Veulen gechipt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:53

Ik ben heus niet bang dat er wat verkeerd gaat met die chip, maar ik denk gewoon dat over 5 jaar niemand het meer over een chip heeft. Ik geloof niet dat die chipverplichting er doorheen komt bij de EU en als dat wel gebeurt, dan ga ik natuurlijk gewoon wel chippen. Ik zou alleen niet weten waarom ik nu zou gaan chippen, terwijl het nog niet verplicht is.

Mer1980

Berichten: 18932
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:37

Ik laat mijn jaarling op 3 jarige leeftijd wel chippen. heb er nog geen problemen mee gehad. al mijn paarden waren/zijn gechipt.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:48

ceasario schreef:
Ik kan dat niet aantonen.

Maar waarom spreek je dan van hals ataxie?
Ataxie was bij mijn weten een stoorning in de hersenen.
Heb je misschien cijfers van hoe vaak bepaalde aandoeningen erzijn op de hoeveel gechipte paarden per jaar ofzo. Want spreken we hier over promiles of percentages...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 00:51

Alane, dank U voor de referenties ... 2 ervan had ik nog niet. Ik zal ze zsm nakijken op referentie naar transponder implanting bij paarden.

Het klopt dat er al testen zijn gedaan MAAAAR niet op paarden, wel vee, geiten, schapen, honden.

Bij honden en katten worden ze inderdaad onderhuids ingebracht, bij paarden in het SPIERWEEFSEL ! Dit betekend beschadiging aan die spier, zelfs een zo klein is een lession. En mensen het is nog altijd de hals bespiering dat de motor aandrijft van de voorhand bewegingen.

Bij de Fjorden zijn de chips inderdaad al lang in gebruik ... maar hoe worden de "missers" geregistreerd en wie zou dit bijhouden? En wie 'erkend' de problemen die voort komen nav het inplanten van een chip? Dit is een van de grootste problemen die ik nu, met mijn onderzoek achter gedocumenteerde gevallen of cijfers, tegenkom.

De eigenaren van paarden waar het mis is gegaan hebben dit niet doorgegeven aan de stamboek ... dus de stamboeken 'weten van niets' ivm problemen met chippen. DUS .... moet ik mij richting naar dierenartsen die zoiets behandeld hebben.

Op dit moment ziet de 'missers' percentage op ongeveer 2 op 100 paarden = 2% van gechipte paarden waar het mis gaat door een of andere reden OP KORT TERMIJN en dan nog 4 - 5 op 100 = 4-5% OP LANGER TERMIJN. Dit betekend dat 6-7% van gechipte paarden tijdens hun leven problemen hebben/krijgen nav het chip.
Aanvaardbaar wordt gezegt .... niet voor mij als een van de mijne in die 6% zit!

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 09:20

Nee, voor mij ook niet aanvaardbaar als het zo mocht zijn dat het in 6% van de gevallen "mis"zou gaan
Het vervelende is alleen dat ik nu wel een getal heb...maar nog steeds niet weet wat er dan mis kan gaan! Dus mijn volgende vraag is wat is dan precies volgens de cijfers een korte en wat een lange complicatie?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:19

Peterina"]
Het klopt dat er al testen zijn gedaan MAAAAR niet op paarden, wel vee, geiten, schapen, honden.
[/quote]
MAAAAAR dus ook wel op paarden. In de periode van 1973 tot 1988 werden 69 paarden getest... Horse identification: a field trial using an electronic identification system...
Zo hebben ze volgens het proefschrift van 2002 getest hoe het ging als de transponder bij paarden in het oor werd geimplanteerd...
Electronic identification of equine by implantation of transponders at the bottom of the ea.....
Proefschrift van 1991 ging het om een test met 38 paarden. Bij deze test werden 10 paarden zelfs dubbel gechipt en na verloop van tijd werd er gekeken of de chip gemigreerd was en of schade had aangericht..wat bij de geteste paarden dus niet zo was.


