De harde werkelijkheid; lage kwaliteit fokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:32

Citaat:
Jij hebt het hier duidelijk over iets heel anders dan waar het topic over gaat.
Bij paarden geldt keuringsucces is leuk voor die dag, maar je kan er verder niets mee.
Ik ken trouwens geen keuringen voor paarden die Europees open of alle sekties heten.

Je hebt geheel gelijk... een topveulen betekent hoge kwalitieit van fokkers. Topic gaat over lage kwaliteit......

denk dat een veulen dat op meerdere keuringen een succes was meer opleverd dan een veulen dat altijd maar achteraan staat... in zoverre kan je er wel degelijk iets mee + bevestiging dat je goed bezig bent als fokker, anders stond je niet voorop lijkt me...

en sectie kent het KWPN ook wel, mischien een andere benaming, fokrichting:
sectie tuigpaarden
sectie rijpaarden met als sub type springen of type dressuur
sectie gelderse

mischien een idee zo'n europees open voor alle warmbloedpaarden in europa...


maar eh heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag: over welke tijd jij het had.... moet je er niet overheen praten Clown Haha!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:43

Hobbyfokker heeft hier een duidelijk punt, vind ik. De merries in de jaren 60 en 70 werden gewoon nog voor de ploeg gezet. Zolang is dat dus nog niet geleden. Naast het werk op het land hadden ze vaak nog een veulen aan de voet dat tussen het werk door werd gezoogd.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:03

Precies en ik denk dat die boeren echt wel weten wat een goed paard is.

Alleen de tendens is dat heel veel mensen zonder achtergrond gaan fokken met paarden.
En dat verschil in denken heb ik bewust mee gemaakt sinds ik terug ben van Holstein.

Ik denk dat de kwaliteit goed is in de breedte.

Maar ook in de fokkerij heb je een onderkant en dat is niet alleen bij het KWPN, maar ook bij de friezen etc.

En ik weet bijna zeker dat de meeste paarden een goede plek krijgen, waar het dier op dat moment geschikt voor is.

En dat is bij iedereen weer anders, daar kunnen wij met z'n allen geen oordeel over vellen.

hobbyfokker
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:48

Alane schreef:
welke tijd is of was dat dan?
want dan vraag ik me af waar men voor fokte.....ik bedoel de selectie voor het boerenwerk haal je weg... en tegenwoordig fokt men op prestatie...en die tijd daar tussen fokte men fokpaarden en als ze dachten dat die niet goed genoeg waren dan gingen die de sport in... Verward
ben echt de weg kwijt...


Er was destijs een selectie: als een paard in het werk niet voldeed, dan ging dit paard weg en werd er niet mee gefokt. Het niet voldoen bestond o.a. uit werkwilligheid, inzet, karakter en gezondheid. Een boer kon het zich niet permiteren om een paard op stal te hebben die de helft van het jaar kreupel was. Hij kon het zich ook niet permiteren dat een paard alleen een lege wagen wilde trekken, doch indien de wagen volgeladen was met hooi oid tegen de baas zij: doe het zelf maar, dit is me te zwaar.
Laat werkwilligheid, inzet en karakter nou het onderscheidend vermogen in de sport zijn tussen een goed paard en een topper!
Onze voorvaderen waren daar dus al dagelijks mee bezig om daar op te selecteren!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:57

@hobbyfokker: jou snap ik wel maar ik bedoel de tijd waar Sarabande het over heeft..
Citaat:
Vroeger zeiden boeren van een fokproduct dat niet goed genoeg was om mee te fokken, dan kan het altijd nog de sport in.

Citaat:
Trouwens ik had het over de tijd na de landbouwpaarden, want in die tijd was er nog niet zo veel naar de sport te schuiven
en dat gaat niet over de landbouwpaarden maar de periode daarna en ik vraag me dus welke periode dat was en wat men met die paarden deed....

irmaz

Berichten: 4896
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:57

Alane schreef:
@hobbyfokker: jou snap ik wel maar ik bedoel de tijd waar Sarabande het over heeft.. en dat gaat niet over de landbouwpaarden maar de periode daarna en ik vraag me dus welke periode dat was en wat men met die paarden deed....


