De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 23:48

Pipo schreef:
Dus als je afzet hebt van je "product" dan stap je van je principes af?
Voor wie fok je dan?



ik zie niet waar ik van mijn principes afstap wil je dat even uitleggen

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:55

Pipo schreef:
Tja...ik weet het niet. Wat is erfelijk? Hoe weet je zeker wat erfelijk is?


Als je gaat fokken moet je er vanuit gaan dat alle gebreken erfelijke kunnen zijn. Dat hoeft niet in de eerste generatie naar boven te komen maar kan maar zo weer 2 a 3 generaties verder naar boven komen.
Niet erg logisch om met zulk materiaal te fokken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:56

Aimee"]
Wanneer vind je dan dat een eigenaar te weinig van zijn merrie weet om er mee te fokken?
[/quote]

[quote="sarabande schreef:
Als ze niet veterinair gekeurd is, niet voor de keuring geweest is en geen prestatie geleverd heeft Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:58

ThePast03 schreef:
Als je gaat fokken moet je er vanuit gaan dat alle gebreken erfelijke kunnen zijn. Dat hoeft niet in de eerste generatie naar boven te komen maar kan maar zo weer 2 a 3 generaties verder naar boven komen.
Niet erg logisch om met zulk materiaal te fokken dus.



Theoretisch gezien niet nee, de praktijk wijst andere dingen uit. Zie voorbeeld Franske.......

Ik wil hier niet promoten om maar met ongezonde paarden te gaan fokken, daar ben ik ook op tegen. Maar ik wil wel aangeven dat er een keerzijde is aan dit soort "regels".

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 23:59

Pipo dat is en + en + en.
Trouwens kan je mij een fokker noemen, zelfs de allerbeste die voor de keuze staat een merrie te willen laten uitgroeien, het aanbod krijgt om het komende veulen te kopen en daar nee tegen zegt????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:00

Die moeder van Toklund, heeft die andere veulens gegeven die actiever dan gemiddeld in de sport hebben gelopen EN oud geworden zijn zonder smetjes op de foto's???

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:02

Pipo schreef:
Theoretisch gezien niet nee, de praktijk wijst andere dingen uit. Zie voorbeeld Franske........


Het voorbeeld van Franske bewijst weinig voor mij. Wie zegt dat als ze verder fokken met die nakomelingen dat dit gebrek weer niet naar boven komt?
Of je moet alleen eindprodukten willen fokken, dan ligt het anders natuurlijk.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:03

Pipo schreef:
Ik wil hier niet promoten om maar met ongezonde paarden te gaan fokken, daar ben ik ook op tegen. Maar ik wil wel aangeven dat er een keerzijde is aan dit soort "regels".


Natuurlijk zit er een keerzijde aan deze regels, maar zolang je nog geen risico loopt op een te hoog inteeltpercentage denk ik niet dat je een risico moet gaan nemen en alleen met gezonde dieren moet gaan fokken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 00:16

ThePast03 schreef:
Natuurlijk zit er een keerzijde aan deze regels, maar zolang je nog geen risico loopt op een te hoog inteeltpercentage denk ik niet dat je een risico moet gaan nemen en alleen met gezonde dieren moet gaan fokken.


Dat ben ik met je eens het liefst meerdere generaties. Maar het is nog een jong principe. Met Sarabande (prok) weet ik dat haar moeder een zware sportkeuring had dus dat geeft wat zekerheid. Mijn fokmerrie is ook gekeurd en haar dochter dus ook in orde.

Dat is iets dat fokkers zich niet altijd realiseren, dat met een merrie die gezond is de kans op een gezonde nakomeling veel groter is dus het zekerder fokken is.

schokland
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:35

Waarom wil iedereen elkaar toch voorschryven hoe er gefokt moet worden? Is toch juist een charme van de fokkery, dat je 'je eigen kop kunt volgen' . Voorbeelden uit het verleden genoeg ; van Dam Lienden ( Peter Spencer Alme Damiro) , v.d Lageweg (import Holsteiner merries ) Hans Horn (Libero zou geen FOKhengst zyn) . Al deze ideeen en paarden werden aanvankelyk verguisd. Bedoel maar te zeggen prestatie telt, is uit eindelyk waarvoor je fokt.

cobiie

Berichten: 7318
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:36

Mijn eigen merrie die ik pas gekocht hebt is ook prok, aangezien met toch vaak bij aankoop van een paard wat foto's laten maken is dat het ideale moment om gelijk de juiste foto's voor prokken te laten maken.
Ik weet niet of ik een eigen aanwas zou laten prokken voordat ik ermee zou gaan fokken, ik denk het eerlijk gezegd niet, tenzij ik vermoedens zou hebben dat het dier niet lekker op zijn benen staat. Maar dan zou ik er waarschijnlijk niet mee gaan fokken.

