kan wel alleen naar het uiterlijk van een hengst kijken, maar dan kom ik er al helemaal niet uit...
Ik ben echt op zoek naar iemand die mij daar goed in kan adviseren, ook gezien welk doel ik heb met mijn 'veulen'.

Je kijkt niet alleen naar het uiterlijk, maar naar andere punten. Heeft jou merrie haast geen hals, neem dan een hengst die dat wel heeft. Naar zulke dingen moet je kijken. Verder raad ik je aan het boek van veulen tot volwassen paard te kopen. Hier staan een hoop handige tips in!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:25

Vraag Ceasario maar eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:25

Sammie schreef:
Je kijkt niet alleen naar het uiterlijk, maar naar andere punten. Heeft jou merrie haast geen hals, neem dan een hengst die dat wel heeft. Naar zulke dingen moet je kijken. Verder raad ik je aan het boek van veulen tot volwassen paard te kopen. Hier staan een hoop handige tips in!

Dat is niet gelijk de manier waarop ik het zou doen. Ik vind namelijk dat je moet verder kijken. De hengst mag misschien die hals niet hebben, maar het kan wel verder in zijn familie verankerd zitten. En dan heb je dus een probleem.

Kijk dus wat de hengst voortbrengt en kijk naar je merrielijn. Pluis de moederlijn van de hengst ook volledig uit. Dan pas kan je een goed beeld krijgen van wat eventueel een goede hengst is.

Toevallig heb ik een van onze collegabokkers mijn merries laten uitzoeken. Deze persoon noemde een hengst op voor een van mijn merriees waarvan ik vorig jaar al helemaal gek van was. Kijk dat is dan mooi meegenomen.

Vraag zeker advies, maar vergeet je eigen gevoel niet uit te schakelen. Probeer van iedereen wat te leren en kies de punten die jou aanspreken uit. Wees daar heel kritisch in. Toevallig heb ik de mazzel dat ik wat mensen in mijn omgeving heb die in mijn ogen veel verstand van fokken hebben en daar leer ik veel van. Maar let ook op dat je veel kan leren van die mensen maar volg niet klakkeloos hun advies op. Denk er goed over na, dan word je er wijzer van en kan je begrijpen waarom een keuze word gemaakt. Ook kan je dan voor jezelf leren te beargumenteren waarom je wel voor de keuze bent of juist niet. Door de massa niet te volgen maar kritisch te zijn bij alles en iedereen krijg je leermoment op leermoment.

Maar een van die personen vertelde mij ook ooit: De meest weloverwogen hengstenkeuze heeft regelmatig het meest slechte veulen gegeven Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-04 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 21:26

Citaat:
ik weet wel iemand die dat kan..maar die zit nie op bokt en die vraagt er geen geld voor!!!

Je maakt mij wel nieuwsgierig, kan je misschien een pbtje sturen met adres/telefoonnummer.... Bloos

Verder helemaal niemand die hier echt ervaring mee heeft??? Scheve mond

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:51

Misschien ietsje meer tijd, je kunt niet verwachten dat heel FA bokt gelijk in jou topic reageert, mensen hebben nog meer te doen Lachen

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 22:11

Citaat:
Misschien ietsje meer tijd, je kunt niet verwachten dat heel FA bokt gelijk in jou topic reageertmensen hebben nog meer te doen

Spreek jij altijd voor anderen???? Beetje laag van je om zo te reageren, je hoeft niet alles wat je denkt in een topic te zetten.... Lachen Schijnheilig

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:50

Mensen hebben toch echt nog meer te doen dan alleen maar op bokt rond te kijken. Lachen

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:20

Sammie ik geloof heus wel dat je het goed bedoeld, maar ik geloof ook dat ieder dat voor zich zelf wel uit kan maken.
Lesleylady is gewoon erg enthousiast en nieuwsgierig.