Ik denk de tijd van ongeveer 70-80-er jaren, veel boeren fokten toen nog hobby-matig een paar veulentjes per jaar, maar reden vaak zelf niet. Het enige wat met deze paarden werd gedaan was naar de keuring gaan en was het paard daar niet goed voor gebouwd, dan werd deze verkocht op de markt of aan een landelijke ruiter die er over het algemeen zelf niet mee fokte, zo verdwenen paarden met een exterieur"fout" richting "de sport" (noemde men dit niet de plaatjesfokkerij?)

Tegenwoordig zie ik meer het tegenovergestelde, bij de (penny)ruiters van tegenwoordig die een merrie hebben die niet snel genoeg gaat in de sport of geblesseerd raakt wordt er makkelijker over gedacht om een veulen te fokken, neem maar een eens kijkje op maneges en pensionstallen hoeveel veulens daar tegenwoordig lopen. Ik heb het hier dus niet over serieuze fokkers, maar gelegenheidsfokkers.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:21

irmaz schreef:
Ik denk de tijd van ongeveer 70-80-er jaren, veel boeren fokten toen nog hobby-matig een paar veulentjes per jaar, maar reden vaak zelf niet. Het enige wat met deze paarden werd gedaan was naar de keuring gaan en was het paard daar niet goed voor gebouwd, dan werd deze verkocht op de markt of aan een landelijke ruiter die er over het algemeen zelf niet mee fokte, zo verdwenen paarden met een exterieur"fout" richting "de sport" (noemde men dit niet de plaatjesfokkerij?)

Tegenwoordig zie ik meer het tegenovergestelde, bij de (penny)ruiters van tegenwoordig die een merrie hebben die niet snel genoeg gaat in de sport of geblesseerd raakt wordt er makkelijker over gedacht om een veulen te fokken, neem maar een eens kijkje op maneges en pensionstallen hoeveel veulens daar tegenwoordig lopen. Ik heb het hier dus niet over serieuze fokkers, maar gelegenheidsfokkers.


Je zegt in andere bewoordingen precies wat ik ook zei.

Resumerend, we zijn weer terug bij de noodzaak van een gezonde fokkerij waar moeder zowel als vaderdieren moeten bewijzen op het gebied van prestatie, gezondheid en karakter datgene te kunnen waar hun kinderen voor bestemd zijn, net als vroeger dus.

Helaas zijn er nog veel mensen als jouw voorbeeld, we zien het hier op bokt ook vaak voorbij komen. Eerlijk advies geven heeft geen zin, dan komen er direkt een hele rits verontwaardigde reacties van
als ze nou selluf graag een veulentje wil, dan mag dat tog Verward

Dees

Berichten: 18946
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:46

Nou, bewijzen in de sport is prachtig natuurlijk, maar wat ik om me heen zie, is dat vooral de merriehouders met de zgn. 'écht beste' merries niet kennis heeft van een handige sportruiter die de merrie naar enige prestatie wil rijden, en ook beschikken ze vaak niet over enig budget daarvoor.

Zou dat dan betekenen dat ze maar moeten ophouden met fokken, omdat de merrie in kwestie geen sportmerrie is? ik dacht het niet; daarmee doen wij ons sportpaardenliefhebbers een boel geweldig genetisch materiaal tekort.
Liever een veulen uit een stamboekbeestje van Amor of Ahorn x nogwat, dan een veulen uit een sportmerrie van de afgekeurde Gabor. Ik noem maar een voorbeeld...

Gelegenheids fokkers....
Ach, de keerzijde daarvan is de fokker die inmiddels heeft ontdekt dat hij met bekende namen relatief groot geld kan scoren. Er zijn legio fokkers aan het einde van hun ambitie gewoon hun hele merrielijn kapot fokken omdat die modehengsten nu eenmaal beter verkopen. let op; KUNDIGE fokkers, die moedwillig besluiten; liever nu handel, dan over 20 jaar nog een stam. Na hun de zondvloed, kennelijk.

En iedereen die een of twee veulentjes wil fokken voor zichzelf en hun eigen gebruik, heeft mijn zegen trouwens. Hoe arrogant willen we worden, om iemand dat te ontzeggen uit naam van 'behoud van het ras'?...bleh....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:54

Ein Züchter muß oft mit Enttäuschungen leben
Erfolge, die werden so selten vergeben.
Drum mag er sich freuen der Tage des Glücks
Und sind's nur Sekunden des Augenblicks.

