De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:10

Magique schreef:
Ik snap je probleem niet zo ?
Ieder fokt toch om zijn eigen redenen ? Als er mensen willen fokken met een ezel moeten hun dat toch weten Verward


Helemaal mee eens. Als het vervolgens een minder goed paard blijkt te zijn is dat geheel de fokker zijn eigen probleem...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:13

Desiree83 schreef:
Helemaal mee eens. Als het vervolgens een minder goed paard blijkt te zijn is dat geheel de fokker zijn eigen probleem...


Precies!! Ook is het zo hoe minder er gefokt wordt, hoe minder kans op die ene echte goede! Daarnaast is het ieder zijn eigen keus. Als iemand een veulen wil fokken moet dat kunnen. Die persoon zal dan ook de gevolgen moeten dragen.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:24

Het is gewoon een marktwerking: vraag & aanbod bepaalt de prijzen, niks meer niks minder; maar dan niet klagen dat de prijzen zo laag zijn .......

Een goed paard met goede afstamming is altijd geld waard .....en nog wel het allerbelangrijkste is dat je de contacten moet hebben om paarden te verkopen en niet afhankelijk bent van sporthorses of een marktplaats Knipoog

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:26

Heel het leven bestaat uit connecties Lachen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:50

Lijkt mij dat een mens die gaat fokken bij zijn volle verstand is.
Degene kan dus ook denken, als je bepaalde promotie's wil stopzetten dan zou reclame in tijdschriften en op tv ook stopgezet moeten worden.
Kijk, het is gewoon cru wat er nu in de paarden gebeurd voor de fokkers maar dat is op dit moment in de hele economie zo.

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:57

denk dat je het maar op één manier kan voorkomen n.l. alleen verplicht stellen alleen fokken met minimaal ster predikaat of iets dergelijks ..... KWPN zal dit nooit doen daarvoor zijn ze veel te commercieel ingesteld en dat is dan ook gelijk de hoofdreden van dit probleem .......[/quote]
Daar ben ik het niet mee eens ,Ik heb momenteel een libero merrie die internationaal loopt en ik wil er later mee gaan fokken .Mij kan het geen barst schelen dat ze geen ster is ,ik zie me met zo een merrie nog niet de keuringsbaan doorrazen,dat interresseert me gewoon nietvermits ik er goede sportpaarden wil uit fokken
Ik heb bij haar fokker er haar 6-(toen 5)jarige dochter kunnen wegkopen en dat blijkt ook een echte topper te worden ,zo wil ik er elk jaar een fokken!!

sarabande ,wat bedoel je eigenlijk in je topic over chin chin.
Ik heb namelijk verleden jaar ook een veulen van hem gefokt ,niet omdat het een modehengstwas ,maar omdat hij een tiental jaar geleden in Belgie een tiental merries heeft gedekt en daarvan zijn ze allemaal minstens 140.m springen geworden .Er loopt hier geen enkele chin rond
die niet kan springen en daar worden ze toch voor gefokt??

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:11

Desiree83 schreef:
Helemaal mee eens. Als het vervolgens een minder goed paard blijkt te zijn is dat geheel de fokker zijn eigen probleem...


Nee, dan is het het probleem voor het veulen... Je hebt het wel over een levend wezen hier, niet over een zak aardappelen die je teveel hebt.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:12

Precies, prestatie daar gaat het om, en een sterpredikaat is mooi, maar voor mij niet het belangrijkste, ik heb ook een merrie die 1.40 parcoursen loopt, maar geen predikaten heeft , ze is ook nog nooit voorgebracht, ze heeft een blessure en gaat onder de hengst, als de merrie drachtig is kan ik het veulen ongezien al voor een leuke prijs verkopen.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:21

libke schreef:
Mij kan het geen barst schelen dat ze geen ster is ,ik zie me met zo een merrie nog niet de keuringsbaan doorrazen,dat interresseert me gewoon nietvermits ik er goede sportpaarden wil uit fokken

Volledig mee eens, die exterieurpredikaten, zoals ster, zeggen niks over het genetisch potentieel om goede sportpaarden te fokken. Wat mij betreft is een veulenboekpapier al voldoende als je weet dat het paard uit een goede merriestam komt. Als er maar een papier bij zit zodat je de afstamming kunt herleiden.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:27

