Nrps hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Nrps hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:11

volgend jaar wil ik mijn merrie misschien laten dekken door ene nrps hengst, dit omdat ik het gewoon leuke allround paarden vind, ik zoek een nrps'er die in de buurt van utrecht staat zodat ik hem een beetje makkelijk kan bereiken.. paardje van rond de 1.60. weet iemand een leuke hengst?zou het leuk vinden als ik reacties krijg!dank jullie OK dan!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:46

Moet hij groter fokken of niet? Karakter? Op welke punten moet de hengst de merrie verbeteren?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:52

het liefts wel groter fokken ja, mijn merrie is 1.47, het liefst een beetje hengst met een niet zo'n opgefokt karakter, mijn merrie is eg heet, kleur alles toegestaan maar t liefste geen schimmel, het liefste eenhengst met goede benen, mijn merrie heeft steile voeten.. dat was het wel denk ik zo'n beetje Lachen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:57

Weet niet wat je budget is maar Sultano is een goede allroundhengst met een rustig koel karakter en hij fokt zeker vergrotend. Haha! Solied is ook een mooie en voor zover ik kan zien een rustige hengst. Dat is een zoon van Sultano uit een Gabor moeder. Eigenaar is een bokker onder de naam solied. Al is hij de laatste maanden niet echt actief. Stuur anders eens een PBtje. Dan heb je nog Rubiquil maar die is niet echt goedkoop. Disconto is ook een goede hengst maar de disconto' die ik heb gezien zijn niet echt koele kikkers eerder aan de hete kant. Cantos is ook een goede hengst en rustig maar ook niet echt goedkoop meer.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:44

petraaken schreef:
Cantos is ook een goede hengst en rustig maar ook niet echt goedkoop meer.

Cantos is inderdaad niet goedkoop geloof 1000 euro.
Zekers een goede hengst, kan goed springen en dressuur gaat hem ook prima af.
Rustig: bij tijden, net hoe zijn koppie staat, hij voelt zich soms aardig hengst, alleen is hij goed te rijden ( binnen), buiten moet hij toch echt gelongeerd worden want hij ziet overal spoken en raakt overspannen als hij veulens ziet. Maar verder een SUPER hengst.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:46

Vajramani schreef:
Cantos is inderdaad niet goedkoop geloof 1000 euro.
Zekers een goede hengst, kan goed springen en dressuur gaat hem ook prima af.
Rustig: bij tijden, net hoe zijn koppie staat, hij voelt zich soms aardig hengst, alleen is hij goed te rijden ( binnen), buiten moet hij toch echt gelongeerd worden want hij ziet overal spoken en raakt overspannen als hij veulens ziet. Maar verder een SUPER hengst.

Dat laatste wist ik dus niet. Weer wat bijgeleerd dus.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:41

EASP ers zijn ook veel zijdig!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 18:11

bedankt, ik zoek meer iets in een lagere prijsklasse.. :0 heb niet zoveel centjes.. iets van rond de 300-400 euro!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:18

dat word lastig dan om een rijpaardhengst bij je merrie te vinden. op www.nrps.nl staan ook hengsten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:28

Zoek uit waar een hengstenhouder zijn jonge hengsten ingeschaard heeft (rond Utrecht weet ik nog wel wat weilanden Schijnheilig ) en gooi je merrie daar even bij.
Kost niks!
Voor E 3-400 kun je beter een pony gaan zoeken.

Weet je wel dat het niet ophoudt bij die E 3-400? Dierenartskosten, scannen (anders ben je helemaal blij, en heb je nog geen veulen Schijnheilig ), en alle bijkomende kosten.

Denk er nog eens goed over na. Voor dat geld heb je ook geen ggk hengst trouwens... de jonkies beginnen al bij E 800 en zelfs Equador (niet de duurste!) is nog E 550 EX. Plus kosten, natuurlijk.

Verkoop je pony en koop een grotere zou ik zeggen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:11

weet iemand die waarschijnlijk zelf n veulen heeft gefokt? door een redelijk goedkope hengst wat hij of zij totaal ongeveer kwijt was? bedankt alvast! xx

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:24

Je mag rekenen op een 700 euro voor de dekking en de bijkomende DA kosten en dan mag het nog niet slecht gaan om haar drachtig te krijgen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:53

De NRPS-hengsten zitten zeker niet allemaal op 800 euro hoor Missouri Knipoog
Er zijn een aantal uitschieters als Rubiquil, Cantos en Casantos(ook allemaal KWPN-gekeurd), maar een groot deel blijft wel rond de 500-600 euro zitten. Sommige hengsten zitten daar zelfs wel onder, Bachelor(burggraaf x krimh) bijvoorbeeld.