Als ik of wie dan ook hier advies vraagt over een eventueel passende hengst/bloedlijn voor een merrie..... dan MAG dat... net zo mag men net dat kruizen wat men wil, te koop zetten waar men wil en mee doen wat men wil... het is toch van den zotte dat je toestemming moet vragen of dat je merrie goedgekeurd moet worden door boktleden...
Zolang die persoon niet bij aanklopt voor geld..kan mij dat schelen wat hij of zij doet met zijn merrie (doel dan op fokken)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:05

Alane schreef:
Zolang die persoon niet bij aanklopt voor geld..kan mij dat schelen wat hij of zij doet met zijn merrie (doel dan op fokken)


Kijk en dat is het verschil tussen mensen die echt geinterreseerd zijn in de hele fokkerij de ontwikkeling over de brede linie en de veranderingen daarbinnen, en iemand die wel eens een veulentje wil zien opgroeien van zijn/haar merrie.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:11

is dat interesse of arrogantie?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:50

Interesse en arrogantie kunnen dicht bij elkaar liggen. Interesse in de fokkerij kan op een heel aantal niveaus komen. Zelfs jan met de pet die zijn merrie bij de hengst van de buurman laat dekken is geïnteresseerd in het veulen. Of dat hij zich verdiept heeft in hoe hij het best mogelijke veulen kan fokken is maar de vraag.

Arrogantie betekent in de letterlijke zin geen vragen stellen, oftewel niet geïnteresseerd zijn in de mening van een ander. Wat dat betreft is dus de meest arrogante fokker de fokker die tegen alle adviezen in toch zijn eigen keuze maakt. Arrogantie is dus mijns inziens iets heel goeds en hoeft interesse helemaal niet in de weg te staan.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:01

Ik denk niet dat het gaat om goed of verkeerd. Als iemand een keertje veulentje bij zijn merrie wil fokken om het zelf te houden en vervolgens te rade gaat bij iemand die er 'verstand' van heeft, vind ik dat alleen maar lovenswaardig. Het toont in ieder geval interesse en de wil om niet de gemakkelijkste weg te kiezen. Men benadert iemand (bij gebrek aan kennis en inzicht) in de hoop op een goed resultaat. Daar is volgens mij niets mis mee.
'Sport' is heel mooi, maar het gaat in eerste instantie om de natuurlijke aanleg en de genetische achtergrond. Of die aanleg ontwikkeld is, is een ander verhaal, als die er maar is.
Afgelopen zaterdag zag ik een prestatiemerrie met een model, waarbij de schrik je om het hart sloeg. Als ze een bordje om had gehad waarop had gestaan: bestemd voor de slacht, zou je het zo geloven. Maar wel prestatie.

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:17

Hoe zit het nou ook alweer Bucephalus met dat prestatie, worden ze dat door wat de kinderen in de SPORT doen of juist op KEURINGS uitslagen ? Ik vraag dit omdat het nou toevallig vermeld staat in je antwoord en ik NIET precies weet hoe het nou zit.

petraaken

Berichten: 44232
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:23

pieternel schreef:
Hoe zit het nou ook alweer Bucephalus met dat prestatie, worden ze dat door wat de kinderen in de SPORT doen of juist op KEURINGS uitslagen ? Ik vraag dit omdat het nou toevallig vermeld staat in je antwoord en ik NIET precies weet hoe het nou zit.



Ik dacht dat ze dit kregen door eigen prestaties of door de prestaties van hun kinderen. In het eerste geval is dat het prestatie sport prediktaat, in het tweede geval prestatie fok. Dit is bij het NRPS zo of dat bij het KWPN hetzelfde is weet ik niet.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:27

@Pieternel: als een merrie tenminste drie nakomelingen heeft (paarden, geen pony's) die Z1 hebben gelopen + 1 WP (dressuur of springen) wordt ze prestatie op aanvraag.
Als een merrie in de sport heeft gelopen krijgt ze het sportpredikaat, als ze in het springen Z+6 en in de dressuur Z2+1 wp heeft.

Het is verwarrend, maar men zegt ook wel dat een merrie heeft gepresteerd als ze in de sport heeft gelopen. Daarmee wordt niet het predikaat bedoeld.