Fokken is in de eerste plaats geen commerciële bezigheid, waarin produceren voorop staat, maar meer een vak.
Kennis van zaken, zowel praktisch als theoretisch zijn een gezondere basis dan beginnen met een ster- of keurmerrie en daar vervolgens het ene na het andere jaar een toevalsproduct uit fokken.
Als je op die manier uitsluitend op zoek bent naar het grote geld, kan dat alleen maar op een enorme teleurstelling uitdraaien.
Sarabande heeft wel een punt. In principe moet je je fokproduct kunnen en willen aanhouden. Al die mensen die vallen onder de gelegenheidsfokkerij vormen niet echt een bedreiging, denk ik. Zij houden hun veulentje sowieso.
Een predikaatrijke stam ontstaat uitsluitend, doordat de fokker alle ins en outs van zijn merriemateriaal kent. Een stam is echter ook zo naar de Filistijnen te helpen. Kennis van de genetica, de lijnen en het hebben van een fokdoel kunnen een stam vooruit helpen. Daar gaat het toch allemaal om? De kinderen moeten beter zijn dan hun ouders. Fokken is passie, (moeilijke)keuzes maken en ervan uitgaan dat het geen cent oplevert, nee, eerder dat het geld kost.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:38

ArwenLune schreef:
Nee, dan is het het probleem voor het veulen... Je hebt het wel over een levend wezen hier, niet over een zak aardappelen die je teveel hebt.


Je hoeft mij echt niet te vertellen dat we het niet over een zak aardappelen hebben, ik weet wel beter. Het gaat mij erom dat je in geen geval een norm kunt stellen wie er wel en niet mag fokken. Iemand die een merrie heeft en hier een veulen bij wil fokken mag dat altijd nog zelf bepalen. Als het veulen dan van mindere kwaliteit is is dan een probleem voor deze fokker, mits hij voor ogen had om iets te verdienen aan het veulen. Of hij houdt het zelf natuurlijk.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:56

Persoonlijk ken ik wel fokkers die met plezier ieder jaar minimaal een van hun fokprodukten de diepvries instopten. Daar fokken wij echter niet voor. Ik begrijp als deel van de selectie wel dat je niet met alle fokproducten moet doorfokken en daar kan kennelijk de diepvries een heel eind meehelpen.

Maar goed, met dekgelden van 1000 Euro of meer met die grote knollen moet je inderdaad eens gaan nadenken hoeveel je vlees mag kosten. Zelfs met de Welsh kom je dan op een heel dure paardenbiefstuk.

Predikaten zeggen me alleen maar wat als ik weet hoe dat ze behaald zijn (of niet behaald zijn, dat is vaker nog interessanter).

maar de moraal van het verhaal is vooral duidelijk: bezint eer gij fokt. Weet wat je strategie is en voer die dan ook uit. Bij iedere strategie behoort ook een exit strategie.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:19

Hebben we alle verhalen nu gehad over hoe geweldige paarden we nu allemaal niet hebben zonder predikaat ?
Aan een sportprestatie kan je trouwens toch ook een predikaat hangen ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:40

GribaldiFAN schreef:
Precies!! Ook is het zo hoe minder er gefokt wordt, hoe minder kans op die ene echte goede!

Sorry, maar dit is echt onzin. Het vergroten van het aantal produkten garandeert zeker geen verhoging in kwaliteit..

Mensen zouden eens op moeten houden veulens te fokken uit paarden waarvan bekend is dat ze een erfelijk gebrek hebben.

Het KWPN staat daar vast wel achter, het zal een gunstig effect hebben op het voorkomen van erfelijke afwijkingen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:49

GribaldiFAN schreef:
Precies!! Ook is het zo hoe minder er gefokt wordt, hoe minder kans op die ene echte goede!

Liever kwaliteit dan kwantiteit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:00

Sjuimpje schreef:
Liever kwaliteit dan kwantiteit...


Tuurlijk liever kwaliteit dan kwantiteit..........met wild rondschieten mis je je doel altijd.

Maar we kunnen nu ons wel roomser als de paus gaan gedragen, maar jullie fokken dus allemaal toppers?

Kom zeg…..ik geloof daar helemaal niets van!

Dat ook op bokt veel mensen rondlopen die erg bedrijfsblind zijn geloof ik eerder.
En dat is een veel groter probleem in de fokkerij!!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:06

Sjuimpje schreef:
Liever kwaliteit dan kwantiteit...

Wie bepaald die kwaliteit??

Als ik een veulen wil fokken fok ik een veulen al heb ik nog zo'n verkeerd paard in de ogen van sommige mensen. Daarnaast is het niet zo dat als je alleen met "goede" merries dekt je ook alleen maar goede veulens krijgt. Zo zijn er ggk hengsten genoeg waarvan je de moeder niet op stal zou willen hebben! Het lijkt nu net of er steen en been geklaagd wordt en het lijkt ook alsof alle fokkers voor de veilingen zouden fokken. Met de verkoop valt het reuze mee, maar het is wel zo dat fokkers vaak veel te veel geld voor hun diertjes willen hebben en dan er idd mee blijven zitten.

