Turbo Magic op wacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoireIdylle

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Barneveld

Turbo Magic op wacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 15:55

KWPN
27-09-2004: uitslag afstammelingenonderzoek
De hengstenkeuringscommissie rijpaarden is de afgelopen weken verschillende dagen op pad geweest om veulens te inspecteren van de vorig jaar ingeschreven hengsten. Inmiddels zijn de rapporten opgesteld en zijn de beslissingen van de hengstenkeuringscommissie ook door het Algemeen Bestuur vastgesteld.

Op grond van de rapportage wordt Turbo Magic (Cabochon x Cocktail x Kaiserstern xx) op wacht gezet. De volgende hengsten blijven gehandhaafd voor de fokkerij:

Berlin (Cassini I x Caretino x Fernando)
Casantos (Cantos x Cassini I x Ahorn Z)
Ovidius (Aldatus x Ahorn x Lucky Boy xx)
Paganini (Havidoff x Statuar x Galopin)
Prestige VDL (Silvano N x Goodtimes x Ahorn Z)
Sam R (Mermus R x Abgar xx x Wagner)
Scandic (Solos Carex x Amiral x Michelangelo)
Sibon W (Heartbreaker x Oula Owl xx x Calypso I)
Solitair (Voltaire x Libero H x Ulster)
Special D (Métall x Zandigo x Ufarno)
Tadmus (Calvados x Concorde x Wisconsin)
Tango (Jazz x Contango x Amor)
Tenerife VDL (Raphael x Ahorn x Lucky Boy xx)
Timeless (Goodtimes x Watzman x Pilot)
Tolando (Krack C x Rubinstein x Sultan)

De volledige rapportage wordt gepubliceerd in de eerstvolgende uitgave van “In de Strengen”


Wat betekent zoiets voor de waarde van de afstamellingen? En wat gebeurt er verder met zo'n hengst?

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:03

Ja, zijn eerste groep nakomelingen hadden het niet zo best gedaan las ik, een opmerking hierbij is dat hij wel beneden gemiddelde merrie's tot zijn beschikking heeft gehad, met een matige merrie moet je het maar doen als jonge onervaren hengst.......echte kansen heb je dan ook niet gehad als hengst

Het kan dat het wachten Haha! nog wordt opgeheven, n.a.v. de resultaten van de jonge dieren als ze 3 zijn, of 4 of 5 (leeftijd weet ik niet precies) en dat hij dan als nog de "stempel"goedgekeurd mag dragen, maar ondertussen is er natuurlijk geen hond die nog interesse in hem heeft, zo gaat dat nu eenmaal, dus mijn vermoeden is dat hij nu als sportpaard verkocht zal gaan worden, als later blijkt dat zijn nakomelingen toch goed worden bevonden dan zou hij weer kunnen gaan dekken, maar in de praktijk komt er weinig van terecht, jammer hoor, maar goed het KWPN beslist...
Laatst bijgewerkt door WWWiske op 28-09-04 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

hANKY
Berichten: 120
Geregistreerd: 25-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:05

Echt jammer dat Turbo Magic op wacht staat het is echt een mooie hengst alleen jammer dat de veulens niet zo zijn

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:00


petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 07:53

WWWiske schreef:
Ja, zijn eerste groep nakomelingen hadden het niet zo best gedaan las ik, een opmerking hierbij is dat hij wel beneden gemiddelde merrie's tot zijn beschikking heeft gehad, met een matige merrie moet je het maar doen als jonge onervaren hengst.......echte kansen heb je dan ook niet gehad als hengst

Het kan dat het wachten Haha! nog wordt opgeheven, n.a.v. de resultaten van de jonge dieren als ze 3 zijn, of 4 of 5 (leeftijd weet ik niet precies) en dat hij dan als nog de "stempel"goedgekeurd mag dragen, maar ondertussen is er natuurlijk geen hond die nog interesse in hem heeft, zo gaat dat nu eenmaal, dus mijn vermoeden is dat hij nu als sportpaard verkocht zal gaan worden, als later blijkt dat zijn nakomelingen toch goed worden bevonden dan zou hij weer kunnen gaan dekken, maar in de praktijk komt er weinig van terecht, jammer hoor, maar goed het KWPN beslist...


wie zegt dat hij bij verkoop voor de sport nog hengst is? Tegenwoordig is het mode om hengsten te ruinen als ze verkocht worden voor de sport.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 07:59

Magic stables is er niet blij mee (van www.magicstables.nl )


28-9-2004

Turbo Magic is niet meer beschikbaar voor de fokkerij
Turbo Magic is door het KWPN op wacht gezet nadat de commissie de 13 gepresenteerde veulens (van matige merries volgens de commissie) hebben beoordeeld. De beoordeling van zowel exterieur als beweging waren dermate negatief dat de hengst een slechte invloed op de fokkerij zou hebben.