[quote="Peterina"]
Bij de Fjorden zijn de chips inderdaad al lang in gebruik ... maar hoe worden de "missers" geregistreerd en wie zou dit bijhouden? En wie 'erkend' de problemen die voort komen nav het inplanten van een chip? Dit is een van de grootste problemen die ik nu, met mijn onderzoek achter gedocumenteerde gevallen of cijfers, tegenkom.
[/quote]
Bel het Fjordenstamboek en vraag ze.
Vind je het niet opmerkelijk dat wanneer er zoveel misser zijn, dat nergens ook niet op de antichipsite concrete bewijzen voorbeelden zijn van mensen die spreken uit ervaring...
Dat wanneer er procentueel zoveel mis gaat met chippen het opmerkelijk is dat het fjordenstamboek gewoon doorgaat met chippen


[quote="Peterina schreef:
De eigenaren van paarden waar het mis is gegaan hebben dit niet doorgegeven aan de stamboek ... dus de stamboeken 'weten van niets' ivm problemen met chippen. DUS .... moet ik mij richting naar dierenartsen die zoiets behandeld hebben.
En die eigenaren zijn zo "dom" dat ze de link niet kunnen leggen tussen chippen en hetgeen wat er gebeurd is en hun volgende veulen gewoon weer laten chippen...
De dierenartsen die die paarden behandeld hebben gaan nu ook gewoon chippen en doen net of hun neus bloed?

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:53

Ik zit geregeld op bokt om de topics te lezen en te volgen en haak zelden in op discussies. Maar bij deze wil ik wel iets opmerken.

Peterina schreef:

De eigenaren van paarden waar het mis is gegaan hebben dit niet doorgegeven aan de stamboek ... dus de stamboeken 'weten van niets' ivm problemen met chippen. DUS .... moet ik mij richting naar dierenartsen die zoiets behandeld hebben.

Op dit moment ziet de 'missers' percentage op ongeveer 2 op 100 paarden = 2% van gechipte paarden waar het mis gaat door een of andere reden OP KORT TERMIJN en dan nog 4 - 5 op 100 = 4-5% OP LANGER TERMIJN. Dit betekend dat 6-7% van gechipte paarden tijdens hun leven problemen hebben/krijgen nav het chip.
Aanvaardbaar wordt gezegt .... niet voor mij als een van de mijne in die 6% zit!


In dit topic wordt geregeld iets geroepen wat nergens op gebasseerd is ! Ataxie, zwevende chips etc etc. Maar niemand die ook maar aan kan tonen dat dit ook werkelijk gebeurd. Dit is al meerdere malen gezegd.

En nu krijgen we het "onderzoek" van Peterina...

Wat zijn "een of andere reden ?", hoeveel artsen heb je benaderd ?, wat is de lange termijn ?, welke problemen treden er op ?...

Dit kun je toch geen serieus onderzoek noemen als je de feiten achterwege laat ?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:44

Als men mijn eerste reactie ter goed leest dan weet men over welke AANGAANDE onderzoek het gaat, over welke 'andere reden' (lees de lijst) het gaat, hoe lang deze gaat duren, waar ik mee bezig ben, waarom ik er mee bezig ben, en een paar van de moeilijkheden dat ik al tegen kom.

Als je een dierenarts hebt die 'ervaring' heeft met een klacht of weet te zeggen dat, bijvoorbeeld' 'chips verwijderden een klein moeite is' of 'chips reizen niet', dan AUB PB zijn naam en telefoonnummer naar mij zodat ik contact met hem opnemen en zijn ervaring kan noteren. Het is verbazend hoeveel DA afhaken als deze mogelijkheid hun aangeboden worden. Ik heb al meerdere keren gehoord ... "persoonlijk heb ik geen ervaring maar dit is de informatie dat de fabrikant ons door geeft...".

De testen die gedaan zijn, om even terug te op Alane's commentaar, gingen over een alternatieve plaats dan de hals spier. Deze alternatief is dusdanig negatief beoordeeld ... zie de vervolg artikelen hierover.

Ook vermeld moet worden dat de (och arme) 38 paarden die getest waren in die ene onderzoek NIET in actief sport zaten.