In de merrielijn van mijn merrie zitten predikaten, maar het is niet een bekende merrielijn. Aangezien wijzelf ruimte hebben voor veulens, zal er met deze vast wel eens een veulen gefokt worden. Die later weer als rijpaard dienst kan doen.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:37

sarabande"]
Nu vind ik dat een fokker alleen moet fokken om zijn eigen stam te verbeteren en na drie jaar eventueel te besluiten om de merrie wel of niet aan te houden. Men fokt dan gerichter en met een duidelijk doel. Fokken voor de verkoop is al jaren geen optie meer zelfs niet met al die veilingen. Wie zou moeten beginnen met een duidelijker voorlichting over de praktijk:
De stamboeken, die mensen juist oproepen om te blijven vermeerderen
De hengstenhouders die de raarste beloftes doen en alles uit de kast halen op hun shows om de mensen weer te verleiden
Of degenen die verantwoordelijk zijn, dus gewoon de fokkers, die dus ook niet moeten zeuren.

Volgend voorjaar is iedereen dat weer vergeten en worden er hier weer dekadviezen gevraagd voor merries die heel ver bij een portie sperma vandaan zouden moeten blijven. Het advies fok alleen als je ZEKER weet dat je het veulen wilt houden, wordt zelden opgevolgd.

Men denkt zoals bij zo veel dingen de anderen doen het niet goed, maar bij mij zal het prima gaan
[/quote]


[quote="sarabande schreef:
Aimee de merrie is in de eerste plaats PROK gekeurd, ten tweede van een heel mooie afstamming en ten derde is het veulen al verkocht dus hoef ik me niet druk te maken over de afzet daar gaat dit topic over. Daarnaast heb ik haar aan laten rijden en dat deed ze super ik heb een filmpje waar op te zien is hoe ze na vijf dagen onder het zadel al netjes overgangen maakt en zichzelf draagt.
Dus over haar prestaties die ook al in haar pedigree vastliggen maak ik me geen zorgen.
Maar een 2e veulen, wellicht voor mijzelf, zal er niet komen voor ze minstends Z2 dressuur is.



Sorry hoor ik kan de door jou gedane uitspraken uit het eerste stukje niet verenigen met je verhaal uit het 2e stukje... je hoort mij niet zeggen dat jou merrie niet over voldoende kwaliteit beschikt of wat dan ook maar deze twee verhaaltjes stemmen gewoon niet met elkaar overeen...
Dat het veulen als is verkocht en jij je dus geen zorgen hoeft te maken over de afzet.. fijn voor jou maar dat zegt niks over het veulen.. alleen dat jij het hoe dan ook kwijt raakt of het nou een geweldig veulen is of dat het resultaat tegenvalt.
Ik zal er wel niks van snappen maar de logica ontgaat mij en ik denk meerderen...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 00:39

schokland schreef:
Waarom wil iedereen elkaar toch voorschryven hoe er gefokt moet worden? Is toch juist een charme van de fokkery, dat je 'je eigen kop kunt volgen' . Voorbeelden uit het verleden genoeg ; van Dam Lienden ( Peter Spencer Alme Damiro) , v.d Lageweg (import Holsteiner merries ) Hans Horn (Libero zou geen FOKhengst zyn) . Al deze ideeen en paarden werden aanvankelyk verguisd. Bedoel maar te zeggen prestatie telt, is uit eindelyk waarvoor je fokt.


Je noemt FOKKERS die verstand hadden van wat ze deden en durfden te gokken. Ik wordt ook voor gek verklaart voor mijn keuze, maar ik ken mijn merriestammen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 00:44

toscana schreef:
Sorry hoor ik kan de door jou gedane uitspraken uit het eerste stukje niet verenigen met je verhaal uit het 2e stukje... je hoort mij niet zeggen dat jou merrie niet over voldoende kwaliteit beschikt of wat dan ook maar deze twee verhaaltjes stemmen gewoon niet met elkaar overeen...
Dat het veulen als is verkocht en jij je dus geen zorgen hoeft te maken over de afzet.. fijn voor jou maar dat zegt niks over het veulen.. alleen dat jij het hoe dan ook kwijt raakt of het nou een geweldig veulen is of dat het resultaat tegenvalt.
Ik zal er wel niks van snappen maar de logica ontgaat mij en ik denk meerderen...


Nogmaals ik heb het over een PROK gekeurde merrie uit een stam die ik al meerder generaties zelf gefokt hebt en waar alle voorouders gepresteerd hebben. Na 35 jaar fokken heb ik wel een kleine indicatie hoe het veulen zal worden, zelfs al is het voor een ander.