Alles bij elkaar loopt het flink op met oa stallingskosten en dierenartskosten. Ik heb tijdens de dracht en de periode dat het veulen erbij liep op het scannen en opvoelen na geen veeartskosten gehad, maar toen het veulen gespeend was stond mijn merrie na vier weken met uierontsteking...(kreeg gister de rekening 355 euro! Bloos )

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 18:06

jeetje das weer minder! maar ik heb er egt wel geld voor over en hoop dat ze snel draagt, maar omdat ik weet dat er veel kosten allemaal bijkomen zoek ik niet zo'n dure hengst.. snappen jullie? Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:37

Dat was zeker minder Scheve mond

hoe is je merrie gefokt en wat voor eisen stel je aan een hengst Verward

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:31

Van een ander topic van je:
Barb77 schreef:

én de toevoeging van dat topic
[FA] ik zoek n dekhengst voor mn pony *zucht smiley*

Bedenk eerst nou eens wat je wil (meer dan alleen "ik wil een veulen") en wat je ermee wil doen als het geboren is, en áls je dan toch per sé zelf een veulen wil fokken, laat je dan niet zo enorm beperken door locatie en budget, maar zoek gewoon een geschikte hengst voor jouw merrie.
Én, als je dan toch (weer Tong uitsteken ) fokadvies wil vragen, zou het ook makkelijk zijn een foto van je merrie te plaatsen, zodat Bokkers haar bouw mee kunnen nemen in de advisering van een hengst, en niet alleen jouw factoren goedkoop en dichtbij....

Ik was trouwens voor mijn beide merries (per merrie) minstens € 400 aan dierenartskosten kwijt voor inseminatie, verblijf op de kliniek, bijkomende kosten, niet in 1 keer drachtig, enz. enz. En dan heb ik nog geen cent voor de hengst erbij geteld....

staljaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:58

Hoi,

ik heb mijn merrie een heet hoofd van RexMagnaxx laten dekken door een hannoveraan Graphitan = Graphit x Argentan en koste maar 500 gulden 3 jr geleden. en het was een goedgekeurde hengst ZFDP! Hij staat bij Klomphaar in Laren, hij heeft ook de kwpn hengst Boreas staan. ook niet te duur..
Het veulen is nu een 2.5jr merrie en een heel mooi type en rustig van karakter kan apart lopen en springen (heeft ze niet vd moeder) mooi hoofdje en mooie hals (zo als de hannoveranen hebben) dus ze zijn er wel hoor goedgekeurde en goedkope hengsten met nog eens een super afstamming! succes verder !

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:31

Hoi, moet je eens bij www.denieuweheuvel.com kijken.
Ze zijn daar betaalbaar en hebben leuke hengsten.

Ik had zelf een veulen van Bachelor NH dekking koste toen 750 gulden. Dat was in 2000.

Hengst is 1,70 (Burggraaf x Bacarat ox) zz springen, bruin.
prestatie-sport (springen) keur.
De veulens die ik ken zijn allen leergierig en onwijs makkelijk en zeker niet bang.
Vorig jaar was de beste merrie in de pavo cup een bachelor.

Afbeelding

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 18:18

jeetje wat n beauty!!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:46

hooiiii!!!

Jammer dat je een paard eruit wil krijgen Tong uitsteken want wij hebben 2 hele leuke lieve hengsten op stal die goed fokken en het goed in de sport doen!
Moran oxloopt L-SGW,L-SPR,M2-DRESS(bij paarden) en Z-springen bij pony’s.Hij is 1.53 m dus dat scheelt maar heel weinig met jouw pony!:P

enn we hebben ook Edgar!! die is echt zoowww lief op stal en ook bij merries!echt een geweldig karakter en nu ZZ-spr , Z-sgw en L1-dress!Hij is echt te lief!Als ik op concour ga met hun staat mijn pony (merrie) altijd naast ed...en ze zijn gewoon dikke vriendjes zonder dat zij hengstig word en wild ofzow !echt mn kleine toppertje..want klein is ie wel >> 1.41 m!
[/img][/list]

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:26

Even over de kosten, mijn merrie werd thuis geinsemineerd. Ik betaalde voor het scannen, nog in guldens 125. Bij onze DA kon je kiezen of je betaalde iedere keer 25 gulden, of je koos voor een contract eenmalig 125 gulden en dan kon je onbeperkt komen scannen.
Ik was dus 125 gulden plus het dekgeld en verzenkosten kwijt. En had verder geen andere kosten.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:53

bij mijn merries had ik ook geluk. In een ker vol bijde. Dus ook maar paar keer scan kosten. Soms zie je van die probleem merries.
Hengstig spuiten, spoelen, scannen etc etc en dan zijn ze na een heel dekseizoen nog niet drachtig. Dan baal je wel.