Een voor alle duidelijkheid, en zoals al eerder vermeld door mij, een 'serieus onderzoek' wordt alleen ter beschikking gesteld als die onderzoek AF IS en er 'gedocumenteerde' feiten neer gelegt kunnen worden. NOGMAALS LEES IS DE OORSPRONKELIJK REACTIE.

(PS Voor de geinteresseerde met BWP en SBS paarden en veulens: er is schrijftelijk contact geweest door een collega en die heeft een antwoord gekregen van beiden stamboeken, nb op briefpapier van de Confederatie ( Wow! ) niet hun eigen, dat chippen van veulens niet verplicht was en dat het op dit moment niet ter spraken is. Natuurlijk zijn copies van deze brieven toegevoegt in de dossier die wij op aan het bouwen zijn. Dit lijkt heel erg op de jo-jo situatie die Caesario heeft meegemaakt!)

(PPS Ben een week off line vanaf morgen wegens vakantie dus zullen er geen reacties zijn tot +/- 14/9)

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:58

Als het over een "aangaand onderzoek" gaat is het niet representatief om met cijfers te gaan strooien !

Daarnaast zeg je dat de test waar je over praat over een alternatief gaat ipv de halsspieren. Tja, de chips worden in de hals geplaatst dus om vermelding te maken van een alternatieve test die negatief is heeft niemand iets aan. Als ik namelijk een chip in het achterste van een paard zal duwen zal niemand verbaasd zijn als hij hem weer uitschijt !

Je eerste reactie:

"Ben ik een voorstaander van chip .... BIJ DE G.... NIET !!!!! en ik zal alles wettelijk proberen te doen om mijn veulens van deze barbarse handeling te besparen !!!!"

Vanuit die gedachte zul je nooit een objectief rapport kunnen schrijven.

Je bent namelijk principieel tegen...

Waar ik echter niemand over hoor is bv de eerste stap voor je uberhaupt een veulen kan krijgen. Tegenwoordig gaat dat allemaal met KI en wordt een paard geregeld opgevoeld voor het allemaal zover is. Wel eens gedacht aan de risico's die dat met zich mee kan brengen ?

Ik ben ook niet direct voor chippen omdat ik er de noodzaak simpelweg niet van inzie en er alternatieven zijn als DNA. Maar daarom ga ik geen verhalen aansterken die nergens op gebasseerd zijn.

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:42

update:

onderstaand stukje in eerder bericht als niet geschreven beschouwen ! Heb ik zelf verkeerd opgevat... Clown

Daarnaast zeg je dat de test waar je over praat over een alternatief gaat ipv de halsspieren. Tja, de chips worden in de hals geplaatst dus om vermelding te maken van een alternatieve test die negatief is heeft niemand iets aan. Als ik namelijk een chip in het achterste van een paard zal duwen zal niemand verbaasd zijn als hij hem weer uitschijt !

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:06

Er zijn al verschillende onderzoeken gedaan (lange termijn studies)
Amerikaans onderzoek
oa migratie van een chip, verwijderen van transponders, reacties op een transponder (ontsteking)

neem in Amerika Louisiana: alleen daar zijn 75 000 paarden (van 1993 tot 1998)gechipt...beste samenzwering dan van fabrikanten/leveranciers als 6 procent van die dieren (4500 !!! ) lange of korte termijn problemen hebben ondervonden/ondervinden.....de chips zijn geplaatst door veterinairen lijkt me toch wel als er problemen zijn of waren dat diezelfde mensen toch aan de bel trekken....
[quote]There have been virtually no problems with infections, swellings, or blemishes. After considerable apprehension, the horse owning public is very enthusiastic and supportive of the identification system in general and the microchips in particular[/qoute]

Mariska_28

Berichten: 10529
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:19

Ach toch kan het nog erger dan chippen.... Lachen

Afbeelding

Maar deze gaan zeker weten niet zwerven of spierproblemen geven *LOL* Schijnheilig Haha! ...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:46

How are horses identified in the passport?

