De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:33

Sjuimpje schreef:
Kwaliteit ja...
Als ik hier lees dat we vooral maar veel moeten fokken zodat we meer kans hebben op een goede dan lopen de rillingen mij over de rug.

Je kunt ook dingen beetje overdrijven. Maar mensen die willen fokken moeten kunnen fokken. Daarnaast klopt niet dat je alleen met paarden met predicaten goede veulens kunt fokken. Dat is echt onzin! Als je die merries uitsluit (wat overigens onmogelijk is) dan garandeerd dat echt niet tot kwaliteitsverbetering. Daarnaast is het wel zo dat je in de sport vaak "toevalstreffers" ziet presteren ipv alleen maar paarden uit een zeer predicaatrijke stam. Dat ik wat ik ermee bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:39

Ruchet schreef:
Ik geef zeker de voorkeur aan een sportpredikaat, wij hebben een aantal keurmerries staan die ik eigenlijk geen Z parcour zie springen, dus dan fok ik absoluut liever met een sportmerrie.

Als ik een fokmerrie zou kopen dan zou ik zeker naar de predikaten in de merrielijn kijken, maar ik koop eigenlijk alleen springpaarden , het papier maakt me dan niet zoveel uit. (als ze maar kunnen jumpen)



Ik vergelijk het sport met het prestatiepredikaat. En ik kies dan om mee te fokken liever het prestatiepredikaat!

Als ik tussen keur en sport moet kiezen, mbt dressuur. Dat doe ik de aanname dat de inspecteurs hun werk goed hebben gedaan en dat die merrie dus voldoende beweegt en voldoende in het type staat op op Z nivo te presteren. En dus het sportpredikaat makkelijk moet kunnen halen.
Maar met springen is dat een ander verhaal. Voor dressuur hoeft een paard niet mooi te zijn of apart te bewegen om het sportpredikaat te behalen. Een goede ruiter erop die gelijk Z mag starten en het predikaat is al vrij vlot binnen.
En hoeveel is dan het predikaat sport nog waard...............Verward:?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:41

Ik durf te beweren dat de kans op een goed veulen uit een merrie met een bovengemiddeld exterieur en PROK rapport groter is, dan uit een simpele stamboekmerrie welke niet goed is op de foto.

Toevalstreffers hou je altijd, wil je gokken of fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:43

Sjuimpje schreef:
Ik durf te beweren dat de kans op een goed veulen uit een merrie met een bovengemiddeld exterieur en PROK rapport groter is, dan uit een simpele stamboekmerrie welke niet goed is op de foto.

Toevalstreffers hou je altijd, wil je gokken of fokken?


Je schets de boel wel heel zwart wit hier. Dat is wel duidelijk als je het op die manier schets.

Maar de oplossing voor de grijze massa.............................vind die maar eens. De grijze massa waartoe wij allemaal behoren.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:46

Hoe groot is de kans op een goed veulen met een bovengemiddeld exterieur en niet goed op de foto's.
Hoe groot is de kans uit een simpele stamboekmerrie met PROK rapport?
Hoe is groot is de kans uit een merrie met een bovengemiddeld exterieur zonder PROK.
Hoe groot is de kans uit een simpele stamboekmerrie zonder PROK?

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:46

Pipo schreef:
Een goede ruiter erop die gelijk Z mag starten en het predikaat is al vrij vlot binnen.
En hoeveel is dan het predikaat sport nog waard...............Verward:?

Hetzelfde geldt toch ook voor het prestatiepredikaat. Als je het geld er voor (over) hebt om de nakomelingen van je merrie bij een (sub)topruiter te zetten, dan rijden deze het prestatiepredikaat wel bij de merrie. Je kunt dus in feite dit prestatiepredikaat kopen, zeker zolang de lat niet dermate hoog ligt dat de kwaliteit van de ruiter bepalend kan zijn.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:48

Anna42 schreef:
Hoe groot is de kans op een goed veulen met een bovengemiddeld exterieur en niet goed op de foto's.
Hoe groot is de kans uit een simpele stamboekmerrie met PROK rapport?
Hoe is groot is de kans uit een merrie met een bovengemiddeld exterieur zonder PROK.
Hoe groot is de kans uit een simpele stamboekmerrie zonder PROK?


