Veulen in de opfok of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:40

Zannekin schreef:
... of gewoon naar de jonge paarden daar gaan kijken, de weide ingaan en contact maken. De paarden spreken wel voor zich.


Helemaal mee eens OK dan!

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:21

In mijn ogen is de meest ideale situatie bij jou thuis bij de oudere paarden mét een ander veulen erbij. Dat moet volgens mij toch te regelen zijn, zet anders eens een advertentie, er zijn altijd wel mensen die een goed opfokadres zoeken.
Mocht dat niet mogelijk zijn, dan zou ik persoonlijk voor een goed opfokadres gaan. Je hoeft niet zo bang te zijn dat het veulen daarna alles verleerd is, wat ze als veulen al geleerd hebben vergeten ze niet meer.
En daarbij komen ze in de opfok nog wel in de hand voor de smid en ontwormen.
Succes met je keuze.

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:35

Ik ben er voor om (ook) oudere paarden bij veulens te hebben; daar krijgen ze de opvoeding van, met leeftijdsgenootjes is het alleen spelen.

Je zet toch ook niet een groep kleuters bij elkaar zonder toezicht en verwacht dan dat het beschaafde mensen zijn op hun 18e?!

Ik snap best dat er een hoop probleempaarden zijn de laatste tijd!

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 13:44

Cute schreef:
In mijn ogen is de meest ideale situatie bij jou thuis bij de oudere paarden mét een ander veulen erbij. Dat moet volgens mij toch te regelen zijn, zet anders eens een advertentie, er zijn altijd wel mensen die een goed opfokadres zoeken.
Mocht dat niet mogelijk zijn, dan zou ik persoonlijk voor een goed opfokadres gaan. Je hoeft niet zo bang te zijn dat het veulen daarna alles verleerd is, wat ze als veulen al geleerd hebben vergeten ze niet meer.
En daarbij komen ze in de opfok nog wel in de hand voor de smid en ontwormen.
Succes met je keuze.


Na alle reaktie`s gelezen te hebben voel ik hier het meeste voor. Op de een of andere manier ben ik toch niet zo voor een opfokbedrijf.
Ik was vanmorgen op concours en heb daar ook het een en ander na gevraagd. Het schijnt voor te komen dat de hele "bubs" schimmel, droes of wat ook kan krijgen, de meningen waren ook vanmorgen hierover verdeeld, volgens de een was dit juist wel goed, dan hadden ze alle ziektes een beetje doorlopen en zou de weerstand alleen maar beter worden. Ik persoonlijk zit er niet op te wachten.

Je hebt er natuurlijk goede bedrijven tussen zitten, maar dan nog lopen de veulens s`winters in grote loopstallen en dan denk ik nog dat ze bij mij thuis lekker elke dag buiten op de wei beter af is. Een optie zou dan kunnen zijn om haar s`winters naar huis te halen en dan s`zomers in de opfok. Maar vanmorgen werd mij verteld dat dat ook niet ideaal is omdat mijn veulen dan "uit" de groep zou komen te liggen. Vinden jullie dat ook, zou ze dan door zo`n groep "verstoten" kunnen worden?

Dus ik denk al met al dat ik maar op zoek ga naar en leeftijds genootje voor mijn veulen. En dat zou kunnen betekenen dat het andere veulen bij mij komt, of mijn veulen naar een ander stal adres zou moeten. Dus als er nog mensen zijn die ook een kameraadje zoeken, of nog een merrie veulen in "de kudde"kunnen plaatsen, bij deze, wie weet. *LOL*

Verder is hier de discussie ontstaan over "het nut" van een speelkameraadje van eigen leeftijd. Het is duidelijk ook uit alle reaktie`s dat het gewoon veel beter is. Maar de andere vraag word dan waar zou je het aan een volwassen dier aan kunnen merken dat het niet opgegroeit is met een leeftijdsgenootje? Ik bedoel wezelijk, zou zo`n paardje werkelijk "anders "zijn, en waar blijkt dat dan uit? Wie weet dat of heeft er ervaring mee?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:56

Jadeooseven schreef:
Ik bedoel wezelijk, zou zo`n paardje werkelijk "anders "zijn, en waar blijkt dat dan uit? Wie weet dat of heeft er ervaring mee?