A10. As from 1 February 2004, completed passport applications must contain silhouettes that have been verified and signed by either a veterinary surgeon or a competent representative from a recognised PIO. We have taken this measure to ensure that silhouettes are completed to a high standard and are verified independently. They will therefore more effectively identify the horse to which the passport relates.

If the rules of the PIO allow, a horse owner may complete and verify the passport silhouette providing that the animal is microchipped at the time the passport application is made. At present, microchips can only be used in addition to completed silhouettes. The Minister (Alun Michael) personally supports the introduction of microchips as they provide a more effective means of identification, but until the European system for horse identification changes he can only encourage their use. Any microchip inserted must not begin with the 826 UK code. Passport Issuing Organisations will provide guidance on the type of microchip that can be used.

Some PIOs will also transfer a silhouette to the passport from other existing certification e.g. vaccination certificates or documentation. These silhouettes can be accepted at the discretion of the PIO and providing that it contains the same information as required by European rules and that it has been signed by a veterinary surgeon or person with proven competency to do the job. Freezebranding cannot be used in place of the silhouette or microchip as a method of identification for passport purposes.


http://www.defra.gov.uk/rural/horses/to ... sports.htm

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:37

Mariska_28 schreef:
Ach toch kan het nog erger dan chippen.... Lachen
[image]
Maar deze gaan zeker weten niet zwerven of spierproblemen geven *LOL* Schijnheilig Haha! ...

Nee niet zwerven, maar wel flinke gaten Clown of scheuren achterlaten... en weg is je oormerk Verdrietig
Vond het bij de lammetje altijd erg sneu gezicht als ze weer een merk kwijt waren.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:41

Suzanne F. schreef:
Tja mijn Zottebolletje is ook gechipt. Die sprong 3 meter hoog maar ja, t moet toch.

Wel sneu hoor bij die kleine veullies maar ja.


Toch nog twee opmerkingen.

Ten eerste : CHIPPEN IS NOG NIET VERPLICHT !!!!!!!

Ten tweede : dat hij dus 3 meter omhoog sprong gaf het diertje dus eigenlijk aan pijn te hebben. Het is dus ook bullshit om aan te nemen dat chippen pijnloos is, dat is het dus niet. Onderzoekingen in Duitsland hebben uitgewezen dat chippen pijnlijkers is dan brandmerken.

Nog verder over je eigen zorgen. Er zijn nog nooit onderzoekingen geweest, ook niet van virbac, naar de gevolgen van chip in de halsspier bij een jong dier wat nog moet ontwikkelen. Na lang gesprek met de dierenarts van Virbac gaf hij toe dat er wel degelijk kans is dat de spier overgeirriteerd kan raken tijdens de ontwikkeling, kan ontwikkelen naar een spierontsteking en dus uiteindelijk een paard welke ongeschikt is voor de sport. Dat kan ook met volwassene paarden gebeuren.

Jammer dat de meeste eigenaren zo blind gaan met de karige informatie en dus niet verder navragen of de chip wel verplicht is, want die is NOG niet verplicht. Sterker nog, naast chippen komt een andere identificatie, DNA wat met het jaar goedkoper wordt, maar wel 100% veilig is voor je dier.

Voor meer info www.invisio.nl/antichip

Verder, gedane zaken nemen geen keer. De kans op problemen is klein, helaas is die dus wel degelijk aanwezig. Jij kan er nu niets meer aan doen, je was net te laat om er goed over na te denken. Zo zijn er zoveel, je bent er niet alleen in.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:49

@Eleonoor: Als je de moeite had genomen om dit topic geheel door te lezen had je oa gelezen dat al meerdere keren "verteld" was dat chippen niet verplicht is....
Dat er wel degelijk onderzoekingen zijn gedaan naar de gevolgen van een ingebrachte chip/transponder bij jonge dieren (veulens)

Verder is er voldoende informatie te vinden over transponders en hun gebruik (oa de onzin over migratie van een transponder richting knie of staart)
vwb karige informatie over de tegens van chippen als identificatiemethode is de door jouw genoemde antichip site toch wel een voorbeeld Haha!

vwb die onderzoekingen in Duitsland over pijnlijker zijn van chippen: heb je daar een link van, rapport of dossiernummers of dergelijke?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:52

Fjordenmaniak schreef:
Maar waarom spreek je dan van hals ataxie?
Ataxie was bij mijn weten een stoorning in de hersenen.
Heb je misschien cijfers van hoe vaak bepaalde aandoeningen erzijn op de hoeveel gechipte paarden per jaar ofzo. Want spreken we hier over promiles of percentages...


