Mijn instructrice en ik vragen ons eigen iets af en misschien dat hier iemand het weet.
(ik hoop dat ik het goed formuleer, ik probeer het nu al voor de twaalfde keer op te schrijven
)Hoeveel mag de aanschafprijs van een twenter (ruin) ongeveer zijn, als het dekgeld van de (goede bekende) vader bekend is?
dit is heel moeilijk

kleine uitleg:
(Twenter is een ruin vader is Gribaldi, het dekgeld van gribaldi is 950 euro, hoeveel mag de twenter ongeveer kosten.)
of heeft het ook allemaal met kleur te maken enz?

het ligt ook heel erg aan de moederlijn. Is het een paardje wat uit een zeer goede moederlijn komt dan kan de prijs vrij hoog liggen. Ik bedoel dan dat de moederlijn bijv. keur pref. prest. is al meerdere generaties lang. De verwachtingswaarde ligt dan gemiddeld hoger dan bij een minder intressante moederlijn. En ja, als ik erover nadenk blijft het antwoord: wat een gek ervoor wil geven. En de kleur maakt in feite niets uit, de een wil een bruine, die wil een zwarte en weer een ander heeft liever een vos. Het is maar wat jouw het meeste aanstaat.
Daar kun je dan het beste iemand voor meenemen die al de nodige paardjes heeft op zien groeien (fokker?!) en dus weet wat hij kan verwachten. De beweging van een veulen is ook behoorlijk goed te beoordelen, je kunt zeker een scheiding trekken tussen goed en slecht bewegende veulend. Daarnaast bepalen predikaten in de moederlijn en behaalde prestaties van familie ook een rol (halfbroers/zussen uit de moederlijn die goed gepresteerd hebben?
bij de vraagprijs). Kleur zou zoals eerder gezegd geen rol mogen spelen, maar over het algemeen is er meer vraag naar donkere paarden en is daar dus de vraagprijs vaak hoger van. En natuurlijk moet het paard jou ook aanspreken...
!