Prestatie is dus een fokpredikaat.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:41

Bucephalus schreef:
Ik denk niet dat het gaat om goed of verkeerd. Als iemand een keertje veulentje bij zijn merrie wil fokken om het zelf te houden en vervolgens te rade gaat bij iemand die er 'verstand' van heeft, vind ik dat alleen maar lovenswaardig. Het toont in ieder geval interesse en de wil om niet de gemakkelijkste weg te kiezen. Men benadert iemand (bij gebrek aan kennis en inzicht) in de hoop op een goed resultaat. Daar is volgens mij niets mis mee.


Precies! Bovendien doet die gelegenheidsfokker wat ervaring op. In veel gevallen blijft het misschien bij 1 of hooguit 2 veulentjes maar er zijn natuurlijk ook mensen die de smaak te pakken krijgen en bovendien de mogelijkheid hebben financieel (je moet je paarden toch ergens stallen of over faciliteiten bij huis beschikken). Iedereen moet ergens mee beginnen.. en aldoende leert men (van de fouten vaak het meest).
Er lopen denk ik meer fokkers rond die voor de "lol" begonnen zijn met een veulentje dan je denkt.. en zelfs wie van jongs af aan opgroeit als zoon of dochter van een fokker moet leren, alleen die krijgen van huis uit al vroeg informatie mee natuurlijk.

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:28

Dees schreef:
Gelegenheids fokkers....
Ach, de keerzijde daarvan is de fokker die inmiddels heeft ontdekt dat hij met bekende namen relatief groot geld kan scoren. Er zijn legio fokkers aan het einde van hun ambitie gewoon hun hele merrielijn kapot fokken omdat die modehengsten nu eenmaal beter verkopen. let op; KUNDIGE fokkers, die moedwillig besluiten; liever nu handel, dan over 20 jaar nog een stam. Na hun de zondvloed, kennelijk.

Dit zegt ook - en vooral, iets over de mensen die veulens KOPEN.
De meeste fokkers willen ook wel eens een keer iets verdienen en in ieder geval hun veulens verkopen: daarom moeten zij fokken wat de markt wil; een veulen fokken wordt anders alleen een kostenpost, terwijl de voorkeur er toch naar uitgaat het enigszins als investering te zien!
Moet trouwens zeggen dat ik nog steeds vind dat er met veel liefde wordt gefokt, en dat de meeste mensen die ik ken het een beetje 'om en om' doen: het ene jaar voor de markt, het andere jaar voor de stam.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:39

Kendra schreef:
Moet trouwens zeggen dat ik nog steeds vind dat er met veel liefde wordt gefokt, en dat de meeste mensen die ik ken het een beetje 'om en om' doen:
het ene jaar voor de markt, het andere jaar voor de stam
.
Lijkt me enigzins stug dat ze dan "zomaar" een hengst kiezen met de kans op brandhout voor de "markt"....
Ik ken fokkers die hengsten verkopen of juist merries als ze van mening zijn dat ze zelf voldoene goed "materiaal" op stal hebben staan....
En ik geloof ook niet dat alle veulens die op marktplaats of elders te koop staan allemaal of de meerderheid daarvan verkocht moeten worden omdat de fokkers van die veulens ondoordacht te werk zijn gegaan...of dat dat allemaal prut is...

irmaz

Berichten: 4896
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:24

sarabande schreef:
Helaas zijn er nog veel mensen als jouw voorbeeld, we zien het hier op bokt ook vaak voorbij komen. Eerlijk advies geven heeft geen zin, dan komen er direkt een hele rits verontwaardigde reacties van

Ik ben dus zo'n gelegenheidsfokker Bloos! . Mijn merrie was enigszins aan het tobben en dat was voor mij het moment om de knoop door te hakken en haar te laten dekken. Ik was inmiddels al een paar jaar bezig zoveel mogelijk info over allerlei hengsten te vinden en proberen uit te vinden op basis waarvan je nu uiteindelijk de hengstekeuze doet. Helaas ken ik niet veel serieuze fokkers (had bokt nog niet ontdekt Haha! ), zodat ik uiteindelijk niet veel wijzer ben geworden . Ook de hengstenhouder wist op mijn vraag: bij welke type merries past deze hengst het best, alleen te melden: Op merries met formaat. Verward