Ik denk dat het allemaal nog wel mee valt en hier zwaar overdreven wordt. Iedereen die wil fokken moet lekker gaan fokken maar wel de verantwoordelijkheid voor hun eigen diertjes dragen.

Kwaliteit blijf ik onzin vinden! Het ligt er namelijk maar net aan waarvoor je fokt. Er zijn zoveel hobby mensen die voor zich zelf een keertje een leuk veulen willen fokken. Dan moet iemand daarover gaan beslissen of de merrie goed genoeg is/??? Ach kom toch op! Als ik een geit van een paard wil fokken moet ik dat zelf weten!
Het is gewoon een marktwerking en als je een paard voor de veiling fokt moet je realiseren dat het niet altijd even veel geld op kan brengen. OF te wel niet zeuren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:09

De meeste mensen hier kunnen niet eens vertellen hoe ze 'talent' herkennen, dus laat maar hangen hoe die kwaliteit gaan beoordelen. Het staat als een paal boven water dat door méér te gaan fokken de populatie niet wint aan kwaliteit.

Iemand die voor de lol een babygeitje fokt, zal niet zeuren dat ie niet van zijn veulen afkomt. Dit topic is bedoeld voor mensen die wèl hun veulen willen verkopen en verdrinken in de enorme grijze massa van middelmatige veulens.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:09

Magique schreef:
Hebben we alle verhalen nu gehad over hoe geweldige paarden we nu allemaal niet hebben zonder predikaat ?
Aan een sportprestatie kan je trouwens toch ook een predikaat hangen ......


eigenlijk niet nee, want ik weet er namelijk nog wel een paar, maar als je dat soort verhalen liever niet aanhoord, dan moet je er gewoon lekker overheen lezen, maar het zijn gewoon mensen die uit ervaring praten.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:18

Lovely schreef:
Dit topic is bedoeld voor mensen die wèl hun veulen willen verkopen en verdrinken in de enorme grijze massa van middelmatige veulens.


Die mensen moeten niet zeuren! Dat behoort tot de risico's en dat weten ze van te voren. Als men daar niet tegen kan moet men gewoon niet fokken. Heel simpel in mijn ogen!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:21

Ruchet schreef:
ik heb ook een merrie die 1.40 parcoursen loopt, maar geen predikaten heeft


Een sport prestatie kan je toch ook zien als predikaat Verward
Volgens mij is een sportprestatie of een prestatie predikaat het allerbeste toch ?

Ruchet:

Kijk jij niet naar de predikaten in de moederlijn bij een evt. aankoop als je de moeder niet kent ?
Laatst bijgewerkt door Magique op 17-09-04 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:22

Kwaliteit ja...
Als ik hier lees dat we vooral maar veel moeten fokken zodat we meer kans hebben op een goede dan lopen de rillingen mij over de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:26

Magique schreef:
Een sport prestatie kan je toch ook zien als predikaat Verward
Volgens mij is een sportprestatie het allerbeste predikaat, toch ?

Ruchet:

Kijk jij niet naar de predikaten in de moederlijn bij een evt. aankoop als je de moeder niet kent ?


Het prestatie predikaat vind ik interessanter dan een sportpredikaat.

Tuurlijk is het idioot dat we maar meer moeten fokken Sjuimpje, maar laten we eerlijk zijn, met toppers fokken is voor bijna niemand weggelegd.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:27

Pipo schreef:
Tuurlijk liever kwaliteit dan kwantiteit..........met wild rondschieten mis je je doel altijd.

Maar we kunnen nu ons wel roomser als de paus gaan gedragen, maar jullie fokken dus allemaal toppers?

Kom zeg…..ik geloof daar helemaal niets van!

Dat ook op bokt veel mensen rondlopen die erg bedrijfsblind zijn geloof ik eerder.
En dat is een veel groter probleem in de fokkerij!!!


Wat denk je van de bedrijfsblindheid bij de fokleiding?

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:33

Ik geef zeker de voorkeur aan een sportpredikaat, wij hebben een aantal keurmerries staan die ik eigenlijk geen Z parcour zie springen, dus dan fok ik absoluut liever met een sportmerrie.

Als ik een fokmerrie zou kopen dan zou ik zeker naar de predikaten in de merrielijn kijken, maar ik koop eigenlijk alleen springpaarden , het papier maakt me dan niet zoveel uit. (als ze maar kunnen jumpen)