Sjuimpje lijkt daar antwoord op te hebben. Ik in ieder geval niet, want ik ben er van overtuigd dat welke merrie en hengst je met elkaar een duo laat vormen, het nog steeds altijd een gok is.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:49

Fokken is gokken!
Daarnaast is de kwaliteit van de huidige paarden niet slecht. En waarom zou iedereen alleen maar met een ster prok merrie mogen fokken? En wat heb je aan allemaal toppers?? Er zijn maar een paar mensen die een dik pak geld neer kunnen leggen voor een super paard. Voor de rest gaan de meeste paarden en vooral de veulens waar wij het over hebben (grijze massa) naar de gewone man. Daarnaast wie geeft er aan dat er een probleem is???

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:51

holly schreef:
Sjuimpje lijkt daar antwoord op te hebben. Ik in ieder geval niet, want ik ben er van overtuigd dat welke merrie en hengst je met elkaar een duo laat vormen, het nog steeds altijd een gok is.

In theorie is het allemaal mooi een simpel, in praktijk valt het vaak heel anders uit. Kijk maar naar de grote fokkers die tientallen goede merries op stal hebben staan, maar eens in de zoveel jaar een echte topper produceren (als ze geluk hebben!).

Twee knappe ouders zijn geen garantie voor een knap kind!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:52

Dat vind ik dus ook GF.
Mede daarom ook dat ik mijn merrietje gewoon laat dekken. Ik ben heel nieuwsgierig naar wat daar uit zal komen. Kan mij het nou schelen of het dier weet ik veel wat aan predikaten nog niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:54

Eens met je Gribfan!

Een garantie op een goed en gezond veulen krijg je niet. Al heb je de beste merrie van de wereld.

Als het ooit zo word zoals sommige bokkers zouden willen dan word fokken een Elite aangelegenheid. Dat lijkt mij niet de bedoeling........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:57

_Piet schreef:
Hetzelfde geldt toch ook voor het prestatiepredikaat. Als je het geld er voor (over) hebt om de nakomelingen van je merrie bij een (sub)topruiter te zetten, dan rijden deze het prestatiepredikaat wel bij de merrie. Je kunt dus in feite dit prestatiepredikaat kopen, zeker zolang de lat niet dermate hoog ligt dat de kwaliteit van de ruiter bepalend kan zijn.



Heb je wel gelijk in, alleen word het dan wel een heel duur feestje Haha! En kan je beter die prestatiemerrie gewoon kopen Haha!

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:58

Citaat:
Je koopt bijvoorbeeld een merrieveulen uit een bewezen fokmerrie, die zijn op dit moment heel betaalbaar.


o ja? vind er maar eens een. En dan het ik het niet alleen over het betaalbare, echte over de goede kwaliteit. Een goed paard vind je momenteel niet zo gemakkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:59

Het is ook maar net wat je kwaliteit vind. Zoals Lovely al eerder terecht opmerkte.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:07

Pipo schreef:
Voor dressuur hoeft een paard niet mooi te zijn of apart te bewegen om het sportpredikaat te behalen. Een goede ruiter erop die gelijk Z mag starten en het predikaat is al vrij vlot binnen.
En hoeveel is dan het predikaat sport nog waard...............Verward:?


Dan moet je paard wel Z1 met 5 winstpunten lopen Pipo dus zomaar is het nog niet behaald. Nu is het overigens wel zo dat de winstpunten tegenwoordig al snel cadeau worden gegeven bij de start...

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:07

Pipo schreef:
Ik vergelijk het sport met het prestatiepredikaat. En ik kies dan om mee te fokken liever het prestatiepredikaat!

Als ik tussen keur en sport moet kiezen, mbt dressuur. Dat doe ik de aanname dat de inspecteurs hun werk goed hebben gedaan en dat die merrie dus voldoende beweegt en voldoende in het type staat op op Z nivo te presteren. En dus het sportpredikaat makkelijk moet kunnen halen.
Maar met springen is dat een ander verhaal. Voor dressuur hoeft een paard niet mooi te zijn of apart te bewegen om het sportpredikaat te behalen. Een goede ruiter erop die gelijk Z mag starten en het predikaat is al vrij vlot binnen.
En hoeveel is dan het predikaat sport nog waard...............Verward:?

'

ja oke, dan heb ik het allerliefst een sport prestatie merrie, en dan ook nog een merrie die ZZ op zijn slofjes heeft gesprongen.

Misschien moet je de lat hoger leggen, en pas bij ZZ springen (+wp) een sport predikaat uitdelen. en bij de dressuur Z 2 of ZZ licht.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:08

Sjuimpje schreef:
Toevalstreffers hou je altijd, wil je gokken of fokken?