Dit topic gaat over afzet en dit is een voorbeeld van geen problemen met afzet. In het eerste stuk stel ik dat fokken voor verkoop geen optie meer is, toevallig is dit veulen een uitzondering, maar dit topic gaat niet over mijn persoonlijke fokkerij maar over de huidige trend

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:56

sarabande schreef:
Nogmaals ik heb het over een PROK gekeurde merrie uit een stam die ik al meerder generaties zelf gefokt hebt en waar alle voorouders gepresteerd hebben. Na 35 jaar fokken heb ik wel een kleine indicatie hoe het veulen zal worden, zelfs al is het voor een ander.

Maar dit topic gaat over afzet en dit is een voorbeeld van geen problemen met afzet.


Ik zal ook niet zeggen dat er niet een heel behoorlijk veulen uit komt hoor! Je zult vast een goede afweging voor jezelf gemaakt hebben van wat voor merrie je hebt en welke hengst je daar bij wilde. Gaat mij erom dat het verhaal niet klopt met elkaar en dat je verder in het Topic de indruk wekt dat alleen mensen met uitgebreide kennis van zaken eigenlijk nog een veulen zouden moeten fokken.. daar komt het in grote lijnen althans op neer.. terwijl er ook al gezegd is dat de beginnende fokker ook zal moeten leren van zijn fouten. Daarnaast kan een beginnende fokker of een eenmalige fokker vaak heel goed informatie inwinnen bij ervaren fokkers met betrekking tot de door hun te maken hengstenkeuze voor hun merrie. Mijn ervaring is dat ervaren fokkers best bereid zijn je te adviseren en daar ook serieus de tijd voor te nemen. Hiervoor ben je ook niet alleen afhankelijk van de misschien soms wat bevooroordeelde hengstenhouders...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 01:00

toscana schreef:
Gaat mij erom dat het verhaal niet klopt met elkaar en dat je verder in het Topic de indruk wekt dat alleen mensen met uitgebreide kennis van zaken eigenlijk nog een veulen zouden moeten fokken.. daar komt het in grote lijnen althans op neer.. terwijl er ook al gezegd is dat de beginnende fokker ook zal moeten leren van zijn fouten.


Dat laatste is waar, maar geldt alleen voor mensen die het al weten zonder te weten.

Ik vind verder absoluut niet dat alleen mensen met kennis zouden mogen fokken, maar ik vind dat mensen zonder of met kennis zouden moeten fokken met gezonde merries die kunnen presteren.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 01:15

sarabande schreef:
Dat laatste is waar, maar geldt alleen voor mensen die het al weten zonder te weten.

Ik vind verder absoluut niet dat alleen mensen met kennis zouden mogen fokken, maar ik vind dat mensen zonder of met kennis zouden moeten fokken met gezonde merries die kunnen presteren.


Ooh maar daar verschillen we ook niet van mening over hoor..
Dat is hetzelfde als wanneer je plantjes zaait.. je zaait er altijd wat te veel dus de mooiste en grootste haal je er uit om in de tuin te zetten en de rest...
Natuurlijk moet je met een zo goed mogelijk product als basis proberen te fokken... en uiteraard probeer je bij een merrie een hengst te zoeken die de sterke punten verankert en de zwakke punten versterkt. Dat is de sport van het fokken.. proberen te verbeteren!
Wat dat betreft is fokken ook echt een vorm van sport vind ik! Je probeert tenslotte een zo goed mogelijk resultaat te halen. Dat probeer je met zo goed mogelijk materiaal (paard), zoveel mogelijk kennis/ervaring (eigen ervaring en van anderen), goede faciliteiten (stallen, weidegang, dierenarts etc) en goede voeding (merriebrok/veulenbrok e.d).
Wat dat betreft is een mooi/goed/gezond veulen een prachtige prestatie van fokker en merrie samen. Wat is er mooier dan jou fokproduct later in bijvoorbeeld de paardenkrant of Ids te zien staan als winnaar van een wedstrijd of keuring..

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:51

Ik ben geen fokker, maar ons paard is vorige week gestorven. Wij zoeken/zochten een jong beest die nog een winter in de opfok kan o.i.d. En als er hier gesproken wordt over overschot dan kan ik er nu over meepraten: zelfs 4 jarigen zijn al gratis aangeboden!
De mensen hebben zelf geen ruiter en het paard staat alleen maar geld te kosten!
Ik begrijp dus nu ook niet meer dat er zoveel veulens worden geboren, wat willen ze er mee?
Hier vlakbij staat een 4 jarige Gribaldi uit een Michelangelo moeder, het paard is 1.61m en aan de straatstenen nog niet te verkopen. Maar dat zien de hobbyfokkers niet. Men fokt gewoon een veulentje en dan lees ik dat er 59000 veulens zijn geboren dit jaar! Hoeveel mensen willen een veulen kopen? 5000 of misschien 6000? En waar gaan die anderen naartoe?