Ataxie is een stooring in de zenuwbaan, kan dus ontstaan in de hersenen, maar ook in het ruggemerg als de zenuw klem komt te zitten.

Denk dus dat bedoeld wordt dat er chips zijn geplaatst in een zenuw, wat dus wel degelijk is gebeurt. Er zijn een enkele paard afgemaakt waarbij de chip in de zenuw was geplaatst waardoor het paar zoveel pijn had dat het uiteindelijk niet meer goed kwam. Behalve spieren, vetweefsel, zenuwbanen zijn er ook bloedvaten in de hals. Je loopt altijd het risico dat de chip een zenuw baan raakt of een bloedvat. Bij het laatste loop je meer risico op een abces of andere ontsteking wat meestal wel weer overgaat (wel groot risico op blijvende tekenen op de hals van een ontsteking). Dit soort risico's loop je zelf ook met entingen, maar entvloeistoffen worden opgenomen door het lichaam, een chip niet.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:55

Het enige onderzoek naar chippen van veulen zijn een tiental veulens geweest van de Waiboerhoeve (zelf navraag bij gedaan). Van die veulen heeft er niet een zichbaar schade aan gehad, maar er is niet gericht naar gezocht naar de gevolgen van de chip (die beesten hadden het als eerste gekregen). Dat is het enige 'onderzoek' in Nederland, wat dus niet officieel is opgezet (info via bedrijfsleider verkregen van de Waiboerhoeve).

Onderzoek in Duitsland is gedaan door een universiteit. Als je wilt kan ik het onderzoeksnummer voor je achterhalen, ligt thuis tussen diverse andere onderzoekingen met negatieve gevolgen van chippen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:04

Alane schreef:
Ik doelde op een snellere controle van die afdruk...DNA is ook niet waterdicht..en ik dacht dat ze even stil moeten blijven staan voor zo'n irisscan (ergens gelezen hier op bokt)
Zo'n chip is ter plekke te controleren, DNA niet..klopt de controle niet laten hun maar bewijzen dat ze het haar van het goede paard de eerste keer of bij de controle hebben getrokken Haha! ik ben onschuldig tot het tegendeel bewezen is


Fantastisch, DNA niet waterdicht. Je bent de eerste die dat zegt, is dat dan ook wetenschappelijk onderzocht??

Er zijn momenteel vergaande ontwikkelingen gaande om de bepalingen van DNA versneld te laten verlopen. Die ontwikkelingen gaan rap in de USA omdat DNA HET middel is om misdaad te bestreiden (de paarden wereld profiteerd dus van deze nieuwe technologie). Het is kwestie van een paar jaar wachten en DNA kan ter plekke worden bepaald.

Zwerf verhalen van chips zijn voornamelijk bij honden, katten, varkens en koeien. Dit zijn geen vage verhalen, dat is daadwerkelijk vaak ontdekt. Daarom worden dus ook geen koeien en varkens gechipt om te voorkomen dat de chip in het vlees voor de menselijk consumptie terecht kan komen. Kans op zwerven van chip bij paarden is relatief klein. Er is veel groter kans op ontstekingen tgv steeds weer opnieuw inkapselen van de chip bij verandering van de spiermassa (tgv blessure leed, of dus opgroeiende paarden).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:05

Ten eerste:
Niemand heeft gezegd dat het pijnloos is. Maar dat is manentrekken ook niet, een por met een spoor ook niet, een tik met een zweep ook niet, een enting ook niet etc.