Fokken is toch gokken? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:12

Ruchet schreef:
'

ja oke, dan heb ik het allerliefst een sport prestatie merrie, en dan ook nog een merrie die ZZ op zijn slofjes heeft gesprongen.

Misschien moet je de lat hoger leggen, en pas bij ZZ springen (+wp) een sport predikaat uitdelen. en bij de dressuur Z 2 of ZZ licht.


Dressuur is volgens mij al Z2 met winst. Maar ja......zet er een prof op.......en de rest lukt wel.

Bij springen is het simpeler, daar mag gewoon geen balk naar beneden Knipoog

Maar goed het liefst heb ik een prestatie/prok merrie die een olympische medaille heeft gewonnen, 10 jaar oud is en al drie olympische nakomelingen heeft geproduceerd Knipoog Knipoog

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:20

dat gaat niet lukken als die merrie 10 is Lachen

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:21

Een predikaat als ster of keur is gebonden aan een bepaalde tijdgeest en afhankelijk van de voorkeuren van de jury van dat moment. Dat zegt me dus niet zo heel veel. Het predikaat sport begint voor mij vanaf de ZZ-zwaar meer gewicht te krijgen. Dat geldt ook voor een ISP dat goed meedraait in de (sub)top en geeft nog meer gewicht als in de stam meerdere sportproducten zitten.
Net als Pipo vind ik het prestatiepredikaat het meest betekenen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:22

Pipo schreef:
Eens met je Gribfan!

Een garantie op een goed en gezond veulen krijg je niet. Al heb je de beste merrie van de wereld.


Misschien niet, maar is de kans niet veel groter dat je veulen niet goed en gezond is als je met een merrie dekt die bijv. allemaal 3-en en 4-en op het rapport heeft staan?

Dan hebben we het nog niet eens over de merries waarmee gedekt wordt waarvan het niet bekend is,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:26

Desiree83 schreef:
dat gaat niet lukken als die merrie 10 is Lachen


Weet ik, daarom ook de knipoog Haha!

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:26

Ik vind fokken niets met gokken te maken hebben! Je stelt jezelf als fokker een doel en probeert alle ongewenste onderdelen uit te sluiten. Mee eens dat je nooit een garantie hebt op een goed veulen maar je bent aan het ras (in mijn geval) of aan het produkt (sportpaard) verplicht om de kans op een zo goed mogelijk dier zo groot mogelijk te maken.
Iedereen die wil fokken zou zich de vraag moeten stellen of je zelf een veulen van de betreffende merrie zou willen kopen voor het bedrag dat je in je hoofd hebt en dan niet om de reden dat de merrie zo lief is (wat overigens wel belangrijk is), zo'n leuk kolletje heeft of omdat je zoveel van haar houdt ondanks haar gebreken en ondeugden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:28

Anoukie schreef:
Misschien niet, maar is de kans niet veel groter dat je veulen niet goed en gezond is als je met een merrie dekt die bijv. allemaal 3-en en 4-en op het rapport heeft staan?

Dan hebben we het nog niet eens over de merries waarmee gedekt wordt waarvan het niet bekend is,...



Gezondheid is wel iets wat ik heel belangrijk vind. Maar goed dat is voor mij persoonlijk.

Maar het gaat mij meer om het ster of keurpredikaat. Er werd hier geschetst dat je alleen mag fokken met een predikaat. En daar ben ik het niet mee eens. Vooral omdat keur of ster een mening is van iemand en niet een vaststaand feit.
Er word nog steeds niet objectief gekeurd, en daarom hecht ik daar minder waarde aan.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:33

Topcob schreef:
Ik vind fokken niets met gokken te maken hebben! Je stelt jezelf als fokker een doel en probeert alle ongewenste onderdelen uit te sluiten. Mee eens dat je nooit een garantie hebt op een goed veulen maar je bent aan het ras (in mijn geval) of aan het produkt (sportpaard) verplicht om de kans op een zo goed mogelijk dier zo groot mogelijk te maken.
Iedereen die wil fokken zou zich de vraag moeten stellen of je zelf een veulen van de betreffende merrie zou willen kopen voor het bedrag dat je in je hoofd hebt en dan niet om de reden dat de merrie zo lief is (wat overigens wel belangrijk is), zo'n leuk kolletje heeft of omdat je zoveel van haar houdt ondanks haar gebreken en ondeugden!


Kan niet echt een samenhang in je verhaal vinden. Waarom is fokken geen gokken? Het is altijd maar de vraag wat je krijgt en of het gezond is...