Maar ook de broodfokkers zullen hun veulens zeer binnenkort niet meer kunnen verkopen, die worden te duur, je kunt ze gratis weggeven en dan nog denken mensen er eerst een nachtje overna. Tenslotte is er keus genoeg.

Ik zie dus wel een probleem, weilanden vol met paarden waar niks mee gaat gebeuren totdat ze in de Salami eindigen. En dat kan de bedoeling niet zijn van paardenfoken.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:02

amondi schreef:

Maar ook de broodfokkers zullen hun veulens zeer binnenkort niet meer kunnen verkopen, die worden te duur, je kunt ze gratis weggeven en dan nog denken mensen er eerst een nachtje overna. Tenslotte is er keus genoeg.

Ik zie dus wel een probleem, weilanden vol met paarden waar niks mee gaat gebeuren totdat ze in de Salami eindigen. En dat kan de bedoeling niet zijn van paardenfoken.


De fokker die met een doorsnee merrie een veulen fokt en die hoopt te verkopen heeft het idd moeilijk. Qua business-concept moet je dan ook met bewezen stammen fokken, opfokken, aanrijden en in de sport brengen. Alleen moet je bij de start van zo'n idee de eerste jaren kunnen overbruggen, want dan kost het klauwen met geld en heb je nauwelijks inkomsten.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:17

Ja maar de pure aantallen van veulens geeft ook al het probleem aan! Kijk maar wat er met haflingers gebeurde en nog gebeurt: iedereen een veulen! Veel slechte haflingers die toch verkocht werden en een paar jaar later, rijen vol Haflingers in Zuidlaren die niemand meer kocht, allemaal naar de russische vrachtauto. Hoeveel echte fokkers van Haflingers zijn er nog?
En dat gaat een stamboek van de KWPN ook tegemoet, veel slechte paarden en heel veel dode paarden cq veulens. Maar hoe je dit kunt voorkomen weet ik ook niet. Misschien veulens van niet sterwaardige moeders niet meer opnemen? Of gebeurt dat al? Niet sterwaardige moeders geen gedek brevet geven en zo zelf gaan saneren?
Of een deklimiet aan alle dekhengsten stellen, ik schrik als ik de hoeveelheid Flemmingh's zie op de wedstrijden. Je kunt er bijna een apart stamboek van maken.

Binnenkort( of nu al) hebben ook de goede fokkers een probleem omdat hun afzet stagneert en omdat iedereen hetzelfde paard wil fokken. Sportpaard die op de OS gaat rijden, dus kiezen we een supervader en omdat er ergens op bezuinigt moet worden moet hij op een simpele merrie.

Maar wie ziet een oplossing?

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:09

En toch krijg ik mijn veulens steeds verkocht, er zijn liefhebbers genoeg voor leuke sportpaarden, je moet ze alleen weten te bereiken en aangepaste prijzen hebben. Het probleem is dat iedereen denkt een crack gefokt te hebben en een te hoge prijs verlangt, dan blijf je er mee zitten.
Ik geef toe dat ik gerust, een veulen wat tegenvalt, durf verkopen voor soms minder als €1000. Korte pijn en er vanaf zijn en geen risico meer dragen is ook veel.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:00

Ik denk idd ook dat een goed veulen toch wel verkocht wordt. Het probleem met de meeste fokkers is dat ze allemaal denken dat ze de toppers op stal hebben staan. Als ze dergelijke zaken niet relativeren is het ook moeilijk zo'n beest kwijt te raken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 15:52

Desiree83 schreef:
Ik denk idd ook dat een goed veulen toch wel verkocht wordt. Het probleem met de meeste fokkers is dat ze allemaal denken dat ze de toppers op stal hebben staan. Als ze dergelijke zaken niet relativeren is het ook moeilijk zo'n beest kwijt te raken.


Dat zijn niet de FOKKERS die dat denken, die hebben meestal voldoende realiteitszin.
Het zijn de vermeerderaars en de mensen die zo graag een veulentje bij de eigen merrie willen fokken, zonder dat die merrie daarvoor enige potentie heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:02

sarabande schreef:
Dat zijn niet de FOKKERS die dat denken, die hebben meestal voldoende realiteitszin.
.



In sprookjes misschien, maar niet hier in Nederland hoor! Er zullen heus fokkers zijn die realistisch zijn. Maar er zijn er ook zat die het niet zijn.

Ik vind het dan erg denigrerend om te roepen dat mensen die een tikje bedrijfsblind naar hun veulens kijken gelijk vermeerderaars te noemen.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:11

Pipo schreef:
Ik vind het dan erg denigrerend om te roepen dat mensen die een tikje bedrijfsblind naar hun veulens kijken gelijk vermeerderaars te noemen.


Alleen al omdat bij fokken voor veel mensen een stukje emotie komt kijken en dan kijkt men al gauw door een roze bril, om wat voor fokker het dan ook gaat.