Het KWPN heeft zelf kennelijk weinig vertrouwen in het veel geprezen systeem van de verwachtingswaarden. Turbo Magic heeft met een dressuurindex van 169 een van de hoogste scores maar dat speelt kennelijk geen rol.

Misschien heeft het tegenvallende resultaat (12e) van Turbo Magic in de PAVO Cup, waarbij hij niet door zijn vaste ruiter Edward Gal kon worden voorgesteld, een niet onbelangrijke rol gespeeld bij deze beoordeling.

De fokkers waren zelf enthousiast over de veulens en ook dit jaar hebben velen Turbo Magic benut. Wij vonden zelf dat er zeker een aantal fraaie, goed ontwikkelde en goed bewegende veulens bijliepen.

De hengst staat nu op wacht, is niet meer beschikbaar voor de fokkerij en zal zijn carrière waarschijnlijk in de sport moeten ontwikkelen.

We hopen voor de fokkers dat de veulens zich zullen ontwikkelen tot goeie sportpaarden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:30

Marjolein schreef:
Magic stables is er niet blij mee (van www.magicstables.nl )


De beoordeling van zowel exterieur als beweging waren dermate negatief dat de hengst een slechte invloed op de fokkerij zou hebben.

Het KWPN heeft zelf kennelijk weinig vertrouwen in het veel geprezen systeem van de verwachtingswaarden. Turbo Magic heeft met een dressuurindex van 169 een van de hoogste scores maar dat speelt kennelijk geen rol.



weinig vertrouwen in het veel geprezen systeem van de verwachtingswaarden

Daar gaan de meeste het schip mee in.

Ze komen er achter of nooit Huilen ,dat 1 +1, in de fokkerij ,niet logischerwijs 2 is. Ach gut

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:39

-1 plus 1 is nog altijd 0, maar goed dat is dus niet voldoende

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:55

Marjolein schreef:
Magic stables is er niet blij mee (van www.magicstables.nl )


Het KWPN heeft zelf kennelijk weinig vertrouwen in het veel geprezen systeem van de verwachtingswaarden. Turbo Magic heeft met een dressuurindex van 169 een van de hoogste scores maar dat speelt kennelijk geen rol.

Inderdaad, dat speelt GEEN rol (zou me ook wat moois wezen).
Die hogeindex heeft hier totaal geen invloed meer. Daar heeft hij al gebruik (of misbruik) van gemaakt in de 1e bezichtiging.

Als die index leidend moet zijn bij het goedgekeurd worden / of goedgekeurd blijven van een dekhengst dan heb ik er nog wel een paar in de aanbieding.
De hengstveulens worden bij mij standaard geboren met een index zo tegen de 170.
Maar dan ga ik toch niet blèren dat het systeem niet werkt als mijn hengst sneuvelt in de 3e ronde???

Waarschijnlijk heeft hij DANKZIJ die index 2 jaar mogen dekken.
Zónder die index was ie wellicht nooit aangewezen..................

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:24

Marjolein schreef:
Magic stables is er niet blij mee (van www.magicstables.nl )
De hengst staat nu op wacht, is niet meer beschikbaar voor de fokkerij en zal zijn carrière waarschijnlijk in de sport moeten ontwikkelen.


Wordt hij geruint?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:29

Sammie schreef:
Wordt hij geruint?


Aanbieden voor erkenning in Duitsland en het probleem is opgelost.
Alleen wanneer je gelooft in je hengst i.p.v. "dekgelden"

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:09

ceasario schreef:
Aanbieden voor erkenning in Duitsland en het probleem is opgelost.
Alleen wanneer je gelooft in je hengst i.p.v. "dekgelden"


of bij het AES, NRPS;

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:32

Ik kan me best voorstellen dat ze er ziek van zijn. Ze hadden er denk ik zelf hoge verwachtingen van en dan krijg je dit.
Dan laat ik het in het midden of het terecht is of niet.