Qua karaker zal het niet veel uitmaken, qua beweging wel. Die jonge dingen spelen, rennen, trekken een sprintje en houden elkaar aan de gang.
Oudere paarden doen dat niet of nauwelijks.
Er zullen wel uitzonderingen zijn, maar ik heb het nog niet meegemaakt dat een ouder paard puur voor de lol een paar keer per dag een sprintje gaat trekken, en als zon jong dier wil spelen hebben ze vaak iets van: zout toch op ik ben aan het eten Haha!

Laureentje
Berichten: 485
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:31

Hallo,

ik ken je dilemma. ik heb dat ook gehad, zo een vier jaar geleden bij mijn eerste veulen. Na veel wikken en wegen heb ik via via een heel goed adres gekregen van een fokker. Hij heeft elk jaar een koppel van ongeveer 20 tot 30 veulens. Nadat ik een bezoek aan zijn stal had gebracht, was voor mij de beslissing gevallen. (evenals het feit dat ik niet veel duurder uit was dan wanneer ik het veulen thuis hield). Voordeel, ik had het werk niet. Een kleine angst had ik wel in het begin, want mijn merrieveulen was zo verschrikkelijk lief en klein, ik dacht die zal wel veranderen. Nou niet dus, ze is nog altijd heel erg lief naar mensen toe en heel gemakkelijk naar paarden toe. Ik ben ook geregeld naar haar toe gegaan en dan stond ik op de wei met ongeveer 20 veulens om mij heen, geweldig. Ze herkende mij ook altijd, ook wanneer ik een maand niet kwam. Ze zag mij en kwam direct. Nu is zij vier jaar oud en het is een super paardje geworden.

Ik hoop dat dat ook geld voor mijn hengstveulen, want die staat nu een jaar bij diezelfde man en ook hij amuseert zich prima bij de andere veulens. Voor mij is dit de oplossing geweest. Ik denk namelijk dat als ik ze thuis zou houden dat ze minder sociaal opgevoed zouden zijn, wegens het gebrek aan leeftijdsgenoten en de dat ze veel beweging hadden gemist, 20 veulens bij elkaar houden elkaar goed in beweging.

Wat hier ook geldt is je eigen gevoel erover, want wanneer je je veulen bij iemand anders neer zet gaat de verantwoordelijkheid over naar die ander. Tip: verzeker je veulen wanneer je hem naar iemand anders toebrengt voor de opfok en zorg dat er ook afspraken zijn omtrent wat er gebeurd waneer je veulen onverhoopt toch gewond raakt door wat dan ook. Als er thuis iets gebeurd ben je er namelijk zelf bij, maar gebeurd er bij het opfokbedrijf iets dan is het handig om verzekerd te zijn.

Groetjes en veel succes nog

Laureentje
Berichten: 485
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:38