Ten tweede:
Eleonoor schreef:
Er zijn een enkele paard afgemaakt waarbij de chip in de zenuw was geplaatst waardoor het paar zoveel pijn had dat het uiteindelijk niet meer goed kwam.

Waarom zijn dit altijd 'hear say' verhalen. Nooit of te nimmer hoor je mensen die dit zelf hebben meegemaakt en ook hoor je hier nooit wat van terug in de media

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:06

Eleonoor schreef:
Fantastisch, DNA niet waterdicht. Je bent de eerste die dat zegt, is dat dan ook wetenschappelijk onderzocht??

.


Alles over DNA


http://www.vgl.ucdavis.edu/

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:13

Sjuimpje schreef:
hoor je hier nooit wat van terug in de media


Je hoorde ook niets over verarmd Uranium de laatste jaren in wapens.
totdat nu de ellende van gebroken chromosomen naar voren komt.
(halve ontwikkelende vruchten,lege oogkassen etc.)

Dit was een zijtak ,maar wil er alleen maar mee zeggen het commercieel belang is vaak groter dan een dierlijk/menselijk belang.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:20

hmmm chippen is niet verplicht, wedstrijdsport (knhs) staat DNA toe..
De fjorden worden al jaren gechipt en dan trekt niemand zijn mond open?
Geen DA die iets meld.... ik ga er toch vanuit dat een firma als Virbac er juist bij gebaat is als er wat aan de hand is...

vwb DNA en waterdicht: er zitten teveel schakels tussen, de kans op een fout is groot. En bij controle: wie weet 100 % zeker dat het te controleren paard ook daadwerkelijk het geregistreerde paard is? ik heb 3 schimmels: welke van de drie...zoek de verschillen Haha!
Staat je edele rijdier te boek als Jack Russel volgens de DNA registratie Clown
Ze doen al (of nog maar) sinds 1973 onderzoek naar en bij gechipte paarden.... is het toch 1 grote doofpot affaire?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:24

Op een of andere manier worden de eigenaren van paarden die zijn overleden tgv chippen dusdanig monddood gemaakt dat ze niets meer durven te zeggen. Wij weten wel van een aantal dat hun paard is afgemaakt tgv het chippen, maar om bescherming van deze personen worden namen (ook van de paarden) niet bekend gemaakt. Helaas is gebleken dat ze regelmatig werden gebeld door mensen die pro chippen waren dat zij zelf verantwoordelijk waren voor de dood van hun dierbare paard, of ze zijn op andere manieren oneerlijk benaderd. Via verzekeringsmaatschappijen weten we ook dat een aantal paarden zijn opgenomen door de verzekering tgv het chippen, echter mogen wij niet de namen van de eigenaren en paarden publiceren voor bescherming van de eigenaren.

Commericieel belang is bij het chippen giga groot. Want wie is de hoofdsponsor van KNHS?

Risico is klein, dat is een gegeven. Maar er is wel degelijk een risico aanwezig. Waarom zou ik mijn paard dat risico extra willen laten lopen voor iets waar hij niet beter van wordt?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:29

Ceasario,
Dit heeft totaal niets met elkaar te maken en de vergelijking gaat ook niet op,
er is lange tijd onduidelijkheid geweest onder de bevolgin wat het effect en de gevolgen van verarmd uranium was. Daarmee wil ik niet goedpraten dat dit is verzwegen maar het is een toaal andere situatie als welke nu geschetst wordt.

Er worden nu 'slachtoffers van de chip' genoemd, van wie waren die slachtoffers dan?
Is het soms een complot?
Hebben de eigenaren van de slachtoffers zwijggeld ontvangen?
Het mag duidelijk zijn dat ik deze hele bedoening één paranoia onruststokende bende vind. Het is goed dat men zich verdiept in de eventuele reacties op de chip, maar kom dan met aantoonbare feiten en niet met urban legends.
De chip is nog steeds niet verplicht dus waar maakt men zich toch druk om?
Als eigenaar heb je nog steeds de keus of je wel of niet wilt chippen, ik chip wel en zou mijn keus graag gerespecteerd zien worden want ook mijn commercieel belang speelt mee.