Mijn ervaring is dus: ik wilde serieus weten hoe het zat, maar kon eigenlijk nergens een serieus antwoord krijgen. Hopelijk hiet op bokt wel, want ik zou graag willen weten of mijn merrie in jullie ogen geschikt is als fokmerrie. (Eerste veulen was voor mijzelf, ik ben Anky niet, dus hoef ook geen topveulen Tong uitsteken )

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:15

irmaz schreef:
Ik ben dus zo'n gelegenheidsfokker Bloos! . Mijn merrie was enigszins aan het tobben en dat was voor mij het moment om de knoop door te hakken en haar te laten dekken. Ik was inmiddels al een paar jaar bezig zoveel mogelijk info over allerlei hengsten te vinden en proberen uit te vinden op basis waarvan je nu uiteindelijk de hengstekeuze doet. Helaas ken ik niet veel serieuze fokkers (had bokt nog niet ontdekt Haha! ), zodat ik uiteindelijk niet veel wijzer ben geworden . Ook de hengstenhouder wist op mijn vraag: bij welke type merries past deze hengst het best, alleen te melden: Op merries met formaat. Verward

Mijn ervaring is dus: ik wilde serieus weten hoe het zat, maar kon eigenlijk nergens een serieus antwoord krijgen. Hopelijk hiet op bokt wel, want ik zou graag willen weten of mijn merrie in jullie ogen geschikt is als fokmerrie. (Eerste veulen was voor mijzelf, ik ben Anky niet, dus hoef ook geen topveulen Tong uitsteken )


Mijn ervaringen met hengstenhouders zijn toch anders hoor.. ze willen best met je meedenken en een keer een poosje om de tafel gaan zitten om te kijken welke hengst bij jou merrie past. Denk ook dat dat de vraag moet zijn en niet "op welk type merrie past deze hengst". Voor wij dit jaar onze merrie lieten dekken zijn we bij 4 hengstenhouders langsgeweest voor een fokadvies. Als jij dan zelf een bepaald idee hebt en dat komt terug bij die hengstenhouders of de keuzes van hengstenhouders komen overeen word het al wat makkelijker allemaal.

Je moet natuurlijk ook eerst kijken wat je voor veulen bij je merrie wilt. Wat wil je proberen te verbeteren bijvoorbeeld. Als je een merrie van 1.64 hebt wil je dan een veulen dat op termijn groeter word? Dan zul je een hengst moeten zoeken die groter fokt. Maar neem aan dat je zover al wel was met je informatie... Lachen

irmaz

Berichten: 4896
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:42

toscana schreef:
Je moet natuurlijk ook eerst kijken wat je voor veulen bij je merrie wilt. Wat wil je proberen te verbeteren bijvoorbeeld. Als je een merrie van 1.64 hebt wil je dan een veulen dat op termijn groeter word? Dan zul je een hengst moeten zoeken die groter fokt. Maar neem aan dat je zover al wel was met je informatie... Lachen


Haha! merrie is 1.72m

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:55

Dat maakt het makkelijker dus om een hengst te kiezen. Hoef je niet bang te zijn dat je een "ondermaats" veulen krijgt. Kan natuurlijk wel kleiner worden dan de merrie maar niet te klein dat hij onder de 1.60 ofzo komt.

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:41

Alane schreef:
Lijkt me enigzins stug dat ze dan "zomaar" een hengst kiezen met de kans op brandhout voor de "markt"....
Ik ken fokkers die hengsten verkopen of juist merries als ze van mening zijn dat ze zelf voldoene goed "materiaal" op stal hebben staan....
En ik geloof ook niet dat alle veulens die op marktplaats of elders te koop staan allemaal of de meerderheid daarvan verkocht moeten worden omdat de fokkers van die veulens ondoordacht te werk zijn gegaan...of dat dat allemaal prut is...

Het ging er ook niet om dat het brandhout is - juist niet! Maar als je op een bewezen springstam een paar keer een echte dressuurhengst zet met geen enkele verwantschap, krijg je best vaak goede paarden! Maar je fokt dan eigenlijk een F1 product......het 'eind' van je originele stam.
Het is dus absoluut niet ondoordacht, maar het fokdoel is net even anders.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:49

@Kendra: denk dat we beide een andere voorstelling/idee hebben van brandhout Haha!
Brandhout is het laatste stadium van een boom. en ik bedoelde dus niet rommel...