Jadeooseven, ik heb een paard dat niet is opgegroeid in een kudde van leeftijdsgenootjes. Hoe weet ik dit, of hoe merk je dit? Mijn paard kan absoluut niet met meer dan 1 ander paard op de wei en ze kan het ook niet hebben dat een ander paard naast haar wei staat of komt. Tevens met rijden is het erg. Geen enkel paard moet het in zijn hoofd krijgen om vlak achter haar kont te lopen, want ze trapt direct, geen waarschuwing, direct trappen. leuk voor op concours, maar dan hangt er ook altijd een bijzonder mooi vel rood lint in de staart. Een andere reden hoe ik weet dat ze de 'paardentaal' niet spreekt; ze heeft een vriendinnetje gehad bij een manege waar ze mee samen stond. die goede man van de manege dacht dat gaat goed ik stop er nog een paar paarden bij, helaas een van die paarden ging naar haar vriendinnetje en moest het bekopen. Hij was sterker en jaagde haar weg, reactie trappen en rennen, gevolg dat paard is ergens op gestapt en brak zijn been, ingslapen. Nooit meer heb ik haar met meer dan 1 paard buiten gezet. Het ergste hiervan, die man wist dat ze niet kon samen staan met meerdere paarden en toch heeft hij het risico genomen, zonder de eigenaren te informeren. Vanaf dat moment is mijn paard ook naar huis gekomen en komt ze dus ook niet meer op een grote stal te staan.
Groetjes

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:11

Dit heeft niet zoveel met opgroeien met leeftijdsgenootjes te maken, maar met opgroeien in een groep. Als het veulen in een groep volwassen paarden was opgegroeid, had het zeer goed de paardentaal geleerd!

Wat mij betreft, hoe meer leeftijden in 1 groep, hoe beter. Dan krijgen ze opvoeding en wordt er gespeeld. (hoewel het echt niet zo is dat volwassen paarden niet spelen en rennen....)

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 21:18

Nou, wij zijn eruit. *LOL* ( gelukkig ).

Ik houd mijn veulen gewoon bij de deur. Dat wil zeggen ik probeer dezelfde situatie te creeren als ook in een opfokbedrijf, behalve dan met alle voordelen van thuis houden.
De bedoeling is om een groepje merrie veulens te gaan vormen bij mij thuis. Ik zit te denken aan 3 of 4 veulens samen. Ik heb er de ruimte en de stalling voor ( ze kunnen zelfs met z`n allen in een grote stal ) en ze kunnen de hele winter door dan naar buiten.

Dus als er nog mensen zijn die een supergoed adres zoeken voor hun merrie veulen en eigenlijk ook niet naar een opfokbedrijf willen, laat het me dan weten, we komen er vast wel uit

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:21

helemaal prima!

Hoe en waar je een veulen houd maakt niks uit, als het dier maar naar buiten kan en zo veel mogelijk andere paarden om zich heen heeft, met zo weinig mogelijk getrut van mensen Haha! Haha! Haha!

daar worden ze het beste groot mee

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:39

Precies! ik ben zo blij dat mijn Wiz in een weitje met ander jong spul en een ouder opvoedpaard in de buurt kan staan. Zo kan ik wel iedere dag even kijken, loopt hij de hele dag buiten (ze gaan ook echt alleen naar binnen met ontzettend harde wind) en kan hij gewoon jong paard zijn Lachen

Ik zal voor je uitkijken naar merrieveulens Jade Lachen

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:53

Ja ja Anya, mijn paard is toch een goed opvoedpaard he! Ben wel trots nu hoor Wow!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:09

Jadeooseven schreef:
Nou, wij zijn eruit. *LOL* ( gelukkig ).

Ik houd mijn veulen gewoon bij de deur. Dat wil zeggen ik probeer dezelfde situatie te creeren als ook in een opfokbedrijf, behalve dan met alle voordelen van thuis houden.
De bedoeling is om een groepje merrie veulens te gaan vormen bij mij thuis. Ik zit te denken aan 3 of 4 veulens samen. Ik heb er de ruimte en de stalling voor ( ze kunnen zelfs met z`n allen in een grote stal ) en ze kunnen de hele winter door dan naar buiten.

Dus als er nog mensen zijn die een supergoed adres zoeken voor hun merrie veulen en eigenlijk ook niet naar een opfokbedrijf willen, laat het me dan weten, we komen er vast wel uit


Lijkt me de ideale oplossing!
Beetje te ver om ons veulen erbij te zetten.. hoef haar niet elke dag in de hand maar ff van een afstandje kijken is toch wel leuk

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:26

Voor mij nooit een opfokbedrijf, ik houd ze lekker thuis. Maar ik ben dan ook van mening dat het bij elkaar gooien van veulens in een groep van dezelfde leeftijd absoluut onnatuurlijk is. Een jong dier hoort in een groep thuis die qua leeftijd de nodige variatie vertoont. Ideaal is als er een ander veulentje bijloopt, want dat speelt wat leuker, maar die jonge dingen nemen zelf hun beweging wel. Als ze maar elke dag lekker in de wei lopen is het prima, een beetje rennen, sprintje trekken enz. doen ze zelf toch wel.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:41

Ik zou als ik jou was je veulen tussen leeftijdsgenootjes laten lopen...is echt goed voor hem!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:46

Onze (nu) entermerrie is een maand of 3 weg geweest, puur uit gemakzucht. Een hengst kan je thuis moeilijk houden, maar een merrieveulen houdt ik netzo lief thuis.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:57

Misschien kun je een leeftijdsgenootje (of meerdere) voor je veulen vinden (kopen of misschien wel pensionklantje) en ze samen thuis op laten groeien!

Dan heb je de voordelen van thuis opfokken gecombineerd met de voordelen van een opfokbedrijf! OK dan!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:00

Als Badjaraz in oktober deze kant opkomt, dan blijft ze ook lekker thuis ! de voordelen zie ik als:
- bij mij kunnen ze heel de dag in de wei, ook in de winter (bijna 2 hectare)
- heel de dag toezicht van mijn buren Schijnheilig
- mijn eigen hoefsmid.....geen goedkope beunhaas.
- Ze staat dan bij de paarden waar ze de rest van haar leven mee zal slijten, bovendien is mijn schimmel, ook al is ze 22 nog heel jong van geest en houdt wel van een renpartijtje/fokt de boel op e.d. en Gardy is opvoedkundig heel erg goed, maar geeft jonge paarden ook vertrouwen, ze kan er gewoon heel goed mee overweg, heb al heel veel paarden met haar zadelmak en verkeersmak gemaakt.
- een kennis van mij heeft een merrieshetlandveulen wat ik hoogstwaarschijnlijk ga kidnappen Haha! (nadat ik mijn omheining schetlanderproof heb gemaakt Clown
- om naar de wei te komen moet ze aan de hand 50 meter meelopen (klein stukje over een landweggetje) dus je bouwt toch een band op, ze weet vanaf dag 1 wie de baas is (ik dus hopelijk Knipoog )

Maar even los daarvan, ondanks Badjaraz toch een leeftijdsgenootje krijgt....Gardy is samen met Mist en nog een pony opgegroeid, los van haar medische problemen die te wijten zijn aan een voedingsachterstand, heeft ze daar nooit iets aan over gehouden, is een heel sociaal paard met een gouden karakter, ze zou letterlijk door het vuur gaan voor mij, dus ik geloof ook niet dat leeftijdsgenootjes zoveel uitmaken. Gardy is trouwens zeer dominant, met dat karakter is ze nu eenmaal geboren, maar gebruikt dat niet tegen mij.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:08

Het meest ideale is een goed opfok bedrijf wat aan je wensen voldoet.
Ik vind het persoonlijk helemaal geweldig, maar ik heb dus ook een opfokbedrijf die aan al mijn wensen voldoet.
Goed ruime stallen, alle weilanden voorzien van bandschrikdraad, voldoende weiland zodat ze overdags in de winter iedere dag naar buiten kunnen. Standaard elke 2 maanden ontwormen, regelmatig de hoefsmid(die is er elke 2 weken) groepen niet groter dan 8 paarden en hengsten en merries goed gescheiden. Naar buiten zetten wordt regelmatig met halster gedaan en ze zijn veel in de hand. Goede toezicht en overal ook in alle weilanden zelfdrinkers. Voor mij dus ideaal Lachen